1

Onderwerp: Borstcrawl leren zwemmen

Wie van jullie heeft een borstcrawlcursus gedaan?
En hoelang duurde het voor je het echt redelijk goed onder de knie had?

Ik heb gisteren mijn tweede privé-les gehad.
Slecht ging het niet, maar ademhaling vind ik wel een dingetje hoor. Gisteren liters water binnen gekregen, omdat ik nog teveel moet nadenken over wanneer ik adem moet halen. In mijn hoofd ben ik al boven water, echter dit is dan nog niet het geval wink.
Naja.. ik ben enthousiast genoeg, maar was gisteren echt kapot na een uurtje worstelen in het water.

2

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik heb een cursus van 10 weken gedaan. Naast de les ben ik telkens nog een 2de maal in de week gaan zwemmen. Alles wat we geleerd hadden die week nogmaals extra oefenen.

In het begin was het een strijd inderdaad maar in de helft van de reeks begon het echt vlotter te gaan. Blijven oefenen, plots gaat het vanzelf!

3

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Kaniman schreef:

Ik heb een cursus van 10 weken gedaan. Naast de les ben ik telkens nog een 2de maal in de week gaan zwemmen. Alles wat we geleerd hadden die week nogmaals extra oefenen.

In het begin was het een strijd inderdaad maar in de helft van de reeks begon het echt vlotter te gaan. Blijven oefenen, plots gaat het vanzelf!

Dankje voor je bericht!
Geeft hoop wink

4

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Nog geen cursus gedaan, maar ik zit er wel serieus over te denken om te gaan doen, met het oog op de IRONMAN van volgend jaar.

Tot en met de halve red ik het allemaal wel, maar ik denk dat ik nog heel wat energie kan sparen en snelheid kan winnen als ik wat lessen neem.

5

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Wel een cursus gedaan en dat was het beste wat ik heb gedaan m.b.t. de triathlon onderdelen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Mijn zwemtechniek was echt heel erg slecht (schoolslag dus). Ik heb vorig jaar november een borstcrawlcursus gedaan van 4 weken bij zwemanalyse. In februari deel 2. Dit heeft mij 2,5 minuut tijdwinst oogeleverd bij een sprint. Bij langere afstand scheelt het nog veel meer. En ik start het fietsen met een vollere tank omdat het me veel minder energie kost. Ben nu aan het kijken welke cursus ik dit najaar ga doen als voorbereiding op 2020.

7

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Leuk om te lezen.

Ikzelf heb in mei een sprint-triathlon gedaan en ik kwam als net niet laatste uit het water wink
500 zwemslag met een niet passend wetsuit is zwoegen kan ik jullie vertellen.
In 2021 wil ik graag Iron Man 70.3 in Luxemburg mee doen, vandaar nu al 5 privé lessen.
Daarna flink zelf oefenen en tzt nogmaals een cursus denk ik zo.

8

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik heb ook een 10 weken cursus gedaan, maar nadat ik mezelf het ademhalen had aangeleerd, klein jaar nadat ik was begonnen met bc. Toen ik aan de cursus begon kon ik ongeveer 1000m onafgebroken zwemmen in een kleine 20 minuten. Het voordeel was dat ik daardoor goed op de techniek kon letten en veel baat had bij van de inhoud lessen. Het nadeel was dat ik mezelf wat verkeerde dingen had aangeleerd, maar die zijn er ook best snel weer uit.

Terugkijkend zou ik het weer in die volgorde doen, enige wat ik anders zou doen is het kant waar ik ademhaal beter afwisselen in het begin. Dat was achteraf lastig om aan te wennen, en ik heb nu nog steeds een sterke voorkeur voor rechts. Cursisten die moeite hadden met ademhalen deden de cursus vaak nog een keer, dat vertelde de instructeur ook tijdens de les.

Wat betreft BC aanleren, dat gaat zeker in het begin erg moeizaam met ademen. In het begin was ik blij met een half baantje bc (50m bad) en op een bepaald moment ga je om en om bc en schoolslag doen, en ineens lukt het...niet makkeljik maar het lukt. En als je vervolgens 1 of 2 weken niet zwemt (vakantie of verkoudheid), kan je voor je gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Heel erg frustrerend. Inmiddels heb ik hier geen last meer van, ik zwem nu een kleine 3 jaar, maar het eerste jaar zeker wel.

Succes met de cursus en gewoon blijven ademen, komt vanzelf goed.

9

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Barthed schreef:

Ik heb ook een 10 weken cursus gedaan, maar nadat ik mezelf het ademhalen had aangeleerd, klein jaar nadat ik was begonnen met bc. Toen ik aan de cursus begon kon ik ongeveer 1000m onafgebroken zwemmen in een kleine 20 minuten. Het voordeel was dat ik daardoor goed op de techniek kon letten en veel baat had bij van de inhoud lessen. Het nadeel was dat ik mezelf wat verkeerde dingen had aangeleerd, maar die zijn er ook best snel weer uit.

Terugkijkend zou ik het weer in die volgorde doen, enige wat ik anders zou doen is het kant waar ik ademhaal beter afwisselen in het begin. Dat was achteraf lastig om aan te wennen, en ik heb nu nog steeds een sterke voorkeur voor rechts. Cursisten die moeite hadden met ademhalen deden de cursus vaak nog een keer, dat vertelde de instructeur ook tijdens de les.

Wat betreft BC aanleren, dat gaat zeker in het begin erg moeizaam met ademen. In het begin was ik blij met een half baantje bc (50m bad) en op een bepaald moment ga je om en om bc en schoolslag doen, en ineens lukt het...niet makkeljik maar het lukt. En als je vervolgens 1 of 2 weken niet zwemt (vakantie of verkoudheid), kan je voor je gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Heel erg frustrerend. Inmiddels heb ik hier geen last meer van, ik zwem nu een kleine 3 jaar, maar het eerste jaar zeker wel.

Succes met de cursus en gewoon blijven ademen, komt vanzelf goed.

Inspirerend om te lezen!
Het doet me zo goed om te lezen dat er inderdaad meer gestruggled wordt met het zwemmen.

10

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik heb eerst zelf wat geprutst, totdat ik een kilometer kon zwemmen in ongeveer 24 minuten - maar daarbij had ook ik mezelf wel wat verkeerde dingen aangeleerd. Daarna, 6 jaar geleden nu, de basiscursus van TriExperience gedaan, dat was de grote stap vooruit (naar 21,5 minuut). Sindsdien heb ik wat gevorderden- en vervolgdingen gedaan bij TriExperience en Zwemanalyse - elk jaar wel wat. Altijd leuk en ook wel nuttig, en ik zwem wel beter en het kost minder energie, maar heel veel sneller ben ik niet meer geworden, althans, niet stabiel. Dat blijft een zoektocht, en ik heb ook wel periodes van frustratie gehad - dat ik dan een paar maanden toegewijd trainde en oefende en toch alleen maar langzamer werd. Dus ik moet altijd wel een beetje zoeken naar een goede balans tussen de moeite die ik erin stop en wat eruit komt. Dat ervaar ik als heel anders dan bij de andere twee sporten.

Louise

11

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Waar ik zwem bieden ze borstcrawl les voor volwassenen aan. Je betaald voor 10x waar je een jaar over mag doen om op te maken. Per les kost het ongeveer 8,50.
In het begin was het inderdaad meer worstelen dan zwemmen. Nu, na ruim 4 jaar, doe ik het nog steeds. Het is nu meer een gezellig trainingsgroepje. Maar nog steeds heeft de instructeur interessante oefeniningen en feedback op mijn techniek!

12

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Oja, dat doet me eraan denken: er komen op steeds meer plekken borstcrawlcursussen, ik zag net vorige week dat ze er in mijn eigen zwembadje (Zwembad West in Rotterdam) ook mee beginnen. Leuk!

13

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik zwem nu wekelijks in een georganiseerd verband bij Kras Sport in Haarlem. Is training gericht op borstcrawl en op eigen niveau. In mijn geval als beginner werken aan een basis, maar zodra je vordert schuif je een baan door en wordt de training daarop afgestemd.

Kost € 30 per maand exclusief toegang tot het bad, dus komt op € 7,50 + € 2,30 per les. Wel wat duurder maar wel enige wat agenda technisch in te passen was en in vorm van georganiseerde training.

14

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik zwom in Alkmaar. Zijn bc lessen. In het begin veel geleerd. Maar na een paar trainerswissels had ik het gevoel dat ze meer aandacht hadden voor de beginners dan voor de zwemmers die al beter konden zwemmen (nog steeds geen snelle zwemmer, al hou ik het wel lang vol). Vanaf mei niet meer geweest. Alleen nog in buitenwater gezwommen. Ben van plan om binnenkort naar Tri2one te gaan voor een zwemanalyse. Heb het idee dat ik daar meer van opsteek.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

15

Re: Borstcrawl leren zwemmen

olaf2004 schreef:

Ik zwom in Alkmaar. Zijn bc lessen. In het begin veel geleerd. Maar na een paar trainerswissels had ik het gevoel dat ze meer aandacht hadden voor de beginners dan voor de zwemmers die al beter konden zwemmen (nog steeds geen snelle zwemmer, al hou ik het wel lang vol). Vanaf mei niet meer geweest. Alleen nog in buitenwater gezwommen. Ben van plan om binnenkort naar Tri2one te gaan voor een zwemanalyse. Heb het idee dat ik daar meer van opsteek.

Dat is min of meer ook mijn plan. Eerst een goede basis aanleren onder begeleiding en als die er is gerichter gaan trainen naar prestaties dmv een zwemanalyse.

16

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Barthed schreef:

Ik heb ook een 10 weken cursus gedaan, maar nadat ik mezelf het ademhalen had aangeleerd, klein jaar nadat ik was begonnen met bc. Toen ik aan de cursus begon kon ik ongeveer 1000m onafgebroken zwemmen in een kleine 20 minuten. Het voordeel was dat ik daardoor goed op de techniek kon letten en veel baat had bij van de inhoud lessen. Het nadeel was dat ik mezelf wat verkeerde dingen had aangeleerd, maar die zijn er ook best snel weer uit.

Terugkijkend zou ik het weer in die volgorde doen, enige wat ik anders zou doen is het kant waar ik ademhaal beter afwisselen in het begin. Dat was achteraf lastig om aan te wennen, en ik heb nu nog steeds een sterke voorkeur voor rechts. Cursisten die moeite hadden met ademhalen deden de cursus vaak nog een keer, dat vertelde de instructeur ook tijdens de les.

Wat betreft BC aanleren, dat gaat zeker in het begin erg moeizaam met ademen. In het begin was ik blij met een half baantje bc (50m bad) en op een bepaald moment ga je om en om bc en schoolslag doen, en ineens lukt het...niet makkeljik maar het lukt. En als je vervolgens 1 of 2 weken niet zwemt (vakantie of verkoudheid), kan je voor je gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Heel erg frustrerend. Inmiddels heb ik hier geen last meer van, ik zwem nu een kleine 3 jaar, maar het eerste jaar zeker wel.

Succes met de cursus en gewoon blijven ademen, komt vanzelf goed.

Hier ook hetzelfde gevoel, in het begin geen aandacht besteed aan ademen aan beide zijden en heb daar nu nog steeds veel moeite mee. Had ik dit meteen goed aangeleerd was dit veel eenvoudiger geweest.

17

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Kaniman schreef:
Barthed schreef:

Ik heb ook een 10 weken cursus gedaan, maar nadat ik mezelf het ademhalen had aangeleerd, klein jaar nadat ik was begonnen met bc. Toen ik aan de cursus begon kon ik ongeveer 1000m onafgebroken zwemmen in een kleine 20 minuten. Het voordeel was dat ik daardoor goed op de techniek kon letten en veel baat had bij van de inhoud lessen. Het nadeel was dat ik mezelf wat verkeerde dingen had aangeleerd, maar die zijn er ook best snel weer uit.

Terugkijkend zou ik het weer in die volgorde doen, enige wat ik anders zou doen is het kant waar ik ademhaal beter afwisselen in het begin. Dat was achteraf lastig om aan te wennen, en ik heb nu nog steeds een sterke voorkeur voor rechts. Cursisten die moeite hadden met ademhalen deden de cursus vaak nog een keer, dat vertelde de instructeur ook tijdens de les.

Wat betreft BC aanleren, dat gaat zeker in het begin erg moeizaam met ademen. In het begin was ik blij met een half baantje bc (50m bad) en op een bepaald moment ga je om en om bc en schoolslag doen, en ineens lukt het...niet makkeljik maar het lukt. En als je vervolgens 1 of 2 weken niet zwemt (vakantie of verkoudheid), kan je voor je gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Heel erg frustrerend. Inmiddels heb ik hier geen last meer van, ik zwem nu een kleine 3 jaar, maar het eerste jaar zeker wel.

Succes met de cursus en gewoon blijven ademen, komt vanzelf goed.

Hier ook hetzelfde gevoel, in het begin geen aandacht besteed aan ademen aan beide zijden en heb daar nu nog steeds veel moeite mee. Had ik dit meteen goed aangeleerd was dit veel eenvoudiger geweest.

Gelukkig al bij les twee moeten oefenen om ook adem te halen aan de andere kant dan jezelf makkelijk vindt. De lesgever gaf aan dat het heel belangrijk is om aan beide kanten adem te halen. Ik ervaar overigens de lessen als zeer intensief en leerzaam. Heb in twee lessen al zoveel geleerd! Alleen voel ik mijzelf een kluns, maar dat komt wel goed.

18

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik heb begin dit jaar een borstcrawl cursus gedaan van 12 weken. Heb stapjes gemaakt maar naast de wekelijkse cursus heb ik denk ik te weinig getraind om echte stappen te maken wat wel nodig is als je totaal geen zwemachtergrond hebt en er ook niet aanleg voor hebt. Ik ben dan ook van plan komende herfst/winter om wekelijks 2/3 keer te gaan zwemmen om te kijken waar dit mij brengt.

19

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Ik hoor ook veel dat er helemaal geen meerwaarde zit in ademhalen aan beide kanten.
Ik haal altijd aan de zelfde kant adem. Wat is volgens die trainer de meerwaarde van ademhalen aan beide kanten?

20

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Goeie vraag, ik ben benieuwd wat hier ee gedachte bij is.

Het kan een hulpmiddel zijn bij het trainen om meer symmetrie in je slag te krijgen, en het kan handig zijn voor oriëntatie in het water.

Verder lijkt het me fijner om voor de rest aan je voorkeurskant te ademen.

21

Re: Borstcrawl leren zwemmen

rdlk schreef:

Goeie vraag, ik ben benieuwd wat hier ee gedachte bij is.

Het kan een hulpmiddel zijn bij het trainen om meer symmetrie in je slag te krijgen, en het kan handig zijn voor oriëntatie in het water.

Verder lijkt het me fijner om voor de rest aan je voorkeurskant te ademen.


Dat is het inderdaad, een minder getrainde zwemmer zal af gaan draaien naar de kant waar hij/zij ademhaalt.
Tevens wordt je hele slag er rustiger van.

22

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Om rechter te zwemmen zonder je hoofd uit het water te halen. Als ik niet aan beide zijde ademhaal zwem ik een hele grote ronde. Probeer maar eens kaarsrecht te blijven fietsen en je hoofd te draaien. Wijk je altijd iets van lijn af.

Je moet sneller dan de klos zijn.

23

Re: Borstcrawl leren zwemmen

mcguyver schreef:

Om rechter te zwemmen zonder je hoofd uit het water te halen. Als ik niet aan beide zijde ademhaal zwem ik een hele grote ronde. Probeer maar eens kaarsrecht te blijven fietsen en je hoofd te draaien. Wijk je altijd iets van lijn af.

Bij mij is dat niet zo, hoor. Ik blijf gewoon recht door te navigeren, en ik ga juist 'zwabberen' van tweezijdig ademhalen omdat ik naar de niet-voorkeurskant veel stijver ben en daardoor trekt alles scheef. Ik adem dus in principe alleen naar mijn voorkeurskant.

Tweezijdig kunnen ademhalen is in elk geval gunstig als je golfslag hebt aan je voorkeurskant. Maar ik heb het eerlijk gezegd opgegeven om het onder de knie te krijgen. Dat had ik dan ook vanaf het begin 'strenger' moeten oefenen. Ik heb het ook niet hard genoeg nodig, ik herinner me eigenlijk alleen één zwemtocht in zee waarbij ik inderdaad de hele tijd in de golven ademde en het daardoor moeilijk had. Maar verder heb ik dus 7 seizoenen triathlon gewoon altijd 1 op 2 geademd naar de linkerkant. 

Op zich is tweezijdig ademhalen wel beter voor je techniek, omdat je anders steeds aan dezelfde kant 'afwijkt', maar dan moet je het dus wel goed kunnen. Gister trouwens ook nog over gehad met onze zwemmer van het Almere-team: die zwemt beter als hij tweezijdig ademhaalt (1 op 3), maar om dat te kunnen, moet hij relaxed zijn. En dat was hij gister niet, dus dat werd ook 1 op 2 - dan heb je gewoon wel ook meer lucht.

Louise

24

Re: Borstcrawl leren zwemmen

Het zal je algemene techniek ten goede komen. Ik adem ook enkel rechts waardoor ik niet mooi door rol en minder efficiënt zwem.
Je oriëntatie in het water is eenvoudiger. Op een parcours waar je de boei telkens rechts moet ronden moet ik altijd zoeken.
De meesten zullen inderdaad moeilijker recht kunnen zwemmen. Maar dat is wel trainbaar denk ik.