1

Onderwerp: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Hoi!

Helemaal nieuw hier, helemaal vanuit België, met een heel aantal vragen... :-)

Ik zou volgend jaar, vanaf mei, voor de eerste keer 1/8 triathlon willen meedoen.

Ik zwem 3x/week schoolslag, al ruim een jaar.

Ik vraag me af of ik mijn eerste sprint gewoon in schoolslag zou gaan doen, of toch best lessen crawl ga volgen (wat ik momenteel helemaal niet kan)?

Wordt er soms schoolslag gezwommen bij een sprint triathlon?

Alvast bedankt!

2

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Er zijn er meer die schoolslag zwemmen smile Ik heb ook een stuk schoolslag gezwommen tijdens mijn eerste sprint triathlons smile

3

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Ook ik heb mijn eerste seizoen met schoolslag gedaan. Mijn man triathlont al heel lang, altijd schoolslag, inclusief zelfs een keer een heuse Ironman. Nu al gaan leren borstcrawlen zou ik alleen doen als je het nu al heel leuk lijkt om te doen. Anders eerst maar eens triathlon uitproberen.

Een goede schoolslagzwemmer komt ook echt niet als laatste uit het water, en heeft als voordeel dat-ie meestal beter een rechte lijn houdt dan de mindere borstcrawlzwemmers.

Louise

4

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Heel erg bedankt voor de reacties!

5

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Ik ben ook begonnen met schoolslag. Simpelweg omdat ik niks anders kon. 1/8 doen met schoolslag kan prima en is niks mis mee. Je vent niet de enige. Wel ben ik er inmiddels achter dat borstcrawl sneller is en minder energie kost. Aangezien je nog tijd zat hebt tot volgend jaar mei, kan je overwegen een borstcrawlcursus te doen. Is gezellig en leuk en je leert er een hoop van. En als je het dan allebei kan, kan je kiezen of afwisselen.

6

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Ik heb vorige maand voor het eerst aan een triathlon evenement meegedaan, een laagdrempelige 1/8. Ik heb de schoolslag gedaan en met mij zeker een stuk of 20 andere deelnemers in een veld van 85.
Kan dus prima maar hoop volgend jaar wel de borstcrawl voldoende te hebben aangeleerd.

7

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Mijn eerste deed ik 3 banen schoolslag en 1 bc afgewisseld. Nu 5 jaar later zwem ik nooit meer schoolslag. Kan niet zeggen dat ik een goede zwemmer ben, maar bc gaat prima. Een cursus is echt aan te raden!

8

Re: Borstcrawl of toch schoolslag bij sprint triathlon?

Op een 1/8e maken er veel mensen hun debuut in de triatlon sport en is schoolslag zwemmen zeker geen uitzondering.