1

Onderwerp: tOOter is binnen

Hallo,

In het draadje over Almere 2019 heb ik vandaag mijn verslag gepost, maar ik bedacht me dat ik me nog nooit netjes heb voorgesteld op dit forum. Ik lees al wel wat maanden mee en heb al veel aan al jullie tips en ervaringen gehad in aanloop naar mijn eerste halve.
Dus allereerst alvast bedankt en tegelijk sorry voor het late voorstellen.

Ik ben Anke, nu 49 jaar en al praktisch mijn hele leven graag aan het sporten. Als kleuter begonnen met gymnastiek/turnen, later badminton, toen jarenlang aerobics/steps en de rest van de sportschool (vooral cardio). Vanaf eind 2010 begon ik met hardlopen; dat vond ik pas leuk worden toen ik het meer dan een half uur achter elkaar kon volhouden. Binnen 1,5 jaar liep ik mijn eerste marathon en daar volgden er nog 18 van, plus nog een aantal ultralopen (weg en trail) tot aan de 100 km van de RUN in Winschoten in 2016.
Al die tijd ging het me goed af, alles op eigen houtje volgens mijn 'ik doe maar wat'-methode en na de geslaagde 100 km vroeg ik me af wat ik toen weer eens zou verzinnen. Nog meer tijd om te trainen had ik niet, dus ik wist nog even niet wat mijn volgende doel zou worden.
Ik gaf mezelf tijd voor een 'lummeljaar' en dan zou er vanzelf wel weer een idee opborrelen, want zo ging dat tot dan toe altijd al.
In 2017 ben ik gaan kijken naar twee van mijn loopmaatjes die intussen ook triatlon waren gaan doen. Dat was bij de triatlon in Holten, met zwemmen in De Domelaar (zandafgraving). Dat vond ik er toch stoer uitzien!
En ja, dan gaat mijn fantasie op de loop en had ik al besloten dat ik daar een jaar later zelf aan de start zou staan.
Binnen twee weken had ik een racefiets aangeschaft (hoera voor het fietsenplan van de werkgever) en een wetsuit, badmuts, badpak en zwembril en hophop, tOOter ging aan de slag.
Borstcrawl had ik als kind al geleerd en dat kon ik nog. Ik was wel een waterrat, maar altijd recreatief/spelenderwijs en ik had ondertussen ook alweer een jaar of 20 niet gezwommen. Ik vond het heerlijk om weer te doen, maar nog wel heel spannend in open water. Ik ben Vissen van sterrenbeeld, maar daar houdt de liefde ook wel gelijk op. Troebel water is mijn favoriet, wat ik niet zie, is er ook niet, haha.
Lopen had ik ondertussen wel aardig verwaarloosd, maar dat pikte ik wel snel weer op. Fietsen daarentegen .... pfff, dat werd nog een heel ding. Ik dacht dat iedere Nederlander kan fietsen. Niet dus, ik ben echt een natte krant op de fiets. En op mijn racefiets kon ik ook niet een fatsoenlijke tijd rijden, want binnen een half uur was ik afgestorven tot aan mijn navel. Vreselijk! Een kennis die heel veel fietst, vertelde me dat dat toch echt niet zo hoort en dat dat echt anders kan. Ettelijke keren ben ik teruggeweest bij de fietsenmaker voor weer een ander zadel, tig fietsbroeken geprobeerd, het probleem bleef even erg. Die racefiets heeft meer kilometers gemaakt in mijn auto dan op zijn wielen.
Maar goed, eigenwijs en ietwat impulsief als ik ben, had ik intussen in september 2017 mijn eerste zeer recreatieve superleuke 1/8e triatlon in Zutphen gedaan. Dan had ik voor de winter alvast wat aandachtspunten om te oefenen. In 2018 heb ik nog een paar 1/8e tri's gedaan en toen in juni de OD in Holten. Wauw, ik voelde me stoer daar! Maar dat fietsen ...! Twee keer de Motieweg op, auwww en na 30 km wilde ik al niet meer op mijn zadel zitten, maar toen moest ik nog 10 km. Ik was zo blij toen ik eindelijk mocht gaan lopen.
In de winter 2018/2019 wilde ik ook binnen verder fietskilometers maken op de smarttrainer. Tja, dat werd dus ook veel minder dan ik zou willen doordat ik nog altijd niet lekker zat. Maar ik had in al mijn wijsh... euh .. impulsiviteit al wel ingeschreven voor de halve in Almere dit jaar. Aiii, ik zag als een berg op tegen het fietsen. Dat ging ik nooit 90 km volhouden op mijn racefiets.
Lang leve dit forum! Hier las ik over bikefits en de voordelen ervan. Aha! Dat moest ik hebben, dus ik maakte een afspraak bij TriPro met mijn racefiets. Conclusie: die fiets past mij niet (te lang). Hierop volgde wat gedoe met de fietsenmaker die het niet nodig vond om wat eenvoudige aanpassingen te doen volgens het rapport van de bikefit. Toen was ik er goed klaar mee; de datum van Almere naderde heel snel en ik had nog amper gefietst. Ik kreeg het spaansbenauwd. Een tweede bikefit volgde, voor een triatlonfiets, want ik wilde nu ook eindelijk wel eens lekker fietsen. Fiets gekozen en aangeschaft en daar heb ik geen spijt van gehad.
Als de bliksem nog in de laatste drie maanden geprobeerd zoveel mogelijk kilometers op mijn nieuwe vliegmachientje te maken en afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover. Zie daarvoor mijn verslag in het topic over Almere 2019 (https://www.triathlonforum.nl/viewtopic … 619#p63619).

Zo, hier ben ik dan en ja, zo langdradig ben ik altijd. big_smile

O ja, mocht je je afvragen waar mijn nick name vandaan komt: 'toeteren' is mijn andere hobby. Ik heb 20 jaar trompet gespeeld en sinds twee jaar speel ik euphonium bij de plaatselijke muziekvereniging. wink

2

Re: tOOter is binnen

Welkom!

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: tOOter is binnen

Leuke intro, welkom.

4

Re: tOOter is binnen

Leuk enthousiast! Welkom.

5

Re: tOOter is binnen

Hoi t00ter! :-)

Ik ben ook een chat'n'runner (Runnerd), dit forum is wel wat actiever (gelukkig!) en/maar ook minstens zo vriendelijk.

Leuk verslag over Almere!

6

Re: tOOter is binnen

Haha zo ken ik je weer!
Gezellig dat je uit de meelees modus bent gestapt smile

7

Re: tOOter is binnen

Welkom!
Tijd voor repeteren wordt wel minder zo tongue

8

Re: tOOter is binnen

Welkom tOOter! Fijn dat je tijdritfiets zo bevalt en dat Almere goed ging! Ik blijf dat toch raar vinden met die fietsen, bij ons in de vereniging hebben alle (!) vrouwen als eerste fiets een te grote fiets gehad, op aanbeveling van een lokale fietsenmaker.

Wat zijn trouwens je plannen voor komend jaar? Wil je ook hele triathlons gaan doen? Qua marathonervaring zit dat wel snor in ieder geval smile

9

Re: tOOter is binnen

Hartelijk dank voor jullie welkom!

PGN10T schreef:

Hoi t00ter! :-)
Ik ben ook een chat'n'runner (Runnerd), dit forum is wel wat actiever (gelukkig!) en/maar ook minstens zo vriendelijk.
Leuk verslag over Almere!

He hoi, ook hier? wink Hoewel 'ook' .. ik ben al heel lang niet meer actief op Chat'nRun. Daar heb ik wel heel veel informatie opgedaan in mijn eerste hardloopjaren, maar dat werd steeds minder informatief.


ferrarimanddw schreef:

Welkom!
Tijd voor repeteren wordt wel minder zo tongue

Haha, ja, ik heb de dirigent beloofd dat ik nu weer wat meer zal gaan oefenen. Al moet ik eerlijk zeggen dat het op een euphonium makkelijker gaat met minder oefening dan op de trompet.


Sandra86 schreef:

Welkom tOOter! Fijn dat je tijdritfiets zo bevalt en dat Almere goed ging! Ik blijf dat toch raar vinden met die fietsen, bij ons in de vereniging hebben alle (!) vrouwen als eerste fiets een te grote fiets gehad, op aanbeveling van een lokale fietsenmaker.
Wat zijn trouwens je plannen voor komend jaar? Wil je ook hele triathlons gaan doen? Qua marathonervaring zit dat wel snor in ieder geval smile

Oh, dat klinkt niet als een beste beurt voor "de" lokale fietsenmakers. Wel heel jammer, want het vergalt wel de lol in het fietsen. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat de 'fietsmeting' die ze daar doen vergeet dat vrouwen vaak in verhouding een korter bovenlijf en iets langere benen hebben? Alles even heel in het algemeen, dan he?
Overigens heeft mijn (race)fietsverkoper mij nooit op die fiets gezien, gek genoeg. Des te gekker vond ik het dat hij de gevraagde eenvoudige aanpassingen niet wilde doen.

Euh ... plannen ... jaaahaaa. Ik ben heel slecht in plannen (uitgesproken als 'plennen'), maar plannen heb ik altijd. Ik heb nog niets concreet in mijn hoofd of vastgelegd,  maar dat kan bij mij snel gaan. smile
Het lijkt me supergaaf om een hele tri te doen, maar ik weet echt (nog) niet wanneer ik dat allemaal moet gaan trainen. Maar .... eerlijk gezegd staat er in mijn brein al wel een deur op een kiertje open, want deze halve heb ik ook met veel minder training dan ik dacht dat ik nodig had toch tot een mooi einde gebracht. Mmm .. rare zin, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel. Volgend jaar hoop ik 50 te worden, dus misschien moet ik maar eens net gaan doen of ik last heb van midlife bucketlist-dingetjes. lol

10

Re: tOOter is binnen

Nogmaals welkom - grappig, ik had je op basis van je stukje in het Almere-topic veel jonger geschat. Maar dat hoor ik zelf ook vaak, hahaha!

tOOter schreef:

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat de 'fietsmeting' die ze daar doen vergeet dat vrouwen vaak in verhouding een korter bovenlijf en iets langere benen hebben? :

Dat zou kunnen, al moet een fietsmeter daar rekening mee houden natuurlijk. Wat ze eerder over het hoofd zien, is dat vrouwen - ook weer gemiddeld/in het algemeen - iets anders op hun fiets zitten dan mannen: bij mannen zit de buiging naar voren lager, meer al door hun bekken te kantelen, vrouwen meer vanuit hun onderrug. En dat betekent dat bij gelijke verhoudingen, het stuur voor vrouwen toch dichter bij moet staan c.q. inderdaad een kleiner, vooral meer gedrongen frame. Dat zit 'm niet alleen in de maat, maar ook in de verhoudingen (geometrie). Het ene merk is dus geschikter dan het andere.

En ja, ik onderschrijf dat vrouwen gemiddeld slechter op hun fiets zitten/gezet worden dan mannen, fietsen is (helaas,  nog steeds) een 'man's world'. Daar zijn dan weer merken op gedoken met vrouwspecifieke fietsen, maar het meeste daarvan is marketing-onzin. (Ik kan daar nog heeeeeeeeel lang over doorgaan, want vrouw&fiets en ook vrouw-specifieke fietspijntjes is een van mijn grote interesses.)

Wat wel frappant is, is dat jij dus kennelijk lekkerder zit op een triathlonfiets. Meestal geldt juist dat hoe dieper de zit, des te lastiger is het om pijnvrij te rijden. Ik zou het zelf heel jammer vinden om alleen maar een TT-fiets te hebben, want daar kunnen dingen niet of lastiger mee die met een gewone racefiets wel kunnen (o.a. klimmen, technische parcoursen, pelotons- en groepstochten, sommige evenementen waarbij een TT-fiets verboden is). Maar goed, ik kom zelf uit het fietsen dus ik doe er ook een heleboel dingen mee buiten alleen triathlon.

En over 50 worden: misschien vind je mijn weblog leuk (zie onderschrift) wink . Ben inmiddels 53.

Louise

11

Re: tOOter is binnen

Louise schreef:

Nogmaals welkom - grappig, ik had je op basis van je stukje in het Almere-topic veel jonger geschat. Maar dat hoor ik zelf ook vaak, hahaha!

...
Wat wel frappant is, is dat jij dus kennelijk lekkerder zit op een triathlonfiets. Meestal geldt juist dat hoe dieper de zit, des te lastiger is het om pijnvrij te rijden. Ik zou het zelf heel jammer vinden om alleen maar een TT-fiets te hebben, want daar kunnen dingen niet of lastiger mee die met een gewone racefiets wel kunnen (o.a. klimmen, technische parcoursen, pelotons- en groepstochten, sommige evenementen waarbij een TT-fiets verboden is). Maar goed, ik kom zelf uit het fietsen dus ik doe er ook een heleboel dingen mee buiten alleen triathlon.

En over 50 worden: misschien vind je mijn weblog leuk (zie onderschrift) wink . Ben inmiddels 53.

Louise

big_smile Leeftijd zegt mij eigenlijk niks, ik heb geen idee hoe ik me 'op mijn leeftijd' zou moeten gedragen, want ik ben nog nooit eerder zo 'oud' geweest. wink

Wat maakt dat ik op mijn TT-fiets zoveel lekkerder zit, is dat ik dan op mijn schaambeen/voorkant lig terwijl ik op mijn racefiets puur op mijn weke delen zat. Ik voelde mijn zitbotten nooit. En datte .... gaat heel zeer doen.

Leuke blog heb je! Ik heb even snel her en der gelezen en zag o.a. de Coast to Coast walk en West Highland Way voorbij komen. In mijn jongere jaren heb ik die met de rugzak kamperend gelopen. Mooi!

12

Re: tOOter is binnen

tOOter schreef:

big_smile Leeftijd zegt mij eigenlijk niks, ik heb geen idee hoe ik me 'op mijn leeftijd' zou moeten gedragen, want ik ben nog nooit eerder zo 'oud' geweest. wink

Klopt, ja, vind ik ook. Age is just a number. Maar je zult wel merken of al gemerkt hebben wat voor kleine minderheid we zijn, zeker op de langere afstanden en bij de zwaardere evenementen.

tOOter schreef:

Wat maakt dat ik op mijn TT-fiets zoveel lekkerder zit, is dat ik dan op mijn schaambeen/voorkant lig terwijl ik op mijn racefiets puur op mijn weke delen zat. Ik voelde mijn zitbotten nooit. En datte .... gaat heel zeer doen.

Ja, dat doet zeker heel veel pijn. Ik heb het gehad met het eerste zadel van m'n TT-fiets. Zit nu prima. Maar op mijn racefiets ook - dat kan ook, hoor!

tOOter schreef:

Leuke blog heb je! Ik heb even snel her en der gelezen en zag o.a. de Coast to Coast walk en West Highland Way voorbij komen. In mijn jongere jaren heb ik die met de rugzak kamperend gelopen. Mooi!

Leuk - binnenkort gaan we een stuk van Offa's Dyke doen!

Louise

13

Re: tOOter is binnen

Wat leuk om te lezen!!
Welkom.

14 Laatst bewerkt door Louise (22-10-19 20:37:56)

Re: tOOter is binnen

Ik pik hier even iets van mezelf op van een paar weken terug:

Louise schreef:

binnenkort gaan we een stuk van Offa's Dyke doen!

... en daar ben ik gister terug thuis van gekomen, na twee weken Wales (nouja, op de grens met Engeland). De zuidelijke helft van Offa's Dyke Path gelopen (Severn-Knighton, met wat ommetjes 150 km). Erg mooi en leuk, wel pittig, vooral doordat het heel blubberig was. Dat liep soms zwaar, en we raakte het pad ook wel eens kwijt omdat het vertrapt was in de modder door de schapen en de koeien. Afstanden en hoogte goed te doen.

Voor wie het leuk vindt: foto's, kaart en verhalen op https://www.polarsteps.com/LouiseCornel … rdiff-more Ook nog gewandeld en zelfs hardgelopen (Parkrun) in Cardiff.

Louise