26

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Mja elke coach en/of atleet heeft wel een eigen ritueel naar de wedstrijd toe en ook is het niet voor iedereen hetzelfde de ene heeft wat meer rust nodig terwijl de andere bezig moet blijven. Het mentale is gewoon heel belangrijk ikzelf heb in het verleden een beroep gedaan op een mental coach en daar heb ik nooit spijt van gehad.

27

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Goeie, ja, ik geloof ook zeker in mental coaching, en eens dat die kant heel belangirjk is. Ik vind dat zelf ook een interessante kant van de sport trouwens. Ben zelf ook aan de slag gegaan met m'n soms veel te grote wedstrijdspanning, heeft ook vruchten afgeworpen. Ik ben benieuwd hoe dat de komende dagen gaat (nog 6 nachtjes slapen voor Almere). Naar Klazienaveen toe, m'n vorige grote doel, merkte ik echt verschil met vroeger.

Louise

28

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Er mag een gezonde spanning zijn voor een wedstrijd maar voor mezelf heeft het de onzekerheid wel voor een groot deel weggenomen. + punt was ook dat mijn mental coach ook een Ironman is (vrouw) dus die weet waarover ze praat. Die maken gewoon dat je alles wat eenvoudiger bekijkt en je geen drukte maakt om dingen die je toch niet in de hand hebt.

29

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Als eerste bedankt iedereen voor alle tips! Afgelopen zaterdag mijn allereerste mid distance (Almere) gedaan. Doelstelling van binnen 6,5 uur bereikt: 6:21
Zwemmen ging lekker (mijn sterkste onderdeel) 37 minuten. Fietsen op een normale wielrenfiets heb ik gedoseerd, mijn hartslag in de gaten gehouden en met een gemiddelde snelheid van 30km ben ik tevreden. En toen kwam het lopen (mijn minste onderdeel): 1e rondje was lekker, alles onder de 6km/u,  2e wat minder snel, derde rondje was overleven: benen waren leeg en heb stukjes gewandeld, met name bij de verzorgingsposten (effe wat drinken en een banaantje, sinaasappeltje) en bij viaduct/bruggetje omhoog. Energie leek ik nog wel te hebben, alleen de benen wilde niet meer. Voedingtechnisch denk ik dat ik alles goed gepland heb (carboloader op de donderdag/vrijdag en zaterdagochtend, 3x gelletje, 3 repen en 3 bidons tijdens fietsen, en 1 gelletje, water + fruit tijdens het lopen.)
Eerste half uur na de finish gesloopt gevoel maar na wat eten en drinken kregen we weer praatjes. Van "dit nooit meer" naar "ok, waar is de volgende mid distance?".
Trainingsschema van de NTB heb ik niet kunnen volgen, te weinig tijd. Op gevoel (en jullie advies) heb ik vanaf maart/april de eerste maanden met name duur getraind en daarna meer interval en block trainingen.
Vraag: wanneer ik de volgende mid distance het lopen wil verbeteren (zonder wandelen) wat moet ik meer trainen? meer duurlopen? meer kracht? meer intervallen?

ps:overigens: ik overweeg een triatlonfiets aan te schaffen...

30

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Ik ben geen expert, maar als je doel is om het lopen (langer) vol te kunnen houden dan lijkt een focus op duur mij de juiste.

31

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

JanDW schreef:

Als eerste bedankt iedereen voor alle tips! Afgelopen zaterdag mijn allereerste mid distance (Almere) gedaan. Doelstelling van binnen 6,5 uur bereikt: 6:21
Zwemmen ging lekker (mijn sterkste onderdeel) 37 minuten. Fietsen op een normale wielrenfiets heb ik gedoseerd, mijn hartslag in de gaten gehouden en met een gemiddelde snelheid van 30km ben ik tevreden. En toen kwam het lopen (mijn minste onderdeel): 1e rondje was lekker, alles onder de 6km/u,  2e wat minder snel, derde rondje was overleven: benen waren leeg en heb stukjes gewandeld, met name bij de verzorgingsposten (effe wat drinken en een banaantje, sinaasappeltje) en bij viaduct/bruggetje omhoog. Energie leek ik nog wel te hebben, alleen de benen wilde niet meer. Voedingtechnisch denk ik dat ik alles goed gepland heb (carboloader op de donderdag/vrijdag en zaterdagochtend, 3x gelletje, 3 repen en 3 bidons tijdens fietsen, en 1 gelletje, water + fruit tijdens het lopen.)
Eerste half uur na de finish gesloopt gevoel maar na wat eten en drinken kregen we weer praatjes. Van "dit nooit meer" naar "ok, waar is de volgende mid distance?".
Trainingsschema van de NTB heb ik niet kunnen volgen, te weinig tijd. Op gevoel (en jullie advies) heb ik vanaf maart/april de eerste maanden met name duur getraind en daarna meer interval en block trainingen.
Vraag: wanneer ik de volgende mid distance het lopen wil verbeteren (zonder wandelen) wat moet ik meer trainen? meer duurlopen? meer kracht? meer intervallen?

ps:overigens: ik overweeg een triatlonfiets aan te schaffen...

In de basis ‘gewoon’ meer duur. Km’s maken. Kracht kan helpen, afhankelijk van de reden waardoor je moet gaan wandelen.

32

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Ik herken wel wat je schrijft over de latere looprondes:

JanDW schreef:

Energie leek ik nog wel te hebben, alleen de benen wilde niet meer.

Ik ben daar zelf ook mee bezig, had precies dat ook in Klazienaveen. 

Dus even van mezelf uitgaan, wat ik zelf heb bedacht: mijn fietsbenen vinden lang hardlopen lastig. Natuurlijk zijn lange duurlopen dan goede training, maar die verteer ik slecht, dus dat moet ik toch heel goed doseren - voor een losse halve marathon al, maar voor een halve triathlon helemaal, omdat ik dan ook nog voor het fietsen train. Dus zomaar meer duurlopen gaan doen is - voor mij - makkelijker gezegd dan gedaan.

Volgens mij zit voor mij de sleutel juist erg in die balans, dus tussen fietsen en lopen. Zowel in de trainingen als in de wedstrijd. Ik zou eigenlijk nog gedoseerder moeten fietsen, zodat ik meer overhoud voor het lopen, ook zowel in training als in de wedstrijd. Maar.... dat vind ik niet zo leuk en bovendien ben ik vaak 'op de achtergrond' ook nog aan het trainen voor iets extreems op de fiets, zoals dit jaar de 180 km in Almere, en eerder wel voor 5000 km fietsvakantie Down Under - dat soort dingen.

Als ik ooit nog een keer een halve triathlon wil gaan doen, moet dat echt helemaal het hoofddoel zijn van het seizoen en dan moet ik dus echt wat fietsen 'opofferen' aan het lopen. Maar of ik dat wil....

Nouja, dat zijn mijn overwegingen, het kan voor jou heel anders liggen. Ik wil in het algemeen alleen maar wel zeggen dat het bij triathlontraining ook om de samenhang gaat.

Louise

33

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Meer fietskilometers maken helpt natuurlijk wel degelijk om frisser van de fiets af te komen en langer hard te kunnen lopen.
Maar dan moet je doel dus zijn om langer met minder moeite te gaan fietsen, niet zo zeer harder. Dat is een keuze wink

Ik fiets meestal wel voluit, ook in een halve triathlon, die minuten haal je namelijk nooit meer in met lopen.

34

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

Ik hetzelfde als Louise, ik kan gewoon niet meer loop volume aan, zeer blessure gevoelig.
Dus fietsen moet sterk worden, dan tijdens wedstrijd bij fietsen gereserveerd rijden, zodat ik redelijk (matig) kan lopen.
Iedere minuut die ik met fietsen probeer te winnen verlies ik minimaal dubbel bij het lopen :-(

35

Re: 6-7 maanden de tijd voor eerste 1/2 triathlon...

LindaRotterdam schreef:

Ik fiets meestal wel voluit, ook in een halve triathlon, die minuten haal je namelijk nooit meer in met lopen.

Jij niet, jij bent een veel betere loper. Maar ik wel hoor, althans, dat denk ik. Als ik moet gaan wandelen, verlies ik zó 10 minuten - dat is wat er in Klazienaveen gebeurde. Ik weet niet helemaal zeker of ik wandelen kan vermijden als ik minder hard fiets, dat zou ik uit moeten proberen. Dus inderdaad:

Arnoutdv schreef:

Ik hetzelfde als Louise, ik kan gewoon niet meer loop volume aan, zeer blessure gevoelig.
Dus fietsen moet sterk worden, dan tijdens wedstrijd bij fietsen gereserveerd rijden, zodat ik redelijk (matig) kan lopen.
Iedere minuut die ik met fietsen probeer te winnen verlies ik minimaal dubbel bij het lopen :-(

Ja, precies, het gaat dus erg om de balans tussen de twee sporten.

Louise