1

Onderwerp: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik heb gisteren mijn laatste wedstrijd van het seizoen gedaan. Ik kan eigenlijk niet wachten om met een aantal verbeterpunten aan de slag te gaan. Zo wil ik het zwemmen naar een hoger niveau tillen en ook bij het lopen is nog wel iets te winnen.

Maar is het wel een goed idee om meteen door te pakken met trainingen? Of is het beter om, tegen mijn gevoel in, een maandje het gas terug te nemen? Het is tenslotte nog een heel eind tot de eerste wedstrijden in 2020.

Kortom, ik ben erg benieuwd hoe jullie eventuele post-seizoen depressies aanpakken ;-).

2

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik ga het lopen en zwemmen de komende weken een beetje onderhouden en kijk uit naar lekker veel op de mtb door de modder crossen zonder te letten op hartslag of vermogen. Gewoon lol trappen. Geen schema's.
Begin december wil ik beginnen met een schema voor marathon Rotterdam en tweede hoofddoel in het seizoen wordt 70.3 Hoorn, schema hiervoor moet ik nog over nadenken.

Maar nu wil ik even alle schema's loslaten.

3

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ikzelf doe volgende week mijn laatste tri van dit seizoen dan een weekje recup en vakantie. Dan toch terug goed beginnen trainen want heb in November nog een redelijk zware duatlon op het programma staan en ook al basis trainen zodat ik goed de winter in kan gaan.

4 Laatst bewerkt door Louise (15-09-19 14:53:54)

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Mijn seizoen zit er sinds gister ook op, of nouja, er volgt nog een zwemtocht over 2 weken maar dat is gewoon voor de leuk, maakt me niet uit hoe hard dat gaat. Ik doe het voorlopig vooral zoals wat Gringo ook zegt: even geen schema's, niks moeten, gewoon voor de lol waar ik zin in heb, beetje onderhoud. Niet bewust niks doen ofzo, dat is niet nodig. Een post-seizoen-depressie heb ik nog nooit gehad, zal dus wel meevallen.

Ik ga in oktober ook nog op vakantie met een week wandelen erin, en daarna zie ik wel verder.  Ik heb de knoop nog niet doorgehakt over het hoofddoel of de doelen van volgend jaar, maar dat hoeft dus ook nog niet.

Ik zou wel in geval van twijfel nu kiezen voor kalm aan doen, vooral omdat de lijn tot volgend seizoen best lang is. Maar als je staat te popelen - vooral doen.

Louise

5

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Mijn seizoen is nog een maand langer (tot Challenge Mallorca), en meestal merk ik wel dat ik in de maanden november en december flink wat minder kilometers maak.

Ik wil komende winter met het oog op de IRONMAN volgend jaar mijn zwemmen en hardlopen flink verbeteren.

Dus in november wat rustiger aan doen om in december weer de uren op te voeren.

En dan volgend jaar 3 grote evenementen op mijn lijst

- Marathon Rotterdam 
- IRONMAN 70.3 Hoorn
- IRONMAN Kalmar

Rotterdam kies ik vooral als doel om naar toe te trainen deze winter.

6

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik mag de marathon van Eindhoven nog doen en ga daarna door met wat ik de rest van dit jaar deed: gepolariseerd trainen. Bij mij geen bewuste toe- ofname in uren.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik stap ook weer op de MTB en ga er wat bij trailen. Zwemmen zo lang mogelijk nog buiten en in okt het bad weer in. Dan heb ik ook een nieuwe analyse staan zodat ik de wintermaanden lekker kan pielen met techniekjes.
In oktober meestal wat meer rust (voor mij ook nog vakantie dan) en daarna pak ik het weer op.
Ik zorg zelf dat ik in de wintermaanden minimaal 1 loop en 1 mtb evenement per maand meepak, dan hou je het ook leuk en iets om voor te trainen...

8

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik doe nog mee aan triathlon Brabant eind september, maar daarna begint voor mij ook het 'laagseizoen'. Voor mij is dat:

Zwemmen: meer focus op techniek, waardoor ik in dezelfde zwemtijd minder kilometers maak. Volume opbouw kan in het voorjaar weer.
Hardlopen: ik hou van lopen bij ons in het bos, maar dat doe ik niet in het donker. Door de week 's avonds wordt het dus kort in het donker door het dorp lopen, met in het weekend een duurloop of een (georganiseerde) trailrun hier in de buurt voor de afwisseling.
Fietsen: Tussen oktober en maart staat mijn fiets op de Tacx en komt daar meestal ook niet meer tussendoor vanaf. Ik doe dat meer HIIT dan lange tochten, dus maak ik ook hier automatisch minder uren.
Owja en binnenkort worden mijn keelamandelen verwijderd, ook zo'n laagseizoen dingetje...

9

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Macer schreef:

En dan volgend jaar 3 grote evenementen op mijn lijst

- Marathon Rotterdam 
- IRONMAN 70.3 Hoorn
- IRONMAN Kalmar

Laat ik nou exact dezelfde evenementen op de planning hebben staan volgend jaar, toevallig!

Ik heb de afgelopen weken vooral gedaan waar ik zelf zin in had, met de nadruk op fietsen als dat qua weer een beetje te doen was. Zolang het buiten een beetje goed weer is probeer ik daar nog zo veel mogelijk van te genieten. Als het weer op Tacxen aan gaat komen, gaan er weer wat meer uren in het zwemmen en hardlopen zitten. Met name in het zwemmen wil ik gaan investeren komende winter.

Al is er ook nog een kans dat ik besluit om eind oktober de Brabant Marathon te gaan lopen in Etten-Leur, dus die basis zal ik de komende weken ook nog wel een beetje onderhouden.

10

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik heb a.s. zaterdag de laatste; de kwart in Zwolle.

Dan wil ik een paar weken niet al te veel doen; alleen onderhoud en lopen. Eind oktober halve marathon diepe Hel Holterberg en daarna misschien weer het crosscircuit lopen (10 lopen van 5 of 10 km elk weekend ongeveer 1 vanaf november).

Plannen voor volgend jaar moet ik nog concreet maken. Ik wil in ieder geval in juni een halve doen. Tips zijn welkom :-) Moet wel in oost/centraal NL zijn.

11

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Vandaag de laatste van het seizoen gehad. Komende 3 weken rust en herstel, geen schema's, geen zware trainingen, wat minder letten op voeding... Hooguit beetje lopen, zwemmen en fietsen voor de fun. Daarna weer beginnen met opbouwen voor mijn eerste wedstrijd begin mei.

12

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Komend weekend nog een kwart om het seizoen af te sluiten.
Verder even niets met schema e.d.
Wil ook krachttraining en yoga weer oppakken, en de crossfiets afstoffen. En ben net aan een nieuwe techniekcursus voor het zwemmen begonnen.

Verder wel lekker blijven lopen en lange ritten maken. Het hoeft alleen niet, dus als het slecht weer is of ik iets leukers te doen heb, dan sla ik lekker over. Even kijken hoe lang ik dat volhoud. Iig januari weer echt gestructureerd aan de slag!

13

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Even een poosje niet moeten maar lekker freewheelen. Alhoewel, woensdag naar de fysio en er zit toch echt iets niet lekker in mijn bekken. Hopelijk komt daar een plan uit waar ik de komende 6-8 weken mee aan de slag kan want ik ben 5 maanden in Zambia voor werk. Dus dan wordt het iig niet fietsen, maar hopelijk wel wat hardlopen en zwemmen (mits er geen krokodillen en nijlpaarden zijn, die komen af en toe daar wel langs). Maar hopelijk dan dus wel een core/stabiliteits/kracht schema. Dan in november/december eens kijken waar ik sta en weer beginnen met opbouwen.

14

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik ben gisteren bij de Fysio geweest vanwege een sluimerende pijn in mijn knie. Die heeft me doorverwezen naar een podotherapeut. En daarnaast geadviseerd om met kracht training aan de slag te gaan om de beenspieren beter bestand te maken tegen lopen. Dus ik alweer een mooi doel voor het down season...

15

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Hier nog één wedstrijd komend weekend en dan gaat ook de rust in.
De eerste week ga ik proberen om eens echt niks te doen. Ja, proberen ;-)
De weken erna tot eind oktober doe ik gewoon mijn zin wat waarschijnlijk zal neerkomen op 1x zwemmen, 2x lopen en 1x fietsen. Wel direct op de planning zijn een paar bezoekjes aan de kinesist om de schouderpijn die een heel jaar wel onder controle was maar nooit weg nu definitief weg te krijgen voor we aan de echte opbouw beginnen.

Vanaf november train ik dan opnieuw op schema met als (enige) hoofddoel IM Kalmar.
Tijdens de winter zal de focus uiteraard iets meer op zwemmen en lopen liggen al ga ik ook in de winter toch zo vaak mogelijk buiten met de fiets.
Tussendoelen/voorbereidingswedstrijden zullen zijn:
- Enkele veldlopen in de winter (want daar wordt je sterk van!)
- In het voorjaar enkele stratenlopen
- En vanaf de maand mei dan een drie tal kwarttriatlons, 1 halve (Gravelines) en dan Kalmar!

Sowieso denk ik dat de winter de ideale moment is om zwakke plekken (of het nu om techniek of blessures gaat) weg te werken.

16

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

In Gravelines doe ik de volledige.

17

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

ronnyke schreef:

In Gravelines doe ik de volledige.

Dan zie ik je daar!

Nog een kleine toevoeging trouwens aan mijn vorig bericht.
(Afhankelijk van jullie doelen uiteraard) zou ik proberen om dat ongestructureerde wel te beperken in de tijd.
Een brede basis leg je namelijk in de winter. Als je wacht op het goede weer en in winter die fiets of loopschoenen te vaak laat staan denk ik niet dat je dit nog inhaalt vanaf de zon weer gaat schijnen in laat ons zeggen maart. Zeker als je eind april/begin mei alweer met de wedstrijden start.

18

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Ik train in de winter juist gestructureerder en over het algemeen ook meer.
In de winter zijn mijn dagen en weken over het algemeen overzichtelijker

19

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Het is alleen zo vroeg donker opeens, daar moet ik echt even aan wennen.
Ik doe in de winter wel meer lange duurtrainingen, maar dus m.n. in het weekend. Lekker de hele dag op pad.

Daarnaast is het t/m december ook flink druk op werk, dus prima om eens even niet elke dag op te letten om op tijd naar huis te gaan en daarna weer meer te gaan trainen.
Januari is vroeg genoeg met het eerste 'grote doel' in juni wink

20

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

LindaRotterdam schreef:

Het is alleen zo vroeg donker opeens, daar moet ik echt even aan wennen.

Ja, daar heb ik wel ook altijd last van, dat het einde van het triathlonseizoen ook betekent dat de minder leuke tijd van het jaar er weer aankomt: donker, koud (en vaak nat en winderig), meer werkdrukte. Ik ben echt een zomerliefhebber! Maar aan de andere kant is lekker buiten sporten op een mooie winterdag ook wel weer heerlijk.

Louise

21

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Leuk onderwerp!
Hier eerste triathlonseizoen met een sprintrace, met een eindtijd van 1.15 uur. Super blij mee.
Mijn trainingsplan heb ik vorig jaar oktober gestart.

Nu even een rustperiode. Nu lekker op de mountainbike de Zwitserse Jura en de Alpen in. Verder een klimcursus en wat zwemtraining (techniek).

November maar weer eens kijken naar een nieuwe planning.

22

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Het seizoen is voorbij :-)
Nu focus op waterpolo competitie (als trainer/coach en speler)
Probeer wat de komende 3 maanden het lopen wat uit te bouwen, dat ging dit jaar helaas niet goed.
Fietsen beetje bijhouden met TrainerRoad.

23

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Mijn seizoen is nog niet voorbij, net pas begonnen! Haha. Maar ook écht bijna voorbij.

Afgelopen zondag de 10km Bridge to Bridge gedaan, zaterdag de 28e TRI Bosbaan en zaterdag 5 oktober TRI Nijmegen. Moet met wetsuit wel lukken! Eerste doel: sneller rennen dan 30 minuten, tweede doel: sneller zwemmen dan 17 minuten. Moet wel gaan lukken denk ik.

16 november doe ik nog de zevenheuvelennacht, daarvoor en daarna wil ik misschien ook nog wat loopjes doen.

Deze winter vooral doortrainen op loopsnelheid en zwemtechniek big_smile

24

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

Louise schreef:
LindaRotterdam schreef:

Het is alleen zo vroeg donker opeens, daar moet ik echt even aan wennen.

Ja, daar heb ik wel ook altijd last van, dat het einde van het triathlonseizoen ook betekent dat de minder leuke tijd van het jaar er weer aankomt: donker, koud (en vaak nat en winderig), meer werkdrukte. Ik ben echt een zomerliefhebber! Maar aan de andere kant is lekker buiten sporten op een mooie winterdag ook wel weer heerlijk.

Louise

Hier precies hetzelfde. Maar met donker hardlopen vind ik prima. Met donker fietsen vind ik echter verschrikkelijk!

25

Re: Het seizoen voorbij, en nu dan?!?

ferrarimanddw schreef:
Louise schreef:
LindaRotterdam schreef:

Het is alleen zo vroeg donker opeens, daar moet ik echt even aan wennen.

Ja, daar heb ik wel ook altijd last van, dat het einde van het triathlonseizoen ook betekent dat de minder leuke tijd van het jaar er weer aankomt: donker, koud (en vaak nat en winderig), meer werkdrukte. Ik ben echt een zomerliefhebber! Maar aan de andere kant is lekker buiten sporten op een mooie winterdag ook wel weer heerlijk.

Louise

Hier precies hetzelfde. Maar met donker hardlopen vind ik prima. Met donker fietsen vind ik echter verschrikkelijk!

Waarom is dat? Weet je dat ook?

Fietsen eigenlijk nog nooit in het donker gedaan, lopen wel vaak zat inderdaad.