1

Onderwerp: Den halven van Damme duathon/triathlon

In mijn speurtocht naar leuke nieuwe wedstrijdjes kwam ik deze tegen op de Belgische kalender: Den halven van Damme (www.denhalvenvandamme.be), iemand ervaring met deze wedstrijd? Voor zover ik het begrijp starten de duathleten tegelijk aan 8 km lopen en de triathleten met 2 km zwemmen, lijkt me echt gaaf om met mijn vriend (duathleet) samen te doen.

2

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Sandra86 schreef:

In mijn speurtocht naar leuke nieuwe wedstrijdjes kwam ik deze tegen op de Belgische kalender: Den halven van Damme (www.denhalvenvandamme.be), iemand ervaring met deze wedstrijd? Voor zover ik het begrijp starten de duathleten tegelijk aan 8 km lopen en de triathleten met 2 km zwemmen, lijkt me echt gaaf om met mijn vriend (duathleet) samen te doen.

Ja klopt dit jaar tweede editie (dacht ik) dit wordt mijn hoofdoel dit jaar, (vlak bij huis).
Het is zwemmen in de Dammse vaart en fietsen/lopen in een mooie omgeving, en Damme is een zeer mooi pittoresk plaatsje.
Zit wel 1 klein min puntje aan, het lopen is maar 19km dus een "echte" halve is het ook wee niet.
Maar schijnbaar zijn ze er mee bezig om er toch 21km van te maken want ze willen vlg mij volgend jaar het BK organiseren.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

3

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Ik kan ook bevestigen dat dit een super wedstrijd is. Vorig jaar meegedaan en ik ben dit jaar zeker weer van de partij.
Het klopt dat de afstanden niet correct zijn, het fietsen was volgens mijn teller iets van een 96 km, en lopen zelfs minder dan 19 dacht ik..

leuk parcours, vooral het fietsen met mooie rechte stukken langs de vaart.

4

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Deze zoek in in de toekomst ook wel eens te doen maar aangezien ik dit jaar de week ervoor op de halve afstand in Almere start zal het voor een andere keer zijn. Vorig jaar hebben er enkele van onze vereniging meegedaan daar en die waren er vrij positief over.

5

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Thanks voor de info allemaal!

6

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Net de organisatie aan de mail gehad en ze gaan voor de volle 21KM!!!!! big_smile  big_smile  big_smile  cool

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

7

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Mooie goed georganiseerde wedstrijd. Was mijn eerste halve ooit. Zeker een aanrader !
Wel leuk dat ze dit jaar effectief voor de 21Km gaan.

8

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Ben nog aan het twijfelen voor deze wedstrijd.
Begin augustus doe ik mijn eerste 1/2 in Eupen en zou graag nog een tweede 1/2 doen.
Waarschijnlijk dus Damme, dan heb ik er eentje met hoogtemeters en eentje zonder...

9

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Zo ingeschreven voor "Den halve". smile

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

10

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Nico0105 schreef:

Ben nog aan het twijfelen voor deze wedstrijd.
Begin augustus doe ik mijn eerste 1/2 in Eupen en zou graag nog een tweede 1/2 doen.
Waarschijnlijk dus Damme, dan heb ik er eentje met hoogtemeters en eentje zonder...

Parcours staat nog steeds niet online. Maar het klopt dus dat deze vlak is?

Wil dit seizoen nog een leuke triathlon doen, anders traint t zo doelloos wink

11

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Zo vlak als je maar kan denken
Helemaal niets voor mij

12

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Idd vlak. Ikzelf doe daar ook mee dit jaar. Normaal kon ik deze niet doen maar aangezien ze hun datum moeten veranderen hebben kan ik er dit jaar eindelijk eens bijzijn.

13

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Had eigenlijk nog een weekje later moeten zijn, voor het mooie. Loop 8 september een marathon.
Ik twijfel nog, voor morgen beslissen, dan gaat de prijs omhoog big_smile

14

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Ik doe ook mee!
Na een heuvelachtig parcours leuk om eens te vergelijken of een vlak parcours me al dan niet beter ligt.

Benieuwd ook naar de wind daar in de polders...

15 Laatst bewerkt door Ruben89 (22-09-19 12:30:48)

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Den halven van Damme werd de afsluiter van mijn eerste triatlonseizoen en het werd een topper!

Na mijn mindere eerste halve triatlon in Praag (5u18') probeerde ik naar de aanloop van den halve van Damme mijzelf zo weinig mogelijk druk op te leggen zodat ik met zo weinig mogelijk stress aan de start zou staan.
Het enige doel was, een beter loopnummer met zo min mogelijk maagklachten.

Het stressniveau de dagen voor de wedstrijd was heel beperkt ook al omdat de werkweek gewoon tot vrijdagavond duurde.
Het stressniveau op de dag van de wedstrijd kende helaas ongekende pieken doordat we op de E40 maar liefst twee uur vast stonden door een ongeval met 3 in brand gevlogen wagens (gelukkig zonder slachtoffers) enkele 100'en meters voor ons.
Een telefoontje naar de organisatie zorgde ervoor dat de aanmelding en wisselzone tot net voor de start zouden open blijven (ik was namelijk niet de enige in deze file) en uiteindelijk arriveerde ik 20' voor de start in Damme.
10' voor de start was alles geïnstalleerd en kon ik dus "rustig" naar de start waar ik met een 50-tal andere triatleten in de eerste wave zou starten. Ik besloot wijselijk om me helemaal achteraan te leggen en zonder trek- en duwwerk kon ik zo een zeer ontspannen maar blijkbaar toch niet onaardig zwemnummer afleggen. Na 2000 meter en 32'50" kroop ik uit het water en kon ik alweer ontspannen de wisselzone in lopen met een goed gevoel.

Eenmaal op de fiets probeerde ik zo snel mogelijk mijn hartslag te laten zakken maar dit was toch moeilijker dan voorzien. Het duurde toch ruim 20km eer ik een hartslag zag verschijnen waar ik tevreden over was. Het gevoel in de benen was wel goed ook bij die iets te hoge hartslag.
Na 20' op de fiets begon ik ook aan mijn eet- en en drinkplan en ik had het gevoel dat de maag toch iets beter reageerde dan de vorige keren. De eerste 2 rondjes vlogen voorbij zonder verval en in het 3de en laatste rondje probeerde ik nog net dat tikkeltje voorzichtiger te werk te gaan zodat de maag alle kansen had zich te prepareren voor het loopnummer. Uiteindelijk legde ik de 90,6km af in 2u25'26" wat goed was voor de 31ste fietstijd waardoor ik na het zwemmen (69e) al opgeschoven was richting de 33ste plaats.

Toen ik van de fiets stapte wist ik onmiddellijk dat de maag echt wel beter was dan in Praag ook al was het gevoel zeker geen 100%. Ik opende de halve marathon met 2 kilometers van 4'00 maar daarna zakte het tempo toch lichtjes weg onder de opkomende maagkrampen. Tussen km 7 en 14 kreeg ik het mentaal het zwaarste met toch wel iets te felle maagkrampen om goed te zijn maar ik wist mijzelf steeds te overtuigen om door te zetten en met een traagste kilometer in 4'33" lukte dit aardig. Na kilometer 14 beterden de krampen weer wat, kon ik even aanpikken bij een loper die een ronde achter zat en iets later wist ik hem zelfs weer achter te laten om het tempo weer op te trekken richting tijden tussen de 4'10" en 4'20".

Super tevreden kwam ik uiteindelijk over de finish na een halve marathon (20,4km dus iets te kort) in 1u27'01" (10e looptijd).
Alles samen leverde dit een tijd van 4u28'42" op en een 15e plaats.

Een fantastische opsteker na twee zeer moeilijke wedstrijden in Praag en Deinze en vooral een zeer mooie kers op mijn eerste triatlonseizoen-taart.

Nu gaat de riem er voor een tijdje af, ga ik samen met een sportdiëtist op zoek naar een nog betere oplossing voor die lastige maag zodat in de toekomst hopelijk mijn benen de beperkende factor worden tijdens het lopen.

16

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Poeh, wat een stress voor de start!
Dan extra knap dat je het er zo vanaf hebt gebracht! Misschien gaf het je wel extra vleugels, haha.

17

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Dat zal wel even zweten zijn geweest in de file!
Maar een mooie opsteker om gemotiveerd te gaan trainen deze winter, ik kan alleen maar dromen van zulke looptijden.

18

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Mja op weg naar daar zag ik iemand van atriac de baan opkuisen en dacht al van oei die zijn dag begint al goed. Ikzelf was goed op tijd daar. Had zelf voor mijn doen een mooie tijd van 5u12min. Spijtig dat door een politiek spelletje het de laatste editie was.

19

Re: Den halven van Damme duathon/triathlon

Pfoe, dat klinkt zeker als een boel stress! Je had dan nog wel geluk dat je er uiteindelijk net wel kon komen - om een mooie prestatie neer te zetten!

Ik heb zelf een keer gehad dat ik net voor de start een heleboel stress had (o.a. afgekeurde helm) en toen juíst heel goed zwom vooral omdat het allemaal van me af viel toen ik het water in ging, en ik dus juist heel ontspannen kon zwemmen. Maar mijn man heeft een keer een triathlon gemist door verkeersproblemen (Binnenmaas, Heinenoordtunnel gestremd, een jaar of tien geleden).

Louise