1

Onderwerp: Ervaringen met stryd run powermeter

Ik heb geen enkele ervaring met een powermeter voor het hardlopen maar mijn interesse is gewekt. Met de zoekfunctie zag ik dat er een paar mensen op het forum zijn die er een hebben. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Richard (gringo)

2

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Ik heb er een tijdje mee gelopen en op zich werkt het perfect maar vind het eigenlijk geen meerwaarde in de trainingen hebben dus ik gebruik het niet meer.

3

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Bedankt voor je reactie Ronnyke.

Gebruikte je hem ook om je looptrainingen in power zones in plaats van hartslagzones te doen of was het gewoon een extra getalletje en liep je je trainingen verder gebaseerd op hartslagzones?

4

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Ik heb er tijdens mijn hardlooptrainersopleiding even aan 'gesnuffeld' en kwam tot dezelfde conclusie als ronnyke: meerwaarde te beperkt.

Probleem is dat-ie (anders dan bij fietsen) het vermogen niet echt meet maar berekent (of eigenlijk: schat) op basis van een aantal variabelen (vooral: de verplaatsing van je lichaamsgewicht langs drie assen). Als ik het goed onthouden heb, rekent-ie zo hellingshoek wel mee, maar bijvoorbeeld luchtweerstand (wind) niet.

Als je veel vlak loopt, staat daarom het vermogen dat-ie geeft zo ongeveer in een 1-op-1-verhouding met je tempo. Dus als je je tempo kunt meten, voegt een (ruwe) schatting van je vermogen daar te weinig aan toe.  Mogelijk is het nuttiger als je veel loopt met hoogteverschillen.

Enige wat ermee zou kunnen is kijken hoe je zo efficiënt mogelijk kunt lopen, dus voor techniek. Maar ook daarbij voegt het weinig toe aan wat je met hartslag en snelheid ook al kunt bepalen. Vanwege de beperkte meting zou ik zelfs ook oppassen met er te veel waarde aan hechten (het is nogal reductionistisch).

Gringo schreef:

Gebruikte je hem ook om je looptrainingen in power zones in plaats van hartslagzones te doen of was het gewoon een extra getalletje en liep je je trainingen verder gebaseerd op hartslagzones?

Je hebt nog een andere optie, hè, bij hardlopen: lopen op tempo c.q.  in tempozones - in elk geval voor korte intervallen handiger dan hartslag. En daar voegt vermogensmeting dus weinig aan toe.

Louise

5 Laatst bewerkt door ArnoS (25-09-19 11:11:49)

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Een goedkoop alternatief is wellicht het Running Power datafield van Garmin. Een garmin device icm bijv de HRM Tri strap kan je running power berekenen. Net als Louise zegt, is het puur een algoritme. Volgens Garmin houden ze in de berekening, naast alle sensoren, ook rekening met het hoogte profiel zoals bekend obv GPS data en het lokale weer bericht voor wind snelheid en richting.

Ik heb het running power datafield net op mijn horloge toegevoegd en ben benieuwd wat voor data die terug geeft. Waarschijnlijk een grafiek die 1 op 1 gerelateerd is aan hartslag en tempo.

https://www.youtube.com/watch?v=UzH6dZAVy4E

6

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

@Louise
Dank voor de nuttige info.

Overigens kijk ik nu naar de nieuwste versie van de Stryd (is ook al weer een tijdje uit hoor) en die heeft als eigenschap dat hij de luchtstroom meet en daardoor dus ook rekening kan houden met wind etc. Ik verkeerde daardoor in de veronderstelling dat hij echt de power meet in plaats van op basis van algoritmen berekent zoals inderdaad de Garmin power app doet. Ik ga er toch nog maar eens even induiken dan.

@Arno: dank je, ik zal me daar ook nog beter in verdiepen, ik heb een fenix 5x en een HRM-tri dus zou bij mij ook moeten werken.

bottom line is dat ik merkte dat interval op hartslag gewoon niet lekker werkt door de vertraging. Ik kwam uit op power meten maar ik ga me nu toch ook maar wat beter in run pace verdiepen. Overigens blijft alle verdere input op de Stryd powermeter van harte welkom.

7

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Gringo schreef:

Overigens kijk ik nu naar de nieuwste versie van de Stryd (is ook al weer een tijdje uit hoor) en die heeft als eigenschap dat hij de luchtstroom meet en daardoor dus ook rekening kan houden met wind etc. Ik verkeerde daardoor in de veronderstelling dat hij echt de power meet in plaats van op basis van algoritmen berekent zoals inderdaad de Garmin power app doet.

O, dat de nieuwste versie ook luchtstroom meet, wist ik niet - mijn info is van begin 2017. Maar dan nog gaat het met algoritmes/schattingen/berekeningen: vermogen bij hardlopen rechtstreeks meten kan technisch gewoon niet.

Als je tot nu toe nog geen intervallen gelopen hebt op snelheid, zou ik daar in elk geval eerst eens mee beginnen. 'Moeilijker' doen kan altijd nog. Er zijn trainingsbenaderingen van het hardlopen waarbij ze helemaal uitgaan van tempo's, en waarvoor je dus niet eens een hartslagmeter nodig hebt. Je leidt dan bijvoorbeeld tempo's af van je 10 kilometertijd. Werkt prima, is mijn ervaring.

Louise

8

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Zones bepalen is moeilijk of er moet al wat evolutie gekomen zijn in het trainen met.. Maar ik keek welke wattages er bij welke tempo's hartslag hoorde en ging daar dan op verder na een tijdje maar eigenlijk heb je dan gewoon een ander cijfertje maar blijft de basis hetzelfde. Ikzelf zou het niet aanraden om de investering te doen het is het gewoon niet waard. + als je met een coach traint zijn er maar weinige of geen die zich op dit toestelletje baseren in het opstellen van hun schema's.

9

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Zonebepaling is sowieso nattevingerwerk, hoe je het ook doet. Met een Stryd wordt dat inderdaad niet minder nat wink

Louise

10

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Allemaal veel dank voor de meer dan nuttige reacties. Jullie hebben mij behoed voor een toch wel prijzige investering die waarschijnlijk niet zou hebben gebracht wat ik wil!

11 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (25-09-19 20:40:15)

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Ik ga in oktober een workshop lopen op vermogen volgen. Daarna zou ik er meer over kunnen vertellen.
Ik begreep overigens juist dat vermogen juist nauwkeuriger is, net als bij fietsen. Maar het verschil zou wel kleiner zijn.

12

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Hoe zit het er lopen op zwaardere ondergrond zoals mul zand, geeft ie dat een beetje betrouwbaar weer?

13

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Ik heb overlaatst eens een onderzoek gelezen over het lopen op vermogen dat dit eigenlijk niet kan. Op de fiets duw je op de pedalen en deze kracht word in wattage omgezet en berekend maar bij het lopen komen er zoveel factoren bij dat het eigenlijk onmogelijk is om dit in wattage om te zetten. Weet het artikel niet meer en ga het ook niet meer terug vinden vrees ik.

14

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Niet het artikel maar een vrij interessant ook. https://transition.nl/2019/03/runningpo … p-wattage/

15

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Ik denk dat het wel nuttig kan zijn, maar vind eigenlijk niet dat het vermogen of wattage genoemd kan worden. Eigenlijk zouden ze het relatief tov je beste 1u effort moeten weergeven. En die beste 1u effort zou je ook kunnen schatten, net als fiets ftp-testen (waar ook weer allemaal haken en ogen aanzitten). Maar of je nu op 200 watt loopt, of 0.7 IF (intensity factor) maakt eigenlijk ook weinig uit, maar een 'wattage' is het gewoon niet. Maar voorlopig heb ik genoeg aan hartslag voor duurlopen en langere (>10 min) intervallen, en pace voor kortere intervallen (gebaseerd op treshold pace, wat gebaseerd is op progressive runs).

16

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Toevallig heeft Alex Hutchinson (die ik hoog heb zitten) het er net over in zijn column op Outside, die zegt ook dat je het inderdaad geen vermogen kan noemen, niet zoals natuurkundigen en ingenieurs die term gebruiken. Hij noemt het 'a measure of how quickly you’re burning energy that (unlike more obvious metrics like pace) remains accurate when you’re going up and down hills.' En in de wind nu dus ook, ja, daar gaat het ook over. Zie https://www.outsideonline.com/2402617/t … t-insights (5e 'insight').

Louise

17 Laatst bewerkt door daveke (18-10-19 09:30:48)

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Louise schreef:

Toevallig heeft Alex Hutchinson (die ik hoog heb zitten) het er net over in zijn column op Outside, die zegt ook dat je het inderdaad geen vermogen kan noemen, niet zoals natuurkundigen en ingenieurs die term gebruiken. Hij noemt het 'a measure of how quickly you’re burning energy that (unlike more obvious metrics like pace) remains accurate when you’re going up and down hills.' En in de wind nu dus ook, ja, daar gaat het ook over. Zie https://www.outsideonline.com/2402617/t … t-insights (5e 'insight').

Louise

Als hij zegt dat het betrouwbaar blijft, klopt het dus ergens wel.
Ik gebruik 'm al jaren, en zodra je een goede hoeveelheid data verzameld hebt en dus weet waar je zones liggen werkt het echt prima hoor en loop ik mijn intervals vrijwel altijd op basis van de data die de Stryd geeft icm Humon. Hartslag neem ik in een interval dan voor lief, want het duurt gewoon even voor die reageert op de inspanning.

18

Re: Ervaringen met stryd run powermeter

Er is intussen ook al een powermeter voor in het zwemmen voor de liefhebbers https://www.triathlete.com/2019/07/gear … AsyVEQETwQ