1

Onderwerp: IM Lanzarote

Ik twijfel om me in te schrijven voor de IM Lanzarote.
Datum is ideaal en geen ander alternatief dat weekend. 2 jaar geleden IM Nice gedaan, dus al wat ervaring met hoogtemeters en warmte maar in hoeverre is dit te vergelijken met Lanzarote?
Iemand reeds ervaring in deze wedstrijd?

2

Re: IM Lanzarote

Geen ervaring met Nice, ben een keer als toeschouwer op Lanzarote geweest, en ook een keer op vakantie.

De wegen op Lanzarote zijn fijn om te fietsen! De beklimmingen zijn constant, en niet heel steil (op een beklimming na, maar die zit volgens mij niet in het parkoers), maar soms wel behoorlijk lang! Het WAAIT, ALTIJD. Dit jaar was het heel erg schijnbaar en verschillende mensen zijn met fiets en al omver geblazen. De meeste deelnemers kiezen een lage voorvelg. Discs worden sterk afgeraden, toen ik er was heb ik er minder dan 5 gezien volgens mij.

Het is een fijn eiland voor trainingsvakanties, met verschillende resorts met 50m baden, het zwemparkoers van de IM staat jaar rond uitgezet, het weer is vrijwel altijd goed, dus ideaal voor een fiets of sport vakantie in de wintermaanden.

3

Re: IM Lanzarote

De verhalen van de harde wind heb ik idd al meermaals gehoord
Moeilijk in te schatten natuurlijk war dit geeft tijdens een wedstrijd en helemaal niet te “trainen” vrees ik

4

Re: IM Lanzarote

Tenzij je er voor een trainingsweekje naar toe gaat! Club La Santa (die ook de IM organiseert) is ongeveer het summum voor een sportliefhebber. met 3(!) 50m zwembaden, atletiekbaan, gym, fietsverhuur, en vele trainingen die gegeven worden. Wel prijzig, maar er zijn veel andere opties op het eiland die een stuk goedkoper zijn.
En volgens mij kun je in de Nederlandse polders best wel op die wind trainen hoor, er is veel wind, maar voor de gemiddelde Nederlander is het goed te doen volgens mij (op de meeste dan iig).

5

Re: IM Lanzarote

Ik ben ook in Club La Santa geweest, inmiddels al lang geleden, voor een fietsweek, mooi en lekker. Het laatste weekend daarvan was de Ironman, maar ik wist toen nog amper wat dat was en het zei me ook niet zo veel - ik vond het een wat opgeklopte toestand (en eerlijk gezegd vind ik dat van de Ironman nog steeds een beetje, maar alles went).

Verder ook nog een keer op Lanzarote geweest voor vakantie. Mij is eerlijk gezegd de wind daar niet als bijzonder opgevallen - ik kom uit Zeeland van oorsprong. Bij de triathlon in Vlissingen (toen die nog bestond) woeien ze met dichte achterwielen ook wel eens van het parcours.

Dus ja, de Nederlandse polders en de eilanden zijn prima trainingsgebied.

Louise

6

Re: IM Lanzarote

Ik denk dat het niet enkel de wind is maar vooral de combinatie met wind, hoogtemeters en warmte

7

Re: IM Lanzarote

De warmte viel mij niet zo op, dat kan door de wind komen, of omdat ik jaren in Afrika heb gewoond. Het klimmen vond ik wel meevallen, vooral omdat het bijna nooit echt steil is, maar daardoor vaak wel langer. Toen ik er was werd vooral heel vaak gezegd dat IM Lanzarote de zwaarste IM was die er is. Je fiets inderdaad wel een paar duizend hoogtemeters, en de wind kan het nog iets lastiger maken, maar Kona is volgens mij een stuk warmer, en met net zoveel, zo niet meer, wind. Maar ik vond het erg gaaf op het eiland in de week rond de IM. Overal zie je mensen fietsen op tri-bikes, ik zag Yvonne van Vlerken nog voorbij zoeven op haar roze racemonster, veel mensen hardlopen, en dan kom je je hotel weer binnen en dan zitten er inactieve Engelsen om 9u 's ochtends aan hun tafeltje, voor hun huisje, met een cola en een sigaret. Nogal een tegenstelling.