1

Onderwerp: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Komend jaar werk ik richting mijn eerste volledige triatlon.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten om net zoals afgelopen jaar mijn eigen trainingschema's op te stellen (met regelmatig wel een samenwerking met een zwemtrainer).

Uiteraard heb ik mijn eigen ideeën, lees ik heel wat ideeën van topcoaches in verschillende boeken en bekijk ik aardig wat youtube filmpjes maar ik vroeg me af of hier nog mensen zijn die specifieke tips hebben die zij hebben onthouden uit hun eigen voorbereidingen richting volledige triatlons?

- Welke trainingen vonden jullie van grote meerwaarde?
- Hoe vaak werd er in het lopen en fietsen nog aan hoge snelheid getraind (op/boven de anaerobe drempel)?
- Met wat voor een periodisering werkten jullie? x weken trainen, x weken/dagen rustig?
- Wanneer trainden jullie de grootste volumes? Tot net voor de taperperiode, of eerder in het seizoen waardoor er voor de taperperiode aan een hogere intensiteit kon getraind worden?

Wie geeft er mij wat inzicht in zijn voorbereiding...
Eén tip is uiteraard ook al leuk!
En eenmaal ik goed en wel in mijn voorbereiding zit wil ik gerust ook mijn bevindingen delen.

Voorlopig zit ik alvast met het volgende pan in mijn gedachten:
- Periodisering: 6 weken trainen, 1 week rustiger
- 750 trainingsuren op jaarbasis = 14u30 per week gemiddeld
- Grootste volume 3 weken voor IM Kalmar met een week van 25u
- Grote focus op duurvermogen in lopen en fietsen
   => Lopen: 3 a 4x per week herstel, 1x per week aerobe drempeltraining, 1x per 2 weken anaerobe training.
   => Fietsen: 1x per week lange duur (opbouwend tot 6u), 1x per week aerobe drempeltraining, 1 a2x per week rustige duur met tweewekelijks enkele korte intensieve intervallen (tot 3u)
- 3x per week 20' core/stretching => Een haalbaar doel zodat ik het blij volhouden.

2 Laatst bewerkt door Vanzella (30-09-19 16:20:24)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ha Ruben,

De trainingsopbouw ziet voor mijn vooral op ervaring niet op opleiding gebalanceerde blik gebalanceerd uit.

Misschien je topweek wat eerder leggen? Bijvoorbeeld de laatste week van je laatste 6 weken trainingsblok. Dan kun je iets langer voortbouwen op die investering.

Meestal wordt er voor "normale mensen" met 3 weken trainen 1 week rust gewerkt door de coaches die ik meemaak in Maastricht en omstreken. Ik weet niet of dit is om het mentaal makkelijker te maken of ook echt fysiek de beste balans is, maar die drie weken zijn redelijk vast bij de verschillende coaches.

Voor mijn mentale weerbaarheid vond ik het tijdens ironman voorbereiding altijd wel goed om een paar keer iets echt langs op 1 dag te plannen. Denk aan een Luik Bastenaken Luik toertocht van 260km, of een retourtje Franse grens vanaf de Nederlandse grens. Is niet heel erg zwaar om van te herstellen zwaar lang fietsen, maar maakt je mentaal wel sterker.

3

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Mijn ervaring was het volgende. Ik stelde mijn schemas zelf samen elke week, op basis van een eerder vastgesteld volledig programma, en trainen ging eigenlijk heel goed, totdat ik die schemas niet meer samenstelde, omdat ik dacht (achteraf onterecht) dat het ik ook zonder wel kon overzien. Veel weken waren heel vergelijkbaar. Maar gewoon even een uurtje zitten achter de computer en overzien wat voor trainingsarbeid er de afgelopen weken gedaan is, en wat er de komende weken gedaan zou moeten worden, helpt toch echt heel erg.
In mijn laatste maand heb ik weinig gedaan, ik zat tegen overtrainen aan en had weinig fut. Nou ja, weinig fut voor iemand die bijna een volledige triathlon gaat doen. Sportte wel een stuk meer dan de gemiddelde Nederlander, maar heb vooral een paar lange trainingen moeten laten lopen.

Volume is belangrijker dan snelheid (voor mij) en lange brick trainingen heel goed om aan lange duur van sporten te wennen, en voeding te testen.
Ik merk altijd dat ik behoorlijk snel wen aan lange fietsritten. De eerste keer 100k in een jaar is de laatste 10-20k lastig, de 2e keer krijg ik het pas na 100k lastig. Ik had graag een keer 200k gefietst, maar dat is er niet van gekomen. Uiteindelijk kreeg ik wat kramp na ongeveer 160k fietsen.

Een big day vond ik fijn. Eerst een uur zwemmen, dan rustig naar huis, ontbijten (of geplande wedstrijdvoeding zijn), daarna 6u fietsen, thuis even een uurtje bijkomen, dan 2u lopen. Dan ben je in principe ongeveer net zo lang bezig als tijdens een hele triathlon, maar wel met een stuk minder impact.

Als ik nog eens een hele triathlon zou doen zou ik waarschijnlijk een aantal lange lopen opbreken in 2 stukken. Ipv 30k aan een stuk, 's ochtends 10k, en dan 's middags 20k bijvoorbeeld.
En ik denk dat ik een fiets georienteerde vakantie zou doen vroeg in het jaar. Dan kun je veel uren en kilometers maken. Goed voor het fietsen, goed om je lichaam aan lange arbeid te laten wennen, voeding trainen, en gewoon lekker in de zon ergens buiten bezig zijn in een tijd dat het in NL/BE (of in mijn geval UK) nog niet zo lekker weer is. Langere fietstochten zijn gewoon lastig om doordeweeks te doen totdat het pas later in het jaar is als je overdag werkt.

4 Laatst bewerkt door Louise (01-10-19 09:04:07)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ik loop je vragen even af -ik heb mijn eigen ervaring en inmiddels ook een paar mensen begeleid richting een hele triathlon.

- Welke trainingen vonden jullie van grote meerwaarde?

Lange koppeltrainingen, big day, langere triathlons (halve, 111), trainingsweek op de fiets in een warmer land in het vroege voorjaar inderdaad (wat MontanaMan ook zegt - legt prima basis).
Ik heb ook een paar heel lange fietsdagen gemaakt, tot 220 kilometer, maar daarvan betwijfelde ik achteraf het nut - ik deed die vanwege de houding op de racefiets, achteraf gezien had ik beter meer op de TT-fiets kunnen doen en het dan tot 6 uur beperken (denk ik). Dat is een van de dingen die ik geleerd heb, en zo moet je een eerste hele triathlon ook zien: als experiment/leerproces. Het is sowieso nogal ongewis, dat is het kenmerk van een hele - het trainen en de dag zelve!

- Hoe vaak werd er in het lopen en fietsen nog aan hoge snelheid getraind (op/boven de anaerobe drempel)?

Ik ben altijd gepolariseerd blijven trainen, omdat de intensieve pool ook helpt om beter te worden op lage intensiteit. Alleen in percentage wel minder dan die beroemde 80/20. Eén training in de week per sport deed ik intervallen, sweet spot en powerintervallen (dus net onder en boven de anaerobe drempel). Maar niet meer of langer dan wanneer ik voor een kwart train. Dus relatief veel minder. 80/20 bij hoge volumes wordt heel zwaar en riskant.

- Met wat voor een periodisering werkten jullie? x weken trainen, x weken/dagen rustig?

2 op, 1 af. Dat is voor je hoofd erg lekker. Fysiek had ik 3 op 1 af ook wel aangekund. (6 op 1 af zal geen enkele trainer je aanraden, lijkt me)

- Wanneer trainden jullie de grootste volumes? Tot net voor de taperperiode, of eerder in het seizoen waardoor er voor de taperperiode aan een hogere intensiteit kon getraind worden?

Tot net voor de taper. Ik had, mede door een voetblessure, mijn handen vol aan het rustig opbouwen van het volume, dat kon echt niet eerder (en idem bij de mensen die ik begeleid). Echt pieken met hoog-intensieve trainingen vlak voor de wedstrijd zou ik voor een eerste hele triathlon niet doen. Nogal riskant. De trainingsbelasting is al heel erg groot, ik kies dan voor de voorzichtige aanpak. Kan later altijd nog anders/meer.

Veel plezier en succes - en oja, dat plezier staat er niet voor niets. Zorg dat je ervan blijft genieten!

Louise

5

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Bwa heb nu verschillende LD afstanden gedaan onder begeleiding van verschillende coaches. Mijn huidige coach is waarschijnlijk nu wel de meest ervaren persoon in Belgie op gebied van lange afstand met 17x Kona dus die zijn schema's zijn wat orthodox maar wel verschrikkelijk effectief.

6 Laatst bewerkt door Macer (01-10-19 11:05:30)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Nog een Kalmar deelnemer, leuk om te zien wat je voorbereidingen zijn (ik heb je even toegevoegd op Strava).

Ik train op dit moment rond de 10 tot 12 uur per week (al jaren eigenlijk), maar mijn grootste focus ligt over het algemeen op het fietsen. De fietskilometers zullen ook niet mijn probleem zijn, ik wil alleen elke maand in ieder geval een 150km rondje gaan fietsen en dan vanaf de lente op mijn TT.

Met het oog op Kalmar zal ik meer moeten gaan hardlopen, daarom ga ik me ook inschrijven voor de marathon van Rotterdam, zodat ik een doel heb om de komende winter naar toe te trainen.

Zwemmen is mijn zwakste onderdeel, maar vind ik ook niet zo leuk en kan ik me moeilijk toe motiveren. Het gaat nu tot de halve afstand wel goed en ik kan het goed volhouden in crawl. Ik doe best wat triathlonwedstrijden het jaar door, dus daar hou ik mijn zwemkilometers wel mee op pijl.

Toch zit ik er over te denken om me aan te sluiten bij de lokale triathlonvereniging en mezelf in ieder geval te verplichten om 1 a 2 keer per week te gaan zwemmen.

7 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (01-10-19 13:30:43)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ik vond de lange fietstrainingen, 4 tot 5.5 uur op de TT, het nuttigst. Ging die echt steeds makkelijker verteren en dat gaf vertrouwen. Sweetspot trainingen had ik in de laatste maand(en) zeker niet meer, vooral veel duur en langere intervallen Z3.

Keertje zonder wetsuit in open water, en dat soort extra mentale voorbereiding was ook erg fijn.

Heb wel echt veel gehad aan een coach, maar dat is ieder voor zich. Had meestal na 3 weken één rustigere week.

8

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Macer, wanneer is Kalmar? Marathon tijdens je voorbereiding kost je wel serieus tijd qua herstel. Zeker als he ook nog tapert, ben je zo 3 a 4 weken kwalitatieve training kwijt.

Zou dan eerder een extra halve triathlon als training doen.

9

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Kalmar is op 15-8, dus de marathon is 4 maanden ervoor.. Ik doe ook nog IRONMAN Hoorn op 28-6.

Ik heb voor mijzelf de wedstrijden nodig om gemotiveerd te blijven en bovendien herstel ik erg snel.

10

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Een marathon binnen het jaar van je eerste FD triatlon is nooit een goed idee vind ikzelf.

11

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

ronnyke schreef:

Een marathon binnen het jaar van je eerste FD triatlon is nooit een goed idee vind ikzelf.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb in 2018 mijn eerste FD gedaan, maar ook toen heb ik de marathon van Rotterdam gelopen. Ik ben gaan trainen voor de IM nadat ik meer dan 10 marathons gelopen had, dat scheelt wellicht wel iets. Natuurlijk train je de week na een marathon iets anders, maar ik zat de dag na de marathon alweer op de fiets (lage intensiteit) en een week later had ik er een duurrit van ruim 100 km opzitten wat prima ging.

Ik denk dat het vooral heel persoonlijk is hoe je een marathon verdraagt en op welke intensiteit je hem loopt. Ik loop volgend jaar ook in Rotterdam en ga ook IM Kalmar doen. Beiden vooral omdat ik het leuk vind om te doen. Ik zal waarschijnlijk in Rotterdam wel iets meer temporiseren.

Overigens is mijn doel bij IM Kalmar in principe finishen, tijd vind ik wat minder belangrijk. Dat scheelt waarschijnlijk wel.

12

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Marathon ervaring hebben voor je je eerste FD doet lijkt me heel nuttig.
En het hangt er erg vanaf hoe je de marathon loopt inderdaad. Ga je er echt in als een wedstrijd, of loop je het als een erg lange maar rustige duurloop. En hoe snel herstel je normaliter van zoiets. Hoe verhoudt de marathon zich tot je loopvolume per week in de maanden ervoor. Als je normaal 30k per week liep of 60k zal nogal een verschil maken ook.

13

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Volgens mij is het inderdaad nogal persoonlijk, ja, hoe veel ervaring je hebt en hoe makkelijk je herstelt. Ik heb mijn eerste marathon gelopen een klein jaar voor mijn Ironman, en dat was achteraf mogelijk niet zo slim, want die kwam nogal hard aan, ik was ook wel wat overtraind, denk ik, en daarna lang blessuregevoelig, waaronder mogelijk de voetblessure die mijn Ironman-voorbereiding heeft bemoeilijkt.
Maar mijn man, met 50 marathons achter de rug, kon het prima hebben, een marathon een half jaar voor z'n eerste Ironman - gewoon voluit. Maar die loopt er nou ook weer 2 in 3 weken, zonder problemen, alleen ietsje minder hard dan.

Louise

14

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Een gewone marathon of deze in een Ironman zijn 2 totaal verschillend enkel de afstand is hetzelfde. Een Gewone marathon begint pas vanaf km30 terwijl deze in een FD triatlon vanaf de eerste meter begint dus voor mijn part volledig nutteloos om deze in voorbereiding te doen. Maar dit is slechts mijn mening.

15

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Bedankt voor de vele reacties en tips!

@Louise
De reden dat je tegen 6 weken training aan één stuk bent is vermoedelijk de vermoeidheid? Of zijn er nog andere redenen?

Ik neem die 6 weken mee vanuit mijn atletiekgeschiedenis waar ik altijd in blokken van 6 weken trainde. Na die 6 weken had ik altijd het gevoel dat mijn lichaam zich helemaal had aangepast aan de specifieke trainingen van dat trainingsblok. Ik weet niet/betwijfel of ik dat ook kan bereiken in 2/3 weken.
Mijn mening is dat je de vermoeidheid vooral onder controle moet houden door je microcyclus (week) goed te plannen.
Maar uiteraard hoor ik graag wat jou gedachten hier over zijn...

En ook de tip over het plezier neem ik zeker mee. Genieten van trainingen doe ik in ieder geval, en ik leerde hier dit jaar al om mezelf soms wat minder druk op te leggen en zo probeer ik ook richting Kalmar te trekken.

@Macer @Mart Leuk, wie weet komen we elkaar daar tegen! Macer, ik volg je voorbereidingen ook via strava.

16

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ruben

Ik sluit me aan bij de tip om vroeg in het jaar een fietsvakantie in een zonnig oord te ondernemen. Met name in februari en maart is het hier nog koud en guur maar op de Canarische eilanden heerlijk fietsen. In een week kan je zo 500km fietsen met flink wat hoogtemeters. Een prima basis voor verdere training.

Dit jaar voor mij geen hele ivm nieuw huis en verbouwing maar anders was de trip naar Tenerife, Lanzarote of Gran Canaria al geboekt.

Verder werk ik ook met een 1 op 3 schema en trainen met de voeding die ze tijdens de LD gebruiken een aanrader.

Succes

17

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

3:1 is gangbaar in triathlon. Dat is dan niet zozeer dat je lichaam went aan bepaalde trainingen (zoals jij beschrijft) maar 3 weken lang elke week wat meer trainen (elke week hogere TSS) en dan 1 week herstel (relatief minder trainen, lagere TSS). Inderdaad vanwege vermoeidheid.

TSS = Training Stress Score, een metric die de impact van duur en intensiteit van trainingen berekend. Op dit moment heb ik het idee dat er wel een trend die meer naar vermoeidheid kijkt dan naar TSS. Veel mensen hebben goede ervaring (goede respons van trainingen) door de vermoeidheid (ATL in trainingpeaks) in een bepaalde range te houden, is de vermoeidheid te groot dan is er kans op overtraining, is de vermoeidheid te laag, dan had je eigenlijk eerder weer kunnen trainen is heel kort door de bocht het idee.

18

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ja, precies, wat @MontanaMan schrijft. Je wil eigenlijk niet dat je lichaam 'went' aan trainingen, je wilt het juist elke keer uit de gewenning halen met een stevige prikkel, want daar wordt het beter van. En voor dat beter worden geef je het dan regelmatig de kans door ook weer uit te rusten. 1 op 3 is gangbaar, 1 op 2 komt ook voor.

Er komt bij dat bij het grote volume dat een hele triathlon volgt, de mentale belasting ervan ook heel groot is - als je ook nog een ander leven hebt, zeg maar, dus het moet combineren met werk, gezin e.d. Het is dan fijn om al in de tweede of derde trainingsweek te weten dat je de week erna weer iets meer armslag hebt - voor jezelf maar mogelijk ook voor je naasten. Die factor zou ik bij een hele triathlon niet onderschatten.

Tot slot geeft het ook nog wat extra flexibiliteit aan je trainingen, althans, zo doe ik het: ik schuif wel eens bijvoorbeeld met lange fietstrainingen van net voor naar net na een rustweek, bij slecht weer of andere omstandigheden. Dit jaar, met een zomer vol met extremen (hitte, wind, onweer) was dat goud waard.

Over het trainen in zonnige oorden in  het vroege voorjaar: ik ben in aanloop naar de Ironman naar de Algarve geweest, dat was leuk maar een beetje behelpen qua fietsen. Afgelopen voorjaar ben ik op Mallorca geweest, dat was super, kan ik aanraden. Inderdaad de 500 km gehaald, met hoogtemeters - super basis. Allebei de keren was in maart.

Louise

19

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ik train nu al 2 jaar zonder die herstelweken en dat gaat prima. Bij mijn vorige coach was het ook 3 weken trainen en een week actieve recup maar mijn huidige trainer doet daar niet aan mee.

20 Laatst bewerkt door HansH (03-10-19 16:58:25)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Leuk! Even mijn belangrijkste tips (ook eigen schema's)
- Big Day absoluut. (1 uur zwemmen, 1,5 uur pauze, 5 uur fietsen, 1,5 uur pauze, 2,5 uur lopen. Alles op beoogde wedstrijdsnelheid/vermogen. Daar leerde ik van dat ik toch nog langzamer moest fietsen. Je voelt dan goed hoe het is.
- Mijn piekweek lag veel verder naar voren een week of 6 voor IM-day
- Lange fietstrainingen van 200km+ vond ik super zwaar en ook heel nuttig om te snappen waar we het over hadden. Opbouwen tot 6 uur fietsen zegt me niets... T2 is niet na 6 uur, maar na 180km.... Ik zou echt een paar keer 200+ fietsen.
- Zorg dat je de dag voor de IM echt niet veel doet. Je wandelt ongemerkt veel te veel af, de beurs en zo. Huur een fiets, gebruik je stappenteller om te zien dat je echt veel te veel beweegt.
- Ik doe zelf 2:1 weken, omdat ik merkte dat ik bij 3:1 gewoon te moe was in die derde week om nog op kwaliteit te kunnen trainen. Ik haalde het volume wel, maar alleen kwantiteit is niet genoeg.

Verder is mijn ervaring dat trainen belangrijk is, maar dat het meeste gewonnen of (vaak!) verloren wordt tijdens de wedstrijd. Daar gaat het gebeuren. Aandachtspunten zijn dan op tijd en volgens een goed schema eten (vd Poel... - nummer je gels o.i.d. om te voorkomen dat je niet merkt dat je te weinig eet - ik hield na afloop te veel gels over....) en je echt inhouden in de eerste 140km op de fiets.

Heel veel plezier bij de weg er naar toe, en natuurlijk bij de wedstrijd!

Oh, ja ik ben ook nog een week naar Tenerife geweest in februari, omdat ik lange klimmen wilde trainen... Was een goed idee!
Een marathon lopen gedurende je trainingsperiode lijkt me niets toe te voegen als training. Maar dat is persoonlijk, ik had er al een stuk of 12 gelopen... Als het langer dan 8 maanden voor je IM is, kan het niet al te veel kwaad lijkt me, maar voor je IM helpt het niet, behalve een stukje zelfvertrouwen.

triathlon is 3x leuker!

21 Laatst bewerkt door Ruben89 (03-10-19 22:23:04)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Die Big day's (2) staan al in mijn jaarplanning dus goed dat die hier ook vaak als tip verschijnen.
Over het al dan niet richting 180+ ritten gaat variëren de tips (hier en binnen mijn club) nogal maar ik neig er in ieder geval ook naar. Een training van 6u (op de TT) zal niet ver van die 200km zijn in ieder geval!

En dan nog eens over het al dan niet inplannen van rustweken.
Ik begrijp uiteraard de gedachte achter het 3-1 principe maar ik kan me er voorlopig niet echt van overtuigen...
Ik geloof zoals al aangegeven meer in supercompensatie (en dus ook rust) binnen de microcycli van +-1 week. Als je de verschillende soorten prikkels (aerobe drempeltraining, anaerobe drempeltraining, VO2MAX,...) op de juiste momenten inplant denk ik niet dat je de rustweken zo vaak nodig hebt.
3/1 of 2/1 doet mij eerder aan een trainingsstage denken waar je echt heel veel overload gaat trainen waardoor je wel echt die rust nodig hebt achteraf.

Maar goed, er zijn uiteraard verschillende wegen richting Rome (Kalmar ;-)) en ieder atleet reageert ook anders op verschillende manieren van trainen.

Ik vind zulke inhoudelijke discussies in ieder geval zeer aangenaam en een absolute meerwaarde!

In mijn huidige triatlonclub zijn er trouwens ook verbazend veel atleten die zonder rustweken werken en eigenlijk gewoon een heel jaar lang opbouwen zonder veel weken waarin het volume daalt.

22

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

ruben_vandenberghe schreef:

...
In mijn huidige triatlonclub zijn er trouwens ook verbazend veel atleten die zonder rustweken werken en eigenlijk gewoon een heel jaar lang opbouwen zonder veel weken waarin het volume daalt.

Volume (in tijd) hoeft niet perse te dalen, maar de intensiteit kan wel een stuk omlaag.
Dan heb je kwalitatief nog steeds een goede trainingsweek, maar krijgt je lichaam ook de tijd om te herstellen.

23

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Arnoutdv schreef:

Volume (in tijd) hoeft niet perse te dalen, maar de intensiteit kan wel een stuk omlaag.
Dan heb je kwalitatief nog steeds een goede trainingsweek, maar krijgt je lichaam ook de tijd om te herstellen.

Uh, zo zit het volgens mij precies niet. Dat eerste punt, dat zie ik precies andersom, anders is de belasting in tijd (t.o.v. wat je verder nog moet/wil in je leven) net zo groot en is het op dat punt dus geen rustweek - het gaat niet alleen om je fysieke herstel (daar blijf ik op hameren wink  ).
En punt 2 is strijdig met elkaar: kwalitatief goed trainen en herstellen zijn elkaars tegenovergestelde. Daar moet je dus juist een heldere keuze in maken. 

Ik ben wel benieuwd of het lukt zonder of met heel weinig herstelweken. Dat soort dingen zijn heel individueel. Maar ik weet ook dat er een heleboel ambitieuze sporters (zoals triatleten die er echt wat mee willen) te veel trainen - te veel uren,  te zwaar. Goed trainen is niet zo veel mogelijk doen, maar precies dat doen wat jij nodig hebt om je doel te bereiken.

Louise

24

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Als je naar andere sporten kijkt is het enkel in het lopen dat er gebruik word gemaakt van rustweken in het wielrennen bv al niet. Op zich en vooral als je naar de langere afstand gaat bestaat het grootste deel van je trainingen toch wel uit fietsen en daar herstel je toch wel vrij snel van.

25

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

De basis van prestatieverbetering is volgens mijn heel simpel: van trainen word je moe, van herstel daarna word je sterker. Dus zonder rust verbetert er niets. Dat hoeft niet persé een hele week te zijn - een week is een begrip dat we zelf bedacht hebben - maar herstel is de essentie van training. En ik ben het met Louise eens: ook mentaal herstel is echt belangrijk als je zo lang zoveel uur traint. Na 20 weken training heb je het wel een beetje gezien anders....

triathlon is 3x leuker!