1 Laatst bewerkt door mcguyver (12-10-19 00:01:19)

Onderwerp: Marathon Eindhoven 2019

Daar ga ik dan, de 4e marathon in mijn leven. Aanstaande zondag in Eindhoven . De eerste 3 versies waren leuke laagdrempelige evenementen waarbij er weinig publiek was. Dat vond ik fijn. Niemand hoefde die zwanenzang van mij te zien. Maar ik wilde na de derde, een rondje Breda, nu wel verantwoording afleggen met publiek erbij. Maar met de reeds eerder benoemde 3 dochters met VWO moest dat wel voor weinig. En Eindhoven bood mij een negatieve startpremie aan van rond de euro 45 dus hapte ik toe. Ik was op stoom tot eind juli, toen viel ik met de mtb en raakte mijn pees tussen knieschijf en bovenbeen beschadigd. In overleg met mijn sportfysio  een aangepast schema gevolgd. Dat schema duurde 6 weken met een lange langzame duurloop om de twee weken van 25 naar 30 naar 35 km. En wekelijks intervallen op de crostrainer. Zwemmen mocht altijd. En fietsen ook. Pas de laatste 2 weken mocht ik op de mat van Aladin weer intervallen doen. De lakmoesproef was afgelopen zondag: de singelloop 10 k. Daar liep ik een PR van 46 min. Dat gaf mij dus hoop. Maar een marathon is anders. Zondag ga ik van start op 5 min 30. Pas na de helft beslis ik of ik ga aanzetten. Een knie blijft een knie. Dus:

Lopen 42,2 km 3 uur 55 min.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Marathon Eindhoven 2019

Haha leuk verhaal! Heel erg benieuwd hoe het gaat zijn, de temperaturen beloven veel goeds..

Ik doe zelf ook mee! Eerste marathon... doel is 3.30, we gaan het zien smile

If you need inspiring words, don't do it ~ Elon Musk

3

Re: Marathon Eindhoven 2019

doornW schreef:

Haha leuk verhaal! Heel erg benieuwd hoe het gaat zijn, de temperaturen beloven veel goeds..

Ik doe zelf ook mee! Eerste marathon... doel is 3.30, we gaan het zien smile

Top, draai je om en knal naar de 3:30!

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Marathon Eindhoven 2019

Jij ook, heel veel succes!

Beetje off-topic (maar toch niet helemaal): vandaag is er voro het eerst sub 2-uur gelopen op de marathon door Kipchogé, heel indrukwekkend!

If you need inspiring words, don't do it ~ Elon Musk

5

Re: Marathon Eindhoven 2019

doornW schreef:

Jij ook, heel veel succes!

Beetje off-topic (maar toch niet helemaal): vandaag is er voro het eerst sub 2-uur gelopen op de marathon door Kipchogé, heel indrukwekkend!

Klopt, ik was het aan het volgen. Super prestatie!

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Marathon Eindhoven 2019

mcguyver schreef:

Maar een marathon is anders. Zondag ga ik van start op 5 min 30. Pas na de helft beslis ik of ik ga aanzetten. Een knie blijft een knie. Dus:

Lopen 42,2 km 3 uur 55 min.

Welnu, de hele werd een halve marathon. Op exact 21,1 km ben ik uit de race gestapt. Wat gebeurde er dan? Tot en met KM 14 liep ik gem. op 5.25 maar in Km 15 liepen mijn benen vol, ging mijn rug zeer doen en heel snel ging alles mij tegenstaan. De zon, het publiek etc. Het leek wel of ik na 14 km de hele marathon al achter de rug had. En dat gevoel heb ik nog niet eerder gehad.

Zowel mijn plezier als mijn km-tijden gingen rap achteruit. Ik heb van km 15 tot km 20 het tempo nog wat laten dalen om te kijken of het bij zou trekken maar helaas. Na het 20 km punt besloot ik te stoppen omdat het plezier helemaal weg was. Om dan nog de finish te halen vond ik zonde van mijn tijd en waarschijnlijk zonde van mijn lichaam. Met een ferme zwaai van mijn benen over de dranghekken hield het voor mij in deze versie van de marathon van Eindhoven op. Na de frustraties (opgeven is voor mij onbeschrijfelijk, onbegrijpbaar en raakt op alle vlakken mijn normen en waarden) kwam de analist aan de beurt want ik wilde weten waar het aan lag. Buiten het feit dat opgeven voor mij erg is, is leren van je fouten ook heel belangrijk. Als ik kijk naar de reden zullen jullie misschien ook wel gedacht hebben: maar dat is toch logisch? Nu ja, achteraf wel.

Wat is er misgegaan: 2 weken geleden heb ik mijn laatste lange duurloop van 35 km gelopen, daarna de zware intervallen, fietsen op interval en zwemmen op interval. Aansluitend vorige week de 10km singelloop in een PR. En vorige week dinsdag een zweminterval en woensdag nogmaals een zware interval op de loopband. Afgelopen vrijdag en zaterdag nog bezig geweest met de kettingzaag en kloofmachine om openhaardhout te verwerken. Er is dus geen sprake van een taper periode geweest die bij mij paste. Hoe dom kon ik zijn dat ik dat nu pas inzie? De belangrijkste redenen hiervoor waren: die lange duurloop van 35 km ging zo relaxt en zo ontspannend dat ik dacht dat ik alles aan kon. De PR op de 10 en de interval trainingen voelden zwaar maar ik voelde me de dag erna eigenlijk alweer herstelt. M.a.w. ik heb mijn lichaam nog goed aangevuld. De volgende keer ga ik dit dus niet meer doen.

overigens liep ik de halve in 1 uur en 55 minuten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Marathon Eindhoven 2019

Balen dat het niet zo is gegaan zoals verwacht / gehoopt! Soms is het allemaal te veel, ook al voelt het goed. Daar lopen we allemaal wel eens (vaker) tegenaan denk ik. Een leermoment voor de volgende keer.

Een positief punt lijkt dat je knie het goed heeft gehouden die 21km?

Doorlopen als het niet gaat zoals gewenst is niet altijd zinvol, zeker als er nog meer plannen zijn. En het moet inderdaad wel leuk blijven. Op naar de volgende!

8

Re: Marathon Eindhoven 2019

Wat zonde om te horen mcguyver... uitstappen is verschrikkelijk en helemaal als je het gevoel had dat het allemaal goed zou komen. Wel goed dat je de knop omzet en direct tot een heldere analyse komt smile dat gaat je sowieso weer verder helpen bij de volgende marathon(s)!

Mijn verhaal: voorbereiding was vrijwel klakkeloos gegaan (wat heup-problemen in week 4-6 maar met gereduceerde training goed kunnen volstaan) wat zich ook uitte in een tijd op de HM van 1.35 in de voorbereiding. Doel: nét onder de 3.30 (<4:58/km). Wedstrijdplan was om net iets voor de 3.30 pacers te gaan lopen zodat ik uit het gedrang bleef bij de drink/verzorgings-posten. Voelde me goed op de dag zelf; tot +- 20KM heel constant voor de 3.30 pacers gelopen (gem. 4:52/km; vrij hard dus maar denk ook dat de pacers wat marge wouden inbouwen). Helaas op 20KM ineens pijnscheuten rondom (de aanhechtingen van) mijn knie (nog nooit gehad, ook niet in lange duurlopen..). Vervolgens een aantal kilometers aangekeken, en op een iets rustigere pace (5.10-5.20/km) ging het weer pijnvrij. Uiteindelijk besloten om door te lopen omdat ik toch nog een mooie tijd kon neerzetten; uiteindelijk gefinished in 3.37,15 dus dik tevreden en heel erg genoten! Mijn knie voelt vandaag al weer redelijk goed aan, ik hoop dat er niks kapot is maar donderdag toch maar even naar de sportfysio.

If you need inspiring words, don't do it ~ Elon Musk

9

Re: Marathon Eindhoven 2019

doornW schreef:

uiteindelijk gefinished in 3.37,15 dus dik tevreden en heel erg genoten! Mijn knie voelt vandaag al weer redelijk goed aan, ik hoop dat er niks kapot is maar donderdag toch maar even naar de sportfysio.

mooi hoor!

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Marathon Eindhoven 2019

dik2tri schreef:

Een positief punt lijkt dat je knie het goed heeft gehouden die 21km?

van mijn knie had ik geen last, schaal van 1 tot 10 (waarbij een 10 ondragelijk is) een 1. Vandaag ook niet echt last.

Je moet sneller dan de klos zijn.