1

Onderwerp: Hartslag bij lopen en fietsen

Hoeveel slagen verschil zit er tussen lopen en fietsen?
Bij lopen merk ik, dat ik veel sneller een hogere hartslag heb zonder veel moeite te doen. Bij fietsen moet ik flink doortrappen om de hartslag omhoog te krijgen.

2

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Bekend verschijnsel, ik heb hetzelfde en velen met mij denk ik zo. Vergeet niet dat je weerstand bij lopen ff groter is dan bij een fiets op 2 dunne bandjes die amper rolweerstand heeft.

Bij mij was het 3 jaar geleden als volgt :

             HF Fietsen  HF Lopen
DT 0       <114         < 121
DT 1      114-121     121-129
DT 2      121-129     129-138
DT 3      129-137     138-146
EID       137-145     146-155
IID        145-150     155-161

EID = extensief interval duur
IID - intensief interval duur

Aan de cijfers op zich heb jij natuurlijk niets, maar je ziet wel het verschil tussen fietsen en lopen.

An. drempel fietsen was toen 145
An. drempel lopen was toen 155

Hoop dat je er iets aan hebt

A+
Arthur

3

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Wat is AN drempel ?

En hoe kan je aan je max. hartslag komen ?

Gegroet

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

4

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Anaerobe drempel gok ik......

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

5

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Bedankt voor de info Arthur. Je max hartslag kunnen je meten tijdens wedstrijden door het laatste stuk helemaal leeg te gaan.

Mvg,

Ronald

6

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Wellicht is het een beter idee om je HFmax met een stand alone test uit te zoeken.
Zou het kunnen dat je lichaam al een beetje moe is na het gezwem, gefiets en geloop.
En dat je lichaam dan minder goed in staat is maximaal te gaan?
Of je moet een korte loopwedstrijd bedoelen, in dat geval heb ik niets gezegd....

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7 Laatst bewerkt door Concorde (06-11-09 17:49:40)

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Sensa1 schreef:

Bedankt voor de info Arthur. Je max hartslag kunnen je meten tijdens wedstrijden door het laatste stuk helemaal leeg te gaan.

Mvg,

Ronald

Je max. hartslag kun je uit (laten) zoeken via diverse testen, of grofweg 220 minus je leeftijd te nemen, maar dit is een beetje kort door de bocht.
De heren geleerden willen vast wel aanvullen hoe je je max kunt uitvogelen.

AN-drempel is de drempel aeroob - anearoob. Ook wel omslagpunt genoemd.
De drempel waarop je lichaam jouw energie-vraag / verbruik bij kan houden, zeg maar. Correct me of i'm wrong...

Gr, Concorde.

8

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Beste Jacob,

Bedoel korte loopwedstrijden 10 KM.

9

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

testje wat ik wel deed om mijn max te bepalen is een 1200m voluit lopen en vol sprinten op het einde.
weet niet zo goed wat ik er mee moet dus doe het niet meer. Op de fiets moet je meen ik ongeveer een kwartier voluit met aan het eind een eindsprint doen. Wederom wat moet je met je max?

ik loop mijn triathlons met een hf van ongeveer 8 slagen lager als een losse 10km

Wat ik wel gebruik is mijn omslagpunt.
Hier bedoeld men mee de intensiteit dat je de afvalstoffen in je spieren nog net zo snel kan afvoeren als dat ze aangemaakt worden.
Ik heb wel viad testen gedaan op de baan (ga ik niet helemaal uitleggen vandaag).
Wat voor mij goed werkt is een 10EM voluit en vlak lopen of een 10km en dan er 3 slagen afterkken. Dat komt bij goed overeen met profesionele inspannings testen en is makkelijk een paar x per jaar te doen.

Mijn omslagpunt bij het fietsen ligt de paar x dat ik het gemeten heb ongeveer 9 slagen lager als bij het lopen.

succes Bart

10

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Eh draak......met je HF max kan je je omslagpunt uitrekenen, dat moet je er mee :-)
Andere eenvoudige test is 15  min lopen op wedstrijdtempo en daarna een behoorlijke heuvel voluit oplopen. moet je uiteraard wel een aardige heuvel hebben (Spaarnwoude bijvoorbeeld als je daar in de buurt mocht wonen)

Als je de testen wilt doen Sensa1, google dan even op "Conconi" of "Viad"

VIAD : In het kort komt het er op neer dat je ongeveer 6 x een 800 meter loopt met daartussen 1 minuut rust ('op de plaats rust'). Lijkt simpel, maar elke volgende 800 meter moet worden afgelegd met een snelheid die een halve kilometer per uur hoger ligt dan de voorgaande. Je loopt net zo lang totdat je niet meer kan. Kortom, het is raadzaam om in te stappen op het juiste moment en niet op een veel te lage snelheid (want dan heb je kans dat je meer dan 10 x een 800-meter moet lopen) en ook niet bij een te hoge snelheid (want dan heb je kans dat je na 1 keer al moet afhaken).

Beide testen staan goed beschreven op de Hylas site :

http://www.avhylas.nl/start2run/trainen … iaVIAD.php

Enne draak............mag het 9 slagen lager DAN zijn :-)

Veel loopplezier
A+
Arthur

11

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

als je je max gebruikt om je omslagpunt te berekenen kan je beter je omslagpunt testen toch? dus heb ik nog steeds geen idee wat je met die max doet.

12 Laatst bewerkt door le Coq (05-11-09 23:17:22)

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

petitmas schreef:

Ik zal niet al te veel onzin schrijven hoor

A+
Arthur

13

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Is het geen beter idee om je Hf- max d.m.v. een inspanningstest uit te laten zoeken. Bijv. bij een SMA-keuring.
Volgens mij kan dan ook je omslagpunt bepaald worden.
Ik wil binnenkort nog zo'n keuring laten doen, maar ook om andere redenen.

Maar is het niet zo dat je Hf-max de 'gezonde' max hartslag is, die nog veilig voor je is? Dus de waarde waar je onder zou moeten blijven?
Ik heb vorig jaar na een uur spinning, en 40min op de loopband (volle bak) wel waarden gezien die zo'n 15 slagen boven m'n max lagen (220 minus m'n leeftijd).

Wie schept duidelijkheid?

Gr, Concorde

14

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Het is nu toch echt tijd voor het antwoord.allemaal recreactieve shit.
Iedereen is anders en heeft baat bij een individueele aanpak met omslagpunten./anaerobe drempels/max H.S(er zijn mensen met 65 jaar die op hun gemak een HS vaan 170/min hebben)Dit is boekenwerk.Laat je testen bij een  prof

15

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Bijv. SMA bedoel je?
En wat houdt dan nu écht die Hf-max in? (blijkbaar weet jij het....)
Graag je aanvulling; als je dan toch het antwoord wil geven....

16

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Zeg Leon, dat was toch geen steekje he?

Blijf in je goa!

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17 Laatst bewerkt door Bleek (06-11-09 14:35:05)

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Concorde schreef:

Is het geen beter idee om je Hf- max d.m.v. een inspanningstest uit te laten zoeken. Bijv. bij een SMA-keuring.
Volgens mij kan dan ook je omslagpunt bepaald worden.
Ik wil binnenkort nog zo'n keuring laten doen, maar ook om andere redenen.

Maar is het niet zo dat je Hf-max de 'gezonde' max hartslag is, die nog veilig voor je is? Dus de waarde waar je onder zou moeten blijven?
Ik heb vorig jaar na een uur spinning, en 40min op de loopband (volle bak) wel waarden gezien die zo'n 15 slagen boven m'n max lagen (220 minus m'n leeftijd).

Wie schept duidelijkheid?

Gr, Concorde

Omslagpunt is je HF waarop je nog kan blijven bewegen zonder te verzuren, ga je hierboven dan kan je lichaam het zuur niet meer allemaal afvoeren en krijg je dat leuke gevoel in je spieren - overigens een inefficiënt energie systeem.

HF-max is heel simpel, je maximale hartslag. Dus daar kan je niet boven komen. Deze is (net zoals je omslagpunt) sportspecifiek, zo zal je bij wielrennen je hartslag niet zo hoog kunnen krijgen als bij hardlopen, omdat je bij hardlopen jezelf ondersteunt en meer spieren gebruikt.
Ook is klimmen op de fiets anders dan op het vlakke rijden, bij klimmen gebruik je wederom meer spieren dus kan je een hogere hartslag bereiken.

18 Laatst bewerkt door Concorde (08-11-09 13:47:57)

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

OK, duidelijk.
Dan heb ik de kreet Hf-max blijkbaar verward....
Post aangepast. Sorry Sensa1, je had gelijk.

Gr, C

19

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

en fietsen en fietsen is ook 2 op de mtb bij zwaar parcour kan ik ook gerust over de 180 hartslag gaan zeker tijden een duathlon tongue

20

Re: Hartslag bij lopen en fietsen

Ik denk dat ik toch me toch eens laat testen om zeker te weten of ik wel goed bezig ben. want ik lees hier veel nuttige tips, maar ik neem aan dat die toch van persoon tot persoon kunnen verschillen..
of zijn die tests overbodig volgens jullie?

grts.