1

Onderwerp: Toekomst IM full distance in Nederland

Leuk artikel in de volkskrant over het verdienmodel van Ironman en de lange termijn planning voor terugkeer van de full distance in Nederland.


https://www.volkskrant.nl/sport/triatlo … ~b0a32aa6/

2

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Leuk artikel!

3

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Vond het eerlijk gezegd een beetje een zuur stuk.

4

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Waarom Zico?

5

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Inderdaad een goed artikel. Duidelijk waar het om gaat bij Ironman (wat iedereen al lang weet natuurlijk)
Kans op een hernieuwde full distance in Maastricht is blijkbaar nihil. Nu de vraag waar dan wel? Hoorn verder upgraden?

6

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

wilagro schreef:

Inderdaad een goed artikel. Duidelijk waar het om gaat bij Ironman (wat iedereen al lang weet natuurlijk)
Kans op een hernieuwde full distance in Maastricht is blijkbaar nihil. Nu de vraag waar dan wel? Hoorn verder upgraden?

Ik gok inderdaad op Hoorn. Mooi vlak parcour waarmee een van de bezwaren tegen Maastricht wordt weggenomen.

7

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Zou idd mooi zijn een volledige in Hoorn. Al zijn er nu al 3 in Nederland verspreid over de zomer dus gaat het wel voor 1 ervan concurrentie zijn.

8

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

esrem schreef:

Waarom Zico?

Staan best wel wat dingen in die niet kloppen dan wel overdreven zijn.

"Sinds een schatrijke Chinees, Wang Jianlin, in 2015 bijna een miljard dollar betaalde voor het bedrijf zijn er nieuwe wedstrijden in Azië."

Volgens andere bronnen heeft hij er 650 miljoen dollar voor betaald en vervolgens nog eens 300 miljoen dollar in geïnvesteerd. Dat is wel even iets anders dan er bijna een miljard voor betalen.

9 Laatst bewerkt door Macer (15-10-19 09:51:19)

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Hoorn zou een veel betere locatie zijn dan Maastricht wat betreft fietsparcours. Maar ook dicht bij Amsterdam, wat een hoop buitenlanders aantrekt..

Ik begreep ook van mensen die dicht bij de organisatie in Hoorn zitten dat de Full Distance in 2021 of 2022 op het programma staat. Dus zorgen dat ze in juni een mooi evenement neerzetten.

10

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Het gaat toch om je eigen presteren en niet over een of ander label wat (denkt) zich de hele triathlon sport te hebben toegeëigend?

De inschrijfgelden  om mee te doen zijn absurd, de merchandising is over de top.
Waarom is een prestatie beter als het een IM label heeft?

We hebben meerdere andere full distance wedstrijden in NL, waarom dan perse een IM variant.
Ik snap die IM (Iron Man) hype niet...

11

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Arnoutdv schreef:

Het gaat toch om je eigen presteren en niet over een of ander label wat (denkt) zich de hele triathlon sport te hebben toegeëigend?

De inschrijfgelden  om mee te doen zijn absurd, de merchandising is over de top.
Waarom is een prestatie beter als het een IM label heeft?

We hebben meerdere andere full distance wedstrijden in NL, waarom dan perse een IM variant.
Ik snap die IM (Iron Man) hype niet...


Tja zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar. Je hebt geen dure Duitse auto nodig want een budget auto brengt je ook overal. Een iPhone is ook onzin want met een goedkope Chinese kloon kun je hetzelfde. Je kunt je hele uitrusting bij de decathlon halen maar toch willen veel atleten een fancy merk trisuit. Het gros van de mensen gaat voor het "merk" zodra ze het kunnen betalen. Ik doe er zelf ook aan mee. Vond overigens mijn eerste grote evenement (challenge Almere) wel echt iets toevoegen aan de beleving ten opzichte van de kleine lokale evenementen. Ik blijf ze allebei doen.

12

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Gringo schreef:
wilagro schreef:

Inderdaad een goed artikel. Duidelijk waar het om gaat bij Ironman (wat iedereen al lang weet natuurlijk)
Kans op een hernieuwde full distance in Maastricht is blijkbaar nihil. Nu de vraag waar dan wel? Hoorn verder upgraden?

Ik gok inderdaad op Hoorn. Mooi vlak parcour waarmee een van de bezwaren tegen Maastricht wordt weggenomen.

Ik ben blijkbaar één van de weinigen die graag wat hoogtemeters heeft in het parcours

13

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Nico0105 schreef:
Gringo schreef:
wilagro schreef:

Inderdaad een goed artikel. Duidelijk waar het om gaat bij Ironman (wat iedereen al lang weet natuurlijk)
Kans op een hernieuwde full distance in Maastricht is blijkbaar nihil. Nu de vraag waar dan wel? Hoorn verder upgraden?

Ik gok inderdaad op Hoorn. Mooi vlak parcour waarmee een van de bezwaren tegen Maastricht wordt weggenomen.

Ik ben blijkbaar één van de weinigen die graag wat hoogtemeters heeft in het parcours

+1

Persoonlijk vindt ik het fietsparcours van Maastricht leuker als Hoorn. Door de polder rij ik al het hele jaar, in een ironman heb ik dan liever iets anders.

14

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Arnoutdv schreef:

Het gaat toch om je eigen presteren en niet over een of ander label wat (denkt) zich de hele triathlon sport te hebben toegeëigend?

De inschrijfgelden  om mee te doen zijn absurd, de merchandising is over de top.
Waarom is een prestatie beter als het een IM label heeft?

We hebben meerdere andere full distance wedstrijden in NL, waarom dan perse een IM variant.
Ik snap die IM (Iron Man) hype niet...

Zoveel goedkoper zijn evenementen van dat kaliber zonder label niet hoor. En ook met een ander label: Challenge is hoogstens 100 euro goedkoper, en heeft bijna geen full distance evenementen meer.

Er zijn weinig evenementen die zo strak geregeld zijn, waarvoor een groot parcours verkeersvrij wordt gemaakt en er zo'n evenement omheen wordt gebouwd.
Als je dan maar eens in de zoveel tijd een hele doet, vind ik het wel waard om het groots aan te pakken.

15

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Nico0105 schreef:
Gringo schreef:
wilagro schreef:

Inderdaad een goed artikel. Duidelijk waar het om gaat bij Ironman (wat iedereen al lang weet natuurlijk)
Kans op een hernieuwde full distance in Maastricht is blijkbaar nihil. Nu de vraag waar dan wel? Hoorn verder upgraden?

Ik gok inderdaad op Hoorn. Mooi vlak parcour waarmee een van de bezwaren tegen Maastricht wordt weggenomen.

Ik ben blijkbaar één van de weinigen die graag wat hoogtemeters heeft in het parcours

Gaat vooral om het technische parcours, veel wenden en keren, smalle fietspaden en slecht wegdek, dat buitenlanders afstoot.

Kan me herinneren dat bijv. met het ITU WK in Rotterdam, ook veel triatleten uit het buitenland zich zorgen maakten of ze niet op hun normale racer moesten komen, en er zelfs schande van spraken.

16

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

LindaRotterdam schreef:
Arnoutdv schreef:

Het gaat toch om je eigen presteren en niet over een of ander label wat (denkt) zich de hele triathlon sport te hebben toegeëigend?

De inschrijfgelden  om mee te doen zijn absurd, de merchandising is over de top.
Waarom is een prestatie beter als het een IM label heeft?

We hebben meerdere andere full distance wedstrijden in NL, waarom dan perse een IM variant.
Ik snap die IM (Iron Man) hype niet...

Zoveel goedkoper zijn evenementen van dat kaliber zonder label niet hoor. En ook met een ander label: Challenge is hoogstens 100 euro goedkoper, en heeft bijna geen full distance evenementen meer.

Er zijn weinig evenementen die zo strak geregeld zijn, waarvoor een groot parcours verkeersvrij wordt gemaakt en er zo'n evenement omheen wordt gebouwd.
Als je dan maar eens in de zoveel tijd een hele doet, vind ik het wel waard om het groots aan te pakken.

Daar komt bij dat veel mensen de naam Ironman kennen. Veel mensen zijn er trots op en dat mag men weten ook. Dan loop je liever te pochen met Ironman dan met een onbekend(er) label.

17

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Gringo schreef:
Arnoutdv schreef:

Het gaat toch om je eigen presteren en niet over een of ander label wat (denkt) zich de hele triathlon sport te hebben toegeëigend?

De inschrijfgelden  om mee te doen zijn absurd, de merchandising is over de top.
Waarom is een prestatie beter als het een IM label heeft?

We hebben meerdere andere full distance wedstrijden in NL, waarom dan perse een IM variant.
Ik snap die IM (Iron Man) hype niet...


Tja zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar. Je hebt geen dure Duitse auto nodig want een budget auto brengt je ook overal. Een iPhone is ook onzin want met een goedkope Chinese kloon kun je hetzelfde. Je kunt je hele uitrusting bij de decathlon halen maar toch willen veel atleten een fancy merk trisuit. Het gros van de mensen gaat voor het "merk" zodra ze het kunnen betalen. Ik doe er zelf ook aan mee. Vond overigens mijn eerste grote evenement (challenge Almere) wel echt iets toevoegen aan de beleving ten opzichte van de kleine lokale evenementen. Ik blijf ze allebei doen.

En zoals met jouw voorbeelden zit er ook echt wel verschil tussen een IM en andere evenementen. Of je die verschillen het prijsverschil waard vindt, moet iedereen zelf beslissen!

18

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Wat wij in Nederland leuk vinden aan een triathlon doet voor Ironman niet ter zake. Internationaal staat Nederland bekend om de vlakke polders, dijken en molens. Laten die ingrediënten nu toevallig in grotere mate aanwezig zijn in West Friesland dan in zuid Limburg, dan is het logisch dat die streek internationaal meer tot de verbeelding zal spreken om een triathlon te doen. En dat is waar het Ironman om gaat. Ik snap het dus wel als Ironman liever een full distance in Hoorn organiseert, dat levert gewoon meer internationale deelnemers op en ook meer geld.

19

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Ik denk ook inderdaad dat dat een van de dingen is die Maastricht de das om heeft gedaan. Als ik tegen iemand in de UK zei dat ik een Ironman in Nederland had gedaan, dan was de reactie steevast: "That must have been flat". Nee dus, 1200 hoogtemeters. Ik denk dat veel buitenlanders meer krijgen wat ze verwachten als er een ironman is in West-Friesland.

20 Laatst bewerkt door thijs (17-10-19 12:28:18)

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Gokje. Het probleem in Hoorn zal uiteindelijk hetzelfde zijn als Maastricht. Er kunnen in Nederland niet op grote schaal wegen afgesloten worden en de fietspaden die over blijven zullen te smal en bochtig zijn voor de deelnemersaantallen van een ironman. De polder in Flevoland heeft als enige in NL de mogelijkheid voor een grootschalig evenement, maar die plek is reeds ingenomen. Ironman zal wel op zoek gaan naar een hele in de buurt want challenge Almere is veel te succesvol.

Ik snap het dat je een strak georganiseerde grote wedstrijd wilt als je een hele doet. Maar veel beter dan Almere ga je het niet vinden.

Een vlakke ironman moet ook snel zijn. Een fietspad parcours is (zeker voor pro’s en snelle age groupers) langzamer dan een mooi heuvelparcours. Het zal een mislukking worden die hooguit ten koste zal gaan van Almere.

21

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Vraag me af of het onmogelijk is om in West-Friesland een afgesloten parcours neer te zetten. In de Beemster en schermer zijn zeker wel een aantal (volgens mij) geschikte wegen te vinden, verder naar boven weet ik niet.

Ze hebben dit jaar nog heel Alkmaar op slot gegooid voor dagen lang voor een sportevenement.

22

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Het voorlopige fietsparcours is toch al bekend? (zie https://eu.ironman.com/nl-nl/triathlon/ … z62bpWDa4b)

Het lijkt me dat dit grotendeels over grote wegen gaat, wellicht kan een local hier wat over zeggen? Een fietsenpadenparcours is nefast voor de 140.6-ambities van Hoorn lijkt me. Twee keer dit rondje over brede wegen en je hebt een prima Ironman.

23

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Maca944 schreef:

Het voorlopige fietsparcours is toch al bekend? (zie https://eu.ironman.com/nl-nl/triathlon/ … z62bpWDa4b)

Het lijkt me dat dit grotendeels over grote wegen gaat, wellicht kan een local hier wat over zeggen? Een fietsenpadenparcours is nefast voor de 140.6-ambities van Hoorn lijkt me. Twee keer dit rondje over brede wegen en je hebt een prima Ironman.

Dit zijn inderdaad brede wegen en gemakkelijk af te zetten.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

24

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

Maastricht concept fietsparcours werd ook eens op de kop gegooid twee weken voor de wedstrijd. Ook bij de grootste wedstrijden in Nederland zijn vergunningen van de lokale politiek last minute gewijzigd of ingetrokken na geklaag. Eerst zien dan geloven.

25 Laatst bewerkt door Macer (23-10-19 11:47:57)

Re: Toekomst IM full distance in Nederland

In Noord-Holland zijn de meeste wegen waar we over fietsen in het voorlopige fietsparcours erg rustig (vergelijkbaar met Almere) en lijken me goed af te zetten (hopelijk beter in overleg met de bewoners in vergelijking met dit jaar).

De wegen richting Medemblik zijn het eerste stuk richting Enkhuizen boven op de dijk (meer fietspad dan autoweg) en vervolgens richting Medemblik langs de dijk (normaal ook weinig auto's). Het enige deel waar ik een beetje over in zit is het deel door Enkhuizen zelf heen.

Na Medemblik zijn er genoeg polderwegen te vinden om weer terug naar Hoorn te gaan.

Voor de hele zou je zelfs nog door kunnen gaan richting de afsluitdijk langs de dijk (blijft rustig) en dan weer terug richting Hoorn door de polders.

Zal binnenkort eens kijken of ik de hele voorlopige route een keer kan fietsen..