1

Onderwerp: Een exotendon als hulpmiddel?!

Een raar topic om eens te spreken over wat we allemaal kunnen toevoegen om efficiënter, sneller en beter kunnen worden! Volgens mij zijn wij triatleten altijd op zoek naar de margins.

Ik kwam zojuist dit artikel tegen:
https://scopeblog.stanford.edu/2019/08/ … ng-faster/

Wat vinden jullie van zoiets? Zie je jezelf in T2 al zo'n band tussen je schoenen doen?

2

Re: Een exotendon als hulpmiddel?!

Ik heb niet gekeken of het mag volgens de regeltjes. Maar ik gok van niet omdat het een hulpmiddel is. Maar ik heb de vraag ook opgevat of ik er mee zou trainen. Nee, ik denk het niet omdat er via dat elastiek een rechte verbinding ontstaat tussen mijn voeten. De rechte verbinding zorgt er -denk ik- voor dat er krachten scheef overgebracht worden naar mij voeten knieën en benen. Die krachten zijn er nu niet dus ik geloof dat ik er niet aan begin i.v.m. de onevenredige belasting. Laat eerst maar wat extra onderzoek plaatsvinden of er een verhoogde kans is op blessures met dit elastiek.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Een exotendon als hulpmiddel?!

Ik ben ook zeker niet overtuigd. In kleine sport-onderzoeken vind je al heel gauw een positief effect, dat er niet blijkt te zijn als je het herhaalt in een grotere groep, of dat al wegvalt als je corrigeert voor van die dingen als leereffect en de tussen-de-oren-factor (als je gelooft dat het werkt, loop je al harder). Wat zo'n band versnelt, is wat volgens mij juist al heel erg vanzelf gaat dankzij de zwaartekracht en de reflexen van je lichaam. En wat mcguyver zegt, ja: ik zou ermee oppassen qua blessurerisico.

Wel interessant trouwens. Het sluit ook wel aan bij de actuele discussie over de ontwikkeling in de schoenen: hoe ver mag je gaan met aanpassingen in het materiaal bij hardlopen?

Louise

4

Re: Een exotendon als hulpmiddel?!

Louise schreef:

Wel interessant trouwens. Het sluit ook wel aan bij de actuele discussie over de ontwikkeling in de schoenen: hoe ver mag je gaan met aanpassingen in het materiaal bij hardlopen?

Louise

Eens! Vind wel lastig waar daar de grens ligt. Blades mogen niet, maar complete springplanken (carbon platen) in je schoenen blijkbaar wel wink

5

Re: Een exotendon als hulpmiddel?!

LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Wel interessant trouwens. Het sluit ook wel aan bij de actuele discussie over de ontwikkeling in de schoenen: hoe ver mag je gaan met aanpassingen in het materiaal bij hardlopen?

Louise

Eens! Vind wel lastig waar daar de grens ligt. Blades mogen niet, maar complete springplanken (carbon platen) in je schoenen blijkbaar wel wink

Mijn vrouw vond de springplanken van Kipchoge ook niet kunnen. Volgens het internet zou Frodeno ook springplanken hebben. Nu loop ik op minimal barefoot shoes dus ik vind dat soort platen sowieso onzin. Ik kan wel voorstellen dat bij zwakkere voeten ondersteuning nodig is. Dat is wat mij betreft de grens

6

Re: Een exotendon als hulpmiddel?!

Dan ook graag de technologie van de fiets meenemen. En zwemmen. Alle sporten pakken en niet alleen de hardloper.

Je moet sneller dan de klos zijn.