1

Onderwerp: Mogelijkheden smartpaddle

Berichten hieronder hier geplaatst vanuit een ander topic....op verzoek van Louise.

2

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Ik heb vanochtend de eerste les gehad van de cursus 'Powerstroke', bij TriExperience (Frank) in Rhoon. De eerste stap was het maken van een analyse van onze slag met een smartpaddle, een klein dingetje aan je vingers dat precies meet wat je met je handen doet: snelheid, positie, waterdruk, in drie dimensies. Mooi spul!

Naderhand hebben we de analyse van iedereen kort teruggekeken, heel fascinerend. Het levert heel veel data op dus je moet wel goed bedenken wat je eruit wilt halen en wat je ziet, maar dan is het wel heel interessant. Als ik toegang heb tot  mijn data, zal ik wel een plaatje plaatsen als voorbeeld.

Meteen ook al de eerste verbeterpunten - een paar dingen kwamen eruit die ik al (min of meer) wist, maar één ding, dat mijn glijfase wel erg lang duurt, daarvan was ik me niet bewust. Het verschil tussen links en rechts is bij mij ook erg groot, dat laat het ook genadeloos zien. Gelukkig doe ik ook wel dingen wél goed, en had iedereen zo zijn/haar eigenaardigheden.  We zijn ook nog gefilmd, om de vertaalslag te maken van die abstracte data naar wat je doet in het water. 

Het was wel erg vroeg op, om om 7 uur in Rhoon klaar te staan, en op de terugweg file. Maar ik vond het erg gaaf. De cursus loopt door tot in januari. Frank gaat daar nu een plan maken voor maken, om aan de gezamenlijke en individuele verbeterpunten te werken, dus de cursus is erg maatwerk - groepje van 5,  het hele zwembad voor ons, dus ieder een eigen baan, superdeluxe!

Louise

3

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Wat cool Louise! Weet je toevallig wat voor gadget gebruikt werd voor je slagdata?

4

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Erg benieuwd naar de data Louise en hoe je die data kan vertalen naar concrete verbeterpunten (en drills). Met onze vereniging zitten we ook een beetje te kijken naar die smartpaddles, lijkt me superinteressant.

5

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Het was met een smartpaddle, zie http://www.tri-experience.com/zwemanaly … addle.html

Ik neem aan dat dit de site van het spul is: https://smartpaddle.trainesense.com/ Er zit eigen app/software aan vast, online, dus ik zit nu nog even te wachten op mijn wachtwoord en dan kan ik mijn eigen data zien.

Het lijkt mij wel iets voor zwemtrainers of voor een vereniging inderdaad, niet voor een individuele sporter zelf - je gebruikt 'm maar een enkele keer, voor analyse, dus dan is het nogal duur, en bovendien heb je er behoorlijk wat deskundigheid voor nodig om de data te kunnen interpreteren. Frank praatte ons er vanochtend doorheen, althans, op hoofdlijnen - er kan heel veel mee, maar dan  moet je wel weten waar je naar moet kijken.

Een beperking is trouwens wel dat het alleen maar gegevens van je handen zijn. Wat je met de rest van je lichaam doet, blijft in de data onzichtbaar.  Vandaar ook het filmpje.

Die verbeterpunten en drills is waar we de hele winter mee aan de slag gaan. Eerste huiswerk is alleen maar bewustwording, dus kijken of je bij het zwemmen kan voelen wat die data laten zien.

Louise

6

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Wat leuk zeg, en wat een fijne kleine groepjes. Hopelijk steek je er een hoop van op!

7

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Echt te gek wat er allemaal mogelijk is qua analysemogelijkheden! (Ook voor
lopen, fietsen en andere sporten)

En het is nog mooier dat het voor iedereen beschikbaar is en niet alleen voor de absolute topatleten.

Ik ben benieuwd naar de data die je krijgt en hoop dat je er veel aan hebt.

8

Re: Mogelijkheden smartpaddle

esrem schreef:

Wat cool Louise! Weet je toevallig wat voor gadget gebruikt werd voor je slagdata?

Ik vermoed dat het over deze gaat: https://smartpaddle.trainesense.com/

Vorige week op het triatloncongres wat uitleg over gekregen. Zeer leuk speelgoed, maar beetje duur voor individueel gebruik.
Wel ideaal voor bedrijven die regelmatig techniekcursussen aanbied.

9 Laatst bewerkt door Louise (31-10-19 21:15:05)

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Ik heb ondertussen toegang tot mijn smartpaddle-data, hier is een plaatje van de meting van mijn linkerhand:

http://www.delftweg9.nl/triathlon/wp-content/uploads/2019/10/smartpaddle.png

Hier zie je de druk die ik lever als mijn hand in het water is, in drie richtingen: groen is naar achter (wat je wilt, dat is goeie stuwing), geel is wat ik daarnaast nog doe in zijwaartse richting, en rood daar bovenop in neerwaartse richting.

Wat hier bijvoorbeeld op te zien is:
- Dat lange vlakke stuk aan het begin betekent dat ik wel heel erg lang glij, voordat ik catch. Te lang, denk ik - en dat wist ik niet, dat is echt nieuw, dat is nooit eerder uit een analyse ofzo gekomen.
- Die eerste rode piek is onvermijdelijk: dat is de catch, dat kan niet anders dan met neerwaartse druk.
- Daarna weinig rood, en dat is op zich goed: dat is redelijk efficiënt. Ik bleek ook niet heel diep te gaan in mijn doorhaal, dat hangt daarmee samen. Geel is wel wat groot, denk ik.
- De golfbewegingen in het groen zouden er niet moeten zijn, die lijn zou strakker moeten stijgen, en eigenlijk zou het groen ook verder door moeten lopen  nog, met meer en toenemende stuwing tot vlak voor het eind. Het zakt nu wat makkelijk weg - heb ik wel vaker gehoord. Zulk soort dingetjes had iedereen wel, dus ik denk dat we daar in de cursus mee aan de slag gaan.
- In z'n totaliteit is het groen ook niet zo groot, ik lever ook maar een beperkt vermogen - ik heb al een tijdje weinig gezwommen en wat blessureleed gehad net links, maar ik ben ook sowieso bepaald geen krachtpatser. 

Nou, zo dus, en dit is nog maar het begin!

Louise

10

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Superleuk om dat zo inzichtelijk te krijgen zeg!!

11

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Zeker - ik was nog vergeten erbij te zeggen dat dit het gemiddelde is over 200 meter (de hele meting). Je kunt het zelfs precies per slag zien, maar daar ga je echt van duizelen!

12

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Misschien leuk om er een apart topic over te maken Louise? Dan is het later nog terug te vinden...

13

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Dat is wel leuk, ja, ik zat er meteen woensdag ook al over te twijfelen waar ik het zou zetten. Ik zal Wijnand even vragen of het af te splitsen is.

14

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Louise schreef:

Dat is wel leuk, ja, ik zat er meteen woensdag ook al over te twijfelen waar ik het zou zetten. Ik zal Wijnand even vragen of het af te splitsen is.

Was even beetje gerommel maar het lijkt gelukt....

15

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Top geregeld Wijnand! Tnx

16

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Vanochtend de eerste echte les gehad (want vorige week was alleen analyse). Hartstikke moeilijke oefeningen, voor mij,  m'n hoofd op m'n schouder houden en niet optillen als ik ademhaal, pfoe, ik kreeg het halve zwembad binnen. Maar het verbeterde wel, en ik weet precies waar ik mee moet oefenen de komende tijd. Voor mij ook een erg nuttige oefening, waarvoor wel vaker geldt dat het niet de leukste zijn, hahaha!

Het 'huiswerk' afgelopen week was ook al nuttig, dat was erop gericht om zelf te voelen wat er uit de analyse kwam, en ik werd me ervan bewust dat ik mijn rechterarm al een hele tijd heb verwaarloosd, vanwege grote techniekproblemen en af en toe wat pijn links. Het blijft ook echt lastig bij zwemmen om op 'alles' te letten. 

De analyse is ondertussen ook nog uitgebreid met de video erbij. Kwam weer eens uit dat ik aan m'n ellebogen trek, daar ben ik al anderhalf jaar mee bezig. Maar Frank had nog wel wat ideeën om 't me af te leren, zei hij. En daar ben ik dus vandaag mee begonnen!

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat, ik denk dat ik er veel aan kan hebben, aan zo'n winter intensief met techniek bezig zijn!

Louise

17

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Nog even over het plaatje van je linkerarm. Begint dat vanaf het moment van insteken, of pas als je op het verste punt ben en de glijfase/catch begint? Als het het eerste is dan lijkt het me niet zo’n gek lange glijfase toch?

En wat is dat tweede kleine Bultje na de catch wanneer het weer iets wegzakt, dood punt op 90 graden ofzo?

18

Re: Mogelijkheden smartpaddle

Buus schreef:

Nog even over het plaatje van je linkerarm. Begint dat vanaf het moment van insteken, of pas als je op het verste punt ben en de glijfase/catch begint?

Insteken: hij gaat meten zodra hij onder water komt.

Buus schreef:

Als het het eerste is dan lijkt het me niet zo’n gek lange glijfase toch?

Nee, klopt, of althans, dat heb ik inmidddels ook begrepen: niet de mijne is lang, die van de anderen is/was kort.  We zaten ze vorige week op een rijtje te bekijken, en toen zag het er bij mij ineens gek uit, zo'n lange streep waarin (bijna) niets gebeurt. Maar vandaag zei Frank dat ik inderdaad juist wel een 'nette' glijfase heb.

Buus schreef:

En wat is dat tweede kleine Bultje na de catch wanneer het weer iets wegzakt, dood punt op 90 graden ofzo?

Ik weet het niet precies, het is in elk geval niet de bedoeling wink In de geschreven analyse staat dat ik op dat moment m'n hand naar binnen beweeg - waar-ie daarvoor te ver naar buiten gaat. Bij het zwemmen is dat nog een blinde vlek. Gelukkig duurt de cursus nog even wink

Louise

19

Re: Mogelijkheden smartpaddle

M'n cursus powerstroke zit erop, vanochtend was de laatste les, van 8. We hebben niet opnieuw een meting gedaan met de smartpaddle, enerzijds jammer maar anderzijds was ik blij met de inhoud van de cursus tot op de laatste dag. Ik heb veel geleerd, ik zwom vanochtend met meer spieren er actief bij betrokken dan ooit, en dat was pittig maar leerzaam.

Voor mijn gevoel heb ik zo ongeveer opnieuw leren zwemmen de afgelopen weken en kan ik nu inderdaad veel meer 'power' genereren, althans, de bijbehorende kracht moet ik nog verder opbouwen, maar dat is een kwestie van trainen.

Voor mij waren de twee grote stappen vooruit:
- Verbeterde ademhaling: ik ben tweezijdig gaan ademhalen (standaard 1 op 3 maar ik kan nu naar allebei de kanten eigenlijk even makkelijk) door bij m'n ademhalen meer te roteren en daardoor m'n hoofd niet meer op te tillen, wat ik naar mijn voorkeurskant deed. Ik dacht al jaren dat ik 'eigenlijk' eens door de zure appel heen moest bijten en trainen op ademhalen naar de niet-voorkeurskant, dat heb ik nu gedaan, aangemoedigd toen bleek dat ik het eigenlijk naar die kant technisch beter deed.

- Benutten van de rotatie, op twee manieren: door de catch te koppelen aan heupinzet, en door het uitduwen van m'n slag te richten op de plek waar m'n heup net is weggedraaid. Daardoor doet m'n romp mee aan de hele doorhaal - dat was voor mij  totaal nieuw, dat je de rotatie kunt benutten voor de doorhaal, in plaats van dat je het alleen maar doet om je slag lang te maken en adem te kunnen halen. Ik kom nu  makkelijker in m'n doorhaal over het dode punt tussen trek- en duwfase, daar waar ik altijd geneigd was om m'n elleboog naar achter te trekken. Ook het einde van m'n doorhaal is effectiever, maar daar moet ik wel nog verder op oefenen.

Daarnaast zijn we ook nog veel bezig geweest met de Early Vertical Forearm, was ook nuttig, maar daarin zat voor mij niet de grote stap vooruit. 

Wat ik qua trainen ook nog wel interessant vond is dat we werkten met oefeningen op het droge en dingen als optrekken en -drukken aan de zwembadrand, alleen maar om bepaalde spieren te activeren. Dat werkte verrassend goed. Als je meteen daarna dan zwemt, doen die spieren ineens beter mee. Ik was toevallig met m'n chiropractor ook met dat activeren bezig, dus dat is een ontdekking: dat het werkt om bepaalde spieren vóór de beoogde activiteit apart wakker te schudden.

Ik vond het erg leuk en nuttig om zo een winter lang intensief met techniek bezig te zijn. Nu verder gaan trainen, en dan ben ik benieuwd wat het me oplevert komend seizoen!

Louise