1 Laatst bewerkt door leC0de (03-11-19 11:52:33)

Onderwerp: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Ik ben een fanatieke sporter, en ga nu na lang aandringen van andere mensen ook meedoen aan een triathlon. Nu ben ik dus op zwem training gegaan, en na een stuk of 8 lesssen kon ik wel 500 meter aan 1 stuk door borstcrawlen zonder moeite. Ook hardlopen doe ik al lang aan, en verwacht zo'n 4:30 per kilometer te lopen over 5 kilometer. Ik doe aan de 1/8 ste mee omdat ik dus niet goed kan zwemmen. Ook wielren ik al redelijk lang, maar ik heb dus geen ligstuurtje. Gezien ik aan 1/8 st e doe mag het stuur niet voorbij de hoods komen. en gezien die stuurtjes niet te vinden zijn, of 80 euro kosten mijn vraag: waar zijn betaalbare korte lig stuurtjes te koop? Of is het de bedoeling een groot lig stuur te kopen en er op profesionele wijze de haakse slijper er doorheen te halen, en zo'n ding er in te douwen? https://www.triathlonaccessoires.nl/cyc … er-bhb-55/

Waarom al deze inleiding? Zodat ik geen advies krijg als: je kunt wel zonder (dat weet ik namelijk wel wink )

2

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Welke wedstrijd ga je doen dan? In Nederland mag je in de meeste wedstrijden gewoon een normaal ligstuur gebruiken namelijk.

3 Laatst bewerkt door leC0de (03-11-19 13:19:10)

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Buus schreef:

Welke wedstrijd ga je doen dan? In Nederland mag je in de meeste wedstrijden gewoon een normaal ligstuur gebruiken namelijk.

Olympische afstand ja. Gezien mijn leeftijd (te jong) mag ik nog geen Olympische afstand, en heb ik onvoldoende zwem ervaring.
Voor de jeugd en 1/8 ste is de max de lengte van je hoods

4

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Als het een non-stayer wedstrijd is, wat bijna alle 1/8 en sprints zijn in Nederland, dan mag je gewoon een lang ligstuur gebruiken.

Of er voor specifieke jeugdwedstrijden andere regels gelden weet ik niet. Verder weet ik niet waar je zo’n ding betaalbaar kan vinden. Zelf gaan lopen knutselen zou ik met een stuur persoonlijk niet zo snel doen.

5

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Als je, wat je schrijft, na 8 lessen 500 meter zonder moeite kunt borstcrawlen, kun je volgend jaar echt wel een OD aan, hoor. En verder wat de anderen zeggen: in NL is een lang ligstuur toegestaan, bijna altijd, op elke afstand, want dat zijn vrijwel allemaal non-stayer-wedstrijden - de gewone triathlons althans, dus niet de competitiewedstrijden. Voor zover ik weet is dat ongeacht de leeftijd.

En, dat wil je niet horen, maar in geval van twijfel of geldgebrek zou ik het gewoon zonder doen, hoor, in het begin. Zeker op zo'n korte afstand. En helemaal zeker in plaats van geknutsel.

Louise

6

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Wat ik mij ook nog bedacht is dat ik in een groepje fietsend (dus stayer) nooit mijn handen van de remmen weg zou halen.

7

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Louise schreef:

En, dat wil je niet horen, maar in geval van twijfel of geldgebrek zou ik het gewoon zonder doen, hoor, in het begin. Zeker op zo'n korte afstand. En helemaal zeker in plaats van geknutsel.

Louise

dat op "profesionele wijze de haakse slijper er in douwen" was satirisch bedoeld.

om eerlijk te zijn is er geen geld gebrek, maar zijn het principes waar ik last van heb. Een kennis van mij heeft nog een ligstuur dat ik wel mag lenen \ hebben, omdat zijn nieuwe fiets een te dik stuur heeft voor zijn oude, maar wel lange ligstuur.

en de reden dat ik een lig stuur wil, is omdat ik de eerste plek winnaars in mijn leeftijds catogorie ken, en ik weet dat ik sneller loop en sneller fiets, maar ze zwemmen wel een stuk sneller, en hoeven minder moeite te doen, want zij hebben wel gewoon een ligstuur. en ik móet en zál eerste worden van mijn leefstijds categorie als dat enigs zins mogelijk is. en een ligstuur helpt daar enorm mee.

en over na 8 lessen 500 meter, dat is gelogen: het waren na sinds mijn 6de nooit meer vrijwillig baantjes te hebben gezwommen 6 lessen (nog heb ik ooit aan iets van training met mijn armen te hebben gedaan, behalve kogel stoten en speerwerpen, dus ik zwem (nog) niet zo snel).

de triathlon is deze zomer dus de OD is nog iets te ver voor zo snel.

8

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Buus schreef:

Welke wedstrijd ga je doen dan? In Nederland mag je in de meeste wedstrijden gewoon een normaal ligstuur gebruiken namelijk.

triathlon holten,
dat is een niet stayer wedstrijd. ik weet alleen nog niet of ik bij de jeugd triathlon hoor, of gewoon de normale 1/8 ste. de jeugd triathlon ziet er wel zo verschikklelijk makkelijk uit ( 375 meter zwemmen, 2.5 km zwemmen, 10km fietsen) dat het mij sterk lijkt dat ik daar aan mee doe, dat lijkt mij meer voor de kinderen die niet echt sporten en toch een keer dit willen doen.

9

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

leC0de schreef:
Buus schreef:

Welke wedstrijd ga je doen dan? In Nederland mag je in de meeste wedstrijden gewoon een normaal ligstuur gebruiken namelijk.

triathlon holten,
dat is een niet stayer wedstrijd. ik weet alleen nog niet of ik bij de jeugd triathlon hoor, of gewoon de normale 1/8 ste. de jeugd triathlon ziet er wel zo verschikklelijk makkelijk uit ( 375 meter zwemmen, 2.5 km zwemmen, 10km fietsen) dat het mij sterk lijkt dat ik daar aan mee doe, dat lijkt mij meer voor de kinderen die niet echt sporten en toch een keer dit willen doen.

Juist bij triathlon Holten heb je weinig baat bij een triathlon stuur vanwege het relatief lange stuk klimmen en dalen wat je niet in aero doet. Het aanloopstuk is redelijk bochtig; ik denk dat je daar weinig tijdwinst boekt met je ligstuur.

10

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Bij Holten daal ik alles in aero, zelfs over de strook met kinderkopjes. Bij hoge snelheden heb je er ook meer baat bij.

11

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Jörgen schreef:

Bij Holten daal ik alles in aero, zelfs over de strook met kinderkopjes. Bij hoge snelheden heb je er ook meer baat bij.

ok, dat doe ik juist liever in de beugels. Smaken verschillen :-)

12

Re: Kort ligstuur kopen voor normale prijs

Heb nu toch eindelijk een aantal dingen gekocht:
Fenix 5 plus sapphire
Polar H10 (hartslag klopt voor geen meter van de garmin, en mijn suunto is ANT, niet ANT+)
Nieuwe fiets
Speed/candence combo van garmin
Lang ligstuur a 12 euro op ali, en een bidge a 8 euro op ali. Ik ben goedkoop gegaan omdat ik hem zelf heb moeten inkorten, en dan liever geen duur materiaal naar de klote help


Beste serie aankopen ooit. Zelf ligstuur inkorten kan PRIMA.