1

Onderwerp: Even voorstellen en vraagje

Hallo allemaal,
Mijn naam is Robbin en woonachtend in de achterhoek.
Ik neus hier al even rond, en vindt dit een erg nuttig forum.
Daarom nu een vraag:
Ik heb al een aantal jaren ervaring in de kwart afstand, en wil voor volgend jaar de afstand uitbreiden naar een halve.
Deze wil ik zonder coach en met een gratis trainingsprogramma aanpakken.
Heeft een van jullie ervaring met onderstaand trainingsschema?

Met sportieve groet,
Robbin

2

Re: Even voorstellen en vraagje

Hi Robbin,

Ik vond dit artikel online:

https://www.triathlete.com/2019/04/trai … lon_310976

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Bart

3

Re: Even voorstellen en vraagje

Hallo Bart,
Ja die had ik ook al gevonden, bedankt iig. Maar de link die ik had willen posten werkt niet. Het gaat om deze:

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/kpdo … st_703.pdf

4

Re: Even voorstellen en vraagje

Robbin schreef:

Hallo Bart,
Ja die had ik ook al gevonden, bedankt iig. Maar de link die ik had willen posten werkt niet. Het gaat om deze:

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/kpdo … st_703.pdf

Die is van Tri-Radar he?

Heb daar altijd veel aan gehad, en is een prima trainingsplan. Wel moet je enige ervaring hebben om te weten wat de juiste intensiteit, tempo of hartslag is. Daarvoor helpt het wel om eerst eens met een coach te trainen.

5

Re: Even voorstellen en vraagje

Zie dexm site van de NTB daar vind je schema's voor alle afstanden...

6

Re: Even voorstellen en vraagje

LindaRotterdam schreef:
Robbin schreef:

Hallo Bart,
Ja die had ik ook al gevonden, bedankt iig. Maar de link die ik had willen posten werkt niet. Het gaat om deze:

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/kpdo … st_703.pdf

Die is van Tri-Radar he?

Heb daar altijd veel aan gehad, en is een prima trainingsplan. Wel moet je enige ervaring hebben om te weten wat de juiste intensiteit, tempo of hartslag is. Daarvoor helpt het wel om eerst eens met een coach te trainen.

Ik heb dit jaar het standaard trainingsschema gebruikt voor de olympische afstand van Garmin.
Of de hartslagzones helemaal nauwkeurig berekend waren weet ik niet, maar voor mij heeft dit prima gewerkt. Al was zone 5 met fietsen wel moeilijk in te komen...

7

Re: Even voorstellen en vraagje

Welkom Robin .

Leuk ! Je eerste halve afstand .
Word voor mij volgend jaar ook de eerste keer . ( West-Friesland )
Heb je al iets gepland?

8

Re: Even voorstellen en vraagje

Hoi Jeannette,
Dat lijkt me een erg groot opgezet evenement.
Dat is toch van het officiële Iron Man?
Ikzelf heb gekozen voor Didam. Lekker dicht in de buurt ;-)

9

Re: Even voorstellen en vraagje

Yep , is de IRONMAN 70.3 .

In Didam heb ik dit jaar de sprint afstand gedaan .
Is een leuke familiaire wedstrijd .

Dan woon je denk ik niet super ver van mij vandaan .
Ik woon in Kleve .

10

Re: Even voorstellen en vraagje

Welkom! Mooi doel, volgend jaar een halve.

Met zo'n trainingsschema is het denk ik wel goed om je te realiseren dat elk schema een soort experiment is. Goed trainen is heel erg individueel, dus wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Zelfs als een trainingsmethode 'bewezen' goed is, geldt dat weliswaar voor een meerderheid, maar niet voor iedereen. En dat is hetzelfde met schema's van internet of uit boeken, en in principe ook voor een schema van een trainer, al kan die wel helpen inschatten welke aanpak voor jou mogelijk het beste kan werken. 

Maar dan is het een kwestie van: aan de slag gaan, en een stevige vinger aan de pols houden op de korte (is het leuk, te doen, herstel je goed?), middellange (boek je de gewenste/verwachte/gehoopte progressie?) en lange (bereik je je doelen? heb je genoten?) termijn, en telkens zo nodig bijsturen en aanpassen. 

En verder sluit ik me ook aan bij Linda:

LindaRotterdam schreef:

Wel moet je enige ervaring hebben om te weten wat de juiste intensiteit, tempo of hartslag is. Daarvoor helpt het wel om eerst eens met een coach te trainen.

Dat lijkt mij ook, ja, of in elk geval: de valkuil van op eigen houtje trainen is wel dat je vooral in het middengebied traint (je lange werk te hard, je korte werk te zachtjes), wat de slechtste verhouding heeft tussen blessurerisico enerzijds en progressie anderzijds. Daar uitblijven, dat vergt wel ervaring, kennis en discipline. Kan ook zonder trainer, maar dan moet je je er wel in verdiepen.

Groet,

Louise

11

Re: Even voorstellen en vraagje

Schema is slechts een leidraad zeker in een beginners fase, consequentie en balans is het belangrijkste vind ikzelf om progressie op te bouwen en vooral te behouden. Sommige verwaarlozen bv weken het zwemmen om aan hen lopen te werken en dan zit je na die weken gewoon met een probleem in je zwemmen.

12

Re: Even voorstellen en vraagje

Ik heb mijn eerste halve triathlon ook gedaan met dit schema, wel met een paar aanpassingen naar eigen inzicht en om toch wat trainingen met de club mee te kunnen doen. Prima schema voor een eerste keer en aan de hand daarvan er je eigen schema van te maken.
Ik vond zelf de opbouw in de hardloopafstand te snel (in 5 weken van 8 naar 13 mijl), en ik heb ook zeker een keer langer dan 3 uur gefietst om verder dan 90 km te komen en zeker te weten dat ik deze afstand makkelijk aankon. Maar nogmaals: dit is dus persoonlijk en ik zou vooral kijken hoe je dit schema kan aanpassen om het een zo veel mogelijk voor jou nuttig schema te maken.

13

Re: Even voorstellen en vraagje

Bedankt voor de informatie! Ik ga iig het schema een beetje naar mijn hand zetten. Een beetje sportieve vrijheid in een paar 8e of kwart wedstrijden vooraf zou toch geen probleem moeten zijn. Alleen, wanneer is dit het beste in te plannen: als je toch toevallig een koppeltraining doet?
Eerste doel is denk ik goed aan de finish komen, mooie tijd komt later wel.

@Jeanette schreef:

Yep , is de IRONMAN 70.3 .

In Didam heb ik dit jaar de sprint afstand gedaan .
Is een leuke familiaire wedstrijd .

Dan woon je denk ik niet super ver van mij vandaan .
Ik woon in Kleve .


Ja dat zal wel goed kunnen kloppen, want ik woon in Lichtenvoorde.
Heb die wedstrijd aan me voorbij moeten laten gaan, maar ik denk ook wel dat het er een gemoedelijke sfeer is.

14

Re: Even voorstellen en vraagje

Een 1/8e als koppeltraining voor een halve heeft volgens mij niet veel zin. Je fietst te kort, en fietst en loopt op een veel hogere intensiteit. Je kunt het wel zien als een goede training om te ervaren hoe alles gaat in een wedstrijd. Het zwemmen kan nogal intimiderend zijn als je met veel tegelijk start, je wissels kun je oefenen, etc.
Een kwart is een betere afstand om eventueel als koppetraining te doen.

15

Re: Even voorstellen en vraagje

Ik vind een kwart op dat punt niet heel anders dan een achtste: eigenlijk te kort en intensief om een koppeltraining te vervangen. Of althans: daarnaast zou je nog lange koppeltrainingen kunnen doen (bijvoorbeeld een keer verwachte wedstrijdduur, maar dan rustig).

Wat ook nuttig is: er zijn een paar 'afwijkende' wedstrijdafstanden met langer fietsen, zoals een 111 en de 90 (Brouwersdam), dat gaat er meer op lijken. Er zijn er veel die die wedstrijden doen ter voorbereiding op het langere werk.

En dan nog moet je met wedstrijden oppassen dat het je niet te veel trainingstijd kost, met eerst taperen en daarna herstellen. Maar ze zijn zeker nuttig als intensieve training, voor het triathlongevoel en voor de praktische zaken.

Louise

16

Re: Even voorstellen en vraagje

Hoi, Voor mijn eerste halve heb ik gebruik gemaakt van een schema van sportarts.org. Dit schema heb ik gecombineerd met wat schema's vanuit hardlooptrainingen en vervolgens een eigen schema van gemaakt. Ik heb geen coach gehad (vond dat best prijzig worden) en heb het vooral naar eigen inzichten gedaan. Het enige waar ik echt voor moest waken was de discipline op te brengen om te gaan trainen. Uiteindelijk heb ik een mooie ervaring gehad op de halve triathlon en is er zeker ruimte voor verbetering. Volgend jaar zou ik die van Vroomshoop willen doen.
Mijn persoonlijke sportmening is dat ik vind dat het werken met een coach (zeker die op afstand) een overschat iets is. Dit zeggende weet ik dat er heel veel sporters een andere overtuiging hebben, wat ik vooral voor hen geweldig vind

17

Re: Even voorstellen en vraagje

Een andere mening ja en nee. Er bestaat momenteel al een tijdje een wildgroei aan coaches van mensen die denken dat ze de ervaring hebben om coach te zijn maar die op zich nog niks in de sport hebben bewezen en deze zijn idd vaak overschat. Maar er zijn ook coaches die echt hun stiel wel kennen ook en tja... Dat is dan natuurlijk weer wat anders.

18

Re: Even voorstellen en vraagje

Coach of niet en hoe en wie, dat is allemaal reuze-persoonlijk. Ik heb - bijna 18 jaar geleden alweer en toen nog alleen voor fietsen - leren trainen van een coach (op afstand), Coen van Topvorm. Er zijn tegenwoordig wel meer en betere boeken dan toen, maar hoe meer je afwijkt van een 'standaard' sporter (man, jong, getalenteerd, geen geestelijke of lichamelijke beperkingen - want zijn bijna allemaal afgeleiden van de topsport), des te moeilijker is het om uit een boek ofzoiets de vertaalslag naar je eigen situatie te maken, en daar kan een coach bij helpen.

Louise