1

Onderwerp: Maakt merk kinesiologietape iets uit?

Ik zie steeds vaker mensen met kinesiologietape lopen. Ik heb het zelf ook regelmatig gebruikt. In het begin met de tape die ik via de fysio kreeg en later goedkope tape van bijv. de Action of online. Voor mijn gevoel heb ik weinig tot geen verschil gemerkt tussen de tape van de fysio (die vast niet goedkoop zal zijn) en de "merkloze" tape die ik online kocht, maar heb ze ook niet echt naast elkaar gehouden.

Ik wilde een nieuwe voorraad kopen en opvallend vind ik het prijsverschil. Het allergoedkoopste is €2,- en de duurste bijna €40,-.  Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er heel veel verschil in zit, maar dat dacht ik ook van compressiesokken. Van goedkope compressiesokken krijg ik op een lange duurtraining meer spierpijn achteraf en van de bekende merken merk ik juist verlichting.

Iemand enig idee hoe dit met tape zit? Zit hier, net als bij de compressiesokken, ook een hele onderzoeksafdeling achter. Of is het meer marketing en plakkracht?

2

Re: Maakt merk kinesiologietape iets uit?

Volgens mij is dat met die compressiekousen vooral een kwestie van precisie in de maatvoering en het aanmeten.  Als-ie bv. iets te strak zit, werkt het averechts. Die tape is veel meer standaard, lijkt me. Het effect ervan is ook niet aangetoond ( https://www.fysiotherapiewetenschap.com … nesio-tape  ), dus het gaat er vooral om dat je je er zelf goed bij voelt. Als je weinig verschil merkt met merkloos spul, zou ik zeggen: gewoon dat doen.

Louise

3

Re: Maakt merk kinesiologietape iets uit?

Ik werk dagelijks met de tape en heb dit mij ook afgevraagd en uiteraard getest.
Ja er zit verschil in.
De goedkope tape zit echt veel minder lang goed, dus je moet t sneller vervangen.
De duurdere tape is in veel meer reknuances aan te brengen, dit is essentieel voor een juist werking.

Kwa duurdere merken heb ik lang gewerkt met medical tape, maar ik ben nu over op pinotape.
Het materiaal werkt prettiger, het houdt beter bij sporters (zweten) en droogt sneller na nat worden.

Inkoop  zijn deze rollen al stevig aan de prijs, wij maken er geen winst op en vragen ook geen bijdrage voor de tape aan onze patienten.

4

Re: Maakt merk kinesiologietape iets uit?

Dank voor de reacties. Normaal krijg ik een melding als er gereageerd is, maar dit keer dus niet.

@louise
Ik denk dat ik weinig of geen verschil merk. Toch ben ik bij twee fysio's en een sportarts geweest die het wel (blijven) adviseren. Ik geloof meteen dat het niet bewezen is en ik ben ook nog eens vrij sceptisch. Kwaad kan het echter ook niet.

@Hedcandy
Ik vind de prijzen van Pinotape nog wel meevallen. Ik koop gewoon een rolletje om te kijken of het iets meer steun geeft of andere voordelen heef5. Zo niet, dan blijf ik bij de goedkoopste variant.

5

Re: Maakt merk kinesiologietape iets uit?

ic3d schreef:

Toch ben ik bij twee fysio's en een sportarts geweest die het wel (blijven) adviseren. Ik geloof meteen dat het niet bewezen is en ik ben ook nog eens vrij sceptisch. Kwaad kan het echter ook niet.

Ja, klopt, en het zou mij niets verbazen als het valt onder een grote groep middelen die, als je eraan gaat meten, allemaal net een procentje of wat bijdragen aan herstel, ongeacht of ze echt werken of niet - wat waarschijnlijk een placebo-effect is. Daar kun je sceptisch over zijn, maar herstel zit ook voor een deel 'tussen je oren', dus dan werkt het tóch. Alleen zou ik er dan dus niet te veel geld aan uitgeven.

Louise

6

Re: Maakt merk kinesiologietape iets uit?

Ik heb Pinotape gekocht. Blijft veel beter en langer zitten. Mijn fysio gebruikt het ook. Goedkopere moet ik soms al na een dag vervangen en met zwemmen sneller.