1

Onderwerp: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Na een aantal Sprints, OD en kwarts wil ik volgend jaar een 70.3 gaan doen.
Nu ben ik begonnen met een trainingsprogramma voor de halve marathon, en is ook mijn B'Twin racefiets aan een upgrade toe.

Ik zit op internet rond te kijken naar een TT-fiets en heb al wat moois gezien. (Ridley Dean 105, Canyon Speedmax 7.0, Felt B14, Cervélo P2 105)
Een duurdere fiets gaat voor mij niet veel toevoegen, ik houd liever nog een beetje geld over (als dat lukt) voor wat upgrades.

Als ik verkooppunten zoek kom ik vooral fietsenwinkels tegen die deze fietsen waarschijnlijk kunnen leveren, maar volgens hun website vooral in stadsfietsen en e-bikes doen.

Wie weet een goede zaak (liefst in Brabant) waar ik met een gerust hart heen kan gaan?
Raden jullie aan om eerst een bikefit te doen met mijn huidige fiets als basis en voor de framemaat?

2

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Ik heb goede ervaringen met mantel in Arnhem, mogelijk vind je dat in Gelderland dichtbij genoeg.

3

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Ik zou eerst een bikefit doen, maar neem niet je huidige fiets mee.
Geef aan dat het om een nieuwe fiets gaat.

4

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Zeker eerst een bikefit!
En wel bij een fitter die weet hoe je als triathleet op een triathlonfiets hoort te zitten.
We doen immers geen tijdrit, hierin zit echt een groot verschil.

Ik zou er zelf zo voor omrijden, hij zit toevallig niet heel ver van mij vandaan, maar ik kan je Tripro aanbevelen in Hilversum.
Na de fit krijg je een lijst met div modellen van div prijsklassen waar je aan zou kunnen denken.

5

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Een bikefit is zeker aan te raden, en het zeker ook waard. Er zijn wel meer goede bikefitters in NL, maar niet veel die zoveel ervaring met triathleten hebben als TriPro. Het kost wel wat, maar je zult meer plezier hebben in het fietsen en het voorkomt dat je een fiets koopt waar je niet lekker op kunt zitten en waardoor je er minder van gebruik zult maken.

6

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Dat zijn goeie adviezen, bedankt!
Ik heb intussen een afspraak gemaakt bij Tripro. :-)

7

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Tenzij je (heel zeker!!) weet wat je wilt, zou ik niet naar Mantel gaan. Ik heb slechte ervaringen bij hem/hen. Ik ga daar wel heen voor onderdelen als het niet anders kan, maar ik zou daar nooit een fiets kopen...

Maar in Arnhem zitten nog wel een paar andere goeden: onder andere Manivelo. Hij doet ook veel fietsen voor de TVA begreep ik.
In Velp zit Goossens. Ook niet slecht smile

Een goede bikefit is zeker aan te raden, bij Manivelo kunnen ze dat ook. Het kan ongetwijfeld nog wat professioneler maar ik ben zeer tevreden over hen. Ze verkopen oa Orbea, mooie/goede fietsen met nog mooiere kleuren. Als ik het budget had gehad (of langer had willen sparen smile) dan had ik er zeker een gekocht.

Succes verder met je keuze(s),

Jan

8

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Ik ga op 16nov naar Tripro, ik zal mijn ervaringen hier posten.

9 Laatst bewerkt door esrem (28-10-19 20:50:50)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

PGN10T schreef:

Tenzij je (heel zeker!!) weet wat je wilt, zou ik niet naar Mantel gaan. Ik heb slechte ervaringen bij hem/hen. Ik ga daar wel heen voor onderdelen als het niet anders kan, maar ik zou daar nooit een fiets kopen...

Ik heb zelf mijn fiets daar gekocht. Gegeven is dat ik nieuw ben, een beginneling. Daarom ben ik erg benieuwd naar jouw slechte ervaringen...

Heb ik er slecht aan gedaan mijn Bulls Harrier bij hen te halen? Ben erg blij met de fiets en de korting die ik kreeg. Of zit voor jou de nuance in de ondersteuning die je verwacht als triathleet?

10

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Bij veel (grote) ketens verkopen ze wel prima spullen tegen goede prijzen, maar laat het advies en ondersteuning vaak te wensen over. (Ook bij MediaMarkt, Decathlon etc.)
Dat is prima als je weet wat je wilt of nodig  hebt, maar niet als je maatwerk nodig hebt. Ik denk dat dat in dit geval het punt is.

Op zich is Mantel een fijne winkel. Ze zitten vlakbij en hebben een groot assortiment.

11

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Om mijn eigen vragen te beantwoorden: Is een bikefit nodig?

Absoluut!
Ik ben zelf opgemeten, er is gekeken naar mijn eigen beweeglijkheid en daarna is de fitting bike afgesteld op mijn maten.
Hierbij heb ik ook een aantal zadels kunnen proberen en heel duidelijk kunnen voelen wat wel en niet bij me past.
Als laatste is de afstelling gefinetuned zodat de houding op de fiets voor mij het meest comfortabel was.

Uiteindelijk rolde hier een rapport uit met alle maten en een aantal merken/type fietsen die qua geometrie en afstelmogelijkheden bij me passen. (Een aantal hiervan vallen natuurlijk af ivm het budget)

Ik vond het wel erg prettig dat Jeroen van Tripro zelf veel kennis en ervaring heeft als triatleet.
Persoonlijk vond ik het heel fijn om de verschillen tussen zadels en afstellingen te voelen, en uiteindelijk een heel praktisch rapport te krijgen waarmee ik kan gaan shoppen.

Wat mij betreft was het de investering zeker waard, en ook zeker de moeite om een stukje voor te rijden!

En dan de tweede vraag: Waar kun je terecht?
In principe bij elke zaak die de fiets van mijn voorkeur (uit de shortlist van de bikefit) kan leveren en deze kan afstellen volgens de maten die in het rapport staan.
Ook hier gaat mijn voorkeur toch uit naar iemand die echt verstand heeft van triathlon en niet alleen van racefietsen.

12

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Hoi,
Dat klinkt inderdaad als heel nuttig, zo'n bikefitting!
Zelf heb ik een aero racefiets en geen gelegenheid (financiele ruimte, fysieke ruimte en partner die het wel welletjes vindt ;-)) om er nog een tri bike bij te kopen. Ik ben wel benieuwd of zo'n bikefit mij kan helpen om mijn racefiets aan te passen met wat kleine upgrades (m.n. stuurpen en zadel) om zodoende meer uit mijn racefiets te halen tijdens triathlons..

13

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Mooi, en Jeroen heeft zeker kennis van zaken! Ben wel een beetje benieuwd, pastte een Felt je?

14

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Ja, op het lijstje staan een Felt IA Advanced, Giant Trinity Advanced, Quintana Roo PRfour en Cervélo P series.
Natuurlijk zijn er nog meer die passen, maar dat gaat qua budget helemaal nergens meer over.

Ik zit nu te twijfelen tussen de PRfour en de Cervélo maar neig naar de laatste vanwege het asymmetrische frame van de PRfour.
Er komt dan wel een ander zadel en kortere crankset op en misschien toch maar een setje Garmin Vector 3S pedalen. (enkelzijdig dus)

Pfff, wel een hele investering!

15

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Vergeet de wielset niet! big_smile

16

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

rdlk schreef:

Ja, op het lijstje staan een Felt IA Advanced, Giant Trinity Advanced, Quintana Roo PRfour en Cervélo P series.
Natuurlijk zijn er nog meer die passen, maar dat gaat qua budget helemaal nergens meer over.

Ik zit nu te twijfelen tussen de PRfour en de Cervélo maar neig naar de laatste vanwege het asymmetrische frame van de PRfour.
Er komt dan wel een ander zadel en kortere crankset op en misschien toch maar een setje Garmin Vector 3S pedalen. (enkelzijdig dus)

Pfff, wel een hele investering!


Ik zou ook eens kijken naar de avero assioma. Die komen vaak net zo goed zo niet beter uit de reviews en zijn nog iets goedkoper ook dan de Garmin vector 3. Die schijnen toch wel erg veel problemen te geven.

17

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Die assiomas komen inderdaad goed uit testen, met de Garmin Vector 3s zijn veel problemen geweest, maar volgens mij is dat nu wel onder controle.
De geometry van Cervelo P2/3 past bij veel mensen, en volgens mij is dat met een aantal Felt modellen ook het geval.

18

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

En het is de Cervélo P105 geworden!
Ik ga hiermee wel ver, heel ver boven mijn stand rijden ;-)

Ik twijfel nog over de power meter. Misschien moet ik dit even uitstellen tot ik het hele idee van wattages en zones begrijp.

19

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Je gaat het misschien juist pas echt begrijpen als je ermee gaat werken wink Als je het geld hebt en serieus wilt gaan trainen, zou ik zeggen: doen! Als alleen maar speeltje/gadget is het zonde van je geld. Het is trouwens helemaal niet ingewikkeld, nouja, je kan er heel geavanceerde dingen mee doen, maar de basis is niet moeilijk, niet veel moeilijker dan omgaan met een hartslagmeter.

En gefeliciteerd met je nieuwe fiets!

Louise

20

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Gefeliciteerd! smile

Mbt Mantel: Ik hebe r te vaak fietsen slecht gemonteerd zien staan (sturen scheef, of dat het stuur niet in het midden van de klem zit, zeg maar), half gebruikte onderdelen gekregen terwijl ik voor nieuw betaalde, dat soort dingen.

Als ik ht uit het rek kan pakken (cassette) dan doe ik dat (na checken) maar ik koop het liever bij een lokale FM. Helaas moet die het weer bestellen en soms wil je gewoon je fiets afstellen en er mee de weg op.
Zelf bestellen bij bijvoorbeeld bikester is ook een optie.
Maar goed.

Mooie fiets, heb je er een met een kleurtje of is hij volledig zwart?

21 Laatst bewerkt door Trilen (11-12-19 12:27:38)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

rdlk schreef:

En het is de Cervélo P105 geworden!
Ik ga hiermee wel ver, heel ver boven mijn stand rijden ;-)

Ik twijfel nog over de power meter. Misschien moet ik dit even uitstellen tot ik het hele idee van wattages en zones begrijp.

P105? Bedoel je niet een P-model (bijv P2 of P3) en dan afgemonteerd met Shimano 105?

Mbt de powermeter, zoals hierboven geschreven is, als je echt wilt trainen met de wattages dan heeft het zin. Anders is het gewoon een gadget die veel geld kost.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

22

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Trilen schreef:
rdlk schreef:

En het is de Cervélo P105 geworden!
Ik ga hiermee wel ver, heel ver boven mijn stand rijden ;-)

Ik twijfel nog over de power meter. Misschien moet ik dit even uitstellen tot ik het hele idee van wattages en zones begrijp.

P105? Bedoel je niet een P-model (bijv P2 of P3) en dan afgemonteerd met Shimano 105?

Mbt de powermeter, zoals hierboven geschreven is, als je echt wilt trainen met de wattages dan heeft het zin. Anders is het gewoon een gadget die veel geld kost.

Als ik het goed heb is er in modeljaar 2020 geen ionderscheid meer tussen P2 en P3 en heet het nieuwe model P-series. Deze kan o.a met Shimano 105 kan worden afgemonteerd.

Het is overigens een zwart/wit/grijze geworden met Garmin Vector 3S pedalen (enkelzijdig)
Levering is vermoedelijk eind Januari.

23

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

rdlk schreef:
Trilen schreef:
rdlk schreef:

En het is de Cervélo P105 geworden!
Ik ga hiermee wel ver, heel ver boven mijn stand rijden ;-)

Ik twijfel nog over de power meter. Misschien moet ik dit even uitstellen tot ik het hele idee van wattages en zones begrijp.

P105? Bedoel je niet een P-model (bijv P2 of P3) en dan afgemonteerd met Shimano 105?

Mbt de powermeter, zoals hierboven geschreven is, als je echt wilt trainen met de wattages dan heeft het zin. Anders is het gewoon een gadget die veel geld kost.

Als ik het goed heb is er in modeljaar 2020 geen ionderscheid meer tussen P2 en P3 en heet het nieuwe model P-series. Deze kan o.a met Shimano 105 kan worden afgemonteerd.

Het is overigens een zwart/wit/grijze geworden met Garmin Vector 3S pedalen (enkelzijdig)
Levering is vermoedelijk eind Januari.

Opzich wel logisch. P2 en p3 zijn toch altijd al hetzelfde frame geweest?

24 Laatst bewerkt door MontanaMan (11-12-19 18:32:07)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Enige verschil was de afmontage en een minimiem verschil in de voorvork geloof ik, dus inderdaad wel logisch dat ze dat nu anders doen.

25

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

rdlk schreef:

Als ik het goed heb is er in modeljaar 2020 geen ionderscheid meer tussen P2 en P3 en heet het nieuwe model P-series. Deze kan o.a met Shimano 105 kan worden afgemonteerd.

Het is overigens een zwart/wit/grijze geworden met Garmin Vector 3S pedalen (enkelzijdig)
Levering is vermoedelijk eind Januari.

Ah ok, wist ik niet maar ik ben dan ook momenteel niet bezig met een nieuwe fiets

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com