26

Re: Endless pool

En wat vor een tijden zwommen jullie ervoor?
Als ik een poos niet gezwommen heb zwem ik 1:40-45 per 100m. Met 1x per week zwemmen zit ik meestal rond de 1:33-35, en zelfs toen ik 4x per week zwom was dat niet veel sneller.

Ik ben erg benieuwd naar de aanpak van tri2one en heb inmiddels een sessie geboekt tussen Kerst en O&N wanneer ik in NL ben.

27

Re: Endless pool

olaf2004 schreef:

Vanmorgen ook bij Hylke geweest. Een behoorlijk aantal punten om aan te werken. Maar met een paar simpele aanwijzingen zwom ik al 12 sec per 100 meter sneller. En als ik er goed mee aan de slag ga kan er volgens Hylke nog wel een 15 tal seconden van af (moet je voorstellen hoe slecht ik zwom

Wauw, ik overweeg het ook, jouw ervaring is wel een duw in de richting!

28

Re: Endless pool

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of het jullie lukt na zo'n eenmalige analyse inderdaad 'duurzaam' sneller te worden - in mijn ervaring is dat nog niet zo simpel. Oude fouten sluipen er weer makkelijk terug in, er ontstaan door veranderingen ook weer nieuwe, en iets wat je even in een los baantje met alle aandacht wél kan, lukt niet als je het een hele kilometer vol moet houden. Ik ben echt al blij met 1 seconde sneller per baantje, dus 4 seconden op de 100 meter. Hoe vergaat dat jullie?

Louise

29

Re: Endless pool

Louise schreef:

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of het jullie lukt na zo'n eenmalige analyse inderdaad 'duurzaam' sneller te worden - in mijn ervaring is dat nog niet zo simpel. Oude fouten sluipen er weer makkelijk terug in, er ontstaan door veranderingen ook weer nieuwe, en iets wat je even in een los baantje met alle aandacht wél kan, lukt niet als je het een hele kilometer vol moet houden. Ik ben echt al blij met 1 seconde sneller per baantje, dus 4 seconden op de 100 meter. Hoe vergaat dat jullie?

Louise

Ik heb me zojuist aangemeld; ik denk dat het inderdaad moeilijk is om duurzaam te verbeteren. Dat vraagt wel om wat vaker filmen. Moet eerlijk zeggen dat ik mij buiten eerdere zwemanalyses nog nooit heb laten filmen. Dat zou ik eigenlijk wel moeten doen.

30

Re: Endless pool

Louise schreef:

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of het jullie lukt na zo'n eenmalige analyse inderdaad 'duurzaam' sneller te worden - in mijn ervaring is dat nog niet zo simpel. Oude fouten sluipen er weer makkelijk terug in, er ontstaan door veranderingen ook weer nieuwe, en iets wat je even in een los baantje met alle aandacht wél kan, lukt niet als je het een hele kilometer vol moet houden. Ik ben echt al blij met 1 seconde sneller per baantje, dus 4 seconden op de 100 meter. Hoe vergaat dat jullie?

Louise

Ik weet niet of ik echt zo veel sneller zal gaan. Maar ik weet van mezelf dat ik goed met aanwijzingen aan de slag kan. En ik ben nu gewezen op punten die ik nooit zelf zou zien/weten.
De toekomst zal het leren.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

31

Re: Endless pool

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik hoop wat aanwijzingen te krijgen en oefeningen die ik zelf kan gaan doen. De tijd zal het leren.

32

Re: Endless pool

Ik was idd weer iets teruggezakt.
Het is denk ik ook beter als ik over 2 maanden dat filmpje met die analyse er weer eens bij pak. Het is zo duidelijk!!
Dat had ik dus na de eerste keer niet gedaan, dom dom.

Ik heb 2 weken geleden weer een analyse gedaan, zwom daarna 1.42 (woho, blij mee!)
En merk dat ik in de trainingen nu ook wel daar in de buurt kom.
In elk geval alles onder de 1.50, zelfs easy peasy tempo. Nu volhouden haha.

33

Re: Endless pool

Hmm, ja, vaker filmen lijkt me sowieso nodig. Verder merk ik in elk geval wel verschil in het soort aanwijzingen/oefeningen tussen Zwemanalyse en TriExperience (met Hylke heb ik geen ervaring). ik ben begonnen bij TriExperience, daarna een paar jaar regelmatig analyse bij Zwemanalyse, en ik ben nu weer terug bij TriExperience. Ik ben benieuwd of ik baat ga hebben bij weer veel 'strakker' oefenen, zoals dat bij TriExperience gaat - meer en moeilijkere drills dan bij Zwemanalyse. Het is een poging toch nog weer vooruitgang te boeken - de laatste jaren stond ik afgerond eigenlijk stil. Dan verbeterde het kort na zo'n analyse even, maar niet duurzaam, en dat ging frustreren.

Er is in elk geval bij mij één kwartje gevallen de afgelopen weken. Het is nog te vroeg om te zeggen of ik daar sneller van word, maar ik ben er wel heel blij mee. Ik tilde aan m'n voorkeurskant m'n hoofd op bij het ademhalen, en dat kreeg ik maar niet afgeleerd - het is moeilijk om iets 'niet' te doen als je niet weet hoe het dan wel moet. En dat heb ik nu geleerd, wel door een ontzettende rot-oefening, maar dat zijn sowieso meestal de nuttigste!

Louise

34

Re: Endless pool

Ik ga het ook eens overwegen. Ik heb drie borstcrawlcursussen gedaan bij de KNZB. Eerst basis, een jaar later gevorderd en het jaar daarop gevorderd+. Vervolgens nog een zwemanalyse laten doen. Aan de gevorderde cursus en de vergevorderde cursus heb ik eigenlijk niets gehad. De zwemanalyse enigszins, maar weinig. Daarna nog twee open water cursussen gehad, maar dat scheelde ook niets. Ik sta nu zo'n 2.5 jaar stil qua snelheid. Vorig jaar heb ik nog heel veel gezwommen, 3x per week en ook serieuze afstanden, maar dit jaar kan ik mij er niet toe zetten. Ik zwem 1x per week omdat het "moet", maar het is vrij frustrerend dat iedereen om mij heen steeds sneller gaat en ik rotsvast blijf zwemmen. Conditioneel ga ik ook vooruit, jaarlijks snellere tijden op fietsen, lopen en triathlons. Maar zwemmen niet. Als ik de ervaringen hier zo lees, dan is enige vorm van progressie nog wel mogelijk. smile

35

Re: Endless pool

Ja doen! Je krijgt heel direct terug waar je verbeterpunten liggen, daar kun je meteen mee aan de slag.

Wat zwem je nu?

36

Re: Endless pool

Jörgen schreef:

Ja doen! Je krijgt heel direct terug waar je verbeterpunten liggen, daar kun je meteen mee aan de slag.

Wat zwem je nu?

Dan ga ik het ook proberen!

Ik zwem nu de eerste 100m 1:45/100. Op een of andere manier komt daarna onbewust het klad er in. Vervolgens zwem ik rond de 2:00/100. Ik krijg de 1:45 dan niet meer terug. Ik houd het tempo wel lang vast, tot een kilometer of 5. Daarna begint het echt af te brokkelen.

37

Re: Endless pool

Wellicht goed om te blijven focussen op techniek en minder op snelheid. Als je techniek goed is ga je immers vanzelf harder.

Dit jaar timmer ik ook hard aan m'n techniek, ik heb meerdere oude reflexen die ik moet onderdrukken. Het helpt als je je daarvan bewust bent.

Wat ik bijvoorbeeld vaak niet goed doe is lang maken, dus dat oefen ik bij het inzwemmen. Tijdens zwemmen let ik erop dat ik met 'catch up' zwem, en dat m'n schouders in de juiste hoek staan. En natuurlijk hoge elleboog, etc. Dit jaar is m'n gemiddelde bij een uurtje trainen door betere techniek van 1:55 naar 1:45 gegaan. En er zit nog meer in, want ik weet dat ik nog niet alles goed doe.

Het is uiteindelijk vooral een denksport.

38

Re: Endless pool

Ik heb ook wel eens gelezen dat je juist veel korte afstanden moet zwemmen met voldoende herstel. Dus liever 20x50m ipv 2x500. Techniek gaat vaak snel de deur uit als je moe wordt, door korte afstanden te zwemmen met goed herstel blijft je techniek langer goed. En om de techniek erin te slijpen als automatisme moet je kilometers maken met die goede techniek.
Ik heb er zelf ook last van, eigenlijk zwem ik vrijwel alleen maar met de triclub, dus ik werk een programma af wat de coaches bedenken, en dat programma is voor de hele groep. De eerste 200m easy pace inzwemmen gaat vaak ongeveer net zo hard, en soms zelfs harder, als de laatste 100m op race pace big_smile

39

Re: Endless pool

ic3d schreef:

Ik ga het ook eens overwegen. Ik heb drie borstcrawlcursussen gedaan bij de KNZB. Eerst basis, een jaar later gevorderd en het jaar daarop gevorderd+. Vervolgens nog een zwemanalyse laten doen. Aan de gevorderde cursus en de vergevorderde cursus heb ik eigenlijk niets gehad. De zwemanalyse enigszins, maar weinig. Daarna nog twee open water cursussen gehad, maar dat scheelde ook niets. Ik sta nu zo'n 2.5 jaar stil qua snelheid.

Héééél herkenbaar... ik heb ook nutteloze cursussen gedaan en zwemanalyses die alleen op korte termijn hielpen, daarna zakte het weer weg. En weinig effect van trainen - niet te vergelijken met de andere twee sporten. Ik stond ook op het punt het kluitje in het riet te gooien en terug te gaan naar een soort minimum, de hoop op te geven dus om  nog sneller te worden.

Ik doe nu nog één poging in de vorm van de Powerstroke-cursus van TriExperience. Het is nog te vroeg om te weten of ik er sneller van word, maar in elk geval leer ik wel heel nieuwe dingen - en dat laten m'n spieren me ook voelen, dus ik train ook wel kracht bij. Het is drie maanden, met om de week een les, ik denk dat dat sowieso beter werkt voor mij dan een eenmalige analyse. Plus dat de aanpak voor mij goed werkt: gestructureerd, veel uitleg, andere oefeningen dan ooit eerder. 

Verder kan ik wat de vorige twee zeggen bevestigen: focus op techniek, dus altijd zorgen voor technisch goed blijven zwemmen. Dan maar rustiger, minder omvang en korte intervallen inderdaad.

Louise

40

Re: Endless pool

Ik ben na mijn sessie bij Tri2one 2 x in de week aan het zwemmen en dan vooral aandacht aan de techniek (eigenlijk alleen maar). Steeds 2 baantjes en dan rust. Begin maar met 10 x 2 baantjes. Merk dat het best vermoeiend is omdat je zo aan het focussen bent. Maar.... zie wel dat mijn tijden al gemiddeld lager liggen dan met mijn oude zwemtechniek. Komende maanden zorgen dat de nieuw aangeleerde techniek een automatisme wordt en dan aan afstand en snelheid werken.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

41

Re: Endless pool

Jörgen schreef:


Het is uiteindelijk vooral een denksport.

Haha zeker waar. Leuke benadering.
Al kan je bij alle andere denksporten zien wat je doet, bij zwemmen helaas niet.

42

Re: Endless pool

Ik zwem ook alleen maar 100m en dan 10 sec rust en weer door.
Die rust is als het ware een reset, hup, nieuwe focus...

43

Re: Endless pool

Ik merk dat ik nu geforceerd rust neem door de trainingsopbouw van de vereniging. Dat helpt enorm. Vooral met het vasthouden van de catch ipv meteen doorhalen wat nogal m'n valkuil is. Het helpt enorm want waar ik eerst 2:30 deed doe ik nu 2:01! Moet zelfs aankomende woensdag naar baan 2 of 3 opschuiven haha

44

Re: Endless pool

Onder andere door jullie verhalen ga ik ook een analyse laten doen in een endless pool. Ik ga het laten doen bij https://www.tri-ptstudio.nl. Mijn doel is niet zozeer om sneller te worden maar wel om wat 'makkelijker' en meer ontspannen te zwemmen. Op dit moment ligt mijn kilometer tijd rond de 14:20 in een 25 meter bad en dat vind ik prima. Wat ik een beetje ben kwijtgeraakt (leeftijd?) is het gevoel van heel makkelijk zwemmen. Het glijden door het water zonder dat het moeite kost, dat het een super gevoel van ontspanning geeft om de baantjes te 'glijden'. Enfin, ben benieuwd wat het gaat opleveren!

De sessie vindt begin januari 2020 plaats, na de sessie zal ik een verslag schrijven.

45

Re: Endless pool

Je leeftijd zou ik daarvan echt als laatste de schuld geven, Wijnand - is sowieso een stokpaardje van me ('de leeftijd' is vaak een excuus/smoes), maar mij lijkt dat je zoiets technisch en met zo weinig zwaartekracht juist tot op hoge leeftijd als ontspannen kan ervaren. Al ga je dan mogelijk uiteindelijk minder hard dan vroeger, maar zo heel hard ga je niet achteruit als je ouder wordt - en goed blijft trainen. Lijkt me echt iets technisch. Ik ben benieuwd wat de analyse gaat opleveren!

(moet nou aan George Corones denken, wereldrecordhouder 50m en 100m vrije slag voor 100+'ers; z'n 100+-record is sneller dan z'n eigen wereldrecord voor 95-99-jarigen - Joe Friel twitterde daar een keer over, mooi verhaal).

Louise

46

Re: Endless pool

1000 meter in 14 minuten? Ik zou er trots op zijn Wijnand! Dat haal ik nooit.

Je moet sneller dan de klos zijn.

47 Laatst bewerkt door ic3d (18-12-19 15:10:35)

Re: Endless pool

Dank voor alle tips. In de winter kan ik prima op techniek trainen ipv alleen maar afstand en/of snelheid. Die endlesspool ga ik doen als "start". Wie weet is dat het duwtje in de juiste richting. De 14 mins zal er niet inzitten. Ik zou al erg blij zijn met 19 mins.

48

Re: Endless pool

Louise schreef:

Je leeftijd zou ik daarvan echt als laatste de schuld geven, Wijnand - is sowieso een stokpaardje van me ('de leeftijd' is vaak een excuus/smoes), maar mij lijkt dat je zoiets technisch en met zo weinig zwaartekracht juist tot op hoge leeftijd als ontspannen kan ervaren. Al ga je dan mogelijk uiteindelijk minder hard dan vroeger, maar zo heel hard ga je niet achteruit als je ouder wordt - en goed blijft trainen. Lijkt me echt iets technisch. Ik ben benieuwd wat de analyse gaat opleveren!

(moet nou aan George Corones denken, wereldrecordhouder 50m en 100m vrije slag voor 100+'ers; z'n 100+-record is sneller dan z'n eigen wereldrecord voor 95-99-jarigen - Joe Friel twitterde daar een keer over, mooi verhaal).

Louise

Het is inderdaad waar dat mijn leeftijd er misschien niet álles mee te maken heeft. Ik denk dat ik de laatste jaren niet goed/ verstandig getraind heb. Vaak te intensief. Wat al verschillende malen genoemd wordt hier: zwemmen is eigenlijk alleen techniek. Natuurlijk moet een bepaalde conditie/kracht aanwezig zijn maar je kunt alle conditie en kracht van de wereld hebben, zonder techniek zink je.

De komende periode ga ik de trainingen iets aanpassen. De rustige gedeelten in de training ook echt rustig zwemmen waarbij de focus ligt op techniek, de intensievere delen ook echt intensief zwemmen. De 'tussen' intensiteit wil ik zoveel mogelijk vermijden omdat dit de intensiteit is waar er zo'n sluipende vermoeidheid optreedt waardoor mijn techniek nergens meer op lijkt. Ik verwaarloos dan met name de glijfase waardoor de hele slag gehaast wordt uitgevoerd. Ik hoop dat ik in de endless pool wat inzicht krijg in het uitvoeren van een 'soepele' slag waardoor de ontspanning in de slag blijft, ook onder vermoeidheid.

mcguyver schreef:

1000 meter in 14 minuten? Ik zou er trots op zijn Wijnand! Dat haal ik nooit.

Ben ook zeker blij met mijn tijd! Met een wetsuit aan gaat er zelfs nog wat af. Dat blije gevoel houdt aan tot het looponderdeel...daar word ik keihard geconfronteerd met (letterlijk) mijn gesukkel....oh..en met mijn leeftijd... wink

49

Re: Endless pool

Benieuwd naar je verslag Wijnand!
Enne 14 min...daar teken ik ook wel voor haha

50

Re: Endless pool

Ik zou zeker ook tekenen voor 14 minuten!
Ik doelde trouwens inderdaad (onder andere) op 'de leeftijd' als excuus voor verkeerd trainen. Je lichaam wordt wel wat minder vergevingsgezind, dus te zwaar trainen ga je harder merken, ja. 

Louise