1

Onderwerp: Verkoudheid klaag topic

Het is weer de tijd van het jaar dat verkoudheid de kop op steekt. De ene winter kom je vrijwel ongeschonden door, de andere winter ben je om de haverklap verkouden.
Sommige verkoudheden beperken zich tot niesbuien en een verstopte neus over een paar dagen, andere keren ben je weken aan het snotteren en heb je constant een rauwe keel.
Soms kun je doortrainen (nek-check), andere keren voel je je miserabel en sla je trainingen over. Meestal heeft het in ieder geval wel invloed op je trainingen.

Ik heb mijn eerste verkoudheid van het seizoen te pakken. Een flinke loopneus, niesbuien en een rauwe keel. Het begon gisteren, en nog afwachten dus hoe erg het gaat worden. Voelde me vanochtend in ieder geval behoorlijk belabberd, en mijn hartslag is ook behoorlijk hoog gebleven de hele nacht. Train op het moment niet heel veel en vandaag staan aan alleen wat fysio-oefeningen op het programma. Morgen een kort loopje in de ochtend en zwemmen in de avond. Als ik me niet wat beter voelt skip het lopen zeker, maari k hoop wel te kunnen zwemmen.

Anderen al een verkoudheid te pakken deze winter?

2

Re: Verkoudheid klaag topic

Hier helaas hetzelfde verhaal.

Vooral vanwege de zwaar geïrriteerde keel houd ik de intensiteit van mijn trainingen heel beperkt.

3

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik ook sinds zondag! Dacht aan een flinke kater, maar nu zo'n keelpijn en belabberd.

Ging nu net van start met m'n trainingen, en had maandag een inspanningstest. Die heb ik maar even geskipt, en intervaltraining lopen ook.

4

Re: Verkoudheid klaag topic

Hier gaat het nu wat beter. Heb de voorbije weken ook met een verkoudheid aan het sukkelen geweest. Maar ik moet zeggen dat ik er bij het trainen weinig last van had was meer 's avonds en als ik in bed lag dat ik kortademig was en hoestbuien.

5

Re: Verkoudheid klaag topic

Hier ook een lotgenoot. Manlief werd donderdag verkouden, ik heb een paar dagen de hoop gehad dat ik de dans zou ontspringen, maar helaas, maandag ging ik ook voor de bijl - lange incubatietijd kennelijk! Het beperkt zich tot nu toe tot snotterigheid, ik doorsta de nek-check nog prima. Ik ben dus wel wezen zwemmen en gister naar de sportschool geweest, maar ik doe even niks buiten in de kou met die geïrriteerde slijmvliezen, en daardoor dus ook over de hele linie kalmer aan.

Voor mijn doen is dit tot nu toe een lichte verkoudheid, maar het is nog afwachten hoe het zich ontwikkelt, ik blijf soms lang sukkelen. Ik heb vorig jaar een dramatisch slecht jaar gehad met m'n luchtwegen, ik hoop heel erg dat het niet weer zo'n winter wordt!

Louise

6

Re: Verkoudheid klaag topic

Ja, hier is het ook al weken raak, enorme hoestbuien, last van mijn ademhaling tijdens trainingen (met name bij snellere loopjes/intervallen), soms een paar dagen hoofdpijn of snotteren.

Mijn longen vinden de koudere lucht sowieso niet lekker, krijg altijd veel meer last van mijn (inspannings)astma in de overschakeling naar de winter.

Iedere winter hetzelfde verhaal. Niet echt ziek, maar wel weken/maanden aanrommelen. Dat het nooit echt doorzet wijt ik maar aan de griepprik, het ene jaar dat ik die niet gehad heb ben ik meerdere weken verspreid over de winter goed ziek geweest.

7

Re: Verkoudheid klaag topic

Om me heen hoor ik ook veel gehoest, bij mij blijft het tot nu toe gelukkig beperkt tot een enkel kuchje. En dat ondanks dat de kachel bij ons thuis vorige week stuk was. Dus een week lang een koud huis en koud douchen... Gelukkig nu weer een nieuwe.

8

Re: Verkoudheid klaag topic

Ben dit jaar gelukkig helemaal nog niet verkouden geweest .

Ik wens iedereen beterschap.
Misschien een domme vraag , maar wat is de nek check ?

9

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik heb dr nu 2 weken opzitten.
Werd in Spanje verkouden en heb me daar echt 2 dagen flink beroerd gevoeld. Wel gaan wandelen want ja, ik was er nu eenmaal, te mooi om niet de bergen in te gaan. Het scheelde dat ik met mn ouders liep, die gaan toch niet zo snel wink
De dag dat ik thuiskwam nog rust gepakt en daarna mn trainingen weer opgepakt.
Ik snuit nog steeds zakdoeken vol, maar heb dr verder weinig last meer van,maar dat mag ook wel na 2 weken!

10 Laatst bewerkt door Louise (04-12-19 17:44:39)

Re: Verkoudheid klaag topic

@Jeanette - zie bijvoorbeeld https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- … perig-bent

Ik hanteer hem qua hoesten overigens niet heel strak. Een beetje hoesten doe ik bij iedere verkoudheid wel, soms wekenlang zelfs. Zo lang dat niet van heel diep komt en bijvoorbeeld vooral nog moet slijten train ik wel. Maar in die andere dingen pas ik 'm wel toe. Wat overigens ook niet zo moeilijk is: met koorts en kortademigheid moet ik niet aan sporten denken.

Louise

11

Re: Verkoudheid klaag topic

2 jaar terug een serieuze griep gehad en sinds dan ondervind ik ook irritatie aan mijn luchtwegen als het wat kouder word. Maar gewoon lsd trainingen gaan nog vrij goed momenteel.

12

Re: Verkoudheid klaag topic

Duidelijk Louise , thanks voor de link .

13

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik zuig de laatste tijd veel anta-flu! Lekker, en verzachtend big_smile

14

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik ben sinds mijn keelamandelen verwijderd zijn een maand geleden nog niet verkouden geweest, nog geen kinderdagverblijf virus van mijn dochter overgenomen, fingers crossed! Vorige winter ben ik volgens mij minstens 10 x verkouden geweest...

15

Re: Verkoudheid klaag topic

Louise schreef:

@Jeanette - zie bijvoorbeeld https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- … perig-bent

Ik hanteer hem qua hoesten overigens niet heel strak. Een beetje hoesten doe ik bij iedere verkoudheid wel, soms wekenlang zelfs. Zo lang dat niet van heel diep komt en bijvoorbeeld vooral nog moet slijten train ik wel. Maar in die andere dingen pas ik 'm wel toe. Wat overigens ook niet zo moeilijk is: met koorts en kortademigheid moet ik niet aan sporten denken.

Louise

Ik ben met hoesten inderdaad ook niet zo streng, ik heb soms zelfs het idee dat ik beter van de laatste restjes slijm af kom als ik juist wel ga sporten...

16

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik heb ook wel regelmatig dat ik 's ochtends een beetje snotterig wakker wordt, maar dat dat helemaal klaart als ik ga hardlopen.

Deze verkoudheid is alweer op zijn retour gelukkig. Voelde me 1,5 dag belabberd, dus het lijkt een korte maar hevige te zijn. Nog een beetje snotteren, af en toe hoesten maar voel me weer goed, en rust hartslag geeft hetzelfde aan, die duikelt ook weer omlaag.

17

Re: Verkoudheid klaag topic

Bij mij gaat het ook alweer de goede kant op, waarmee deze valt in de categorie 'zeer lichte verkoudheid' - voor mijn doen dan.

Over het hoesten: het valt mij deze week op dat ik bij het zwemmen bijna elk keerpunt even moet hoesten. Echt gevalletje 'nasal drip', ik weet daar niet eens het Nederlandse woord voor: dat het slijm uit je neusholte je keel in loopt. Dat is nou typisch zo'n hoest waarop de nekcheck niet van toepassing is. Verder hoest ik nauwelijks, het zat alleen maar in m'n neus.

@Sandra86, waarom zijn jouw amandelen weggehaald? Steeds ontstoken? Gewoon nieuwsgierg hoor. Bij mij zijn ze als kind ook weggehaald, dat was toen standaard. Maar ik ben sommige jaren nog steeds vaak en/of lang verkouden.

Louise

18

Re: Verkoudheid klaag topic

Nooit last gehad van mijn amandelen, maar na mijn zwangerschap ben ik vorige winter net zo vaak verkouden geweest als mijn dochtertje, en ik heb vorige winter 4 keer dusdanige keel/amandelontsteking gehad dat ik er antibiotica voor nodig had om er weer vanaf te komen. Eén keer zelfs met abcesvorming en dat was de trigger voor de KNO-arts (NKO-arts voor de Belgen onder ons) om de operatie toch maar te bespreken. Extra reden is dat er ook verband (correlatie, causaliteit is nooit bewezen) is tussen ontstoken keelamandelen en psoriasis, wat bij mij ook afgelopen voorjaar voor het eerst opgekomen is. Maar dat gaat dit topic te buiten wink

Ik hou het er maar op dat mijn immuunsysteem het zwaar te voorduren heeft gehad tijdens/na mijn zwangerschap. Amandelen verwijderen kan trouwens ervoor zorgen dat ik minder vaak verkouden/ziek ben, maar dat is niet altijd zo. Ik hoop het natuurlijk wel smile

19

Re: Verkoudheid klaag topic

Hier zijn de ergste verschijnselen (koortsig, spierpijn, hoge hartslag) ook weer op zn retour, maar dat is dan juist het moment dat ik last van mn longen krijg.
Vooralsnog vooral veel slijm dat los komt, maar wel voorzichtig zijn dus. Heb het afgelopen winter met extra astma medicatie goed onder controle kunnen houden. Duimen dat dat nu weer lukt.


Amandelen weg laten halen heb ik ook al wel eens aan gedacht. Maar als het nu weer goed gaat, liever niet.

20

Re: Verkoudheid klaag topic

Dank, Sandra - interessant, dat van die link met psoriasis wist ik niet.

Immuunsysteem blijft een lastige. Ik heb al mijn hele leven last van frequente en heftige verkoudheden, maar het ging juist een paar jaar lang opvallend goed. En ineens was vorig seizoen weer dramatisch (onder andere eentje die 6 weken duurde en waarin ik een rib kneusde van het hoesten, een echte griep, en als 'toetje' in juni nog een freaky verkoudheid met niet te stoppen nachtelijk hoesten waar prednison aan te pas is gekomen). En hoezo? Ik heb geen idee.

Ik heb vanochtend voor het eerst weer hardgelopen en na een snotterig en slijmerige start ging dat prima.

Louise

21

Re: Verkoudheid klaag topic

Hier vanochtend ook weer een stukje hardgelopen.
En net als Linda, aan het einde van de verkoudheid wordt bij mij het hoesten vaak erger, dan wordt waarschijnlijk het slijm in de longen losser en dat moet er dan uit.

22

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik krijg verkoudheden van zwemmen in zwembaden. Ik ben niet allergisch voor chloor, maar ben na een uurtje binnen borstcrawl wel een dag of twee aan het snotteren. Heel irritant. Ik heb tot eind november buiten gezwommen, maar vind het nu te koud om fatsoenlijk te trainen. Dus dan maar wat kortere sessies in het zwembad. Wellicht dat ik een neusklem ga proberen, ik krijg met borstcrawl toch wel wat water in mijn neus.

23

Re: Verkoudheid klaag topic

Toch is dat geen verkoudheid, maar een allergie. Misschien heb je hier wat aan: https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=4977

Over het weer beter worden, ik vroeg me af of jullie dat herkennen (zo van: nu we het er toch over hebben...): dat dat met sprongetjes gaat? Ik voelde me vrijdag een heel stuk beter, dus dan denk ik: okee, die lijn zet zich wel voort, het is bijna over. Maar zaterdag en zondag was het eigenlijk níet beter - zaterdag hoestte ik zelfs meer dan vrijdag. En vandaag was ineens dan weer wel een grote stap vooruit.

Louise

24

Re: Verkoudheid klaag topic

Ja, herkenbaar. Ook al meer dan eens aan zelfoverschatting/virusonderschatting gedaan. Dat je eerst een half uurtje rustig gaat zwemmen (is de eerste sportactiviteit na ziekte voor mij)  om meteen daarna boodschapjes te doen, en dat boodschappen doen dan plots een zeer zware moeilijke taak blijkt te zijn. Terwijl je je die avond daarvoor op de bank toch echt wel goed voelde.

25

Re: Verkoudheid klaag topic

Buus schreef:

Ja, herkenbaar. Ook al meer dan eens aan zelfoverschatting/virusonderschatting gedaan. Dat je eerst een half uurtje rustig gaat zwemmen (is de eerste sportactiviteit na ziekte voor mij)  om meteen daarna boodschapjes te doen, en dat boodschappen doen dan plots een zeer zware moeilijke taak blijkt te zijn. Terwijl je je die avond daarvoor op de bank toch echt wel goed voelde.

Haha, ja, herkenbaar - als je flink ziek bent, is er sowieso ineens een reusachtig verschil tussen thuis op de bank en de grote, boze buitenwereld!

Louise