1 Laatst bewerkt door Louise (16-12-19 15:11:58)

Onderwerp: Parkrun Nederland komt eraan

Het is bijna zo ver, dan krijgt Nederland ook in verschillende steden een echte heuse Parkrun. In veel landen (vooral  engelstalige) is het al jaren een fenomeen: elke zaterdag om 9 uur op een vaste plek in een park of iets dergelijks (verkeersluw) 5 kilometer hardlopen, helemaal gratis, met geregistreerde uitslag, en als je wilt samen koffie drinken naderhand.

Voor iedereen, ongeacht leeftijd of niveau - in de parkrun die ik deed in Cardiff in oktober (mijn kennismaking ermee) was de snelste binnen de 14 minuten en de langzaamste net binnen het uur, met kinderen (zelfs in kinderwagen geduwd door pa of ma) en ik praatte na afloop met een 70+-dame die al meer dan 250 parkruns had gedaan. Er zijn er die 'm gewoon elke week op een vaste plek lopen, maar er zijn er ook die juist zo veel mogelijk verschillende plekken willen 'scoren'. Dat wordt allemaal centraal geregistreerd, met een slimme logistiek: je hebt je eigen barcode, die laat je aan de finish zien.

Het is een supersympathiek evenement waarbij mij vooral aanspreekt dat het in deze tijd van steeds meer commercie juist helemaal níet commercieel is. Dat het gratis is, en zo breed, maakt het echt voor iedereen toegankelijk. Er is zelfs al wat onderzoek waaruit blijkt dat het concept ook echt werkt, dus dat de parkrun aantrekkingskracht heeft op mensen die anders amper zouden bewegen.

Nederland liep nogal achter, maar nu zijn er op allerlei plekken parkruns in voorbereiding. Ik ben een beetje betrokken bij die in Rotterdam, wat nu inhoudt dat ik meeloop met de informele 'testrun': ook al elke zaterdag om 9 uur op de beoogde plek, in het Kralingse bos. Nu nog met een groep(-je) samen, onder andere om te kijken hoe druk het dan is en wat eventuele zwakke plekken in het parcours zijn. Het is ook heel gezellig, met ongeveer de helft Britse expats die de parkrun van huis uit kennen, aangevuld met Nederlanders die 'm elders hebben leren kennen.  Koffie na in een  pannenkoekhuis vlakbij. Sommigen knopen er wat aan vast om er een duurloop van te maken ofzoiets. 

De bedoeling is dat parkrun Rotterdam in februari officieel van start gaat, en voor zover ik weet zitten  meer steden op dat schema.

Meer info: https://www.facebook.com/parkrunNL/ Voor wie eventueel in Rotterdam mee wil testen: op mijn Strava kun je zien waar de start is, elke zaterdag om 9 uur dus. Wees welkom, en zegt het voort!

Louise

2

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Wat een leuk idee! Inderdaad Brits, maar veel grote steden wereldwijd kennen iets soortgelijks.
Ik ga 'm in mijn agenda zetten. Leuk om zo nu en dan de voortgang te meten, of om vrienden enthousiast te krijgen ook te gaan lopen.

3 Laatst bewerkt door Louise (16-12-19 15:11:21)

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Ja, ik dacht ook al dat het een mooie vooruitgangmeter kan zijn. Al was het in Cardiff op mijn niveau wel zo druk dat ik aan het begin niet mijn eigen tempo kon lopen (totaal ongeveer 700 deelnemers). De volgende keer zou ik wel iets verder naar voren gaan staan.

Het zijn internationaal niet alleen grote steden, of nouja, hangt ervan af wat je groot noemt natuurlijk. Ik had zaterdag in m'n Strava-timeline parkrun East Grindstead, zo'n 25.000 inwoners - viel me op omdat ik daar in de buurt een paar maanden gewoond heb.

In Nederland gaat het in eerste instantie om Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Groningen, Utrecht en Nijmegen. Met meer plannen voor de wat langere termijn.

Ik hoop voor hier dat Schiedam er ook bij gaat komen, want voor deze wijk is dat mogelijk dichterbij dan het Kralingse  Bos - de start is precies 10 km hiervandaan, dat is wel een hobbel natuurlijk - voor Zuid idem dito.

Voor de getallenliefhebbers, nog even opgezocht: er hebben al 6 miljoen mensen ooit een parkrun gedaan, wekelijks zijn het er 350.000. Het zijn er 2000, in 21 landen.

Louise

4

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Leuk! Ik doe af en toe mee hier in de buurt. Er is er een in Abingdon (dichtstbij), Didcot, Witney en 2 in Oxford (allemaal <30 min van huis). In Abingdon zijn er meestal 300-400 deelnemers.
Ze zijn ook elk jaar trots op dat de gemiddelde tijd hoger is dan het jaar ervoor, het wordt heel erg benadrukt ook als een gezondheidsding. Artsen schrijven het voor aan mensen om meer te bewegen. Heb je er 5, 100, 250 gedaan dan krijg je een t-shirt. Vorige week zaterdag zag ik een ventje van een jaar of 10 lopen met een 100 t-shirt.

Onder de 14 min is wel heel snel! Na Kipchoge's marathon record vertelden ze in een email dat er maar 5 tijden bij parkrun ooit geregistreerd waren die sneller waren dan zijn 5k tijden tijdens zijn recordpoging.
Chrissie Wellington is een van hun ambassadeurs en Lucy Charles doet ook af en toe een parkrun.

5

Re: Parkrun Nederland komt eraan

MontanaMan schreef:

Heb je er 5, 100, 250 gedaan dan krijg je een t-shirt.

Ja, precies, dat ontdekte ik gaandeweg in Cardiff, en vandaar dat ik aan de praat raakte met die oudere dame - die droeg zo'n 250-shirt. Na 5 en 10 is wel alleen voor kinderen, geloof ik, voor volwassenen begint het pas later met die shirts,  dat weet ik niet meer precies (25?).

Enne - 2 in Oxford, dat kan dus, 2 in één stad? Dat is misschien ook nog wel wat voor R'dam, ook minstens eentje in het Zuiderpark nog. Laterrrr...

Louise

6

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Wat superleuk zeg, zo'n laagdrempelig sociaal gebeuren.
Louise jij bent betrokken in Rotterdam, weet je of er in Almere al pioniers zijn?
Anders is het wellicht iets voor de Run2Day winkel om op te starten...
Kan ik ergens meer achter de schermen info vinden??

7 Laatst bewerkt door Louise (16-12-19 17:51:25)

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Van Almere zijn voor zover ik weet nog geen plannen bekend.  Maar er staat op hun Twitter (@parkrunNL): "Mail ons via nederland@parkrun.com en we zullen jou helpen #parkrun van de grond te krijgen bij jou in de buurt" Een groepje enthousiastelingen is genoeg, voor zover ik weet. Geen idee of dat via een winkel kan, omdat het zo nadrukkelijk niet-commercieel is. Maar dat weten ze vast wel. In Rotterdam is het initiatief gekomen van een paar groepsgenoten van manliefs atletiekvereniging (RA).

Ik had ook nog even gekeken naar die snelle tijd in Cardiff, en dat klopt toch niet, dat hebben we toen kennelijk verkeerd begrepen en/of ons op de mouw laten spelden. Wel rond de 15 minuten. En ik zag ook nog dat het wereldrecord parkrun bij de vrouwen in Cardiff staat: 15'50.

Louise

8

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Wat leuk! Het Kralingse Bos is voor mij vlakbij, dus wellicht ga ik hier nog wel eens naartoe.
Mooi als onderdeel van een duurloop of om te kijken hoe het er voor staat met de snelheid.

Wordt dan iedere week het parcours uitgezet? Best een werk, daar zal een flinke club enthousiastelingen/vrijwilligers achter zitten. Bijzonder dat er altijd weer mensen zijn die dit soort dingen oppakken en uitvoeren smile

9

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Hier in Engeland wordt niet echt een parkoers uitgezet. Ze steken een vlaggetje in de grond bij elke km (al zag ik die de laatste keer ook niet), op een paar plekken worden wat pionnen neergezet en er staan vrijwilligers op een paar punten. Het zal zelden voorkomen dat de voorste loper de route niet kent.

Ik zie dat ze ook bezig zijn om routes te verkennen in Den Haag, en ook schijnbaar in het Maximapark in Utrecht en het Goffertpark in Nijmegen. Dat zijn beide leuke lokaties om te lopen!

@Louise als er belangstelling genoeg is hebben ze volgens mij geen probleem om er meerdere in een stad te hebben. Ze zijn niet hetzelfde park.

Enne, het was een jongetje van ongeveer 10, die een shirt aan had met 100, die had dus al 100 parkruns gedaan!

10

Re: Parkrun Nederland komt eraan

MontanaMan schreef:

Hier in Engeland wordt niet echt een parkoers uitgezet. Ze steken een vlaggetje in de grond bij elke km (al zag ik die de laatste keer ook niet), op een paar plekken worden wat pionnen neergezet en er staan vrijwilligers op een paar punten. Het zal zelden voorkomen dat de voorste loper de route niet kent.

Ja, precies. Dat is ook een van de 'opbrengsten' van de testruns nu, dat er al een paar lopers de weg weten. Ik loop het al zó,  na twee keer, het is een heel simpel parcours. Het moet verkeersluw zijn, zodat je niet al te veel parcourswachters nodig zijn. En  ja, er moeten vrijwilligers bij zijn - veelal trouwe parkrunners die geblesseerd zijn of op zondag een wedstrijd lopen ofzoiets.

Louise

11

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Vanochtend weer getestrund, testgerund, hoe zeg je dat. Met z'n 13'en dit keer, mooi groepje. Ik ben wel blij dat het 'dieptepunt' qua donker nu achter de rug is, want ik vind het vrij straf om op zaterdag al de deur uit te moeten als je licht nog aan moet (op de fiets). Maar verder is het al een goede gewoonte aan het worden zo, op zaterdag lopen langs de Kralingse Plas!

Louise

12

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Ik zie op facebook best veel lokaties al opduiken: Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Groningen. Ik hoop dat het gaat werken!

13 Laatst bewerkt door Louise (28-12-19 16:06:40)

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Hier stond de beoogde startdatum, maar die klopte niet, en de juiste blijkt nog onder embargo te zijn. Als dat embargo vervalt, meld ik hier 'm hier.

Voorlopig in elk geval nog wekelijks de testrun, en er is - wat mij betreft - behoefte aan versterking van 'mindere goden', die bv. 6'/km of langzamer (willen) lopen over 5 km. De testrungroep gaat namelijk steeds harder en dat is niet de bedoeling. Over een tijdje is het wél ieder voor zich en bij de echte parkrun mag dat natuurlijk sowieso. 

Louise

14

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Het is nu officieel: Parkrun Nederland gaat op 29 februari van start! Op verschillende locaties, waaronder Rotterdam (Kralingse Bos). Tot die tijd nog een wekelijkse testrun. Alles om 9 uur op zaterdagochtend.

Louise

15

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Heel mooi! Ik hoop dat er wat kranten of nieuws sites aandacht aan zullen geven, volgens mij is er genoeg animo.

16

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Leuk! Hopelijk ook in omg. Den Bosch. Ik ga het volgen.
Met een beetje mazzel heeft mijn jongste komend weekend haar laatste zwemles en komt de zaterdagochtend (voorlopig) vrij.

17

Re: Parkrun Nederland komt eraan

MontanaMan schreef:

Heel mooi! Ik hoop dat er wat kranten of nieuws sites aandacht aan zullen geven, volgens mij is er genoeg animo.

Er komt voor zover ik weet geen grote publiciteitscampagne, het is meer de bedoeling dat het 'organisch' gaat groeien. Ik ben ook benieuwd hoe het opgepikt gaat worden!

Louise

18

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Grappig! Lees dit nu pas smile Er was in Arnhem e.o. al een en ander te doen in de parken hier, maar dat is destijds (2-3 jaar terug) gesneuveld door... tsja, wat? Te weinig belangstelling, soms. OF moeilijk doen vanuit weet ik veel wat.

Zou mooi zijn als het ook hier weer opgepakt wordt. Je printte destijds je eigen startnnummer met QR-code, dan kon je elke loop zelf in-en uitscannen. Resultaten kwamen ook op een site...

Ik heb 1 x mee gedaan en was wel van plan om dat vaker te doen maar helaas.
Dus als "men" het weer oppakt hier dan ben ik er weer bij big_smile leuke manier om weer eens door de stad te rennen.

19 Laatst bewerkt door Louise (21-01-20 13:23:09)

Re: Parkrun Nederland komt eraan

PGN10T schreef:

Zou mooi zijn als het ook hier weer opgepakt wordt. Je printte destijds je eigen startnnummer met QR-code, dan kon je elke loop zelf in-en uitscannen. Resultaten kwamen ook op een site...

Ja, je print je eigen barcode thuis uit en die wordt aan de finish uitgelezen en zo heb je dan meteen de uitslag, en die komt ook online/per mail. Die ene barcode is geldig over de hele wereld. Slim systeem!

Jammer dat het toen in Arnhem niet gelukt is!

Louise

20 Laatst bewerkt door TumTumTum (24-01-20 13:45:03)

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Is er al iets bekend over een Parkrun in het Zuiderpark? Ietsje dichterbij voor mij. En die code uitprinten? Wat hoe waar enzo?

Die facebooklink werkt voor mij niet.

21

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Als je je inschrijft op de park-run website krijg je een barcode toegestuurd volgens mij. Volgens mij kun je die tegenwoordig ook op je telefoon laten zien, of je print hem inderdaad uit (een paar keer) en knipt er dan eentje uit en neemt die mee. Daarmee linken ze jouw naam aan je tijd. Bij de finish krijg je een token met een barcode, die en je eigen barcode worden vervolgens gescand en aan elkaar gelinked (volgens mij).

22

Re: Parkrun Nederland komt eraan

De Nederlandse inschrijfpagina is er nog niet, die komt pas tegen 29 februari. Maar dat gaat verder online, en dan kun je je eigen barcode meteen downloaden en printen. Dat werkt heel makkelijk en je hoeft dat dus maar één keer te doen voor alle parkruns over de hele wereld. Je kan je nu ook inschrijven, via de Engelse site, maar dan moet je wel een Engelse postcode invullen, haha: https://www.parkrun.org.uk/register/ Ik heb dat zo voor Wales gedaan, maar ik zou nu gewoon afwachten.

MontanaMan schreef:

Bij de finish krijg je een token met een barcode, die en je eigen barcode worden vervolgens gescand en aan elkaar gelinked (volgens mij).

Ja, precies. Er zijn zelfs ook dingetjes als armbandjes enzo waar je je barcode in kunt verwerken. 'm Lamineren is ook handig. Maar een gewoon printje voldoet. Telefoon weet ik niet, heb ik niet gezien in Cardiff.

In Rotterdam komt voorlopig één Parkrun, die in het Kralingse Bos. Mogelijk inspireert dat voor elders. Maar er moeten dan dus mensen zijn die het willen trekken. Voor mij is het Kralingse Bos ook ver weg (10 km), en ik hoop ook dat er dichterbij wat komt ooit (Beatrixpark in Schiedam, Park Zestienhoven) - maar wil ik zelf in die richting gaan denken, dan moet het in het Kralingse Bos eerst wel succesvol zijn. Anders parasiteert het te veel.

Er komt wel een parkrun in een Zuiderpark, maar dat is dat in Den Haag. Heel mooi rond parcours!

Louise

23

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Updateje:

  • De Nederlandse parkrun-website is er, en je kunt nu dus ook gewoon registeren: https://www.parkrun.co.nl/

  • Er gaan op 29 februari zes Nederlandse parkruns in prèmiere: Nijmegen, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Maastricht.

  • In Rotterdam zijn de resterende testlopen op eigen tempo, met tijdregistratie (misschien op die andere plekken ook, maar dat weet ik niet). Hiervoor waren het groepslopen, maar nu is het nog wat 'echter', ook met voorfietser, bezemloper, parcours uitgezet enzo. De barcode-registratie doet het als het goed is ook al (ik weet niet of dat vanochtend al werkte - was er zelf niet bij, wilde even uitslapen).

24

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Leuk!
Geregistreerd. Mooie gelegenheid om vlot naar Nijmegen te fietsen en vervolgens te parkrunnen.
En daarna weer terug. smile

Ik zal eens kijken of ik nog wat loopgroepsleden mee kan nemen en of ik ons loopgroepje geregistreerd kan krijgen.

25

Re: Parkrun Nederland komt eraan

Is er al meer bekend over Amsterdam?

Zou daar graag aan meedoen smile