1

Onderwerp: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Mijn Sigma fietscomputer heeft het begeven.
Nu heb ik wel een horloge, maar ik vind het toch fijn om info op het stuur te zien ipv alleen op mijn horloge.

Ik kwam op internet tegen sommige Garmin Edge fietscomputers (zelfs de 130) als 2e scherm voor sommige horloges (o.a. fenix 5 en forerunner 935) kan worden gebruikt.

Je kunt dus na zwemmen en T1 op de fiets meekijken met de datavelden op je horloge in multisport en o.a. afstand, cadans en vermogen zonder je arm te draaien en op je horloge te kijken.

Is er iemand die dit gebruikt? Is het nuttig of dubbelop, omdat de Edge ook gps en koppeling met sensoren heeft?

2

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Als ik me niet vergis gaat het maar om een paar datavelden die je zo kunt gebruiken. Was destijds voor mij geen overweging bij het kopen van een fietscomputer.

Wellicht even zoeken bij DC Rainmaker, die heeft er wel eens iets over geschreven.

3 Laatst bewerkt door Gringo (18-12-19 13:39:59)

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Ik gebruik een edge 1000 die ik al had inderdaad op die manier in combinatie met mijn Garmin horloge. Eerst een fenix 5, nu een FR 945.

Ik heb hartslag en powermeter gelijktijdig gekoppeld aan edge en horloge, zowel bij multisport als losse fietsritten. De in Trainingpeaks gemaakte structured workouts speel ik ook gelijktijdig op beide apparaten af. Ik sla echter alleen de activiteiten met mijn horloge op. Wanneer ik klaar ben gooi ik de registratie van de edge weg. Ik gebruik de edge dus inderdaad uitsluitend als monitor. Het naar mijn pols kijken om powerzones in de gaten te houden etc vind ik erg onhandig, terwijl de FR 945 weer veel meer data registreert en verwerkt. Dus het horloge voor de data achteraf en de edge als monitor en volgen van de in Trainingpeaks gemaakte structured workouts.


Voor de duidelijkheid: het edge scherm is niet gekoppeld aan de 945. Ik gebruik ze min of meer zelfstandig maar omdat ze dezelfde sensoren gebruiken is de data waar het me om gaat tijdens het fietsen (hartslag, power, cadans) identiek.

4

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Ikzelf gebruik de fenix5 en de Edge 1030 op de fiets, zou me niet kunnen inbeelden dat ik constant op mijn horloge zou moeten kijken om te zien naar mijn wattage enz.

5

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Bedankt! Ik begrijp nu ook dat ANT+ een signaal uitzendt dat door meerdere apparaten (horloge en fietscomputer) kan worden opgevangen.
Dit in tegenstelling tot Bluetooth dat meer tweerichtingsverkeer is.

Los van de koppeling als tweede scherm, dat alleen bij wedstrijden echt nut heeft, heeft de Edge dus zeker meerwaarde.

6

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Ik heb een garmin edge 820 geloof ik. Die communiceert rechtstreeks met hartslagband, powermeter, cadans meter. Dus tijdens een wedstrijd kijk ik niet op mijn horloge, maar op de edge. Het wordt ook allemaal op het horloge geregistreerd (935) en net als Gringo gooi ik de workout op de edge weg achteraf.

7

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Ik doe het ook zo.
Combi Edge 820 met 735xt.

En bij losse fietsritten gebruik ik enkel de edge.
Maar in wedstrijden dus de dubbel en sla ik alleen horloge op.

8

Re: Garmin Edge als extra scherm voor sporthorloge

Een Edge is vooral nuttig als je 'm als fietsnavigatie gebruikt.
Ik heb bij lange fietsritten gewoon m'n horloge om m'n stuur, dan kan je alle gegevens prima aflezen.