1 Laatst bewerkt door ic3d (08-12-19 22:28:40)

Onderwerp: Suunto 9 of toch iets anders?

Heb nu drie jaar een Suunto Ambit 3s. Draag hem dagelijks en ben qua prestaties erg tevreden. Het enige nadeel is dat hij niet zo heel mooi is. Je hebt een behoorlijk blok aan de pols. Daarnaast, minder belangrijk, mist het de "nieuwe" technieken, analyses, hartslag via pols, etc.

Ik heb lang zitten zoeken en veel reviews gelezen en zit op dit moment te twijfelen over een Suunto 9. Hij komt goed uit zo'n beetje alle testen en reviews, ziet er modern uit (alhoewel ook een behoorlijk dikke kast) en is sinds een paar weken voor 299 euro verkrijgbaar en dat is relatief goedkoop (was een stuk duurder). Redenen om hem niet te kopen zijn de dikke kast, want Garmin en Polar maken ze een stuk dunner, plus het gebrek aan de meer gadget-achtige zaken waar vooral Garmin in uitblinkt.

Als alternatief dacht ik aan de Polar Vantage M, deze is dunner maar heeft wat wisselende reviews. Hij is wel weer goedkoper, maar in mijn optiek ook een beetje vrouwelijk.
Ik heb ook gedacht aan de Garmin 935, maar die is een beetje 'end of life'. Ik vind de opvolger te duur. Ook de Fenix5 heb ik overwogen, maar die is toch weer 100 euro duurder en ik zie in reviews heel vaak dat de Fenix5 waardeloos presteert in open water. Een kennis heeft de Fenix5 5 plus en is ook zeer ontevreden over de open water kwaliteit.

Lang verhaal kort. Iemand ervaring met de Suunto 9 of wellicht andere adviezen? Doel is uiteraard triathlon. Maar aangezien ik hem dagelijks draag vind ik iets moois aan mijn pols ook niet geheel onbelangrijk.

2

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

ic3d schreef:

Een kennis heeft de Fenix5 5 plus en is ook zeer ontevreden over de open water kwaliteit.

.

Vreemd, ik heb ook de fenix 5 en ondervindt geen probleem. Wat bedoel je met "open waterkwaliteit"?

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Klopt, Het GPS signaal van de 5plus in open water is inderdaad niet ok.
Meestal wordt de afstand niet goed geregistreerd en klopt de gezwommen route op de kaart niet.
Omdat de afstand niet klopt, klopt de snelheid/tempo ook niet.

Dit, en de krasgevoeligheid van de zwarte behuizing zijn de enige 2 minpunten van de fenix 5plus. Voor de rest is het een briljant ding.

4

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

mcguyver schreef:
ic3d schreef:

Een kennis heeft de Fenix5 5 plus en is ook zeer ontevreden over de open water kwaliteit.

.

Vreemd, ik heb ook de fenix 5 en ondervindt geen probleem. Wat bedoel je met "open waterkwaliteit"?

Zie de open water vergelijking op oa https://www.dcrainmaker.com/2018/07/suu … eview.html

Op Strava zie ik niet veel betere resultaten, waarbij de Fenix5 er in open water vaak tientallen meters naast zit. Glonass aanzetten schijnt te helpen, maar ook niet alles. Ik kan het alleen niet zelf beoordelen. Volgens mij is Garmin marktleider, dus het zal ongetwijfeld niet zo slecht zijn als het soms lijkt.

5

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Dan heb ik kennelijk het goeie model. Ik heb de afstand van mijn fenix 5 nog eens vergeleken met de Mylaps timing van de halve van Terheijden en die toont afwijking van 2% in afstand. (horloge 2.569m t.o.v. 2500m volgens de wedstrijd) Een afwijking van 2% kan ik niet scharen onder de noemer: "niet ok" en/of "zeer ontevreden over de open water kwaliteit"

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

mcguyver schreef:

Dan heb ik kennelijk het goeie model. Ik heb de afstand van mijn fenix 5 nog eens vergeleken met de Mylaps timing van de halve van Terheijden en die toont afwijking van 2% in afstand. (horloge 2.569m t.o.v. 2500m volgens de wedstrijd) Een afwijking van 2% kan ik niet scharen onder de noemer: "niet ok" en/of "zeer ontevreden over de open water kwaliteit"

Zeker niet! Mooi dat je tevreden bent. De review van DC is ook al enige tijd oud. Suunto kwam er in eerste instantie óók zeer teleurstellend uit, maar heeft dat kunnen herstellen met een software-update. Het is ook afhankelijk van veel factoren. Ik zou de Fenix 5 niet overwegen als ik zou aannemen dat hij niet okay is in open water, dus ik ben benieuwd naar ervaringen.

7

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Er is al veel geschreven en gezegd over gps kwaliteit en sporthorloges. Je ziet ook vaak bij wedstrijden dat de afstanden tussen atleten nogal verschilt. Dit komt niet alleen omdat de ene nu meer zigzagt dan de ander.
Als een horloge onder water gaat, raakt hij het GPS (en ook Galileo or Glonass) signaal kwijt, komt het horloge boven water, dan moet hij dat signaal weer zoeken. Dit kun je gedeeltelijk opvangen door te zorgen dat je een goed signaal hebt voordat je start. Houdt je horloge dus boven water voor je start, en zorg dat het gps signaal sterk is.
Alle horloges hebben hier last van en omdat zwemmers nogal kunnen verschillen in hun slagfrequentie waardoor tijd onder- en boven-water nogal verschilt per zwemmer, sommigen geen rekening houden met het gps-signaal bij de start, schoolslag zwemmen met armen onder water, etc, verschilt het ook nogal per zwemmer en is lastig te zeggen of het nu aan het horloge of de persoon ligt.
Voorlopig zullen sporthorloges een route met zwemmen nog niet erg precies registreren, en dat is in ieder geval niet iets wat bij mij leidend zou zijn bij het kiezen van een horloge (heb een 935), tenzij er eentje op de markt komt die zwemroutes consistent en accuraat kan registreren.

8

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Mijn man heeft sinds onze inbraak (dus nu 1,5 jaar) een Suunto 9. Hij is schoolslagzwemmer en dan bakt een GPS er in open water niks van - sowieso niet,  dat ligt niet aan het horloge. Ik heb er wel een keer borstcrawl mee gezwommen om uit te proberen, dat was al redelijk, en hij schijnt te kunnen leren - en dat was allemaal nog voor de software-update. Hij is er verder ook heel tevreden over.

Het is wel vooral een horloge voor de ultrasporters, daar is het voor ontwikkeld. Dus voor lui die meerdaagse tochten willen kunnen registreren enzo. Als je dat niet doet, heeft het inderdaad nadelen zoals de dikte - zou voor mij ook meespelen, ik heb nog heel dunne polsjes ook.

Ik heb trouwens nog steeds een Ambit 2S, dat is inderdaad inmiddels een 'ouderwets' horloge, maar het doet wat ik wil doen. Al die gadget-achtige dingen hoef ik juist niet en dat weerhoudt me nog van iets nieuws kopen. Bovendien zit ik nog steeds met het probleem dat Suunto niet compatibel is met mijn vermogensmeter, en ik wil Suunto het liefst trouw blijven. Dus voorlopig ouderwets ik nog maar even voort. Wat ik wel jammer vind is dat Suunto Movescount gaan opdoeken - ik heb dat liever dan die priegel-app.

Louise

9

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Dank voor de reacties! Dan wordt de keuze een kwestie van smaak. Blijft lastig... Ik vind de Suunto 9 het mooist, maar dit is tevens ook de dikste van de drie. Keuzes, keuzes...

10

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Schoot me net nog te binnen: heb je ook naar de Suunto 5 gekeken? In grote lijnen vergelijkbaar met de 9, maar de kast is kleiner (als ik het goed begrijp).

Louise

11

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

@louise

Heb ik overwogen. De kast is idd dunner, maar het effectieve scherm ook een stukje kleiner. Ook zou de 9 het vlaggenschip van Suunto zijn.

Ik heb inmiddels de 9 gekocht. Ik weet nog niet of ik er goed aan gedaan heb. Ik heb wel wat nadeeltjes (tot dusver) waar ik wat minder over te spreken ben. Zo verbruikt mijn 9 ongeveer  30% accu per dag als ik géén GPS gebruik, het scherm op 20% helderheid heb staan en geen continue meting aan heb staan. Mijn 3S gebruikte (welliswaar zonder hartslag) maar 3% met dezelfde instellingen. Verder vind ik de software wat buggy, vaak krijg ik het licht niet aan, wat erg irritant is als je in het donker aan het hardlopen bent. Soms gaat het licht ook niet uit, wat weer batterij vreet. Een GPS fix duurt ook een stuk langer als bij mijn 3S.

Wellicht wat gezeik, want er zitten ook veel voordelen aan. Maar ik had van Suunto stabiliteit verwacht. Misschien wat hickups.

12

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Ik heb sinds mei 2017 een fenix 5 van Garmin. Mooi klokje ook voor in het dagelijks gebruik en ben erg tevreden over de prestaties en bijbehorende app. Koppelt moeiteloos met van alles en nog wat. Signaal met lopen en fietsen prima, onder water werkt geen enkele GPS.  Ik ben met name onder de indruk van de batterijduur. Gaat erg lang mee afhankelijk van gebruik GPS. Enige nadeel is wat mij betreft de prijs eigenlijk. Maar geen spijt van gehad.
Siliconen bandje was wel na minder dan een jaar stuk en Garmin vraagt daar €50,- voor. De alternatieven via alie expres voor €3,- per stuk voldoen ook prima, als je wil heb je staal, leer en siliconen in een andere kleur voor elke dag van de week.

13

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

ic3d schreef:

Zo verbruikt mijn 9 ongeveer  30% accu per dag als ik géén GPS gebruik, het scherm op 20% helderheid heb staan en geen continue meting aan heb staan.

Dat klinkt raar - mijn man kan een week zonder opladen, incusief sporten (dus wel GPS aan soms).

Hij vindt het licht aan en uit krijgen ook het grootste nadeel - handigste is (volgens hem) om het aan te zetten voordat je gaat trainen.

GPS 'leert' misschien nog wel bij, maar in het algemeen zijn de GPS'en van de Ambit-generatie minstens gelijkwaardig en misschien zelfs beter - over de hele linie, dus van alle merken (begreep ik van DC Rainmaker). Alles 'moet' kleiner, hè, plus meer dingen in het horloge voor extra functionaliteit, en dat heeft ook nadelen. Je verwacht vooruitgang, maar dat is dus niet op alle fronten.

Louise

14 Laatst bewerkt door ic3d (16-12-19 14:14:09)

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Thanks voor de feedback Louise. Dan ga ik informeren bij Suunto wat er mis kan zijn als het bij jouw man (en dus anderen) niet zo dramatisch is. Als ik nu het scherm helderder zet (20% nu), slaaptracking aan (staat nu uit) en dan ook nog eens GPS (accuraat) aan heb voor bijv een uurtje hardlopen, dan redt het horloge het iets meer dan 24 uur. Dat vind ik echt veel te kort.

Edit
Hard reset gedaan, we zullen zien of het werkt.

15

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

ic3d schreef:

Edit
Hard reset gedaan, we zullen zien of het werkt.

Mijn Garmin fenix 5 had ook last van een leegloop probleem. Een nieuwe software update was de oplossing. Misschien kun je dat proberen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

16

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

mcguyver schreef:
ic3d schreef:

Edit
Hard reset gedaan, we zullen zien of het werkt.

Mijn Garmin fenix 5 had ook last van een leegloop probleem. Een nieuwe software update was de oplossing. Misschien kun je dat proberen.

Dank voor het meedenken. Ik heb alles direct geupdate en gepatched vóór de eerste keer dragen, dus kan op dat vlak niets meer doen. Ik ben benieuwd of die hard reset iets doet. Anders zet ik de meldingen nog uit en als dat niet werkt gaat 'ie retour afzender.

17

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

En, al merkbaar verschil door de reset? Ik heb er mijn man net voor de zekerheid nog even naar gevraagd en die zei ook: dat kan niet kloppen. Je moet er alleen al tot meer dan 24 uur achter elkaar mee kunnen sporten, met de GPS aan. Dat is juist de 'claim to fame' van het horloge, op de ultralopersmarkt enzo.

Louise

18

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Ik denk niet dat het geholpen heeft. In zes uur tijd is de batterij met 10% afgenomen terwijl ik vooral achter een bureau gezeten heb. Heb net Suunto een bericht gestuurd of ze suggesties hebben.

Dank iig voor het navragen!

19

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Ik heb dit 1x gehad bij mijn Fenix 5+ nadat ik een functie had aangezet waarbij data (hartslag) continu via ant+ werd uitgezonden.
Toen was de batterij binnen een dag leeg.
Misschien doet jou Suunto iets vergelijkbaars?
Kleine kans, maar de moeite om te checken.

20

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Vannacht het horloge vol opgeladen en op het nachtkastje gelegd. Daar heeft het, terwijl het niets deed, ongeveer 1% accu per uur verbrand. Ik zag ook dat mijn telefoon sneller op was dan normaal. Ik vermoed dus dat het verbruik door continue communicatie tussen telefoon en horloge extra groot is. Heb nu het horloge ontkoppelt van de SuuntoApp. Het verbruik is nu gehalveerd. Ongeveer 1% per 2 uur. Dat zou zeg maar 12% per dag zijn. Vergeleken met mijn oude horloge is dat nog altijd heel veel en ik lever er de notificitaties en on-the-fly synchen voor in. Ik weet niet op dit soort percentages "normaal" zijn voor dit horloge of vergelijkbaar model?

21

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Het komt wel overeen met de ervaringen van mijn man volgens mij: dat je er een week mee kunt doen. Ik weet niet of hij syncen altijd aan heeft staan, dat zal ik hem vragen, maar ik zie hem pas morgen weer.

Louise

22

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Ben ik weer - manlief heeft z'n horloge niet op permanent syncen staan, dus geen idee hoe veel stroom dat verbruikt. Hij had wel nog even gekeken: gister om 22 uur volgeladen, vanochtend om 10 uur stond-ie op 98%. Dus zo komt hij wel aan een week met de batterij.

Louises

23 Laatst bewerkt door ic3d (18-12-19 15:03:27)

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Louise schreef:

Ben ik weer - manlief heeft z'n horloge niet op permanent syncen staan, dus geen idee hoe veel stroom dat verbruikt. Hij had wel nog even gekeken: gister om 22 uur volgeladen, vanochtend om 10 uur stond-ie op 98%. Dus zo komt hij wel aan een week met de batterij.

Louises

Dank voor het navragen!

Dit bleek dan ook mijn probleem. Als je bij de installatie van de Suunt App kiest voor het geadviseerde "altijd verbonden blijven", dan verbruikt het horloge ongeveer 3x meer accu dan normaal. Op het nachtkastje zelfs 6x zoveel!  Ik heb dit nu uitgezet en nu werkt het allemaal prima. Ik heb dit bij Suunto (support) gemeld en ondanks dat men dit niet als oplossing aandroeg, blijkt het probleem wel reeds bekend te zijn. Ik ga er vanuit dat men het oplost en tot die tijd blijven de notificaties gewoon uit. Ik twijfelde toch al of ik dit meer irritant dan nuttig vond.

24

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Graag gedaan!

Ik zit trouwens helemaal niet te wachten op notificaties op m'n horloge, dat vind ik echt zo'n overbodig dingetje. Als ik 'verbonden' wil zijn, heb ik m'n telefoon in de buurt, en anders wil ik dat gewoon niet. Zoals 's nachts. Maar bijvoorbeeld juist ook als ik aan het sporten ben. Ze wachten maar even.

Louise

25

Re: Suunto 9 of toch iets anders?

Ja, ik gok dat ik ze uit laat! Vind de rust wel fijn smile

Trouwens al een aantal sessies met GPS gedaan en de fix werkt nu gewoon snel en het signaal is prima. Misschien nét iets minder nauwkeurig dan mijn Ambit 3S maar bijna verwaarloosbaar. Ook heb ik ondersteuning van Glonass of Galileo nog niet geprobeerd en daarmee is e.e.a. (nog) nauwkeuriger naar het schijnt. Met backlight aan werkt overigens ook prima in het donker. Het verbruikt nauwelijks accu en je hebt continue alles in beeld. Kortom, ik ben tevreden! Had hem bijna geruild.