1

Onderwerp: geen jumpersknee maar wel de behandeling (EPTE) ervan

Zoals ik jullie al had verteld ben ik in juli gevallen met de MTB en met vallen en opstaan heb ik geprobeerd met de gevolgen van de val rekening te houden. Steeds in overleg met de huisarts en fysio. Wat is er aan de hand: door de val is mijn kniepees ingedeukt en daarmee beschadigd. Deze beschadiging ziet men ook als je een jumperknee hebt. Vandaar dat ik de behandeling krijg van een jumpersknee. De kniepees loopt van onderkant knieschijf naar het onderbeen. Het is een kleine pees die ervoor zorgt dat je knieschijf op zijn plek blijft wanneer je loopt, fiets etc. Een bot op bot verbinding. Mijn klachten zijn beperkt en doen zich gelukkig alleen voor bij trap op en af en lang stil staan. De behandeling bestaat uit minder intensief hardlopen, oefeningen en dan moet het goed komen. Mijn fysio heeft tevens voorgesteld om EPTE toe te passen. Op hoofdlijnen wordt er een elektrode in de pees aangebracht waarna er een elektrische stroom gaat lopen door de aangedane plek. De theorie is dat door de elektrische stroom een verandering in de aangedane pees wordt aangebracht: je gaat van een basische omgeving naar een meer zure omgeving. Lik maar eens tegelijk aan de plus en min pool van een batterij: dan proef je het zuur. (but don't try this at home)

Ik heb de tweede behandeling gehad en morgen volgt de derde. De behandeling zelf is vrijwel pijnloos. Zeg maar 1 op een schaal van 1 tot 10 waarbij een 10 ondraaglijke pijn is. Ik merk nog niet veel van de behandeling behalve direct na de behandeling: dan is elke beweging pijnloos. Dat vind ik best bijzonder.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: geen jumpersknee maar wel de behandeling (EPTE) ervan

Klinkt interessant, ik had er nog nooit van gehoord. Maar het klinkt ook nog niet als het wondermiddel (als dat al zou bestaan).  Volgens mij heeft peesherstel vooral tijd nodig, en hoe veel tijd bepaalt je lichaam zelf. Duurt wel voor een sporter altijd te lang natuurlijk! Hopelijk schiet het voor jou een beetje op.

Louise

3

Re: geen jumpersknee maar wel de behandeling (EPTE) ervan

Hoe is het ondertussen eigenlijk met je pees, na die laatste EPTE?

Louise

4

Re: geen jumpersknee maar wel de behandeling (EPTE) ervan

Goed dat je het vraagt Louise: de pijn is nu verwaarloosbaar. Ik mag alles weer. Of dat aan de EPTE lag zullen we niet weten want ik heb rustig aan gedaan en extra oefeningen gedaan. Daarnaast is er geen tweede ik met dezelfde blessure. Maar geestelijk wel: ik had het idee dat ik actief aan mijn blessure werkte. Ik zou het een volgende keer weer doen. Tot slot: je zegt het zelf al: herstel van peesblessures duren lang. De fysio zei tot wel een jaar. Hij liet mij via de echo de aangedane pees zien, die was ongeveer een cm dik. En de gezonde pees, die was 3 mm dik. Die verdikking zal pas na vele maanden weg zijn.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: geen jumpersknee maar wel de behandeling (EPTE) ervan

Mooi dat het verbetert, en zeker ook dat je alles weer mag.

mcguyver schreef:

Maar geestelijk wel: ik had het idee dat ik actief aan mijn blessure werkte.

Ja, dat is een belangrijke, ja - ik wil ook graag wat dóen zelf altijd.

mcguyver schreef:

Tot slot: je zegt het zelf al: herstel van peesblessures duren lang. De fysio zei tot wel een jaar.

Ja, ik heb een peesontsteking gehad in m'n schouder, en toen zei de fysiotherapeut: 1-1,5 jaar. En dat klopte. In de tussentijd kon ik al gauw weer alles, maar het bleef gevoelig en ik had aan die kant wel wat mindere kracht en coördinatie bij het zwemmen. Heel geleidelijk trok het weg, en inderdaad, ergens na een dik jaar was het over.

mcguyver schreef:

Hij liet mij via de echo de aangedane pees zien, die was ongeveer een cm dik. En de gezonde pees, die was 3 mm dik. Die verdikking zal pas na vele maanden weg zijn.

Ja, ik heb ook wel eens zo'n echo gezien, gelukkig niet van mezelf, maar bij een workshop over achillespeesblessures. Frappant verschil zichtbaar tussen gezond en geblesseerd!

Louise

6

Re: geen jumpersknee maar wel de behandeling (EPTE) ervan

Ik heb een irritatie van "een" pees in de knie gehad. Pas na anderhalf jaar en dagelijks oefeningen namen de klachten af. Na twee jaar zijn ze nog steeds niet volledig weg. Ik zal mijn fysio ook eens vragen naar EPTE, had er nog nooit van gehoord.