1

Onderwerp: Fietstrainers

Maar even een algemeen topic voor al je vragen over fietstrainers.

Gelijk de eerste:
Ik heb dus sinds vorige week een Tacx Flux.
Ik calibreer hem telkens voor ik begin, maar mijn god, ik trap me het leplazarus en dan haal ik net 20km/u volgens dat ding??
Terwijl ik dit buiten makkelijk wegfiets kwa snelheid.

Moet ik nog wat instellingen in die app aanpassen ofzo?
Ik zie een ftp waarde, een vermogenswaarde, die heb ik nietczelf ingesteld ofzo, moet dit wel?

2

Re: Fietstrainers

Hey Hedcandy, bij mijn trainer moet je de calibratie eigenlijk pas doen na 10 minuten warmfietsen, maar dat doe ik zeker niet iedere keer. Als je voor de eerste keer Zwift gebruikt schat die je FTP, klopte bij mij vrij goed. Loopt het vliegwiel wel goed vrij?

3

Re: Fietstrainers

Welke app gebruik je dan Hedcandy?
Ik HR mijn Tacx met Zwift gekoppeld en daar een FTP test gedaan .
In hoeverre de snelheid realistisch is met een app welke dan ook zou ik niet weten .

4

Re: Fietstrainers

Ik doe niet aan zwift of zulke programma's.
Het is de app van Tacx zelf.
Nergens lees ik wanneer je precies moet calibreren...meteen of pas na 10min,werkelijk geen idee? Sowieso, er staat trappen tot 30km/u, maar wie bepaald dan dat ik de 30 heb gehaald? Ik bedoel, hij moet toch ergens op geijkt worden oid?

5

Re: Fietstrainers

Ah okay , heb geen ervaring met de Tacx app .

6 Laatst bewerkt door Sandra86 (28-12-19 20:44:46)

Re: Fietstrainers

Ik heb helaas ook geen ervaring met de Tacx app. Je fietstrainer weet wel wanneer je de 30 km/u hebt gehaald, omdat je waarschijnlijk ergens heb ingesteld dat je en wielrenfiets hebt, en 1 rotatie van de cassette is dan een bepaalde afstand (van je virtuele achterwiel zeg maar). Maar ik weet helaas ook zo geen oplossing voor je probleem...

7

Re: Fietstrainers

Heel in het begin met instellen heb ik de utility app van Tacx gebruikt . Dat ging probleemloos.
En ik ben echt niet handig met dit soort dingen .

8

Re: Fietstrainers

Ok, die utility app heb ik ook op mn foon,maar nog niets mee gedaan. Misschien vind ik daar de oplossing. Ik ga zoeken!

Ik vond op fb een tacx flux groep, hopelijk kunnen ze me daar ook helpen als ik word toegelaten...

9

Re: Fietstrainers

Ik hoop dat je daar de oplossing vind !
En anders in de FB groep ... succes .

10

Re: Fietstrainers

Als je een Tacx flux trainer hebt, dus zonder achterwiel, dan hoef je niet te kalibreren. Er valt namelijk niks te kalibreren, want je hebt geen achterwiel. De snelheid wordt dus berekend aan de hand van de omwentelingen van je cassette en een standaard race wiel denk ik. Ik fiets altijd op vermogen. Ik heb gelezen dat dat vermogen goed overeen komt met de werkelijkheid.
Hoewel kalibreren niet nodig is, de app van Tacx vraagt er wel om, geen idee waarom. Volgens mij kan je deze app ook gebruiken voor trainers waar je wel een achterwiel hebt. Ik vind de app van Tacx zelf dan ook erg tegenvallen. Als je lokatie uit hebt staan op je telefoon maakt hij gewoon geen verbinding, maar voordat je er achter bent dat dat het probleem is... Zo zijn er wel meer dingetjes. Ik vind het jammer dat je niet zelf een eenvoudig trainingsprogrammatje kan maken met wat intervallen enzo. Doe ik gewoon door op plus en min te drukken. Je ziet wel real time je vermogen en je gemiddelde vermogen, da's wel weer handig.

11

Re: Fietstrainers

Maar ik kan elke casette monteren opdat ding, hoe weet hij dan op welk verzet ik rijd? Want dat bepaald mede de snelheid....
Een hoop vragen dus nog, helaas nog geen antwoorden.
Die fb groep lijkt eerder te slapen want ben nog niet toegevoegd.
Ik ga wel verder zoeken naar hulp, des noods bij Tacx zelf...

12

Re: Fietstrainers

Hedcandy schreef:

Maar ik kan elke casette monteren opdat ding, hoe weet hij dan op welk verzet ik rijd? Want dat bepaald mede de snelheid....
Een hoop vragen dus nog, helaas nog geen antwoorden.
Die fb groep lijkt eerder te slapen want ben nog niet toegevoegd.
Ik ga wel verder zoeken naar hulp, des noods bij Tacx zelf...

De cassette die je monteert bepaalt niet de snelheid. Het aantal omwentelingen van je cassette (en dus je wiel) bepaalt de snelheid. Type cassette, of nog specifieker, het tandje dat je gebruikt, bepaalt het aantal omwentelingen van je trappers. Kortom, als je dus een constante snelheid rijdt en je schakelt een tandje lichter dan ga je sneller trappen. Je kan dus ook gerust schakelen tijdens het Tacxen.

De Tacx weet niet welk verzet je rijdt. Hoeft ook niet.
Ik geb in mijn trapper wel een cadanssensor zitten en die herkent hij, dus dan weet ik naast vermogen ook de trapfrequentie.

Eigenlijk is die snelheid ook niet zo relevant, ik train altijd op "power" en dan zie je het vermogen dat je levert. Ik doe elke 4 weken een FTP test en dan ik zien of mijn vermogen is toegenomen. Meer vermogen zal dan straks resulteren in een hogere snelheid op de weg.

13

Re: Fietstrainers

Ik vind Zwift steeds leuker worden !
Heb nu over de wintermaanden de betaalde versie .
Heb al een paar keer zelf een training gemaakt .
Maar ook de Companion app gebruikt .
Vandaag een cruise interval training gedaan .
Heerlijk !

@ Hedcandy ; heb je al op YouTube gezocht ? Daar staan ook vaak instructie filmpjes op .

14

Re: Fietstrainers

Ik fiets niet binnen, maar Remco verwoordt wel wat ik ook dacht: boeien, die snelheid - het gaat om het vermogen. Daar zou ik me op richten inderdaad.

Louise

15

Re: Fietstrainers

Het is inderdaad lastig om de switch te maken van fietsen op de weg naar een fietstrainer.

Ik herken wel dat de snelheid op een fietstrainer lager ligt dan op de weg, en het verzet staat een stuk lager.
De weerstand stel ik handmatig in op 2 van 10.
(Ik gebruik een oude Tacx cycletrack met powermeter en speed sensor op de fiets)

Ik ken de Flux niet, dus kan ik niet inschatten of de calibratie gelukt is.
Hoe stel je de weerstand op de cassette in? Simuleer je een helling of stelt de app/software deze in aan de hand van een virtueel parcours?

Het heeft mij geholpen om het idee van snelheid, weerstand en verzet los te laten en puur naar vermogen en cadans te kijken.
Je geeft aan dat je Zwift niet gebruikt, maar hierin zitten een hoop trainingen die op vermogen gebaseerd zijn i.c.m. cadans die je door te schakelen en/of weerstand aan te passen in het juiste window houdt.

Hiervoor is het wel goed om je FTP bij benadering te weten en in te stellen. Hiermee worden de trainingen beter op je eigen vorm afgestemd. (alles op basis van % FTP). In Zwift zitten ook tests om deze te bepalen (al weet ik niet hoe nauwkeurig dit is), misschien in de Tacx companion app ook?

Mocht je nog een cadanssensor voor je crank nodig hebben, geef maar een gil. Ik heb nog een Garmin ANT+ sensor liggen als je wilt.

16

Re: Fietstrainers

Hedcandy schreef:

Maar even een algemeen topic voor al je vragen over fietstrainers.

Gelijk de eerste:
Ik heb dus sinds vorige week een Tacx Flux.
Ik calibreer hem telkens voor ik begin, maar mijn god, ik trap me het leplazarus en dan haal ik net 20km/u volgens dat ding??
Terwijl ik dit buiten makkelijk wegfiets kwa snelheid.

Moet ik nog wat instellingen in die app aanpassen ofzo?
Ik zie een ftp waarde, een vermogenswaarde, die heb ik nietczelf ingesteld ofzo, moet dit wel?

Hoi

In de app, rechtsonder bij settings, dan training settings kun je je FTP waarde aanpassen.
Als je deze niet weet zou ik eens beginnen op 200 of zo, eerder lager als hoger, dat komt vanzelf ;-)
Op het Internet kun je verder vinden hoe je je FTP  beter kan vaststellen
Ik gebruik de Tacx app verder niet, ik rij alles op TrainerRoad, ook die heeft eigen tests daarvoor

Misschien gebruikt de app de ingestelde FTP waarde als basis voor je oefeningen, zo werkt TrainerRoad nl ook
Intervallen op bv afwisselend 110% en 40% of zo. Als je ingestelde FTP dan (te) hoog is, wordt het al gauw (te) zwaar

Daarnaast is er zoiets als ERG mode: de trainer genereert altijd de ingestelde weerstand, los van de cadans die jij trapt. Kortom bij een hoge cadans gaat de ervaren weerstand omlaag, bij lage cadans omhoog om aan de ingestelde waarde te komen.
Schakelen in ERG hoeft dus niet ... maar als de ingestelde waarde te hoog is, en je cadans gaat daardoor omlaag, gaat de trainer reageren met meer weerstand ... dit noemen ze de "spiral of death"

Zwift kun je volgens mij gratis een week proberen, voor TrainerRoad kun je van een reeds betalende gebruiker een voucher krijgen voor drie maanden (HINT)

Zoals al boven uitgelegd, gaan de trainers en apps uit van een standaard race wiel. Met de omtrek daarvan en de omwentelingen aan de as kan een snelheid en afstand worden bepaald. Deze zou niet anders moeten zijn als buiten, eerder hoger als lager: je trapt binnen nl zonder de buitenweerstand van de weg en wind.

Hopelijk kun je hier wat mee ... geef anders wat meer info over wat je nu doet met de app, de oefening en de waardes op je scherm of zo.

Groetjes
D.

17

Re: Fietstrainers

Dank voor jullie reacties!

Duiksmurf, ik zal eens kijken wat de instellingen zijn in de app.

Rdlk, dank je voor je aanbod, maar ik heb reeds een cadanssensor op mn trek, die connect ook met de flux.

18

Re: Fietstrainers

Gisteren wat uitleg gekregen van iemand, blijkt dat ik die hele Tacx app nooit aan heb gezet tijdens de training.
Vandaag dus wel gedaan en gelukkig! Daar lijkt de snelheid meer op wat ik doe.

Nu de volgende vraag: hoe zorg ik dat mijn Garmin er hetzelfde over denkt als de Tacx?
Alle waardes (hf, rpm, wattages) zijn gelijk, maar de snelheid en dus de afstand verschilt enorm.

Bijgevoegd 2 screenshots, van dezelfde training, 1x Tacx, 1x Garmin

19

Re: Fietstrainers

Zou het wellicht te maken kunnen hebben met het ingevoerde gewicht in de app? Ik heb bij Strava een tijd lang gehad dat ik heel erg veel kcal verbrandde tijdens een activiteit, veel meer dan op andere apps. Totdat ik zag dat ik bij het invoeren van mijn gewicht een 1 te veel ingevoerd had, ik woog volgens de app dus 100 kg te veel... Wellicht heeft dit ook met iets soortgelijks te maken?

20

Re: Fietstrainers

Hedcandy schreef:

Gisteren wat uitleg gekregen van iemand, blijkt dat ik die hele Tacx app nooit aan heb gezet tijdens de training.
Vandaag dus wel gedaan en gelukkig! Daar lijkt de snelheid meer op wat ik doe.

Nu de volgende vraag: hoe zorg ik dat mijn Garmin er hetzelfde over denkt als de Tacx?
Alle waardes (hf, rpm, wattages) zijn gelijk, maar de snelheid en dus de afstand verschilt enorm.

Bijgevoegd 2 screenshots, van dezelfde training, 1x Tacx, 1x Garmin

Wat heb je nu aan wat gekoppeld dan? Flux is direct-drive toch? Neem aan dat je dan de Garmin de Taxc hebt laten "ontdekken"?
De Tacx geeft volgens mij zelf geen snelheid door alleen omwentelingen. Deze worden in de app(s) omgerekend naar snelheid op basis van van de wielmaat. Vergelijk dit met de wielmagneet normaal op je achter of voorwiel: aantal tikken * wielomtrek / tijd.

Ik denk daarom dat je mogelijk in de Garmin nog ergens je wielmaat goed moet zetten ...


Andere optie is ff kijken welke sensoren de Flux allemaal adverteert. Mijn Tacx geeft aparte sensoren voor snelheid/cadans en power, maar daarnaast ook een "electronic trainer". En dan soms ook nog ANT+ en Bluetooth versies :-(

Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ik ze allemaal moet aanvinken, met name om de sync tussen Trainerroad en mijn Garmin Connect compleet gevuld te krijgen. Wonderlijk maar waar :-(

Succes
D.

21

Re: Fietstrainers

Even iets anders waar ik nieuwsgierig naar ben bij jullie. Ik heb een prehistorische spinfiets op zolder staan. Die roest inmiddels aan alle kanten vanwege het zweet wat tijdens een goeie sessie van mij af vliegt. Maar hoe doen jullie dat met je goeie fiets?

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: Fietstrainers

Ik heb een handdoek over mijn stuur en stang hangen. Na het fietsen neem ik alles ook nog ff gauw af. Ik denk dat wanneer ik dat doe de schade beperkt blijft

23

Re: Fietstrainers

Handdoek over frame en aerobars. Zo creëer je bij de aerobars zelfs een plekje voor je telefoon, eten etc. En onder de Tacx een oud yoga matje.

Ik kan uit ervaring vertellen dat het wel aan te raden is de handdoek regelmatig te verversen. Niet zozeer wegens aantasting van de fiets, maar wegens aantasting van het reukorgaan.

24

Re: Fietstrainers

handdoek over stuur en onder de fiets
fiets en taxc op een yoga mat (meer voor geluid als voor vocht)
een tacx sweat protector over het balhoofd en de stang

en een joekel van een ventilator die het meeste naast mijn frame blaast en daarbij toevallig ook zorgt voor verkoeling ;-)


verder inderdaad schoonhouden, extra vet smeren daar waar het kan. en goed in de gaten houden

fiets en tacx houden zich hiermee prima

fietsschoenen daarentegen hebben het zwaar ... :-(

grtz
D.

25

Re: Fietstrainers

Same, matje onder de fiets, handdoek op het stuur en de stang.
Kreeg nu zo'n lang smal handdoekje van Tacx bij mn Tacx, die past daar wel handig overheen. Goede marketing weer van ze...