1

Onderwerp: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Misschien is dit een onderwerp waar je als je nu naar buiten kijkt niet meteen aan zou denken, maar ik vroeg me af hoe mensen zich voorbreiden op omstandigheden die warmer en zonniger zijn dan hier in NL. In mei staat mijn eerste IM 70.3 in het buitenland gepland.

Zon - begin mei ben ik meestal nog vrij bleek en dus niet tegen zon bestand. Hoe bereiden jullie je daar op voor?
- zonnebank ( is niet zo goed voor je huid)
- extra vitamine C en E ( men beweert dat die gelpen je huid te beschermen tegen zon.
- kleding met lange mouwen? (Lijkt me niet echt prettig, maar zou kunnen helpen)
- zonnebrandcreme.... Ik smeer me altijd voor de start in, maar vraag me af hoeveel effect het nog heeft na het zwemmen. Tijdens fietsen zweet ik de zonnebrandcreme van mijn armen, mijn zweet is dan soms gewoon wit en het loopt er af...

Warmte - ik verwacht niet dat jet extreem warm zal zijn. Toch vraag ik het me af, je leest veel over mensen die naar de sauna gaan om aan warmte te wennen. Zou dat nou echt helpen?

Kortom ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (05-01-20 05:39:45)

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Zonnebrand: zie desbetreffend topic hierover,dan lees je welke het zwemmen overleven en welke niet.

https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=4891

Zonnebank is bij mij no go. Dus ik smeer.

3

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Bij ons in de groep zijn er jaarlijks verschillende mensen ie naar Kona gaan en daar is het dus pas echt warm. Er op tijd zijn zodat je aan de warmte kunt gewoon worden. En vorig jaar zijn er ook veel warmte training bij BAKALA gaan doen dan meten ze ook je mineraal en vochtverlies op zodat je dit ook bij inspanning kunt compenseren.

4

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Ik heb er geen ervaring mee maar zit me te bedenken dat je dit prima zelf zou kunnen trainen.

In je paincave flink de verwarming aan, standje tropisch. Geen ventilator.
En dan aan de bak.

Van te voren je gewicht meten en naderhand, dan weet je hoeveel vocht je verliest en kun je hierop inspelen.

Ik smeer me meestal vooraf wel in met zonnebrand maar blijk achteraf toch verbrand te zijn en nog een week met men startnummer rond te lopen wink

5

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Hedcandy schreef:

Zonnebrand: zie desbetreffend topic hierover,dan lees je welke het zwemmen overleven en welke niet.

https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=4891

Zonnebank is bij mij no go. Dus ik smeer.

Interessant stukje om te lezen, bedankt.
Zonnebank ben ik ook niet zo weg van.

6

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

ronnyke schreef:

Bij ons in de groep zijn er jaarlijks verschillende mensen ie naar Kona gaan en daar is het dus pas echt warm. Er op tijd zijn zodat je aan de warmte kunt gewoon worden. En vorig jaar zijn er ook veel warmte training bij BAKALA gaan doen dan meten ze ook je mineraal en vochtverlies op zodat je dit ook bij inspanning kunt compenseren.


Ik ben er inderdaad al een aantal dagen van te voren, dat zal schelen.

7

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Tri-John schreef:

Ik heb er geen ervaring mee maar zit me te bedenken dat je dit prima zelf zou kunnen trainen.

In je paincave flink de verwarming aan, standje tropisch. Geen ventilator.
En dan aan de bak.

Van te voren je gewicht meten en naderhand, dan weet je hoeveel vocht je verliest en kun je hierop inspelen.

Ik smeer me meestal vooraf wel in met zonnebrand maar blijk achteraf toch verbrand te zijn en nog een week met men startnummer rond te lopen wink

Mijn paincave is ook mijn sleepcave dus de verwarming op standje tien lijkt me niet zo'n goed idee.  Ventilator uitzetten zou ik wel kunnen doen als ik Tacx.
Vorig jaar eentje gehad waarbij ze met stift startnummer op je arm zetten, doordat ik me had ingesmeerd bleef dat niet zitten. Dat bleek meteen al en ik had gelukkig nog wat tijd voor de start. Moeten gaan zoeken naar een doek om arm mee af te vegen en terug om nummer opnieuw op mn arm te laten zetten...

8

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Insmeren in T1 kan in 30 sec. Of je bindt een kleine tube op je fiets en smeert in de eerste kms en gooit tube weg in eerste aid station.
In T2 kun je weer een klodder opsmeren.
Zelf heb ik er geen last van, mijn oma was Indonesisch smile . Bij IM Maastricht wel voor het fietsen even ingesmeerd, maar verder doe ik het bijna altijd op de 'mannenmanier', maar dan dan zonder de 'mannenmanier' gevolgen. Overigens smeer ik mezelf wel in normaliter, maar verbranden van de zon, ook zonder smeren, gebeurd mij zelden.

9

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Truisuit met mouwtjes scheelt al heel veel, meestal verbranden je schouders toch het hardst.
En inderdaad gezicht en nek of vantevoren goed insmeren (kortere afstand) of in de wisselzone bij een langere afstand.

Zolang je niet in zout water zwemt, trekt dat wel goed in en heb je er wel degelijk wat aan.

10

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

LindaRotterdam schreef:

Truisuit met mouwtjes scheelt al heel veel, meestal verbranden je schouders toch het hardst.
En inderdaad gezicht en nek of vantevoren goed insmeren (kortere afstand) of in de wisselzone bij een langere afstand.

Zolang je niet in zout water zwemt, trekt dat wel goed in en heb je er wel degelijk wat aan.

Ik doe dit jaar voor het eerst midden afstand. Twee zelfs. Het zwemmen is bij beiden in zee. Ik heb alleen trisuits zonder mouwen. Ik weet eigenlijk niet zeker of een trisuit met korte mouwen is toegestaan en of dat niet vervelend is onder mn wetsuit. Ik lees dat veel mensen enthousiast zijn over zonnebrandcreme van P20 dus die ga ik uitproberen.

11

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Mouwloze trisuits mogen altijd en trisuits met mouwtjes officieel vanaf de middenafstand.
Dat zijn de regels van de UCI, IM wil er nog wel eens van afwijken omdat die eigen regels hebben.

Maar op de MD en LD mag je dus feitelijk alles aan.
Op kortere afstanden zul je in Nederland niet zo snel problemen krijgen als je mét mouwtjes start, een uitzondering hierop zijn de divisiewedstrijden, dan wordt er wel streng op gelet.

12

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Bedankt voor die info Hedcandy, ik wist niet meer hoe het precies zit. Aangezien ik tot nu toe alleen kortere afstanden 1/8, sprint, 1/4, OD, en1/3 heb gedaan klopte mijn idee wel dat mouwen verboden zijn. Maar voor de halve dus niet. Ik doe halve IM. Ik heb een trisuit van mn club. Was aan het overwegen een tweede trisuit te kopen. Voor het geval er eens wat mee gebeurt, een haal er in of een rits die blijft vastzitten ofzo. Dan koop ik er dit keer één met mouwtjes...

13

Re: Voorbereiden op zonnige omstandigheden

Ik zou vooral zoveel mogelijk buiten trainen zodra de eerste zonnestralen er zijn. Een basislaagje leggen als het ware. Tacx-en kun je ook in de tuin of op het balkon bv (als die op de zonkant liggen). In april en begin mei heb je meestal wel flink wat zon al.