1

Onderwerp: sportwasmiddel is dat wat?

Even een vraag vanuit het huishouden :-)

Met mijn eigen sportactiviteiten, een zweetpuber die ook sport en nog 3 gezinsleden die enige sportwas veroorzaken vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met het fenomeen sportwasmiddel. Op een ander forum was dit een tip om zweetlucht uit sportkleding te wassen, maar ik vraag me af of het echt werkt.

De hoeveelheid was is hier dusdanig groot dat ik niet per sportactiviteit een miniwasje draai of alles een nacht laat weken in een emmer met azijnwater, dat vind ik vanuit milieu-oogpunt en uit praktisch oogpunt niet te doen.

Dus tri-vaders en moeders kom maar door...

2

Re: sportwasmiddel is dat wat?

Ik mik alles door elkaar. Er blijven geen luchtjes hangen. Ik gebruik het wasmiddel dat er op dat moment staat. Geen bijzondere behandelingen. Op 1 kledingstuk na: mijn Castelli tri suit. Die was ik op max 30 graden cfr wasvoorschrift.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: sportwasmiddel is dat wat?

Men gebruikt over het algemeen teveel wasmiddel, dit spoelt niet goed uit, met als gevolg dat zweetbacterie zich binden aan de wasresten en dus meer zweetlucht in je kleding komt.

Dus, gebruik zeer summier wasmiddel!

Als ik een sportwasje draai op 30 gr dan doe ik er amper wat bij.
Maar ik gooi de sportkleding net zo makkelijk mee bij de gewone was. Gewoon wat t beste uitkomt.
In elk geval laat ik het geen 2 dagen liggen in de wasmand. Zweet tast ook de stof aan, met name sport bh's worden hierdoor snel te ruw en schuren dan mn borsten kapot.

4 Laatst bewerkt door Louise (10-01-20 19:57:59)

Re: sportwasmiddel is dat wat?

De grote hoeveelheden was is wel een nadeel van sporten, ja, haha.
Hier gaan de sportspullen ook gewoon mee met de andere was, op 40 graden en zweethemden en sokken op 60 als ik die toevallig draai. Behalve een paar dingetjes die ik op de hand doe, waaronder de triathlonpakjes en de bijzondere shirts waarvan ik de kleuren en/of het wit mooi wil houden. Verder geen bijzondere behandeling. Ik ben ook heel spaarzaam met (vloeibaar, eco) wasmiddel. Het ligt soms wel eens 3-4 dagen. Geen luchtjes, en  ook geen andere problemen.

In speciaal sportwasmiddel geloof ik niet, dat klinkt mij in de oren als marketingtruc.

Louise

5 Laatst bewerkt door Sandra86 (10-01-20 22:28:07)

Re: sportwasmiddel is dat wat?

Luie sportmoeder hier, ik doe 2 soorten wassen, een 60 graden was voor handdoeken etc. en een 40 graden was voor de rest. Ik gooi gewoon alle kleuren bij elkaar (nieuwe kleren wel eerste keer apart). Wasmiddel zoals op voorschrift, ik gebruik wel neutral sinds we een kleine hebben, die is nogal gevoelig voor eczeem. Mijn man heeft op een of andere manier een zweetlucht die moeilijker te verwijderen is dan de mijne (?) maar als ik zijn kleding nog stinkt na het wassen laat ik die even los weken in wat azijn/water en daarna gooi ik het weer in de wasmachine, dat is meestal wel de oplossing (en anders is het vaak toch al oud en gooi ik het weg).