1

Onderwerp: eerste triathlonfiets

Na een aantal traithlons gedaan te hebben op mijn normale racefiets wil ik een triathlonfiets gaan aanschaffen.
Ik heb reeds een bikefit ingepland staan voor vrijdag.


Wat is jullie ervaring mbt waar kun je het beste je geld aan uit geven

groep 105 met betere wielen en wattage meter
ultergra met betere wielen (en later powermeter)
Ultegra DI2 (en later powermeter en betere wielen)

en dan uiteraard nog de vraag disk of velg. Als ik velgremmen neem kan ik (voorlopig) mijn Ffwd 6.0 wielset gebruiken tevens heb ik nu een stages (Ultegra) wattage meter 1ste generatie 172,5mm

Dit is nog los van de diverse fiets merken want daar kan ik pas iets zinnigs over zeggen na de bikefit. Ik heb nl erg lange benen in verhouding tot de rest.

budget ligt zo rond de 4500 euro

wie heeft er advies.
alvast bedankt

2

Re: eerste triathlonfiets

Dat is een aardig budget!
Ik zou wel voor schijfremmen gaan. Over een paar jaar is er niks anders, en het remt beter in de regen met carbon wielen.
Ik heb geen ervaring met Di2, en geen klachten over 105 en ultegra, dus ook nog geen reden gezien om op electronisch over te gaan. Maar ik lees wel vaak van mensen die wel over zijn gegaan, dat ze niet meer terug willen.

Het ligt aan het frame, maar volgens mij zou het moeten kunnen om een Di2 set up met goede wielen te vinden voor 4500 euro. Een powermeter heb je al.

3

Re: eerste triathlonfiets

Op mijn racefiets heb ik nu DI2 zitten en vind dat erg prettig dus vandaar mijn twijfel.

4

Re: eerste triathlonfiets

Op mijn tijdritfiets heb ik 105, op mijn racefiets ultegra, schakelt allebei prima. Op mn MTB waarmee ik altijd in de blubber rij heb ik destijds gekozen voor de wat duurdere XTR onderdelen. Intensief gebruikt vanaf 2009 en loopt nog steeds prima. Op mijn woon-werkfiets zit Tiagra, daarvan merk je dat het iets minder licht werkt en is veel vatbaarder voor dingen als roest e.d.

Betere wielen hebben vaak ook betere rij eigenschappen en ik merk duidelijk verschil tussen verschillende wielsets. Ik zou dus eerder voor betere wielen gaan als je moet kiezen, maar met jouw budget is ultegra en een mooie wielset waarschijnlijk ook een optie.

Powermeter ligt er aan. Als je het prettig vind of gewend bent om op vermogen te rijden, zou ik het wel doen. Anderen rijden puur op gevoel. Is je eigen keuze denk ik.

5

Re: eerste triathlonfiets

Wielen versus powermeter hangt ervan af wat je wilt. Meteen sneller worden dmv je  materiaal, dan wielen. Op de wat langere termijn sneller worden door slim en gericht trainen, dan kan een vermogensmeter daarbij helpen. Als je dat dan ook echt van  plan bent. Als je toch niet gericht traint, heb je er niet veel aan. Train je al wel met een hartslagmeter, zijn je trainingszones goed bepaald en werk je daar al mee? Zo niet, begin dan daarmee. Vermogensmeter kan dan later altijd nog. Dat geeft vooral extra precisie.

Ik vind 105 zelf een prima groep en de meerwaarde van de groepen daarboven beperkt, kan je bovendien ook later nog upgraden eventueel. Ik rijd zelf niet met DI2, dus dat zou ik ook niet weten.

Louise

6

Re: eerste triathlonfiets

Voor dat budget zou ik gaan voor:

Di2 met twee schakelpunten (ligstuur en bij de remgrepen), velgremmen, zodat je je FFWD hoge wielen kunt blijven gebruiken.

De groep upgrade je niet snel, de wielen en powermeter kan altijd.

Schijfremmen hebben nul toegevoegde waarde op een TT, dus zonde om daar 500 euro extra voor uit te geven, zeker omdat je dan ook direct aan andere wielen vastzit en er dus geen Di2 budget meer is..

7

Re: eerste triathlonfiets

+1 voor DI2 op de triathlonfiets, dat is echt een meerwaarde. Dit aangezien je dan zowel bij de remgrepen, als in de aerobars kunt schakelen.

Wielen is een lastige. Een setje met hoge velgen staat veel mooier en rijd ook echt wel sneller. Maar dat hoeft de kop niet te kosten, zeker als je die uit China haalt. Veel sneller wordt je niet van wielen die €2000 kosten tegenover wielen van dezelfde hoogte uit China die daar maar een kwart van kosten. En tegenwoordig lees ik hele goede recenties over dat soort wielen.

Powermeter is zoals gezegd alleen interessant als je die gaat gebruiken om beter te trainen.

8

Re: eerste triathlonfiets

Ik zou, zeker als je nu al op wattage traint, een powermeter op je TT bike zetten.
Zo’n ding is niet alleen handig voor te trainen, maar in een wedstrijd super om goed in te delen zodat je niet (zoals mensen het vaak doen die op gevoel er in gaan) te hard gaan in het begin van het fietsonderdeel en dat moeten bekopen op het looponderdeel.

Ik vind Hartslag op zichzelf helemaal geen fijne graadmeter, omdat ie veel te wisselend is, vermogen losstaand is ook niet optimaal - maar de combinatie is echt top, omdat je niet alleen gericht kan trainen maar ook signalen van vermoeidheid en overtraining eerder oppikt dan zonder een van beiden.

Voor 4500 euro zou ik gaan voor ultegra Di2 en de Stages gewoon regelmatig even omzetten totdat je een tweede powermeter kan kopen. Eventueel tweedehands. Velgen kunnen naderhand ook nog gedaan worden en als je voor velgremmen gaat gewoon ook blijven wisselen met je FFWD wielen. In die prijsklasse kun je echt wel iets moois vinden