1

Onderwerp: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Hallo mede triathleten

Ik zat vanmorgen op de mtb mijn duurrit van 2 uur af te werken. Toen ik dat aan het doen was, bedacht ik me wat nou eigenlijk effectiever is: de mountainbike of de racefiets

Hier nog wat extra informatie: donderdagmorgen werk ik altijd een fietstraining af, alleen heb ik maar tijd van 9 tot 11 ivm schoolgaande kinderen. Dus ik wil die tijd zo goed mogelijk indelen. Nu in de wintermaanden werk ik dan een duurritje in zone 1 af van 2 uur. De ene keer pak ik de mountainbike en de andere keer de racefiets.

Op de mountainbike rijd ik dan een gemiddelde van zo'n 23 tot 25 kmh in zone 1 dus ongeveer 50km
Op de racefiets rijd ik ongeveer 27 tot 29 kmh in zone 1 dus dat is ongeveer 58km

Wat is dan effectiever:
Op de mountainbike rijd ik minder kilometers maar draai ik wel meer omwentellingen per uur met mijn benen of
de racefiets, minder omwentellingen per uur maar wel meer kilometers per uur.

ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden

2

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Ik zou lekker doen wat je het leukste vindt. Het is je hobby neem ik aan.

Waar je wel rekening mee kan houden is trainen van je houding. Race je ook op je racefiets? Anders zou ik ook regelmatig op de tijdritfiets trainen.

3

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Globaal: Okt tm mrt MTB
                April tm Sept racer

Mtb is meer intervallen, ik rij puur onverhard, singletracks en voor de fun.
Zodra het beter weer wordt stap ik op de racer en ga dan lekkere D1 kilometers maken.

4 Laatst bewerkt door Louise (09-01-20 20:42:11)

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Mij lijkt plezier ook het allerbelangrijkste. Ik zou niet alleen D1 doen, maar ook intervallen, maar dat kan op allebei de fietsen. Eventueel kan de houding wel een overweging zijn, ja, beste is altijd om zo veel mogelijk te trainen in de 'wedstrijdstand', maar dan vind ik nog plezier (en eventueel ook veiligheid) belangrijker in deze tijd van het jaar.

En in elk geval: hoe snel je rijdt (en dus ook hoe veel kilometers in 2 uur) is totaal irrelevant. Dat ligt aan fiets, wind, kou, ondergrond, kleren, drukte, noem maar op, allemaal 'externe' dingen die niets zeggen over de kwaliteit van je training. Sowieso niet, en 's winters al helemáál niet. Je benen en je hart enzo hebben sowieso geen kilometerteller meelopen, hè - maar voor tijd hebben ze wel enig gevoel.

Louise

5

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Train je voor een 1/8e of een full ironman afstand? nogal een verschil in behoefte aan bepaalde trainingen. En wat do eje de rest van de week? Als je in het weekend wel een langere training uitvoert, dan kan de donderdag heel goed gebruikt worden voor wat interval trainingen. Is de donderdag je langste training van de week, dan is een duur training van 2 uur wel weer het juiste.
Op welke fiets maakt echt niet veel uit op dit moment van het seizoen.

6

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Aan de snelheden te zien rijdt je de mtb voornamelijk op de weg. Dan lijkt dat mij weinig meerwaarde te geven ten opzichte van de racer.

7

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Zou het trainingseffect vooral meten in intensiteit. Als die voor beide (Z1) hetzelfde is, is er weinig verschil.
Behalve dat je uiteindelijk liever op de fiets traint die je ook gebruikt in de wedstrijd.

En kijk even wat veiliger is, dat is voor mij nog wel eens de reden om de crosser/mtb te pakken als het bijv. slecht weer is.
Effectiviteit van de training is negatief als je onder een auto belandt wink

8

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Niet alleen de auto is dan het risico, deze periode is de weg ook zeer nat en smerig na de afgelopen regenmaanden (hier in Noord Holland in elk geval) Voor mij ook reden om vaker de MTB te pakken met wegbandjes erop.

9

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

wilagro schreef:

Niet alleen de auto is dan het risico, deze periode is de weg ook zeer nat en smerig na de afgelopen regenmaanden

De smerigheid van de weg is mij toevallig de laatste weken ook erg opgevallen - in Zuid-Holland dan, gewoon in de stad zelfs. Lijkt wel erger dan andere winters.

Louise

10

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Bij ons idem, ze zijn nu ook nog maar de bieten aan het wegvoeren dus dat brengt ook altijd wel de nodige vuiligheid mee en het smerige weer is ook niet bevorderlijk moest het gewoon droog en fris zijn zou al veel goed doen.

11

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Dank allen voor de reacties, hier nog wat verdere toelichting,

Ik train voor de kwart/olympische afstand. Misschien dat daar nog een halve Bij komt dit seizoen.

Ik heb naast mijn MTB en racefiets ook nog een tijdrit fiets staan. Hier rijd ik ik alleen op als het mooi weer is vanaf april om de houding te oefenen.

Donderdag is mijn duurtraing dag, en op zaterdag doe ik interval. Of ik pak mijn racert en ga intervallen of ik duik met de MTB een parcours op.

Vind het allebei saai, duurtraining op de fiets in de winter. (Ben een koukleun) maar liever buiten dan binnen op een tacx. Dat kan ik niet langer als 30min volhouden.

Het gaat mij erom dat ik met een goede basis conditie heb zodra het weer beter wordt en ik me dan kan richten op snelheid training

12

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Basis trainen bestaat nu eenmaal uit lange en zo veel mogelijk (saaie) kilometers maken, dat is nu eenmaal iets wat de meeste onder ons wel doen. Ik zit nu rond de 200km per week maar dit zal stilaan wel meer beginnen worden.

13 Laatst bewerkt door daveke (13-01-20 04:23:58)

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Ik denk dat 85-90% van al mijn loop- en fietstraining nu D1 en een beetje D2 is.
Snelheid en afstand zijn voor mij geen maatstaven in dat geheel. Vermogen (en hartslag wel).
Het maakt in die zin weinig uit hoe je die km’s afwerkt, buiten of binnen, race of mtb - al snap ik het wel dat men racefiets zegt als je daar ook je wedstrijden op doet.
Ik train nu vooral heel erg veel binnen (+/- 3 uur lopen, en 6-7 uur fietsen) omdat het kwalitatief gewoon betere trainingen zijn, en ik alvast in de TT houding kan trainen zodat ik er aan kan wennen voor komend seizoen

14

Re: Wat is effectiever als je maar 2 uur kan fietsen?

Elke week 2 uur D1 voegt niet zo veel toe, dat is steeds hetzelfde dus niet veel prikkel meer. Daar kun je ook rustig wel eens wat intervalletjes in inbouwen. Zeker technische, dus bijvoorbeeld een stukje met een veel hogere trapfrequentie fietsen. Maar ook wel intensievere. Of eens overslaan of uitwijken naar een alternatieve training als het echt te beroerd weer is.

En over de saaiheid: op het forum van Fiets schreef een paar dagen terug net iemand heel mooi over D1-trainingen dat het ook een soort yoga/mindfullness/therapie is. Dat herken ik helemaal - fietsen in D1 ruimt m'n hoofd op. Als je dat te pakken kunt krijgen, kun je veel baat hebben bij die trainingen, zeker in deze verder zo prikkelrijke wereld.

Louise