51

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Zeker interessant. Het is wel een gebied waar de gebruiken van profs niet helemaal representatief zijn voor gewone stervelingen - op de foto's van hierboven rijden ze twee keer zo hard (en meer) als ik. Dan speelt aerodynamica een veel grotere rol.

Louise

52

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Louise schreef:

Zeker interessant. Het is wel een gebied waar de gebruiken van profs niet helemaal representatief zijn voor gewone stervelingen - op de foto's van hierboven rijden ze twee keer zo hard (en meer) als ik. Dan speelt aerodynamica een veel grotere rol.

Louise

Daar klopt dus niks van. Vanaf een km of 20 per uur is aerodynamica de meest belangrijke factor. Bij lage snelheden is het zelfs zo dat er per saldo meer gewonnen wordt dan op hoge snelheden. Het is wel zo dat op hoge snelheid er proportioneel meer vermogen nodig is om harder te gaan dan bij lage snelheden. Zeggen dat wat de profs doen dus niet van toepassing is op gewone stervelingen is dus echt dikke nonsens. Het is voor iedereen belangrijk, omdat aerodynamica alles zegt icm vermogen over hoe snel je het fietsonderdeel af gaat leggen. Niks meer, niks minder

53 Laatst bewerkt door HansH (12-01-20 18:43:45)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

daveke schreef:
Louise schreef:

Zeker interessant. Het is wel een gebied waar de gebruiken van profs niet helemaal representatief zijn voor gewone stervelingen - op de foto's van hierboven rijden ze twee keer zo hard (en meer) als ik. Dan speelt aerodynamica een veel grotere rol.

Louise

Daar klopt dus niks van. Vanaf een km of 20 per uur is aerodynamica de meest belangrijke factor. Bij lage snelheden is het zelfs zo dat er per saldo meer gewonnen wordt dan op hoge snelheden. Het is wel zo dat op hoge snelheid er proportioneel meer vermogen nodig is om harder te gaan dan bij lage snelheden. Zeggen dat wat de profs doen dus niet van toepassing is op gewone stervelingen is dus echt dikke nonsens. Het is voor iedereen belangrijk, omdat aerodynamica alles zegt icm vermogen over hoe snel je het fietsonderdeel af gaat leggen. Niks meer, niks minder

Als natuurkundige moet ik hier natuurlijk op reageren.... Jullie hebben allebei gelijk. Naarmate de snelheid toeneemt wordt de aerodynamica inderdaad steeds belangrijker: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html bv laat zien dat:
- als jij bij 10 km per uur een twee maal zo groot frontaal oppervlak hebt, de hoeveelheid vermogen met 25% toe moet nemen om dezelfde snelheid te houden
- bij 20 km/uur moet je al 60% meer vermogen trappen bij een verdubbeling van frontaal oppervlak
- bij 30 km/uur is dat 78%
- bij 40 km/uur is dat 85%
Dus ja, vanaf 20 km/uur loont het al behoorlijk om je aerodynamica in de gaten te houden. Dat klopt. Maar bij 40km/uur wordt het zeker nog belangrijker. Zeker als je bedenkt dat 85% van 250-300W er nogal inhakt....

"Dikke nonsens" is dus niet correct, zeker omdat Louise helemaal niet zegt dat wat de profs doen niet van toepassing is, ze zegt dat bij hogere snelheden aerodynamica een grotere rol speelt. En daar heeft ze dus gewoon gelijk in. (Overigens vind ik ook dat je niet met dergelijk heftig taalgebruik op iemand zou moeten reageren.)

triathlon is 3x leuker!

54

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

+1 voor de natuurkunde!

Je moet sneller dan de klos zijn.

55

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Interessant om de getallen er eens bij te zien!
Toch mezelf maar dwinger om langer op mn stuur te blijven liggen als mn lijf schreeuwt om andere houding haha

56 Laatst bewerkt door daveke (13-01-20 04:33:41)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

HansH schreef:
daveke schreef:
Louise schreef:

Zeker interessant. Het is wel een gebied waar de gebruiken van profs niet helemaal representatief zijn voor gewone stervelingen - op de foto's van hierboven rijden ze twee keer zo hard (en meer) als ik. Dan speelt aerodynamica een veel grotere rol.

Louise

Daar klopt dus niks van. Vanaf een km of 20 per uur is aerodynamica de meest belangrijke factor. Bij lage snelheden is het zelfs zo dat er per saldo meer gewonnen wordt dan op hoge snelheden. Het is wel zo dat op hoge snelheid er proportioneel meer vermogen nodig is om harder te gaan dan bij lage snelheden. Zeggen dat wat de profs doen dus niet van toepassing is op gewone stervelingen is dus echt dikke nonsens. Het is voor iedereen belangrijk, omdat aerodynamica alles zegt icm vermogen over hoe snel je het fietsonderdeel af gaat leggen. Niks meer, niks minder

Als natuurkundige moet ik hier natuurlijk op reageren.... Jullie hebben allebei gelijk. Naarmate de snelheid toeneemt wordt de aerodynamica inderdaad steeds belangrijker: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html bv laat zien dat:
- als jij bij 10 km per uur een twee maal zo groot frontaal oppervlak hebt, de hoeveelheid vermogen met 25% toe moet nemen om dezelfde snelheid te houden
- bij 20 km/uur moet je al 60% meer vermogen trappen bij een verdubbeling van frontaal oppervlak
- bij 30 km/uur is dat 78%
- bij 40 km/uur is dat 85%
Dus ja, vanaf 20 km/uur loont het al behoorlijk om je aerodynamica in de gaten te houden. Dat klopt. Maar bij 40km/uur wordt het zeker nog belangrijker. Zeker als je bedenkt dat 85% van 250-300W er nogal inhakt....

"Dikke nonsens" is dus niet correct, zeker omdat Louise helemaal niet zegt dat wat de profs doen niet van toepassing is, ze zegt dat bij hogere snelheden aerodynamica een grotere rol speelt. En daar heeft ze dus gewoon gelijk in. (Overigens vind ik ook dat je niet met dergelijk heftig taalgebruik op iemand zou moeten reageren.)

Je bevestigt hier dus gewoon wat ik bedoel. Het loont zich ALTIJD. En om dan te zeggen dat wat profs doen niet representatief is voor gewone stervelingen, is dus zoals ik al zei - dikke nonsens. Dat zijn in mijn ogen niet eens zo’n heftige woorden hoor. Een prof zal ten alle tijden proberen zijn frontaal oppervlak zo klein mogelijk te houden om met het beschikbaar vermogen zo hard mogelijk te gaan. Daarbij zoeken ze dan ook nog eens naar een positie waarin dat vermogen maximaal is, en dus niet belemmerd wordt door een TE extreme houding die misschien wel super-aero is, maar minder vermogen kan produceren. Waarom is dat niet toepasbaar op “ons”? Al haalt het merendeel van de mensen hier nog geen 300 watt op FTP, als je met dat vermogen harder kan gaan omdat je houding optimaal is, en je daarmee dus je fietsonderdeel sneller aflegt, door simpele dingen als positie van armen & hoofd etc te verbeteren zie ik dat als dubbele winst. Zowel in de beurs omdat je er geen dure spullen voor hoeft te kopen als qua netto tijdwinst. Dat profs 50 km/h uur rijden, en “normale stervelingen” 35 km/h al bijzonder goed vinden, staat in die zin dus los van elkaar omdat bij beiden de aerodynamica een grote rol speelt hierin. Dat elk detail bij 50 km/h belangrijker is omdat daar netto meer vermogen voor nodig is dan bij 35 km/h, betekent dus niet dat de gewone sterveling door op die details te letten dus niet net zoveel kan winnen. Want die prof wint door die paar watt verschil zelfs minder tijd, dan de sterveling die doordat er netto minder vermogen nodig is om die snelheid te halen dan bij die prof er dus eigenlijk meer winst is. Dan mag jij mij eens uitleggen waarom dat zogezegd, geen dikke nonsens is. Ik ben benieuwd naar je antwoord wink

57

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

HansH schreef:

"Dikke nonsens" is dus niet correct, zeker omdat Louise helemaal niet zegt dat wat de profs doen niet van toepassing is, ze zegt dat bij hogere snelheden aerodynamica een grotere rol speelt. En daar heeft ze dus gewoon gelijk in. (Overigens vind ik ook dat je niet met dergelijk heftig taalgebruik op iemand zou moeten reageren.)

Dank je, en ook voor de getallen! Dat is inderdaad het eerste deel van wat ik bedoelde. Het gaat niet eens om een verdubbeling van het frontale oppervlak natuurlijk, dus in de praktijk gaat het om kleinere percentages.

Waarbij je ook altijd wat verliest, en dat was het andere deel van wat er in mijn hoofd zat: ten opzichte van profs hebben we ook andere beperkingen, zoals bijvoorbeeld mogelijk in onze lenigheid. Waardoor je met een heel aerodynamische zit misschien wel meer aan vermogen verliest dan zij - en dan moeten we daarna ook nog hardlopen. Ik ben op lange afstanden blij als ik aan het eind überhaupt nog kan blijven 'liggen' en daarna weer rechtop kan komen om te gaan lopen.

Louise

58

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Louise schreef:
HansH schreef:

"Dikke nonsens" is dus niet correct, zeker omdat Louise helemaal niet zegt dat wat de profs doen niet van toepassing is, ze zegt dat bij hogere snelheden aerodynamica een grotere rol speelt. En daar heeft ze dus gewoon gelijk in. (Overigens vind ik ook dat je niet met dergelijk heftig taalgebruik op iemand zou moeten reageren.)

Dank je, en ook voor de getallen! Dat is inderdaad het eerste deel van wat ik bedoelde. Het gaat niet eens om een verdubbeling van het frontale oppervlak natuurlijk, dus in de praktijk gaat het om kleinere percentages.

Waarbij je ook altijd wat verliest, en dat was het andere deel van wat er in mijn hoofd zat: ten opzichte van profs hebben we ook andere beperkingen, zoals bijvoorbeeld mogelijk in onze lenigheid. Waardoor je met een heel aerodynamische zit misschien wel meer aan vermogen verliest dan zij - en dan moeten we daarna ook nog hardlopen. Ik ben op lange afstanden blij als ik aan het eind überhaupt nog kan blijven 'liggen' en daarna weer rechtop kan komen om te gaan lopen.

Louise

Juist daarom is die positie met hoge armen zoveel beter.
- je ligt niet volledig vlak, dus lopen gaat makkelijker
- je schouders vallen makkelijker naar binnen zodat je frontaal oppervlak kleiner wordt
- je schermt je hoofd af met je armen en dus minder weerstand
- er staat minder spanning op je schouders en is dus veel makkelijker vol te houden

59

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

https://www.slowtwitch.com/Features/Kon … _7546.html

Hier wat fotos van houdingen van de pros. Ben toch wel verbaast over het grote verschil in "zit". Die Skipper zet een knappe tijd neer met die bizar hoge aerobars.