1

Onderwerp: Trainingsopbouw halve triathlon

Als ik naar de jaartotalen en weekoverzichten kijk van training op dit forum, dan vraag ik me soms af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

Zelf zit ik op ca. 6 trainingen per week van ca. 1 uur per training. Op dit moment is dit 1x zwemmen, 1x tacx, 2x lopen en (tijdelijk) 2x krachttraining.

Als ik dit uitbreid loop ik (letterlijk) af en toe tegen een blessure aan, vooral in mijn kuiten en voeten wat me weer op achterstand zet.
Ook voelt het soms alsof ik bij een training nog niet hersteld ben van de vorige, en pak dan wat extra rust.

Zou het kunnen dat de intensiteit van de trainingen te hoog is en dat ik hier meer variatie in moet aanbrengen?

Ik ben aan het lezen in de Triathon Training Bible van Joe Friel en heel eerlijk vind ik dit zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat zijn jullie ervaringen met uitbreiden van training vs. blessures, en in hoeverre gaan jullie echt heel planmatig aan de slag?
Ik begrijp dat het lastig is om concrete adviezen te geven, maar ik hoop dat er een mooie discussie op gang komt.

2 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (13-01-20 12:34:17)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Dat is echt zo persoonlijk. Ik merk bijv. dat ik juist baat heb bij langere rustigere lopen, zeker als ik tegen een blessure aan zit. Nu heb ik een coach die het herstel goed in de gaten houdt, maar als ik zelf zou plannen doe ik het liefst zo min mogelijk intervallen...

En ik zou vooral meer gaan fietsen en zwemmen, dat is veel minder blessuregevoelig.
Herstel je wel goed van die krachttraining?

3

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Mijn ervaring.
Core training helpt om blessures te voorkomen, maar ik weet niet of dat veel helpt met kuit en voet blessures.
Langzaam het volume opbouwen. Het duurde bij mij een half jaar tot een jaar voordat ik voor het eerst 10u in een week eek keer getraind had, en daar was ik toen helemaal kapot van.
80/20! 80% van de trainingen (en misschien nog meer bij het lopen) gaan op lage intensiteit, hartslag zone 1, misschien 2. 20% van de trainingen (of deel van de training) in hoge intensiteit, hartslagzone 4, misschien 5. Gepolariseerd trainen. Tijdens de basis-fase, waarin de basis wordt gelegd kan dit nog wel minder zijn (minder intensiteit dus). Meer intensieve trainingen lijdt vaak tot blessures.
Een groot voordeel van trainen op lage intensiteit is ook dat je herstel korter is, en je dus hersteld bent voor de volgende training. Met trainingen op lage intensiteit kun je een veel hoger volume halen. Als ik 3x per een intensieve interval looptraining zou doen van 12-15km dan ben ik helemaal kapot en krijg ik waarschijnlijk pijntjes aan het eind van de week, en kan ik er ook niet veel naast doen. Maar ik kan best 45km in een week lopen als ik rustig loop, en dan kan ik er ook nog naast fietsen en zwemmen.
Zeker nu in de basisfase is voor mij het lopen vooral gericht op volume, en dus vrijwel alles is rustig. Bij het fietsen doe ik dan weer wel intervallen, omdat fietsen veel minder impact op je lichaam heeft en sneller hersteld van een interval training.

Als ik bij het lopen last krijg ergens van, dan zal ik het lopen minderen, of minder intensief doen. Soms compenseer ik dat dan met wat meer fietsen of zwemmen.

Mijn beste vooruitgang heb ik geboekt toen ik aan de hand van Joe Friel's boek een schema maakte. Dit maakte ik dan lang vooruit, en in het weekend voor een week keek ik het door en paste het aan aan de rest van mijn agenda die week. Misschien moet ik dat toch weer eens gaan doen!

4

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Interessant Montanaman, ik zit namelijk behoorlijk anders in de wedstrijd.

Ik merk dat ik juist baat heb bij veel intensieve trainingen. Wanneer ik teveel hardloop in een te lage hartslagzone lukt het mij vervolgens heel lastig om snelle wedstrijden neer te zetten. Tevens wanneer ik alsnog ook veel interval erbij doe.

Fietsen kan ik wel veel in lage zones doen maar bijvoorbeeld een week elke dag tot de max gaan in de alpen verwerk ik beter dan twee lange duurlopen op lage intensiteit. Zwemmen wissel ik wel veel meer af zoals ook in bijvoorbeeld de boeken van Joe Friel wordt aangegeven.

Gister Egmond gelopen en had hierbij geprobeerd heel veel in lage hartslagzones te lopen icm intervaltrainingen. Waar ik vroeger gewoon stug elke rondje tussen de 4.30 en 4.45 per km liep deed ik nu veel tussen de 5.30 en 6.00. Resultaat, ik kreeg tijdens de halve marathon amper een km onder de 5 minuten uit mijn benen. Dit terwijl ik bij intervaltrainingen wel vrij gemakkelijk 4 minuten per km loop.

Is voor mij ook nog een hele zoektocht maar voor mij lijkt minder trainen (qua hardlopen) maar dan wel intenser meer baat te hebben.

5

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

zico schreef:

Interessant Montanaman, ik zit namelijk behoorlijk anders in de wedstrijd.

Ik merk dat ik juist baat heb bij veel intensieve trainingen. Wanneer ik teveel hardloop in een te lage hartslagzone lukt het mij vervolgens heel lastig om snelle wedstrijden neer te zetten. Tevens wanneer ik alsnog ook veel interval erbij doe.

Fietsen kan ik wel veel in lage zones doen maar bijvoorbeeld een week elke dag tot de max gaan in de alpen verwerk ik beter dan twee lange duurlopen op lage intensiteit. Zwemmen wissel ik wel veel meer af zoals ook in bijvoorbeeld de boeken van Joe Friel wordt aangegeven.

Gister Egmond gelopen en had hierbij geprobeerd heel veel in lage hartslagzones te lopen icm intervaltrainingen. Waar ik vroeger gewoon stug elke rondje tussen de 4.30 en 4.45 per km liep deed ik nu veel tussen de 5.30 en 6.00. Resultaat, ik kreeg tijdens de halve marathon amper een km onder de 5 minuten uit mijn benen. Dit terwijl ik bij intervaltrainingen wel vrij gemakkelijk 4 minuten per km loop.

Is voor mij ook nog een hele zoektocht maar voor mij lijkt minder trainen (qua hardlopen) maar dan wel intenser meer baat te hebben.

Of Egmond van gisteren nou de juiste referentie is hiervoor... Volgens mij had iedereen zijn benen leeg na 7km tegen de wind in op het strand...

6

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Ja dit was wellicht niet de perfecte referentie maar ik merk in het algemeen dat ik meer moeite heb met kilometers onder de 5 minuten. Waar ik die mid vorig jaar heel makkelijk liep, ook tijdens triathlons.

7

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Kijken hoe en wat andere trainen is nu ook niet echt de manier om je eigen trainingen op te baseren. Weet nog dat ik met overtraining zat 13 jaar terug en trainde toen amper rond de 12u nu train ik vaak +20u zonder problemen. Dat moet zichzelf ook opbouwen en dat gaat niet van vandaag op morgen. Egmond was leuk al was het strand idd niet echt de snelste passage ;-) Met de strandrace op zaterdag stonden we soms bijna stil.

8

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Ik had het voornamelijk over de basis fase. Daarin is de focus vooral op volume opbouw (en techniek). Ikzelf merk altijd dat ik vrij snel wen aan sneller en langer op hoge intensiteit lopen waneer ik tempoloopjes, intervallen en progressieve loopjes toevoeg. Maar als ik een goede basis leg, dan herstel ik sneller, ook van intensieve loopjes. Ik doe geen wedstrijden in de winter, dus snelheid is voor mij nu ook niet belangrijk. Afgelopen 2 weken ongeveer 100km gelopen, en daar zaten misschien 3 kilometers bij op tempo. Het doel is volume opbouw tijdens de basis fase, dus ik kan maar beter herstelt zijn als ik weer moet lopen, dus loop ik in de basisopbouw voor op lage intensiteit en doe wat techniekoefeningen.

Maar met fietsen dus wel meer hoge intensiteit ja, omdat ik daar dus ook sneller van herstel.

9

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

De belangrijkste basisregels mbt tot training zijn:
Zo veel mogelijk op lage intensiteit trainen
De trainingsbelasting per week niet met meer dan 10% verhogen.

Dit alles om blessures te voorkomen.

10

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Ik gebruik ook de inzichten van Friel en een beetje van wat ik hier heb opgestoken. Wat me bijstaat is dat hij ook een hoofdstuk heeft gewijd aan een andere manier van periodisering dan de standaard prep-base-build-race (die volg ik). En in het wielrennen is te merken dat de veldrijders ook in het wegseizoen goed voor de dag komen, dus wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken. Blijft overeind dat belangrijk is om te weten wat voor jou werkt. Afname van snelheid kan ook aan allerlei andere factoren liggen lijkt me.

11 Laatst bewerkt door rdlk (13-01-20 23:52:16)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Intensiteit zou wel eens het sleutelwoord kunnen zijn.
Voorheen heb ik veel aan wedstrijdzwemmen en waterpolo gedaan, waarbij vrijwel alle trainingen op hoge intensiteit zijn.
Ik zal moeten leren om een tandje terug te schroeven. Met lopen moet ik dan echt goed mijn tempo in de gaten houden en met fietsen ook trainingen op een lager vermogen moeten doen i.p.v. alleen intervaltrainingen (zwift workouts)
Bij het zwemmen zal ik ook maar gaan beginnen met langere stukken op een lager tempo. (500 en 1000 m’s i.p.v. 50, 100 en 200m intervallen)

En de komende tijd verder lezen in het boek van Friel. Ik heb in het eerste stuk gelezen wat ik zou moeten doen, hopelijk staat in het vervolg hoe ik dat zou moeten doen. smile

12

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Zou inderdaad kunnen zijn dat je te intensief traint - 80/20 is een gulden regel, wat wil zeggen: 80% van de tijd laag intensief (en dat zal 'trager' zijn dan je lekker vindt) en 20 % juist hoog intensief, en dat mag deels best heel hoog zijn, in de vorm van intervallen. En op die getallen kom je uiteindelijk (ongeveer) uit, met in het begin van de opbouw meer focus op lang en rustig en later meer op de intervallen - maar altijd allebei.

Het kan verstandig zijn om je trainingszones uit te laten zoeken (hartslag, vermogen, tempo) en misschien zelfs om  je een tijdje te laten begeleiden, om te leren trainen.

rdlk schreef:

Bij het zwemmen zal ik ook maar gaan beginnen met langere stukken op een lager tempo. (500 en 1000 m’s i.p.v. 50, 100 en 200m intervallen)

Net bij zwemmen ligt het weer een beetje anders omdat daar techniek altijd voorrang moet hebben, en die gaat bij  lange intervallen nogal eens verloren. Rustig hoeft daar niet per se heel lang non-stop achter elkaar te zijn.

Friel is best ingewikkeld, ja, en ook wat, uhm, nouja, in de ogen van sommigen is het achterhaald/ouderwets, maar het is wel degelijk. Maar wel lastig om de vertaalslag te maken naar je eigen situatie.

Mijn ervaring met trainen opbouwen en blessuregevoeligheid dan nog: groot verschil tussen hardlopen en de andere twee sporten: met hardlopen moet ik echt voorzichtig zijn. Ben paar jaar terug gaan trainen volgens de souplessemethode, waarbij ook techniek voorop staat en je veel intervallen loopt (1000-400-200-100m) maar met lang herstel ertussen en hard maar niet tot het gaatje. Dat gaat bij mij wel goed - ik train minder zwaar dan daarvoor en heb vorig jaar wel een PR op de 15 km gelopen (op m'n 53e en na 10 jaar hardlopen). Voorheen trainde ik - achteraf gezien - te zwaar: zowel te veel omvang als te intensief.

Heb nog steeds wel af en toe een pijntje overigens, net ook weer: binnen een week twee crossen gelopen op schoenen die daar niet geschikt voor zijn, geïrriteerde pezen onder allebei m'n voeten. Mezelf duidelijk  overschat, hahaha!  Nouja, bijna beter alweer. 

En ja, ik train zeker planmatig. Had nog voordat het bekend werd dat gepolariseerd trainen al voor mezelf uitgevonden op de fiets, dus ik zweer bij lange, rustige duur, vind ik heerlijk ook, en daarnaast stevig intervallen. Mijn fietsen is zo wel het meet 'maakbaar' van de drie sporten, daar zit m'n talent ook meer.

Maar het is zeer zeker individueel: goed trainen ziet er voor iedereen anders uit. Daar kun je het best dus mee experimenteren, om uit te zoeken wat voor jou goed werkt.

Louise

13

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Dat klinkt inderdaad herkenbaar.  Bij lopen krijg ik vrij snel last van mijn kuit en heup, zeker als ik (onbewust) te snel ga lopen.
Vandaar ook de kracht/core training ter ondersteuning.

Daar kom bij dat ik totaal geen voorgeschiedenis heb met hardlopen. Dat scheelt toch flink.
Zwemmen gaat dan weer des te gemakkelijker, dat zal altijd wel mijn beste onderdeel blijven al ga ik nooit meer onder de minuut zwemmen op 100m wink

Volgens Friel zelf is zijn boek helemaal herschreven volgens nieuwe inzichten. Geen idee wat het verschil is met de oude versie. Het blijft ingewikkeld en ik ga zeker proberen om hier e.e.a. uit mee te nemen voor een voorbereiding die bij mij past.
Het is wel duidelijk dat de aanpak per persoon verschilt en dat er geen gouden formule is.

14

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

rdlk schreef:

Zwemmen gaat dan weer des te gemakkelijker, dat zal altijd wel mijn beste onderdeel blijven al ga ik nooit meer onder de minuut zwemmen op 100m wink

Als je dat ooit wel deed ben ik wel benieuwd naar je achtergrond!
Want met zulke tijden zit je toch wel dicht tegen de top aan alsik me niet vergis..

15

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

rdlk schreef:

Als ik naar de jaartotalen en weekoverzichten kijk van training op dit forum, dan vraag ik me soms af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

Zelf zit ik op ca. 6 trainingen per week van ca. 1 uur per training. Op dit moment is dit 1x zwemmen, 1x tacx, 2x lopen en (tijdelijk) 2x krachttraining.

Als ik dit uitbreid loop ik (letterlijk) af en toe tegen een blessure aan, vooral in mijn kuiten en voeten wat me weer op achterstand zet.
Ook voelt het soms alsof ik bij een training nog niet hersteld ben van de vorige, en pak dan wat extra rust.

Zou het kunnen dat de intensiteit van de trainingen te hoog is en dat ik hier meer variatie in moet aanbrengen?

Ik ben aan het lezen in de Triathon Training Bible van Joe Friel en heel eerlijk vind ik dit zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat zijn jullie ervaringen met uitbreiden van training vs. blessures, en in hoeverre gaan jullie echt heel planmatig aan de slag?
Ik begrijp dat het lastig is om concrete adviezen te geven, maar ik hoop dat er een mooie discussie op gang komt.

Als elke training ongeveer een uur duurt, dan heb ik het vermoeden dat daar weinig echte duurtraining bij zit. Ik kan begrijpen dat je tegen blessures aan loopt als je het hardlopen opvoert, maar is dit ook het geval als je er een rustige duurtraining op de fiets bij zou doen? Dat is doorgaans niet heel blessure gevoelig.

Zoals je zelf al aangeeft zou het goed kunnen dat je in verhouding te intensief traint, ik had daar in het begin vooral met lopen moeite mee, heeft me wel ruim een jaar gekost om verstandig te leren lopen. En één uur per week fietsen op weg naar een halve lijkt me wel erg weinig.

16 Laatst bewerkt door rdlk (15-01-20 22:08:16)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Hedcandy schreef:
rdlk schreef:

Zwemmen gaat dan weer des te gemakkelijker, dat zal altijd wel mijn beste onderdeel blijven al ga ik nooit meer onder de minuut zwemmen op 100m wink

Als je dat ooit wel deed ben ik wel benieuwd naar je achtergrond!
Want met zulke tijden zit je toch wel dicht tegen de top aan alsik me niet vergis..

Haha, dat valt heel erg mee hoor. De limieten voor de Brabantse Kampioenschappen stonden destijds op 54 sec. Of zo, en die waren dus al buiten bereik. (Laat staan de nationale top).
Die minuut op 100 vrij is zo’n beetje hetzelfde als 2 minuten voor een rondje Assen: Heel mooi als je het kunt, maar als je met de grote jongens mee wilt doen (ONK, WSBK etc.) dan moet het echt nog veeeel harder. wink

17 Laatst bewerkt door rdlk (15-01-20 22:06:37)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Buus schreef:

Zoals je zelf al aangeeft zou het goed kunnen dat je in verhouding te intensief traint, ik had daar in het begin vooral met lopen moeite mee, heeft me wel ruim een jaar gekost om verstandig te leren lopen. En één uur per week fietsen op weg naar een halve lijkt me wel erg weinig.

Je hebt gelijk, ik zal moeten leren wat duurtraining inhoudt en meer (langer) gaan fietsen.
Op de tacx is dat wel bloedsaai. De intervaltraining op Zwift is wat dat betreft beter te doen.
Hopelijk zet de lente vroeg in dit jaar. smile

18

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

rdlk schreef:
Hedcandy schreef:
rdlk schreef:

Zwemmen gaat dan weer des te gemakkelijker, dat zal altijd wel mijn beste onderdeel blijven al ga ik nooit meer onder de minuut zwemmen op 100m wink

Als je dat ooit wel deed ben ik wel benieuwd naar je achtergrond!
Want met zulke tijden zit je toch wel dicht tegen de top aan alsik me niet vergis..

Haha, dat valt heel erg mee hoor. De limieten voor de Brabantse Kampioenschappen stonden destijds op 54 sec. Of zo, en die waren dus al buiten bereik. (Laat staan de nationale top).
Die minuut op 100 vrij is zo’n beetje hetzelfde als 2 minuten voor een rondje Assen: Heel mooi als je het kunt, maar als je met de grote jongens mee wilt doen (ONK, WSBK etc.) dan moet het echt nog veeeel harder. wink

Ah ja, zo.
Heb alleen op CPZ gereden, Assen is tot 3x toe niet doorgegaan.
Maar ook in Zandvoort ging het nog aardig sneller bij de groep 4 mannen haha.

19

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

rdlk schreef:
Hedcandy schreef:
rdlk schreef:

Zwemmen gaat dan weer des te gemakkelijker, dat zal altijd wel mijn beste onderdeel blijven al ga ik nooit meer onder de minuut zwemmen op 100m wink

Als je dat ooit wel deed ben ik wel benieuwd naar je achtergrond!
Want met zulke tijden zit je toch wel dicht tegen de top aan alsik me niet vergis..

Haha, dat valt heel erg mee hoor. De limieten voor de Brabantse Kampioenschappen stonden destijds op 54 sec. Of zo, en die waren dus al buiten bereik. (Laat staan de nationale top).
Die minuut op 100 vrij is zo’n beetje hetzelfde als 2 minuten voor een rondje Assen: Heel mooi als je het kunt, maar als je met de grote jongens mee wilt doen (ONK, WSBK etc.) dan moet het echt nog veeeel harder. wink

Haha was t maar zo rondje Assen in 2 min = 100m in 1 min....  Assen peanuts, dat zwemmen daarentegen...

20

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

erikves schreef:
rdlk schreef:
Hedcandy schreef:

Als je dat ooit wel deed ben ik wel benieuwd naar je achtergrond!
Want met zulke tijden zit je toch wel dicht tegen de top aan alsik me niet vergis..

Haha, dat valt heel erg mee hoor. De limieten voor de Brabantse Kampioenschappen stonden destijds op 54 sec. Of zo, en die waren dus al buiten bereik. (Laat staan de nationale top).
Die minuut op 100 vrij is zo’n beetje hetzelfde als 2 minuten voor een rondje Assen: Heel mooi als je het kunt, maar als je met de grote jongens mee wilt doen (ONK, WSBK etc.) dan moet het echt nog veeeel harder. wink

Haha was t maar zo rondje Assen in 2 min = 100m in 1 min....  Assen peanuts, dat zwemmen daarentegen...

LOL! De vergelijking is inderdaad nogal krom.

21

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

rdlk schreef:

Als ik naar de jaartotalen en weekoverzichten kijk van training op dit forum, dan vraag ik me soms af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

1. Nooit kijken naar de uren van een ander.
2. De meeste atleten overdrijven de uren behoorlijk.

rdlk schreef:

Zelf zit ik op ca. 6 trainingen per week van ca. 1 uur per training. Op dit moment is dit 1x zwemmen, 1x tacx, 2x lopen en (tijdelijk) 2x krachttraining.

je kunt dus 2x een training extra doen die wel effect heeft op triathlon zonder meer tijd te investeren. Er zijn veel redenen voor krachttraining maar het doet in het beste geval niks voor je triathlon. Dus als triathlon prioriteit heeft over die anderen redenen, zou ik extra gaan zwemmen, fietsen of lopen. Over een heel jaar zijn dat heel wat kilometers...

rdlk schreef:

Ik ben aan het lezen in de Triathon Training Bible van Joe Friel en heel eerlijk vind ik dit zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

1. Friel is ook niet te snappen.
2. Hij vernoemt zijn boek naar de bijbel. Dat boek wel eens gelezen? Waarom je een schrijfsel over training vernoemt naar een boek dat de bedoeling heeft om vaag te zijn, opgedeeld is in twee gedeelten die zichzelf tegenspreken en generaties lang bestudeerd kan worden zonder dat het tot een algemeen geaccepteerde uitleg komt of definitieve antwoorden tot gevolg heeft is me een raadsel.

rdlk schreef:

Wat zijn jullie ervaringen met uitbreiden van training vs. blessures, en in hoeverre gaan jullie echt heel planmatig aan de slag?
Ik begrijp dat het lastig is om concrete adviezen te geven, maar ik hoop dat er een mooie discussie op gang komt.

Planmatig, altijd gedaan (ik train nu niet).

22

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Wel grappig dat er meerdere motorrijders hier rondhangen, die op het circuit hebben gereden smile

23

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Hedcandy schreef:

Wel grappig dat er meerdere motorrijders hier rondhangen, die op het circuit hebben gereden smile

Misschien omdat de houding op de racemotor en triathlonfiets een beetje hetzelfde is?

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Beetje off-topic:

thijs schreef:

Waarom je een schrijfsel over training vernoemt naar een boek dat de bedoeling heeft om vaag te zijn, opgedeeld is in twee gedeelten die zichzelf tegenspreken en generaties lang bestudeerd kan worden zonder dat het tot een algemeen geaccepteerde uitleg komt of definitieve antwoorden tot gevolg heeft is me een raadsel.

Hahaha! Ja, dat is wel een terecht punt.
Ik vind boeken iets met 'bijbel' en '10 geboden' enzo noemen sowieso aanmatigend trouwens. En ben niet eens gelovig.

Louise

25 Laatst bewerkt door Remco (20-01-20 18:23:34)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Louise schreef:

Beetje off-topic:

thijs schreef:

Waarom je een schrijfsel over training vernoemt naar een boek dat de bedoeling heeft om vaag te zijn, opgedeeld is in twee gedeelten die zichzelf tegenspreken en generaties lang bestudeerd kan worden zonder dat het tot een algemeen geaccepteerde uitleg komt of definitieve antwoorden tot gevolg heeft is me een raadsel.

Hahaha! Ja, dat is wel een terecht punt.
Ik vind boeken iets met 'bijbel' en '10 geboden' enzo noemen sowieso aanmatigend trouwens. En ben niet eens gelovig.

Louise

Misschien omdattie zo dik is?? (Dat boek dan)