1

Onderwerp: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Hallo
Ik ben nieuw hier dus als ik iets verkeerd doe zeg het maar!
Zoals het onderwerp wel zegt zou ik graag eind maart meedoen aan een marathon en dan begin juli een kwarttriathlon...
Ik heb beide nog nooit gedaan, wel heb ik al eens een halve marathon gedaan en die conditie is er nog steeds. Ik kan wel nog geen crawlzwemmen (ik was van plan om lessen te nemen), en het fietsen moet ik ook nog een beetje trainen.
Ik weet niet of dit verstandig is om beide te doen? Of zou ik beter kiezen?

alvast bedankt!

2

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Welkom meneer of mevrouw poeliwoelie! wink

Gewoon allebei doen, er zit genoeg tijd tussen om te herstellen en om specifiek te trainen voor die triathlon. En aangezien het allebei nieuw voor je gaat zijn zullen eindtijden van secundair belang zijn.

Welke marathon en welke triathlon ga je trouwens doen?

Veel succes!

3

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Het is meneer poeliwoelie wink
Ik zou de marathon van Gent lopen en meedoen aan de triatlon van Sint Martens latem.

Weten jullie toevallig nog een goed schema voor de marathon en de triatlon? Ik weet niet echt hoe ik hieraan moet beginnen...
En weten jullie misschien een plaats waar ik goedkoop een fiets kan kopen/ huren voor een langere tijd? (liefst in Belgie)  Ik heb namelijk alleen maar een stadsfiets en ik denk niet dat dat goed genoeg is voor de triatlon.

4

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

poeliwoelie schreef:

Het is meneer poeliwoelie wink
Ik weet niet echt hoe ik hieraan moet beginnen...

Daar zijn heel veel schema's voor in omloop, en je zou ook eens bij een triathlonvereniging kunnen kijken of ze je verder kunnen helpen. Meeste gaan wel uit van minimaal 12 weken voorbereiding, dus ik hoop dat je wel al een beetje traint voor de marathon eind maart?

Een soort van racefiets is inderdaad wel handig. Je zou eens op zoek kunnen gaan naar een leuke tweedehands, dan kan je er vast aan wennen. Die 40 km opbouwen lukt je wel voor juli, maar een beetje handigheid krijgen op zo'n fiets is wel de grootste stap.

5

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Je focus nu ligt natuurlijk op de marathon, maar misschien kun je wel wat herstel trainingen op de fiets inpassen al om te wennen aan het fietsen. En lessen om te leren borstcrawlen is wel aan te raden ja.
Schemas voor verschillende afstanden op de triathlon kun je vinden op de website van de NTB oa: https://www.triathlonbond.nl/kenniscent … gsschemas/

Daar kun je wel wat in schuiven afhankelijk van hoe snel je het zwemmen oppakt en hoe snel je went aan het fietsen. Met een marathon in maart zal de basis van het lopen meer dan voldoende zijn, dus mocht je meer aandacht aan zwemmen moeten/willen besteden dan misschien iets minder lopen in aanloop naar de triathlon (als zou ik de lopen in koppeltrainingen juist niet overslaan).

6

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Ok bedankt!
Wat ik me nog afvroeg: Zou het aan te raden zijn om bijvoorbeeld 10km lopen in mijn training te vervangen door te gaan zwemmen of te fietsen? Of is dat helemaal anders? Is het ook zo als je conditie goed zit door te lopen, je eigenlijk ook geen last heb om lang te fietsen/ zwemmen? Of is dat een andere "soort" conditie, die je ook zeer goed moet trainen?

7

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Je kunt je hart/longen wel trainen door te lopen en hier voordeel uit te halen met andere sporten, maar je zult echt de specifieke spieren voor zwemmen en fietsen moeten trainen door te zwemmen en fietsen.

Ook krachttraining is hiervoor geen vervanging omdat de bewegingen toch anders zijn.

8

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

hoelang wordt er ongeveer over gedaan om borstcrawl te leren? Ik kan al vrij goed schoolslag... Of is het niet nodig om crawl te leren en is schoolslag genoeg?

9 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (17-01-20 23:23:49)

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Je kan prima een kwart triathlon (dus 1000 m) schoolslag doen. Ik heb er zelf wel een cursus en wat maanden voor uit getrokken om borstcrawl te leren en uiteindelijk in mn eerste triathlon vooral schoolslag gezwommen big_smile

Het is maar net hoe leuk je het vindt om het te leren en of je er daarna nog mee verder wil.

10

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Bedankt voor de reacties!
Maar wat ik me nog afvraag is: Als ik na de marathon (dus ongeveer begin April) begin met trainen voor de triatlon, dus begin met leren crawl zwemmen en grote afstanden fietsen. Is dat dan nog tijd genoeg? Ik heb voor beide niet echt een basis, fietsen doe ik alleen naar school (7km ongeveer)... Ik heb dan ook nog examens eind mei en de volledige maand juni. Dus dan ga ik ook niet veel kunnen trainen. Wel nog onderhouden maar niet meer intensief... Is het haalbaar om dit allemaal in 1,5 maand te doen? Of is het risico op blessures te groot? Of zou ik al af en toe moeten zwemmen voor de techniek, en eventueel al grotere afstanden fietsen?

11

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Crawl zwemmen en fietsen kun je nu toch al aan beginnen? Waarom nog wachten? Als wij een marathon voorbereiden zwemmen en fietsen wij ook gewoon door, ik toch althans.

12

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Zou ik dan die zwemtrainingen en fietstrainingen in plaats van een looptraining moeten doen? Of gewoon als extra?

13

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Beide genoeg variatie, duurtraining, hersteltraining maakt niet uit gewoon een goede regelmaat inbouwen en dan zal je marathon ook beter gaan dan met enkel een programmatje.

14

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Wat ik mij afvraag, je geeft aan nog op school te zitten, ben je dan misschien niet een beetje jong om een hele marathon te gaan lopen?

15 Laatst bewerkt door poeliwoelie (19-01-20 21:53:16)

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Ik ben 18, ik wordt dit jaar 19
Ik zit nu op universiteit wink

En nog een klein vraagje: Is er een verschil tussen op een hometrainer trainen of op een fiets?

16

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Er vanuit gaande dat het een redelijk standaard hometrainer is, dus geen wattbike, Tacx oid.

Ja, daar zit verschil in. De houding komt niet overheen, je leert niet sturen en met de elementen rekening houden en je krijgt het snel erg heet

Maar belangrijkste, als het echt een standaard hometrainer is, dan is verveling de grootste beperkende factor. Knappe jonge die daar meer dan een half uurtje op doorbrengt, laat staan rustige duurtrainingen van 2 uur+.

17

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Maar als je bijvoorbeeld 20 km kan fietsen op een hometrainer aan een redelijk tempo, kan je dit dan ook op een normale fiets?

18

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Qua conditie misschien wel, maar je zult toch echt moeten leren bochten rijden, met wind omgaan, in/uitklikken, etc.
Dus nee, ik denk niet dat je het dan 'kan'.

19

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Dan kun je beter je fiets op een trainer zetten. Er staan vast wel redelijke fluid trainers op marktplaats. Velen trainen op de fiets indoor omdat je dan veel constanter (geen bochten, stoplichten, kruisingen etc) en dus efficienter kunt trainen, maar dit gebeurd vrijwel altijd door de fiets op een trainer (of rollen) te zetten.

(Je oude leraar Nederlands zal niet blij worden van 'ik wordt' :') )

20

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Optimaal buiten trainen heeft voor mij altijd de voorkeur ook al heeft indoor training ook wel zijn voordelen. het gaat nu terug de goeie kant op qua meteo en de specifieke voorbereidingen op het tri seizoen zullen voor de meeste nu wel ver gaan beginnen.

21

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Joh, ga gewoon lekker fietsen om af en toe je hoofd leeg te maken van je examens. Pak eens een tochtje van een uurtje of 1.5 met een racefiets, komt allemaal wel goed.

Je traint het lopen al en je kan zwemmen. Prima! Dus nu nog een simpele racefiets en daar wat kilometers op maken en het komt goed.

Wellicht is er een studenten triathlon vereniging in de buurt of een "normale". Steek daar je licht eens op en vraag advies maar denk niet te moeilijk of in schema's.

Geniet van de weg er naar toe! smile Finishen doe je zeer waarschijnlijk toch wel.

Succes!

22

Re: marathon en kwarttriathlon in 4 maand?

Ik zou ook niet te moeilijk doen en het zien als een leuk experiment - vooral veel lol hebben! Nu trainen voor die marathon, zwemmen kan je al, het lopen wordt een eitje, en in die 1,5 maand ga je een paar keer een lekker stuk fietsen (buiten, op een racefiets). Dan ga je die kwart triathlon wel volbrengen, en als je het leuk vindt, kun je het - als je wilt - de volgende keer gerichter aanpakken. Je wilt toch niet meteen meedoen voor de winst, hoop ik? Finishen gaat wel lukken, hoor, en je wordt ook vast geen laatste.

Enne, één advies van een 'ouwetje': doe vooral niet te veel. Overbelast raken is niet de bedoeling. Sneller, beter, verder - daar heb je de rest van je leven ook nog voor!

Louise