1

Onderwerp: Zelf repen gemaakt, nog adviezen?

De sportrepen uit de winkel vind ik vaak veel te zoet, ook de merken die goed bekend staan. Ik krijg ze moeilijk weggewerkt op de fiets (laat staan bij het lopen) en de combinatie met sportdrank en gelletjes versterkt dit nog eens. Ik krijg er letterlijk een brok van in mijn keel. Daarnaast blijken veel repen best wel wat troep te bevatten.

Ik vind koken leuk en voedsel interessant, dus ik ben zelf een beetje gaan experimenteren. Ik heb een mixje gemaakt wat, met mijn beperkte kennis, verspreid energie af geeft en voorziet in koolhydraten, eiwiten, etc. Althans, dat denk ik dus. De mix bestaat uit havermout, rauwe noten (macademia, walnoten, amandelen) en gedroogd fruit (vijg, rozijnen, bessen). Dit bindt ik met een mix van honing, soja-eiwit poeder (whey voert het de slijmproductie wat op en is voor mij niet handig tijdens inspanning), een beetje volkorenmeel, druivensuiker, snufje zout en water. Vervolgens bak ik het "hard" af in de oven.

Het eerste resultaat is lekker. Alhoewel ik veel te weinig honing en druivensuiker gebruikt heb, want zelfs voor mij mag het wat zoeter. Hebben jullie nog adviezen of ik iets / bepaalde voedingsstoffen mis, of specifieke verhoudingen waar ik rekening mee moet houden of iets dergelijks? Ik heb ook wat recepten op internet gevolgd, maar vaak weer ontzettend zoet of erg klammig / plakkerig.

2 Laatst bewerkt door rdlk (19-01-20 23:47:21)

Re: Zelf repen gemaakt, nog adviezen?

Ik heb ooit eens repen gemaakt met het bijgevoegde recept, misschien helpt het je op één of andere manier.
(Uit een boekje van Futurumshop volgens mij)

Zelf vond ik het wat teveel werk en ik ging ook teveel repen eten wink

3

Re: Zelf repen gemaakt, nog adviezen?

Thanks! Hier kan ik wat in kneden, ze moeten ook niet te lekker worden natuurlijk wink

4

Re: Zelf repen gemaakt, nog adviezen?

De repen vind ik ook te zoet. Zeker als je meerdere repen eet.
Een hartig alternatief is vaak lekkerder.  Zelf wissel ik af tussen zoet en zout. Zout is dan gewoon een boterham met zoutig beleg.
Een mogelijke andere optie is knijpvoeding voor baby's.  Er zit geen zout in, maar wel mineralen van de groenten.
In Decathlon vond ik een cerealbar met zout, maar ik vond het geen wauw effect.

Heeft iemand nog suggesties ivm andere repen?

5

Re: Zelf repen gemaakt, nog adviezen?

Ja, de reep Oats, Almonds & Salty nuts van het merk Maxim.

Ook een meer hartige smaak, ik vind hem heerlijk.