26

Re: Ongemak achillespees / kuit

PGN10T schreef:

OK, gewoon een idee: train je nog steeds kickboksen en/of boksen? Kijk daar ook eens naar schoenen (vooral bij boksen).
KB doe je waarschijnlijk op je blote voeten, das prima maar KAN ook belastend zijn voor je voet/voetplaat.
Enkelkousjes vond ik destijds toch echt wel fijn..

Gewoon een idee. Want ik trap zelf ook niet meer zo hard als "destijds" tegen een zak of kussen. Ben er, wat dat betreft, wel een beetje klaar mee. smile ik zit ook niet te wachten op een blessure van een scheenbeen/knie terwijl ik bezig ben met loop/fietstraining.

FWIW. Succes!

Thanks voor het meedenken! Ik ben gestopt met (kick)boksen, dus daar kan het niet aan liggen. Inmiddels kan ik wel concluderen dat ik het meest last heb van gewoon wandelen. Niet eens fietsen of hardlopen... Ik denk wel dat het met schoeisel te maken heeft. In mijn vrije tijd liep ik altijd op Nike 720's. Deze zijn misschien te zacht en te hoog voor me. Ik draag ze nu een week niet en ik heb een stuk minder last gekregen. Simultaan ben ik gestopt met het dragen van compressiesokken bij zowel hardlopen als fietsen. Ik zat precies tussen twee maten in en heb (op advies van de winkelier) de kleinste gekozen. Deze zitten misschien te strak, waardoor het slecht doorbloed raakt o.id. Als laatste mijn hardloopschoenen vervangen. Deze waren op.

Ik gok dat het vooral het laatste is, alhoewel ik geen pijn had tijdens en na het lopen met mijn oude schoenen. De andere twee opties zijn wat vergezocht, maar niet geschoten...

27

Re: Ongemak achillespees / kuit

Als compressiekousen niet helemaal precies zitten, kunnen ze zeker averechts werken. Als het confectiematen zijn, is het min-of-meer toeval of die precies past bij jou. Eigenlijk moet je ze aan laten meten, maar dat zijn dan dus meteen de duurdere.

En dagelijkse of wandelschoenen maakt zeker ook uit, ja - meestal heb je daar inderdaad meer steun bij nodig dan bij hardloopschoenen.

En ik herken verder dus heel erg wat je zegt over hulpverleners:

ic3d schreef:

Wat mij (op een frustrerend moment) stoort is dat men allemaal direct weet wat het is en hoe het opgelost moet worden. Vervolgens ben je tien zorgverleners, honderden (of duizenden) euro's en maandenlang aan dagelijkse oefeningen kwijt om gewoon geen stap dichterbij te komen. <knip> Op één fysio na is er nooit iemand geweest die heeft gezegd 'ik heb het geprobeerd, maar ik weet het eerlijk gezegd gewoon niet meer'.

Wel is bij langdurige blessures geduld inderdaad een belangrijk punt, althans, de chiropractor die mij het meest heeft geholpen blijft dat benadrukken: ik heb er 4,5 jaar mee gelopen, ik kan niet verwachten dat het 1-2-3 over is. Ik ben nu sinds augustus op de goede weg, maar heb nog terugval gehad, en alles in mijn lijf heeft moeten wennen aan de nu weer nieuwe situatie - soms leek het zelfs erger geworden. Deze chiropractor legde dat erbij uit en hij maande me echt aan tot geduld en volhouden. Gelukkig maar!

Louise

28

Re: Ongemak achillespees / kuit

@louise

Ik wist serieus niet dat ze compressiesokken op maat maakten. Ik heb er +/- 50 euro voor betaald, dat vond ik voor sokken al best veel geld. Ik trek ze voorlopig in ieder geval niet meer aan.

Geduld is inderdaad een schone zaak. Ik heb een lange adem en werk letterlijk dagelijks aan herstel. Maar met of zonder geduld, soms frustreert het gewoon dat je altijd maar aan het herstellen bent. Ik was eindelijk nét weer eens aan het opbouwen, wilde proberen naar een halve toe werken. En dan wacht de volgende blessure weer op de hoek. Soms zinkt de moed je dan even in de schoenen. Maar ach, je kunt het vanzelfsprekend stukken slechter treffen. De zoektocht gaat gewoon door. smile

29

Re: Ongemak achillespees / kuit

ic3d schreef:

@louise

Ik wist serieus niet dat ze compressiesokken op maat maakten. Ik heb er +/- 50 euro voor betaald, dat vond ik voor sokken al best veel geld. Ik trek ze voorlopig in ieder geval niet meer aan.

'Aanmeten' is meer het goede woord, en dan moet het merk dus heel veel maten/pasvormen hebben. Als ze te los zitten, doen ze niks, en als ze te strak zitten, belemmeren ze juist de doorbloeding/lymfedrainage die ze zouden moeten bevorderen. Dus dat komt heel nauw. Ik heb er eens mee geëxperimenteerd, vind je misschien leuk om te lezen: http://www.delftweg9.nl/triathlon/loop/ … nt-deel-2/ Mogelijk had ermee doorgaan bij mij ook tot iets blessure-achtigs geleid.

ic3d schreef:

Ik was eindelijk nét weer eens aan het opbouwen, wilde proberen naar een halve toe werken. En dan wacht de volgende blessure weer op de hoek.

Ja, herkenbaar, en inderdaad erg frustrerend. Ik heb de afgelopen jaren ook heel wat voor mijn kiezen gehad - ik heb wel eens gedacht dat ik m'n weblog beter 'Louises kwakkelblog' had kunnen noemen, met blessures, de overgang en vorig jaar een dramatisch jaar met m'n luchtwegen. Een langere periode probleemloos doortrainen is eerder uitzondering, en als dat eens lukt, kan ik mezelf wel verrassen met hoe ver ik kan komen. Dat dat af en toe wél gebeurt, is dan toch weer bemoedigend.

Louise

30

Re: Ongemak achillespees / kuit

Maar ja, als alles maar goed gaat had je waarschijnlijk veel minder blogs geschreven, een beetje als Tolstoy.

31 Laatst bewerkt door Louise (21-01-20 12:13:00)

Re: Ongemak achillespees / kuit

MontanaMan schreef:

Maar ja, als alles maar goed gaat had je waarschijnlijk veel minder blogs geschreven, een beetje als Tolstoy.

Haha, ja, happy people have no stories. En ik ben ook wel een beetje trots erop dat ik diverse malen heb teruggehoord dat vrouwen het waarderen dat ik zo open ben over de overgang. Dat is (helaas) nog steeds niet bepaald gebruikelijk.

Louise

32 Laatst bewerkt door ic3d (21-01-20 16:48:06)

Re: Ongemak achillespees / kuit

"Happy people have no stories" die zal ik onthouden big_smile

Nog een algemeen vraagje, min of meer gerelateerd aan het topic. Hoe serieus nemen jullie de hardloopanalyses in een sportzaak? Mijn sportarts zei dat het merk en type allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Alleen dat je moet letten of je al dan wel of geen extra steun nodig hebt en dat dit na één loopanalyse, of beter nog, een advies van een deskundige wel duidelijk moest zijn. De fysio denkt daar anders over en zegt dat je het beste gewoon elk jaar een analyse kunt laten maken omdat merken en types continue wijzigen. Bij Radar zag ik een heel oud item over loopanalyses, die de mening van de sportarts onderstreept https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ … pschoenen/

Qua kosten scheelt het niet zo veel. Een lokale zaak is vaak 10 á 20% duurder dan bijv. online en een loopanalyse is vaak gratis bij aanschaf. Ik was gewoon benieuwd.

33

Re: Ongemak achillespees / kuit

ic3d schreef:

"Happy people have no stories" die zal ik onthouden big_smile

Even de bron dan: https://www.youtube.com/watch?v=flDRlrsK1cI

Ik ben het ook eens met die sportarts trouwens. In het boek 'Alles wat je wilt weten over hardlopen', een overzicht van hardlooponderzoek, staat ook zoiets - dat het uiteindelijk niet uitmaakt, als schoenen maar lekker zitten. Het wordt misschien een iets ander verhaal bij specifieke problemen, maar dan heb je mogelijk meer aan een onafhankelijke podoloog/podotherapeut dan aan commercieel advies. 

Louise

34

Re: Ongemak achillespees / kuit

Ik heb mij bij de eerste 2 x schoenen aanschaffen netjes laten leiden door de analyse. De derde keer had ik hals over kop een paartje in de aanbieding gekocht omdat ik in de week van de wedstrijd mijn sporttas in de trein was vergeten. Aankoop puur op eigen gevoel en pasvorm (en prijs). Loopt een stuk beter en blessure vrijer dan die zompige Assics.

Al zou ik iemand die nieuw is in het hardlopen wel aanraden om een analyse te doen. Iemand met enige ervaring kan het denk ik prima zelf aanvoelen en inschatten.

35

Re: Ongemak achillespees / kuit

ic3d schreef:

"Happy people have no stories" die zal ik onthouden big_smile

Nog een algemeen vraagje, min of meer gerelateerd aan het topic. Hoe serieus nemen jullie de hardloopanalyses in een sportzaak? Mijn sportarts zei dat het merk en type allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Alleen dat je moet letten of je al dan wel of geen extra steun nodig hebt en dat dit na één loopanalyse, of beter nog, een advies van een deskundige wel duidelijk moest zijn. De fysio denkt daar anders over en zegt dat je het beste gewoon elk jaar een analyse kunt laten maken omdat merken en types continue wijzigen. Bij Radar zag ik een heel oud item over loopanalyses, die de mening van de sportarts onderstreept https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ … pschoenen/

Qua kosten scheelt het niet zo veel. Een lokale zaak is vaak 10 á 20% duurder dan bijv. online en een loopanalyse is vaak gratis bij aanschaf. Ik was gewoon benieuwd.

Als je alleen naar stabiliteit kijkt is het waardeloos. Je kunt een klomp stabiel krijgen met voldoende steuntjes. Maar een ervaren oog kan op een camera met een loopanalyse voor een deel zien wat jij hoort te voelen. Als jij een schoen vindt die goed is, kun je het zien op beeld.

Als jij niet weet hoe een goede schoen aanvoelt, dan is het lastig. Dan heb je een hele goede verkoper nodig die je de juiste schoen wil verkopen ipv de duurste (of die ene die al te lang in het magazijn ligt). Puur op basis van beeld is dan ook een klomp aan te smeren.

36 Laatst bewerkt door ic3d (22-01-20 01:34:38)

Re: Ongemak achillespees / kuit

@thijs

Het was iets genuanceerder en bedoelt binnen de kaders van de goed bekend staande merken. Ter illustratie, ik overproneer matig en heb heel lang gelopen op de Saucony Guide serie. In dat segment vind je ook de Asics GT2000, de Brooks GTS, Mizuno Inspire, Nike structure, etc. Etc. En die krijgen jaarlijks allemaal een vernieuwde versie. De keuze is reuze. Ik dénk dat je binnen dit segment moeiteloos kan switchen omdat de doelgroep in grote lijnen gelijk is. Wel met als voorwaarde dat de schoen goed past en aanvoelt. Bij een analyse kijkt men in mijn geval in ieder geval atijd bij deze schoenen en vervolgens wat men hiervan heeft staan in mijn maat. Maar dat is mijn ervaring.

37

Re: Ongemak achillespees / kuit

Ik loop ook al jaren op Saucony Guide, na een loopanalyse 361 schoenen gekozen, die zaten lekker, maar kreeg heel snel last van mijn hielen ermee.

38 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (22-01-20 15:59:54)

Re: Ongemak achillespees / kuit

ic3d schreef:

"Happy people have no stories" die zal ik onthouden big_smile

Nog een algemeen vraagje, min of meer gerelateerd aan het topic. Hoe serieus nemen jullie de hardloopanalyses in een sportzaak? Mijn sportarts zei dat het merk en type allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Alleen dat je moet letten of je al dan wel of geen extra steun nodig hebt en dat dit na één loopanalyse, of beter nog, een advies van een deskundige wel duidelijk moest zijn. De fysio denkt daar anders over en zegt dat je het beste gewoon elk jaar een analyse kunt laten maken omdat merken en types continue wijzigen. Bij Radar zag ik een heel oud item over loopanalyses, die de mening van de sportarts onderstreept https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ … pschoenen/

Qua kosten scheelt het niet zo veel. Een lokale zaak is vaak 10 á 20% duurder dan bijv. online en een loopanalyse is vaak gratis bij aanschaf. Ik was gewoon benieuwd.

Ik ben het wel eens met je fysio. Heb nu al te vaak gehad dat ik of zelf anders ben gaan lopen, of dat er een verschil tussen verschillende versies van een schoen is. Ga zelf altijd naar een zaak waar ze ook fysio's en podologen hebben, en die zien echt heel veel op een filmpje.

Het kan maar een minieme rotatie of kanteling lijken, als je dat 100en kilometers doet dan gaat dat toch een keer fout. Mijn lichaam is tegenwoordig niet meer zo vergevingsgezind wink

39

Re: Ongemak achillespees / kuit

Ik doe ook elk jaar een nieuwe analyse.
Ben zelf erg tevreden over de 5D analyse bij Tripro, waarbij alle hoeken van de gewrichten van rug, heup, knie en enkel worden bekeken, je loopefficiency wordt gemeten en wat al niet meer.
Zo zie je echt heel goed dat je op het ene paar schoenen gewoon beter loopt als op een ander (zelfs als ze beiden fijn voelen).
Erg duidelijk, ook het bijbehorende rapport.

40

Re: Ongemak achillespees / kuit

Ja, jammer dat ze daarmee gaan stoppen/gestopt zijn.
Het leek me een stuk meer uitgebreid dan de filmpjes die ze in de hardloopwinkel maken.

De reportage in de link is dan weer erg eenzijdig en een beetje zuur. (net als veel andere “kritische consumentenprogramma’s)
Er zijn ook mensen die hun hele leven roken als een ketter en fluitend 100 worden. Betekent dit dan meteen dat roken helemaal niet ongezond is?
Ach, ik trek liever de conclusie dat het juist goed is dat veel mensen bereid zijn om te investeren in goede schoenen.

41

Re: Ongemak achillespees / kuit

rdlk schreef:

Ja, jammer dat ze daarmee gaan stoppen/gestopt zijn.
Het leek me een stuk meer uitgebreid dan de filmpjes die ze in de hardloopwinkel maken.

.

Ja dat is omdat Pim weggaat.
Hopelijk komt er iemand anders voor terug.
Of gaat Jeroen het er zelf bij oppakken... ik begreep dat de hele winkel op de schop gaat.

42

Re: Ongemak achillespees / kuit

Dat is jammer ja. Ik heb er ook een analyse gedaan bij Pim en kon goed zien hoe de cijfertjes veranderden met kleine aanpassingen in houding en looptechniek. Ik heb toen tig paar aangehad en de 'beste' waren de Saucony's die ik al had, omdat ik wel eens iets anders wilde proberen toch voor een paar 361 gekozen, maar dat beviel uiteindelijk niet goed. Dus nu alweer een paar paar Saucony's verder big_smile.

43

Re: Ongemak achillespees / kuit

ic3d schreef:

"Happy people have no stories" die zal ik onthouden big_smile

Nog een algemeen vraagje, min of meer gerelateerd aan het topic. Hoe serieus nemen jullie de hardloopanalyses in een sportzaak? Mijn sportarts zei dat het merk en type allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Alleen dat je moet letten of je al dan wel of geen extra steun nodig hebt en dat dit na één loopanalyse, of beter nog, een advies van een deskundige wel duidelijk moest zijn. De fysio denkt daar anders over en zegt dat je het beste gewoon elk jaar een analyse kunt laten maken omdat merken en types continue wijzigen. Bij Radar zag ik een heel oud item over loopanalyses, die de mening van de sportarts onderstreept https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ … pschoenen/

Qua kosten scheelt het niet zo veel. Een lokale zaak is vaak 10 á 20% duurder dan bijv. online en een loopanalyse is vaak gratis bij aanschaf. Ik was gewoon benieuwd.

Je loophouding kan veranderen over de jaren maar het is ook een beetje een trial en error ... mijn loop analyse gaf (nu alweer jaren terug) ook aan dat ik schoenen met ondersteuning nodig had... vervolgens maanden gelopen met zeurende pijntjes. Ik zou in basis altijd uitgaan van een loopanalyse maar staar je er ook niet blind op.

Ik liep toen op 12mm drop incl. pronatie blokjes van Brooks. Daarna ben ik op eigen inzicht meerdere malen gewisseld van merk en loop ik inmiddels op verschillende merken en type schoenen met verschillende drops van 0% tot 6% en verschillende voetzolen (demping) (merken: inov8, saucony en hoka one one). Nu weet ik inmiddels heel goed wat lekker loopt en waar ik wel en niet geblesseerd van raak.

44

Re: Ongemak achillespees / kuit

Zo ben ik echt verder gekomen met hardlopen door op minimaal schoeisel te lopen. Ik ga niet zo hard en opbouwen is voorzichtig. Nu voel ik precies hoe ik neerkom en voorkom ik mijn heelstrike en peesplaat ontsteking

45

Re: Ongemak achillespees / kuit

Kleine update. Het gaat langzaam aan iets beter. De vage klachten zijn verdwenen en iets concreter geworden. Ik heb een kleine roller en daarmee kan ik precies de pijnlijke plek vinden. Deze bevindt zich in de overgang van kuitspier naar achillespees en dan tussen de achterzijde en buitenzijde van het rechterbeen vlak boven de enkel.

Volgens de fysio doe ik er goed aan om dit gebied dagelijks te rollen / masseren. Ik lees echter her en der dat je pijnlijke pezen juist niet moet aanraken.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Met Google vind ik wisselende resultaten.

46

Re: Ongemak achillespees / kuit

Lekker rollen!

47

Re: Ongemak achillespees / kuit

Gewoon rollen en beïnvloeden. Niet te stevig want doel is zorgen voor betere doorbloeding.

48

Re: Ongemak achillespees / kuit

Thanks, dan zet ik dat door! smile

49

Re: Ongemak achillespees / kuit

Ik zou de pees zelf inderdaad niet masseren, wel het gebied eromheen en indien mogelijk de bijbehorende spier. Dat deed de fysio ook.
Heb zelf aan beide (buitenzijde van de) enkels regelmatig een peesontsteking gehad, en dat wordt er dan niet beter op.

Beter nog is erachter komen waar het door veroorzaakt wordt, en daar mee aan de slag gaan.

50

Re: Ongemak achillespees / kuit

Als het beter gaat, zou ik doorgaan met wat je nu doet. Herstel bij pezen gaat nu eenmaal langzaam, sneller gaat het niet.