51

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Als je 18 bent kun je nu eenmaal meer af dan op je 46.

52

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Voor wie het interessant vindt heb ik als bijlagen een paar screenshots toegevoegd van mijn trainingschema zoals dat in Trainingpeaks is staat. Het schema is gemaakt door Matt Fitzgerald, één van de auteurs van 80/20 Triathlon. Het geeft een aardig beeld van hoe zo'n trainingsschema eruit ziet.
Een opmerking vooraf:
Dit is een schema dat tot 5 april loopt wanneer ik de marathon Rotterdam doe. Het is dus geen zuiver triathlon schema maar heeft meer dan gemiddeld focus op het hardlopen. Wel zit er zwemmen en fietsen tussen omdat het al rekening houdt met de 70.3 Hoorn eind juni en de 140.6 Barcelona op 4 oktober. Na de marathon krijg ik een schema dat specifiek is opgesteld voor deze twee races en voortborduurt op het schema waarvan jullie de screenshots zien. Het schema is een momentopname van februari 2020 met het oog op de marathon begin april. Het verandert dus naarmate april dichterbij komt.

Oh ja, ik weet dat een marathon in april niet bijdraagt aan de voorbereiding 70.3 en 140.6 maar ik vind het gewoon leuk om te doen. En ik doe het allemaal primair omdat ik het leuk vind. Binnen de grenzen van het plezier probeer ik het beste resultaat dan neer te zetten ;-)

Post's attachments

Aantekening 2020-01-30 124456(2).jpg 146.65 kb, 12 downloads since 2020-01-30 

Aantekening 2020-01-30 124456(3).jpg 127.65 kb, 9 downloads since 2020-01-30 

Aantekening 2020-01-30 124456(4).jpg 139.25 kb, 10 downloads since 2020-01-30 

Aantekening 2020-01-30 124456.jpg 143.91 kb, 14 downloads since 2020-01-30 

53

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Waarom is het niet verstandig om een marathon begin april te lopen en een halve in juni? Daar zit meer dan zat tijd tussen vind ik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

54

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

mcguyver schreef:

Waarom is het niet verstandig om een marathon begin april te lopen en een halve in juni? Daar zit meer dan zat tijd tussen vind ik.


Het is mij door meerdere triathleten afgeraden, waaronder zeer ervaren triathleten. Anderen vinden het geen enkel probleem. Google er maar eens op, lijkt zo'n eindeloze welles-nietes discussie in diverse fora. Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat ik de discussie ken en te voorkomen dat er één daarover op gang zou komen in dit draadje. Maar ik bereikte er misschien wel het tegenovergestelde mee :-)

55

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Gringo schreef:
mcguyver schreef:

Waarom is het niet verstandig om een marathon begin april te lopen en een halve in juni? Daar zit meer dan zat tijd tussen vind ik.


Het is mij door meerdere triathleten afgeraden, waaronder zeer ervaren triathleten. Anderen vinden het geen enkel probleem. Google er maar eens op, lijkt zo'n eindeloze welles-nietes discussie in diverse fora. Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat ik de discussie ken en te voorkomen dat er één daarover op gang zou komen in dit draadje. Maar ik bereikte er misschien wel het tegenovergestelde mee :-)

Ha leuk, discussie! Er zit inderdaad meer dan genoeg tijd tussen, maar mijn eigen ervaring is dat als ik serieus voor een marathon train de scherpe randjes van het trainen erna er een beetje af zijn en de focus op de triathlons die relatief kort op de marathon volgen wat minder is. Als je de marathon en de halve triathlon allebei als een A-race beschouwd dan zou ik dat minder handig vinden, als dat niet het geval is dan zit er in mijn ogen meer dan genoeg tijd tussen.

56

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Sorry, ik wist niet dat dit een discussie was. Mijn zienswijze: herstel van een marathon is bij mij een week of 2 a 3. In deze weken train ik lafjes door maar niets geks. Na 3 weken weer volle bak.

Je moet sneller dan de klos zijn.

57

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Interessant Gringo, thanks voor het delen.

Dit stukje lijkt me toch t meest relevant voor de mindset

Gringo schreef:

maar ik vind het gewoon leuk om te doen. En ik doe het allemaal primair omdat ik het leuk vind. Binnen de grenzen van het plezier probeer ik het beste resultaat dan neer te zetten ;-)

Daarnaast snap ik de 'discussie' ook wel. Als je idd zoals Maca zegt ze allebei als A-race beschouwd dan doe je ergens jezelf tekort vwb optimaal herstel danwel voorbereiding.

58

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Om nog maar eens een oud topic af te stoffen...

De conclusie uit dit topic was dat ik teveel op hoge intensiteit train en te weinig variatie heb hierin.
Nu heb ik sinds kort een trainingsplan van 8020endurance voor IM70.3 en heb nu pas gevoeld wat het betekent om op lage intensiteit te trainen.

Ik zat blijkbaar steeds in de zones die je volgens 8020 juist moet vermijden omdat je hier geen vooruitgang boekt.

Het is wennen om soms 1-1,5 min per km langzamer te lopen en 30-80W minder te fietsen. Het lijkt net alsof ik loop te sloffen en superlangzaam in aero-houding over het asfalt rol.
Na de training voel ik me een stuk frisser, maar kan wel voelen dat ik getraind heb.

Ik denk dat met deze meer gestructureerde aanpak een stuk beter op weg ben, pijntjes en blessures ga voorkomen en volgens seizoen goed voorbereid ben voor de 70.3!

59

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Herkenbaar hoor, ik heb vorig jaar mijn eerste halve in Almere met precies hetzelfde schema gedaan en uiteindelijk in een voor mij bevredigende tijd van 5.45 gefinisht. Achteraf had ik misschien iets sneller gekund maar wilde in mijn eerste halve niet over de kop gaan. Ik was altijd erg blessuregevoelig, met name met hardlopen, maar sinds ik de 80/20 filosofie volg en wat hardlooptechniek lessen nam bij Louise eigenlijk geen blessures meer gehad. Ook belangrijk, ik heb naast het trainen nog volop energie voor drukke baan en gezin.

Succes met de verdere voorbereiding. Welke 70.3 heb je op het oog?

60

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Gringo schreef:

en wat hardlooptechniek lessen nam bij Louise eigenlijk geen blessures meer gehad.

*bloos*  - dank je, leuk om te horen!
In het verlengde daarvan, dus over techniek: @rdlk - niet echt gaan lopen sloffen, hoor - wel technisch goed blijven lopen! Dat vind ik wel een mogelijk nadeel van gepolariseerd trainen: dat de focus te eenzijdig op intensiteit kan komen te liggen.

En klein dingetje: bij juist in het midden trainen boek je wel degelijk ook vooruitgang - hele volksstammen doen niet anders. Maar je loopt een verhoogd blessurerisico, hebt meer herstel- en/of trainingstijd nodig voor hetzelfde resultaat en/of je progressie stagneert eerder. Bij de meesten - er zijn er ook die het er prima op doen. Gepolariseerd trainen is geen heilige graal, en dus is een andere aanpak ook niet zwart/wit 'fout' ofzo.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

61

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Gringo schreef:

Succes met de verdere voorbereiding. Welke 70.3 heb je op het oog?

Ik wil graag de Half Distance van Tri Amsterdam doen 9 (geen officiele IM70.3 maar wel dezelfde afstand). Ik vond dit vorig jaar een heel mooi evenement met een mooi parcours ook.

Louise schreef:

@rdlk - niet echt gaan lopen sloffen, hoor - wel technisch goed blijven lopen!Louise

Zeker! Het voelt een beetje alsof je wandelend hetzelfde tempo zou kunnen lopen (is niet waar), vandaar het sloffen. Ik probeer technisch goed te blijven lopen.

62

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Klinkt goed!
Die halve van TriAmsterdam staat ook op mijn - zeer voorlopige - lijstje.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

63

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Misschien interessant voor sommigen hier:

Op 8020endurance.com worden nu de 2-weekse trialversie van hun trainingsplannen ($4,95) en hun 5-weekse “Maintenance” programma’s (tijdelijk) gratis aangeboden.

Je kunt dit op ieder moment starten en zovaak herhalen als je wilt.