51

Re: Endless pool

Wij zijn afgelopen week ook langsgeweest bij Tri2One voor zowel de zwemanalyse als de inspanningstest en zijn heel tevreden.

Vooral voor zo'n wielrenner die voor triathlons maar een beetje is gaan zwemmen was het heel nuttig. Ik zwem altijd rond de 2 minuten per 100 meter, maar op een gegeven moment zwom ik 1:40 in het bad (ik had een totaal verkeerde techniek).

Nu aanleren om altijd zo te zwemmen.

52

Re: Endless pool

Zo, dat is wel een mega verschil zeg! Zou tof zijn als je dat weet vast te houden...

53

Re: Endless pool

Macer schreef:

Wij zijn afgelopen week ook langsgeweest bij Tri2One voor zowel de zwemanalyse als de inspanningstest en zijn heel tevreden.

Vooral voor zo'n wielrenner die voor triathlons maar een beetje is gaan zwemmen was het heel nuttig. Ik zwem altijd rond de 2 minuten per 100 meter, maar op een gegeven moment zwom ik 1:40 in het bad (ik had een totaal verkeerde techniek).

Nu aanleren om altijd zo te zwemmen.

Dat klinkt erg hoopvol; ik ga a.s. vrijdag!

54

Re: Endless pool

Iemand hier toevallig ervaring met een analyse bij tri-ptstudio in Voorschoten?
Ik wil namelijk ook een analyse in een endless pool, dat lijkt mij voor mij heel erg nuttig.  En Voorschoten is nu eenmaal beter bereikbaar voor mij als Lelystad. Als tri2one echter duidelijk beter is, dan zal ik mij bij de extra reistijd neer moeten leggen.

55

Re: Endless pool

wilagro schreef:

Iemand hier toevallig ervaring met een analyse bij tri-ptstudio in Voorschoten?
Ik wil namelijk ook een analyse in een endless pool, dat lijkt mij voor mij heel erg nuttig.  En Voorschoten is nu eenmaal beter bereikbaar voor mij als Lelystad. Als tri2one echter duidelijk beter is, dan zal ik mij bij de extra reistijd neer moeten leggen.

Ik ga 6 januari naar tri-ptstudio .(https://www.triathlonforum.nl/viewtopic … 778#p64778) Ik ken Paul van Brink als zwemtrainer bij mijn vereniging, daar zijn de ervaringen in ieder geval goed. Ik denk dat het met de endless pool analyse ook wel goed komt! Ik doe verslag van mijn ervaring!

56

Re: Endless pool

@Laris, misschien kom ik je dan tegen, ik ga ook vrijdag bij Tri2one de endless pool in!

57

Re: Endless pool

MontanaMan schreef:

@Laris, misschien kom ik je dan tegen, ik ga ook vrijdag bij Tri2one de endless pool in!

Hee grappig, hoe laat? Ik ben om 10.45 uur aan de beurt, hoef ik ook niet zo vroeg van huis :-)

58

Re: Endless pool

Laris schreef:
MontanaMan schreef:

@Laris, misschien kom ik je dan tegen, ik ga ook vrijdag bij Tri2one de endless pool in!

Hee grappig, hoe laat? Ik ben om 10.45 uur aan de beurt, hoef ik ook niet zo vroeg van huis :-)

Ik ben om 12:00 aan de beurt smile

59

Re: Endless pool

MontanaMan schreef:
Laris schreef:
MontanaMan schreef:

@Laris, misschien kom ik je dan tegen, ik ga ook vrijdag bij Tri2one de endless pool in!

Hee grappig, hoe laat? Ik ben om 10.45 uur aan de beurt, hoef ik ook niet zo vroeg van huis :-)

Ik ben om 12:00 aan de beurt smile

Nou dat is vast direct na mij! Grappig en succes vrijdag!

60

Re: Endless pool

Wijnand schreef:
wilagro schreef:

Iemand hier toevallig ervaring met een analyse bij tri-ptstudio in Voorschoten?
Ik wil namelijk ook een analyse in een endless pool, dat lijkt mij voor mij heel erg nuttig.  En Voorschoten is nu eenmaal beter bereikbaar voor mij als Lelystad. Als tri2one echter duidelijk beter is, dan zal ik mij bij de extra reistijd neer moeten leggen.

Ik ga 6 januari naar tri-ptstudio .(https://www.triathlonforum.nl/viewtopic … 778#p64778) Ik ken Paul van Brink als zwemtrainer bij mijn vereniging, daar zijn de ervaringen in ieder geval goed. Ik denk dat het met de endless pool analyse ook wel goed komt! Ik doe verslag van mijn ervaring!


Ikzelf heb nu 2x mogen zwemmen bij Tri2one Coaching bij Hylke, een vriend van me was laatst in Voorschoten. We konden het natuurlijk niet laten de analyses met elkaar te vergelijken en ja... we zagen nogal wat verschil! Inhoudelijk kan ik niet oordelen over Voorschoten en alleen heel erg blij zijn met mijn progressie, maar ik denk wel dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik kreeg nog dezelfde dag prachtige videobeelden, persoonlijk ingesproken en ingetekend die ik nog erg vaak rondom m'n trainingen bekijk. Vanuit de andere analyse kwam een PDF-document met enkele screenshots en wat standaard tekst, ook alles vanuit één camera standpunt genomen.

Wat mij betreft is de conclusie vooral dat niet enkel het bad de progressie en feedback geeft, je hebt wel de juiste ogen en kwaliteit langs het bad nodig. Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar jouw feedback en analyse straks!

61 Laatst bewerkt door MontanaMan (28-12-19 21:21:18)

Re: Endless pool

Ik heb er dus gister in gelegen bij Tri2One. Erg leuk, en zeker ook een eye-opener.
Hylke wilde vantevoren niet weten wat andere trainers me ooit al verteld hadden, zodat hij er onbevoordeeld in kon gaan.
Allereerst moet ik zeggen dat ik ooit al eens een zwemkamp heb gedaan met SportActive (die ja). Op zich waren de trainingen goed, en die week ook zeker beter gaan zwemmen. Er werd ook een video analyse en rapport achteraf beloofd. Dat bleef beperkt tot een standaard pdf met oefeningen en de filmpjes, zonder enig commentaar, die gemaakt waren tijdens de trainingen, die we bijna 3 maanden later ontvingen. Gister kreeg ik al het filmpje van Hylke, ik had gezegd zondag al te willen zwemmen, en hij was vrijdag de hele dag zwemanalyses aan het doen dus hij zei dat het wel een paar dagen kon duren, maar toen hij hoorde dat ik zondag al wilde zwemmen zei hij dat hij zou proberen het daarvoor gedaan te krijgen. Sorry Laris als jij jouw analyse daarom later krijgt! De analyse die Hylke opstuurde was ook echt een analyse. Een filmpje uit verschillende hoeken, wat hij ingepraat en ingetekend (cirkels en pijlen) heeft om uit te leggen wat ik doe en wat ik zou moeten doen.

Wat er bij mij uitkwam:
Hoofd te ver uit het water bij ademhalen, mogelijk omdat ik te ver naar voren kijk onder water. Ik ben juist meer naar voren gaan kijken afgelopen jaren op aanraden van trainers, maar dat doe ik dus duidelijk te veel.
Ik adem rechts, en mijn linkerarm steek ik te hoog in (te dicht onder het wateroppervlakte) en haal ik te snel door: Dat eerste doe ik bewust, op aanwijzing van trainers, om de catch zo groot mogelijk te maken. Maar ik steek hem zo hoog in, dat mijn arm in feite boven bij schouder zit en ik dus afrem met mijn linkerarm. Omdat mijn hoofd zo ver uit het water kom, gebruik ik mijn linkerarm ook om dat te bewerkstelligen, dus die arm duwt naar beneden en begint pas met een catch als hij >40cm onder water zit. Terwijl ik hem dus juist zo hoog insteek om zoveel mogelijk catch te hebben. Omdat ik mezelf (mijn hoofd) 'opdruk', zinkt de linkerarm en begin ik eigenlijk veel te vroeg met het doorhalen. Dit laatste heeft een trainer wel eens eerder tegen mij gezegd, maar op een andere manier. Die vertelde me dat ik sneller moest ademhalen (ipv nu dat ik pas later moet doorhalen). Sneller ademhalen vond ik ook altijd heel lastig, je moet toch genoeg lucht binnenkrijgen.
Grote beenslag: Ik gebruik mijn eigenlijk niet veel, maar als mijn hoofd uit het water komt, zakken mijn benen en dat moet weer gecompenseerd worden en als ik dat doe gebeurd dat vaak met een flinke grote slag.
Mijn voeten stonden vrijwel haaks op mijn enkels! Dat was me nog nooit opgevallen, foei MontanaMan!

Op zich pakte ik het met aanwijzingen goed op, maar het is lastig om alles in een keer goed/beter te doen: Dieper insteken (alleen links), later bijleggen (alleen links), meer naar beneden kijken ipv naar voren, kleine (en minder) beenslagen, tenen naar achter.

Dieper insteken lukte wel redelijk, naar beneden kijken ook (en daardoor komt mijn hoofd veel minder uit het water en mijn ligging dus beter), maar de timing van het bijleggen vond ik lastig. Die timing had ik zelden goed, ik was dus altijd te vroeg met doorhalen, maar als ik erop ging letten was ik meestal (veel) te laat en soms bijna helemaal aan het bijleggen. Dit gaat dus eigenlijk alleen om de linkerkant. Werk aan de winkel dus, te beginnen morgen. Beensetjes met aandacht voor een kleine, constante beenslag, en korte sets met veel aandacht voor een diepere insteek, langer voorhouden van de linkerarm (maar weer niet te lang).

Ik vond het erg leuk om te doen, en het heeft redelijk wat inzichten gebracht die ik nog niet had. Zou het zeker aanraden, vooral als je niet regelmatig een coach/trainer hebt die je aanwijzingen kan geven en je de mogelijkheid hebt om op techniek te trainen. Dat laatste kan ik wel, maar niet als ik met mijn tri club de groepstraining doe, komende maanden dus meer zelf gaan zwemmen.

62

Re: Endless pool

Ik was gisterochtend (voor @Montanaman) bij Hylke. Ik vond het super leerzaam. Video-analyse met commentaar en verduidelijkende pijlen erin getekend kwamen ondanks de drukte gisteren binnen. Na twee borstcrawl-clinics in de naburige zwembaden en een weekend en dag bij active (jaja, ik ook en ondanks het chaotische destijds best tevreden) was er het nodige te verbeteren en dat bleek ook. Hylke ging er net als bij Montanaman blanco in. Het zwemmen met spiegels viel me alleszins mee, had het confronterender verwacht.

Mijn insteek moet meer in het verlengde van de schouder komen, arm dieper insteken zodat catch beter wordt. Dat is waar ik mee ga beginnen; het mooie van de endlesspool is dat ik met gevoelsmatig kleine aanpassingen vooral veel makkelijker ging zwemmen. Voor echt snelheidstoename is er vast nog veel meer te doen, maar ik ga hier eerst maar eens mee beginnen. Morgen met de kinderen zwemmen, badmuts en brilletje mee zodat ik met de hondjesslag bezig kan :-)

63 Laatst bewerkt door Louise (31-12-19 11:12:25)

Re: Endless pool

MontanaMan schreef:

Hoofd te ver uit het water bij ademhalen, mogelijk omdat ik te ver naar voren kijk onder water. Ik ben juist meer naar voren gaan kijken afgelopen jaren op aanraden van trainers, maar dat doe ik dus duidelijk te veel.

Ik ben ook bezig met mijn hoofd minder ver uit het water halen, het 'niet' optillen, inmiddels met succes, en daarover heb ik net een blogpost geschreven, heb je misschien wat aan of anders is het misschien leuk om te lezen - het gaat ook over de rol van het woordje 'niet' en was daarom een co-productie met  met vakblog: http://www.delftweg9.nl/triathlon/zwem/ … over-niet/

Dat hoge insteken is volgens mij ook wel een visieverschil, of voortschrijdend inzicht: ik heb het volgens mij hoog geleerd en heb het later ook dieper moeten leren doen.   

Louise

64

Re: Endless pool

Zoals beloofd een verslagje van mijn zwemanalyse in de endless pool bij Paul van Brink ( https://www.tri-ptstudio.nl )

Heel kort gezegd: zeer nuttig! Helaas ook nogal confronterend....

Na even wat ingezwommen te hebben (het is kort wennen om in een endless pool te zwemmen) heeft Paul een aantal opnamen gemaakt, vanaf de voorkant en vanaf de zijkant. Bij het tonen van de beelden was direct duidelijk dat er werk aan de winkel is.

Opvallende zaken:

- Mijn hoofd ligt veel te hoog. Dit wist ik al maar door de opnamen in de endless pool wordt dat heel duidelijk (wat mij betreft véélll te duidelijk) in beeld gebracht.
- Direct gevolg van het hoge hoofd is dat mijn benen te laat (gaan) liggen.
- Timing van de slag is niet goed. Ik begin mijn slag zowel links als rechts veel te vroeg. Geduld geduld geduld leren hebben voor dat ik de volgende slag begin.
- Doorhaal links gaat teveel onder mijn lichaam door. Die had ik niet zien aankomen omdat ik voor mijn gevoel ongeveer onder mijn schouder blijf. Maar helaas liegen de beelden niet.
- Catch is onvoldoende tot niet aanwezig. Die had ik ook niet aan zien komen. Maar ook hier weigerde die verrekte beelden te jokken. Heel duidelijk was te zien dat mijn arm (L en R) de eerst fase van de slag wel iets probeert te doen maar dat het van geen enkel nut is om de borstcrawl redelijk te ondersteunen.
- Insteek is er niet. Ook dingetje dat best gek is. Beleef ik tijdens zwemmen totaal anders. Heb het gevoel dat ik mijn hand (L en R) redelijk gecontroleerd insteek maar ik leg mijn hand/arm eigenlijk gewoon op het water en glij er daarna een beetje lui achteraan. Vervolgens haal ik dus (slechte timing) te vroeg door maar vergeet daarbij mijn elleboog hoog te houden.

Oefeningen:
Ik ga vanavond met Paul (reguliere training van de vereniging) even kijken welke oefeningen ik mee ga beginnen, vermoed dat ze voornamelijk zullen bestaan uit zwemmen met 1 arm (vooral om bij rechts die doorhaal beter te krijgen) en veel oefeningen om de timing op orde te krijgen (aansluiten handen voor begin doorhalen). Verder lijkt het mij erg nuttig om iedere training aandacht te hebben voor de ligging van mijn hoofd. Hoofd moet echt lager en hoop dat daardoor mijn benen (een stuk) hoger komen. Door wat medisch geneuzel heb ik de afgelopen jaren veel moeten zwemmen met een drijver, wellicht de oorzaak van een soort luiheid van mijn lichaam om te zorgen recht in het water te liggen.

De analyse is dus vooralsnog ietwat confronterend. Ik dacht technisch best aardig te zwemmen maar dat blijkt een beetje verkeerd gedacht. Paul liet duidelijk dingen zien die (als ik 'lekkerder' wil gaan glijden door het water) verbeterd kunnen/moeten worden. Leuk om deze winter daarmee aan de slag te gaan (letterlijk).

Mijn voorgenomen aanpak: de komende 3 maanden bij iedere training (2 tot 3x per week) veel oefeningen doen, wellicht tussentijds nog een analyse en even niet meer als een blinde rammen door het water. Geen 50tjes in 37 sec of hondertjes in 1:17 maar vooral rust, timing en ligging in het water oefenen. Nou ja....af en toe even knallen moet wel kunnen natuurlijk...toch??

Als ik de volledig analyse met foto's e.d binnen heb zal ik nog even wat plaatsen hier. En natuurlijk laat ik weten welke oefeningen ik precies ga doen en welk effect ze sorteren.

65

Re: Endless pool

Mooi dat je ook met Paul kunt trainen!
En inderdaad, redelijk confronterend, de beelden liegen niet. Maar goed, zolang je niet een CSS zwemt van zo'n 1:10/100m is er technisch zeker altijd wat te verbeteren.

66

Re: Endless pool

Zo denk ik ook, gelukkig valt er een hoop te verbeteren!
Dan blijft er ook hoop op snellere tijden haha.


Ik heb de afgelopen weken voor 100m jes gezwommen, die langzaam uitgebouwd naar 200 en 250m.
Gisteren voor het eerst 2x500 gedaan en ook dit lukte in 1.46/100m. Heel blij mee.

Daarnaast die ik intussen ook sprintjes van 50m, om te zien of ik op hoger tempo de techniek kan houden. Ben niet ontevreden ook, zit hier tussen de 1.30-1.35/100m.

67

Re: Endless pool

Wijnand schreef:

Zoals beloofd een verslagje van mijn zwemanalyse in de endless pool bij Paul van Brink ( https://www.tri-ptstudio.nl )

Heel kort gezegd: zeer nuttig! Helaas ook nogal confronterend....

Na even wat ingezwommen te hebben (het is kort wennen om in een endless pool te zwemmen) heeft Paul een aantal opnamen gemaakt, vanaf de voorkant en vanaf de zijkant. Bij het tonen van de beelden was direct duidelijk dat er werk aan de winkel is.

Opvallende zaken:

- Mijn hoofd ligt veel te hoog. Dit wist ik al maar door de opnamen in de endless pool wordt dat heel duidelijk (wat mij betreft véélll te duidelijk) in beeld gebracht.
- Direct gevolg van het hoge hoofd is dat mijn benen te laat (gaan) liggen.
- Timing van de slag is niet goed. Ik begin mijn slag zowel links als rechts veel te vroeg. Geduld geduld geduld leren hebben voor dat ik de volgende slag begin.
- Doorhaal links gaat teveel onder mijn lichaam door. Die had ik niet zien aankomen omdat ik voor mijn gevoel ongeveer onder mijn schouder blijf. Maar helaas liegen de beelden niet.
- Catch is onvoldoende tot niet aanwezig. Die had ik ook niet aan zien komen. Maar ook hier weigerde die verrekte beelden te jokken. Heel duidelijk was te zien dat mijn arm (L en R) de eerst fase van de slag wel iets probeert te doen maar dat het van geen enkel nut is om de borstcrawl redelijk te ondersteunen.
- Insteek is er niet. Ook dingetje dat best gek is. Beleef ik tijdens zwemmen totaal anders. Heb het gevoel dat ik mijn hand (L en R) redelijk gecontroleerd insteek maar ik leg mijn hand/arm eigenlijk gewoon op het water en glij er daarna een beetje lui achteraan. Vervolgens haal ik dus (slechte timing) te vroeg door maar vergeet daarbij mijn elleboog hoog te houden.

Oefeningen:
Ik ga vanavond met Paul (reguliere training van de vereniging) even kijken welke oefeningen ik mee ga beginnen, vermoed dat ze voornamelijk zullen bestaan uit zwemmen met 1 arm (vooral om bij rechts die doorhaal beter te krijgen) en veel oefeningen om de timing op orde te krijgen (aansluiten handen voor begin doorhalen). Verder lijkt het mij erg nuttig om iedere training aandacht te hebben voor de ligging van mijn hoofd. Hoofd moet echt lager en hoop dat daardoor mijn benen (een stuk) hoger komen. Door wat medisch geneuzel heb ik de afgelopen jaren veel moeten zwemmen met een drijver, wellicht de oorzaak van een soort luiheid van mijn lichaam om te zorgen recht in het water te liggen.

De analyse is dus vooralsnog ietwat confronterend. Ik dacht technisch best aardig te zwemmen maar dat blijkt een beetje verkeerd gedacht. Paul liet duidelijk dingen zien die (als ik 'lekkerder' wil gaan glijden door het water) verbeterd kunnen/moeten worden. Leuk om deze winter daarmee aan de slag te gaan (letterlijk).

Mijn voorgenomen aanpak: de komende 3 maanden bij iedere training (2 tot 3x per week) veel oefeningen doen, wellicht tussentijds nog een analyse en even niet meer als een blinde rammen door het water. Geen 50tjes in 37 sec of hondertjes in 1:17 maar vooral rust, timing en ligging in het water oefenen. Nou ja....af en toe even knallen moet wel kunnen natuurlijk...toch??

Als ik de volledig analyse met foto's e.d binnen heb zal ik nog even wat plaatsen hier. En natuurlijk laat ik weten welke oefeningen ik precies ga doen en welk effect ze sorteren.

Zoals hierboven beschreven had ik van Paul een aantal aandachtspunten meegekregen en daar ben ik de afgelopen periode mee aan de slag gegaan. Een lid van mijn club heeft vorige- en afgelopen zondag wat opnamen gemaakt omdat ik de vorderingen wilde zien.
Het oefenen heeft geholpen. Ik voel dat ik rustiger in het water lig en merk dat ik meer effect uit mijn slag haal. Op het insteken heb ik niet specifiek geoefend maar voor zover ik kan beoordelen is het wel beter geworden. Het zou ook nog een bij effect kunnen zijn geweest van de endless pool.

Enfin, voor de liefhebber..ik heb wat beelden op youtube gezet:

Slag bovenwater: https://youtu.be/cD2w02MUmB4

Boven en onderwater: https://youtu.be/JP9uHi8I2pM

Onderwater: https://youtu.be/OHGDxq9XI0c

Opbouwende kritiek hoor ik graag........

68

Re: Endless pool

een vraag: waarom 1 op 2 ademen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

69

Re: Endless pool

mcguyver schreef:

een vraag: waarom 1 op 2 ademen?

Ik kan het wel maar het zit niet in mijn systeem om dat continu te doen. op zich heeft het ook niet heel veel meerwaarde voor mijn techniek. Het is wellicht iets om later nog eens aandacht aan te besteden maar voor nu blijf ik nog even investeren in de andere aandachts punten.

70

Re: Endless pool

Erg leuk, die filmpjes, en ik vind het er wel goed uitzien, in elk geval heel rustig - dat geduld levert wel wat op, lijkt me.

Ik ben zelf door mijn cursus powerstroke erg bezig geweest met de catch en de Early Vertical Forearm, en die zouden bij jou ook nog beter kunnen, lijkt me zo, dus zo snel mogelijk een stuwvlak maken. Je arm zakt nu eerst een tijdje recht naar beneden, voordat je 'm in positie zet. Als ik het goed zie althans.

Louise

71

Re: Endless pool

Wijnand schreef:
mcguyver schreef:

een vraag: waarom 1 op 2 ademen?

Ik kan het wel maar het zit niet in mijn systeem om dat continu te doen. op zich heeft het ook niet heel veel meerwaarde voor mijn techniek. Het is wellicht iets om later nog eens aandacht aan te besteden maar voor nu blijf ik nog even investeren in de andere aandachts punten.

Nou, dat zou best wel eens samen kunnen hangen. Links blijft je arm na de insteek op een gelijk/lager niveau. Rechts schiet ie na de insteek weer aardig omhoog lijkt het.

72

Re: Endless pool

Mijn analyse ging vrijdag helaas niet door omdat het bad lek was. Nog even wachten dus.

73

Re: Endless pool

Buus schreef:
Wijnand schreef:
mcguyver schreef:

een vraag: waarom 1 op 2 ademen?

Ik kan het wel maar het zit niet in mijn systeem om dat continu te doen. op zich heeft het ook niet heel veel meerwaarde voor mijn techniek. Het is wellicht iets om later nog eens aandacht aan te besteden maar voor nu blijf ik nog even investeren in de andere aandachts punten.

Nou, dat zou best wel eens samen kunnen hangen. Links blijft je arm na de insteek op een gelijk/lager niveau. Rechts schiet ie na de insteek weer aardig omhoog lijkt het.

Ja, die samenhang zou idd zeker kunnen - bij mij was 1 op 3 gaan ademen een soort voorwaarde om een paar andere problemen uit m'n techniek te krijgen (volgens Frank van de cursus Powerstroke), ook zakken van arm,  maar ook (gebrek aan) rotatie en andere asymmetrieën. Blijft ook lastig aan beter gaan zwemmen: dat alles met alles te maken heeft.

Louise

74

Re: Endless pool

Dank voor de tips! Ik ga er zeker naar kijken. En inderdaad mijn catch kan nog wel stuk beter, evenals de L R balans.
Wellicht loont het de moeite om de 1 op 3 ademhaling meer toe te passen. Morgen doe ik in Katwijk (tip want is een super 33 meter bad en redelijk rustig) een training van bijna 2 uur. Ga ik even aan de slag met jullie adviezen.

Nog even als verdediging ( smile )  mijn doel was om makkelijker en meer ontspannen te gaan zwemmen. Dat is nu in eerste instantie gelukt. Nu nog wat puntjes op de i!

https://sportbedrijfkatwijk.nl/foto-alb … ad-aquamar

75

Re: Endless pool

Ziet er best netjes uit volgens mij!
Twee dingetjes die mij opvielen (in het filmpje van de zijkant), je rechterarm gaat na het insteken omhoog. Je steekt hem in het water en dan gaat hij een beetje terug naar het oppervlakte. Dan zit je arm boven de schouder en rem je jezelf eigenlijk af (deed/doe ik ook!). Die rechtarm kun je best wat dieper insteken.
Als je je linkerarm insteekt, dan zie ik je handpalm, wat betekent dat je water naar de zijkant aan het duwen bent. Je rechterarm steek je wel mooi recht met de palm naar beneden in.