1

Onderwerp: Fietstraining voor hele

Beste allemaal,

Ik heb het in mijn hoofd gehaald om De Gelreman te doen dit jaar, een hele triathlon in Arnhem. https://www.gelreman.nl/index.php/nl/
Afgelopen jaar heb ik wat kwarten gedaan, jaar daarvoor ook. Dit jaar waag ik dus de sprong naar de hele smile.

Voordat ik eind augustus die hele ga doen heb ik nog een halve in Terheijden https://www.stemenwb.nl/tri_terheijden/info1.php. om er lekker in te komen zeg maar. Wordt tevens mijn eerste halve.

Ik hoef geen toptijd (ik moet nog steeds betalen om mee te doen dus waar hebben we het over), ik wil wel finishen.
Op dit moment train ik vooral lopen en zwemmen en pak ik af en toe een uurtje (kick)bokszaktraining voor de lol en de cardio.

Ik fiets wel redelijk wat, maar dat is op het moment vooral woon-werk. 10km per keer (20 per dag) 4 x in de week. Ook in het weekend wordt er gefietst maar vaak is dat van Huissen naar Arnhem voor bieb en marktbezoek.

Ik zie op tegen het fietsen want het is, vind ik, echt ver. Ik heb al wel vaker een marathon gelopen dus ik weet dat dat gewoon afzien wordt. Zwemmen gaat niet vlot maar zal ik wel volhouden. Verder heb ik wel een aardige conditie voor een 47 jaar oude man, geen overgewicht ook (76kg ongeveer bij 1.87 m lengte).

Wat ik nu zoek is advies voor fietstrainingen, vooral op duur. Vorig jaar realiseerde ik me tijdens een kwart dat dat de eerste keer was dat ik gewoon, vlot/hard, 40km fietste. Dat moet beter kunnen dacht ik toen smile. Fietstijd voor 40 km is ongeveer 1.15-1.19. Afhankelijk van parcoursstaat en lengte.

TL;DR: zouden jullie gaan voor gewoon, "vlot" duurritjes van 60-80 km en dan uitbouwen naar (zeg) 120 km, of zijn er betere alternatieven te vinden?
Ik ben wel van plan om mijn woon/werk afstanden langer te maken als het weer beter wordt (qua licht ook).
Tijdrit stuur op de reguliere fiets/TT zadelpen, oftewel triathlon afstelling? Of gewoon op de "toer"afstelling?

Ik hoor het graag!

2

Re: Fietstraining voor hele

Op deze vraag ga je veel uiteenlopende reacties krijgen vrees ik. Heb zelf nu 4 FD afstanden gedaan en er telkens op een andere manier naartoe getraind. Ik zou zeggen afstand opbouwen naar rond de 200km en ook trainingen doen van bv 160km fietsen met aansluitend 20km lopen en de dag erna terug 180km fietsen. Fietsen is nu eenmaal het belangrijkste onderdeel in de FD dus zul je toch zeker goed moeten trainen. Succes alvast.

3

Re: Fietstraining voor hele

160 fietsen + 20 lopen heb ik een paar keer geprobeerd en heel snel afgeleerd.

2 dagen achter elkaar lang fietsen ook.

200km heb ik hoogst zelden wel eens gedaan en dan alleen onbedoeld bij grondig verdwalen tijdens een poging om minder ver te fietsen.

Mijn tip, zoek een coach als je op dit moment met zulke vragen zit. Iemand die zich iets meer  Niemand kan je concreet helpen met alleen de info uit je bericht. En het is nu ook nog mogelijk om een trainingsplan te maken die vanaf het begin begint en opbouwt tot de wedstrijd. Over een paar maanden kun je dat niet meer.

4

Re: Fietstraining voor hele

Leuke vraag, benieuwd naar de diverse antwoorden. Kan ik ook wel wat mee naar de toekomst.

Vorige jaar zelf mn eerste halve gedaan ook Terheijden. Ik heb me toen wel serieus verkeken op hoe belangrijk "makkelijk" de afstand (hard) fietsen is. Dus mijzelf voorgenomen dit jaar gestructureerder opbouwen met meer duurtraining op de fiets in zone D1 en veel meer interval werk.

Fietsen duurt gewoon het allerlangst van het hele circus dus met relatief goede benen wil je aan je marathon beginnen tijdens een FD. Anders wordt dat OOK een martelgang. Die korte stukjes die je nu fietst doen niets voor je duurvermogen. Dus opbouwen naar vaak rond de 100km rijden voor je halve, een aantal keer tegen je fd fietsafstand aan en daarnaast zou ik harde tempoblokken inbouwen icm korte intervallen. Misschien kan je Fondo downloaden (nieuwe app van ntfu).

Zou daarnaast wel na een fietstraining gaan lopen, maar niet per se 20k.

Verder eens met Thijs, mits je zin en geld hebt voor een traject met een coach. Kan je ook overwegen als je wel een serieuze tijd wil neerzetten ipv alleen finishen.

Zelf zou ik passen voor helemaal naar de klote gaan en niet lekker finishen met een beetje ok tijd. Zonde vh hele traject, de effort en de kosten.

5

Re: Fietstraining voor hele

Mbt trainings-schema: ja, daarom kom ik ook nu met deze vragen. smile

Verschillende antwoorden zijn niet erg, alle extra info is alleen maar meegenomen.

Fietsen/lopen als training ga ik ook zeker doen, misschien niet in de orde van grootte van ronnyke maar 80-10 of 100-20 oid moet wel kunnen.

Ik zal dit weekend Friel er eens bijpakken (en volgens mij heb ik ook nog de "well built triathlete" oid liggen) en een soort van schema maken. Daarna zal ik er een deskundige coach naar laten kijken...
Dat wordt nog een primeur: trainen op een schema! big_smile

6

Re: Fietstraining voor hele

davidr schreef:

Zelf zou ik passen voor helemaal naar de klote gaan en niet lekker finishen met een beetje ok tijd. Zonde vh hele traject, de effort en de kosten.

Dat is inderdaad zeker waar. Ik wil wel genieten onderweg en tijdens de race, ook al ga ik stuk.

7

Re: Fietstraining voor hele

Zoals ik al aangaf heb ik ze bijna allemaal op een andere manier voorbereid. Die mega trainingen waren voor mijn eerste FD te voltooien. Om dan eens de afstanden gevoeld te hebben vooral bij het fietsen is nooit niet slecht vind ikzelf; Trouwens wat is 200km fietsen in de zomer? Paar uurtjes en je bent terug thuis en je bent er zo van hersteld.

8

Re: Fietstraining voor hele

Als je geen investering wil doen in een TT fiets, dan wil ik je een opzet stuurtje echt aanraden!
Ik heb zo ook 4 halves gedaan.
Omdat ik nu ook een LD ga doen (maar dan enkel zwemmen en fietsen) heb ik mezelf een TT fiets kado gedaan na een goede fietsmeting.
Nu nog wachten tot hij wordt geleverd smile

Overigens is mijn opzet stuurtje om die reden te koop, mocht je interesse hebben...stuur maar een pb.

9

Re: Fietstraining voor hele

big_smile Opzetstuurtje heb ik al, net als een triathlon zadelpen (dus meer naar voren). ik heb hem geod laten afstellen vorig jaar, en dat ook duidelijk nagemeten en opgeschreven. Dus de afstelling zou geen probleem moeten zijn.

Hopelijk lukt het me om goed aero te blijven op langere afstanden. iets meer dan een uur haal ik sowieso, dus die 6 die ik er voor reken (hopelijk minder!) moet te trainen zijn.

Ik kreeg al bericht van een mede triatleet over weken van meer dan 200 km qua fietsen. Wat verzetten (pun intended) jullie zo al in je fietstrainingen naar een halve/hele?

10

Re: Fietstraining voor hele

Eens met een boel wat hiervoor gezegd is:
- Coach is zeker nuttig.
- Woon-werk voegt niet zo veel toe als je traint voor 180 km (maar draagt wel bij aan je totale belasting).   
- Aan 60-120 km 'vlot' heb je ook niet zo veel: die afstanden zijn tussenstations, en 'vlot' is nikserig. Fiets enerzijds veel langer en rustig (minstens de ingeschatte duur van het fietsen in de wedstrijd, liefst wat langer) en korter en veel harder (intervallen). Beide geleidelijk opbouwen.
- Die 180 km of >200 is geen must maar zou ik zeker doen als het je goed afgaat, al is het maar voor je hoofd (wordt het getal minder imponerend van).
- Ook koppeltrainingen idd, ik zou zeker na een heel lange fietstraining een keer een stukkie lopen, al is het maar om te ervaren hoe het is om na zo lang van houding te moeten veranderen. Daar is bv. de 'Big Day' voor, dat vind je wel bij Friel.
- Zo veel mogelijk fietsen in de 'wedstrijdhouding', dus met opzetstuur.
- Wees voorzichtig - het kan later altijd nog een keer harder, beter dan nu te vroeg afbranden! 

Louise

11 Laatst bewerkt door Hedcandy (12-02-20 18:21:45)

Re: Fietstraining voor hele

https://www.triathlonbond.nl/kenniscent … gsschemas/

Kijk ook eens hier, wellicht heb je er wat aan?

In aanvulling hierop:
Ik dacht, ik ga het zelf ook gebruiken, enkel voor het fietsonderdeel.
Er wordt uitgegaan van 3x fietsen:
1x 1u Z1 herstel
1x 120-150 min Z1 met wat blokjes
1x lange duurrit 180-240 min Z1 met wat blokjes.

Dus nergens zit je 6u op de fiets. Denk dat ik dat toch wel een keer gedaan wil hebben van te voren.
Maar vooral heeeeeel veeeeel Z1 dus! Niks geen tempo jagen.

12

Re: Fietstraining voor hele

Hedcandy schreef:

Dus nergens zit je 6u op de fiets. Denk dat ik dat toch wel een keer gedaan wil hebben van te voren

Zeker weten ja. Al is het maar om zitvlees te kweken!

Louise

13

Re: Fietstraining voor hele

Vriend van mij en dat is zo het type dat rond de 9u op een FD doet en 2x in Kona heeft gestaan die rijd in aanloop van een wedstrijd om de 2 weken een +300km training met aansluitend 15km lopen. Die zweert daar bij. Voor mij is dit niet weggelegd maar ik doe dan ook geen 9u over een volledige :-) Daarom is het ook wel afhankelijk wat je ambities zijn en je sportieve achtergrond natuurlijk. Wil je een FD gewoon uitdoen binnen de cutt-off tijden of wil je hem doen op een bepaald niveau?

14

Re: Fietstraining voor hele

PGN10T schreef:

Wat verzetten (pun intended) jullie zo al in je fietstrainingen naar een halve/hele?

Voor mijn eerste halve zag mijn fietsschema er uit als mijn hardloopschema: heel veel langzame duurtochten (tijdsduur gelijk aan de verwachtte fietstijd op de halve) en soms heftige, misselijk makende en slopende intervallen. Ik was een beginnende fietser en legde de nadruk op fietsen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Fietstraining voor hele

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Dus nergens zit je 6u op de fiets. Denk dat ik dat toch wel een keer gedaan wil hebben van te voren

Zeker weten ja. Al is het maar om zitvlees te kweken!

Louise

En, om Louise eerder nog een keer te herhalen, voor het mentale aspect.

Voor een halve doe ik toch wel een aantal trainingen op de fiets van 100+km. Dat hoeft niet, maar dat komt er gewoon vrij snel al van.

16

Re: Fietstraining voor hele

Bedankt! Ik weet weer wat meer. smile

Ambitie is niet persé een bepaalde tijd neer te zetten, echter:

1.45 zwemmen (hopelijk 1.30 uur)
6 uur fietsen (@30km/uur, hopelijk wat vlotter zeg 5.30)
5 uur marathon (ik tel een uur bij mijn huidige tijd op).

Dus ik hoop op 12, maar houd rekening met bijna 13.

Ik denk dat er bij mij qua fietsen wel wat te halen valt. Ik verteer lange duurlopen in principe goed maar ben neit zo snel daar in.
Ik heb al een paar keer 50 km gelopen afgelopen jaren (Salland Trail! smile) en ben dus ook niet echt "bang" voor 42 km.
Wel zie ik een beetje tegen 42 km rennen op na 6 uur fietsen... Maar goed, dat wordt dus oefenen.

De NTB-schema's heb ik al eerder gezien, ik ga kijken hoe ik ze kan implementeren in mijn eigen schema, qua tijd/vakantie/loopjes.

17

Re: Fietstraining voor hele

Zo te zien is er inderdaad bij het fietsen het meest te halen, ook zodat je nog wat frisser aan het lopen begint.

Ik heb veel duurritten in tijdrithouding gedaan, de laatste maanden steeds wekelijks 3 tot uiteindelijk 5.5 uur, en aansluitend 20 minuten lopen. Merkte dat ik het steeds makkelijker ging verteren.

Dan doordeweeks nog eens wat intensievere intervaltraining met lange blokken en/of een clubtraining/koers en dat was het eigenlijk wel.

18

Re: Fietstraining voor hele

MontanaMan schreef:
Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Dus nergens zit je 6u op de fiets. Denk dat ik dat toch wel een keer gedaan wil hebben van te voren

Zeker weten ja. Al is het maar om zitvlees te kweken!

Louise

En, om Louise eerder nog een keer te herhalen, voor het mentale aspect.

Voor een halve doe ik toch wel een aantal trainingen op de fiets van 100+km. Dat hoeft niet, maar dat komt er gewoon vrij snel al van.

Los daarvan, een training van 90 (of 180)km is anders dan die afstand in een wedstrijd. Als je meeneemt hoeveel TSS je verwacht te gebruiken bij het fietsen in de (halve) IM dan kan je dat aantal TSS in een training fietsen en dat betekent dus iets langer trainen op een lagere intensiteit. Ik geloof niet zo in de lineaire verhouding die TSS impliceert, maar als vuistregel is het wel aardig.

19

Re: Fietstraining voor hele

Het probleem met dit soort dingen is, advies over specifieke trainingssessies hangt van teveel factoren af. Hoe ziet de rest van de training (lopen, zwemmen) er uit? Hoe kun je je trainingsweek invullen? Heb je vrijheid om lange duurlopen doordeweeks te doen? Kun je de fietstrainingen met tussendagen doen of moet je de kilometers in het weekend maken? Kun je snelheidstraining (ook met lopen en zwemmen) op de juiste dagen ten opzichte van de lange fietstraining doen? Teveel factoren om advies te geven. Als je de lange fietstraining op een verkeerde manier plant in de week word je er slechter van. Doe je het goed, is het de beste training van de week.

20

Re: Fietstraining voor hele

Nog iets vergeten net. Ik zie hier telkens de fiets-loop training voorbij komen. Ik vind lang lopen na fietsen te zwaar om vaak te doen. Ik vind geregeld een korte loop van ongeveer 20 minuten wel zinnig. Dan heb je de wissel gehad. Ik zou liever in een week een echte lange duurloop en een lange fietstraining doen dan een lange combi.

De combi die ik wel erg ondergewaardeerd vind is de zwem-fiets combi. Die voelt soms makkelijker, maar is stiekem veel moeilijker dan fiets-loop. Het zwemmen heeft voor de meeste triathleten meer effect op fietsen (en daardoor ook op lopen) dan fietsen op lopen. Als je tussen 1:30 en 1:45 zwemt hoor je zeker bij die groep. Zwemmen heeft ook een enorm effect op voeding op de fiets. Veel triathleten hebben alleen in de wedstrijd last van voeding op de fiets en nooit in de training. Dat is vaak het effect van zwemmen. Het voordeel van deze combi is ook dat je twee sporten doet die zelfs onder vermoeidheid niet zo’n groot blessurerisico hebben. Lang lopen na fietsen heeft dat wel.

Voordat je naar de extreem lange fietstrainingen of koppeltrainingen  gaat die hierboven genoemd worden, zou ik een uurtje gaan zwemmen voor de lange duurrit.

21 Laatst bewerkt door thijs (13-02-20 16:30:39)

Re: Fietstraining voor hele

dubbel gepost

22

Re: Fietstraining voor hele

Goeie dingen, Thijs. Ik vond ook de puzzel van het trainen voor de hele erg ingewikkeld. Komt nog bij ook dat je zeker voor het fietsen afhankelijk bent van de omstandigheden. Mijn langste fietstraining stond gepland in een week dat het de hele week pokkenweer was (2016 werd pas heel laat een beetje fatsoenlijke zomer) en toch ben ik gegaan, urenlang afgezien in tegenwind (windkracht 5, dat is voor mij - lang en dun - de grens om nog rustig in te kunnen fietsen), regen en kou - had ik beter niet kunnen doen. Het is de enige keer ooit geweest dat ik bij thuiskomst te moe was om nog te kunnen eten. Terwijl ik wel ook al eerder heel lange dingen had gedaan op de fiets.

Enne, ja - één ding dat ik heb geleerd van mijn hele is dat ik inderdaad beter ook zwem-fiets-trainingen had gedaan. Zeker onderbelicht. In mijn geval kwam het er vooral op neer dat ik zo'n beetje door m'n schouders zakte, al te vroeg tijdens het fietsen.

Louise

23

Re: Fietstraining voor hele

thijs schreef:

De combi die ik wel erg ondergewaardeerd vind is de zwem-fiets combi. Die voelt soms makkelijker, maar is stiekem veel moeilijker dan fiets-loop. Het zwemmen heeft voor de meeste triathleten meer effect op fietsen (en daardoor ook op lopen) dan fietsen op lopen. Als je tussen 1:30 en 1:45 zwemt hoor je zeker bij die groep. Zwemmen heeft ook een enorm effect op voeding op de fiets. Veel triathleten hebben alleen in de wedstrijd last van voeding op de fiets en nooit in de training. Dat is vaak het effect van zwemmen. Het voordeel van deze combi is ook dat je twee sporten doet die zelfs onder vermoeidheid niet zo’n groot blessurerisico hebben. Lang lopen na fietsen heeft dat wel.

Voordat je naar de extreem lange fietstrainingen of koppeltrainingen  gaat die hierboven genoemd worden, zou ik een uurtje gaan zwemmen voor de lange duurrit.

Supergoede tip! Heb daar tijdens mijn eerste hele triathlon veel last van gehad, en had het (buiten een kortere wedstrijd) nooit geoefend.

24

Re: Fietstraining voor hele

Dank voor de tip!
Met een halve nooit last van, maar 3,8 is geen 1,9 en 180 geen 90.
Zal het meenemen in mn trainingen.

25

Re: Fietstraining voor hele

Toptips hier! Bedankt! smile

Er is gelukkig hier water genoeg in de buurt (paar km van Rijkerswoerdse Plassen af, daar moet ik ook zijn voor de Gelreman) dus dat gaat vast wel lukken.