1

Onderwerp: IJsselmeer oversteek

Ik speel met de gedachte om in 2021 het IJsselmeer over te zwemmen, nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met deze of soortgelijke tochten.

Ook erg benieuwd naar hoe een schema hiervoor er ongeveer uitziet en hoeveel uur per week er nodig is om dit deftig te realiseren.  De voor/nadelen van combineren met de andere sporten ben ik ook benieuwd naar.

Alle feedback is welkom, tot nu is mijn langste tocht de 6km van Schiedam geweest.

2

Re: IJsselmeer oversteek

Dit heb je mogelijk al gevonden, maar voor de zekerheid geef ik de link toch maar: https://www.zwemanalyse.nl/aanbod/het-i … r-zwemmen/ Ze hebben het daar over een schema van 25 weken, 3 keer per week zwemmen. Ik kwam een tijdje een dame die met die schema's trainde regelmatig in 'mijn' zwembad tegen, en dat was gewoon op de banenzwemuren, dus dat waren trainingen die je in een uur kon doen. Maar verder geen idee. Je zal toch ook wel langer moeten zwemmen af en toe, lijkt me.

Louise

3

Re: IJsselmeer oversteek

Buus schreef:

Ik speel met de gedachte om in 2021 het IJsselmeer over te zwemmen, nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met deze of soortgelijke tochten.

Hoe lang is dat? 10km of 50 km?

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: IJsselmeer oversteek

Hoe wil je het praktisch organiseren? Sowieso heb je een ervaren schipper nodig met een geschikte boot. Anders zwem je straks in een drukke vaargeul of krijgen ze je niet aan boord als het nodig is. Een beetje kennis van het weer is ook wel fijn, als het stevig waait heb je steile golfjes op het IJsselmeer.

5

Re: IJsselmeer oversteek

IJsselmeer oversteken worden meestal inderdaad onder begeleiding gedaan. Het roemruchte sport-active deed er veel, en zwemanalyse schijnbaar ook. Ik geloof dat sport-active wel wat eisen stelden van de deelnemers voordat ze begonnen aan het trainingstraject. Afstanden weet ik niet, maar ik geloof dat de meesten toch zeker wel 6u zwemmen.

6 Laatst bewerkt door Buus (13-02-20 00:00:48)

Re: IJsselmeer oversteek

Louise schreef:

Dit heb je mogelijk al gevonden, maar voor de zekerheid geef ik de link toch maar: https://www.zwemanalyse.nl/aanbod/het-i … r-zwemmen/ Ze hebben het daar over een schema van 25 weken, 3 keer per week zwemmen. Ik kwam een tijdje een dame die met die schema's trainde regelmatig in 'mijn' zwembad tegen, en dat was gewoon op de banenzwemuren, dus dat waren trainingen die je in een uur kon doen. Maar verder geen idee. Je zal toch ook wel langer moeten zwemmen af en toe, lijkt me.

Louise

Dat verbaasd me wel, ‘maar’ 3x per week trainen. En dan zelfs maar een uurtje.

Als ik er voor ga, dan wil ik er wel echt voor gaan ook. 3 uurtjes zwemmen in de week zit ik nu al regelmatig boven.

7

Re: IJsselmeer oversteek

mcguyver schreef:
Buus schreef:

Ik speel met de gedachte om in 2021 het IJsselmeer over te zwemmen, nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met deze of soortgelijke tochten.

Hoe lang is dat? 10km of 50 km?

22
Stavoren-Medemblik

8

Re: IJsselmeer oversteek

Omdat ik het antwoord niet weet zou  ik terugvallen op mijn loop- en fietstraining: veel langzaam duurwerk en weinig hoge hartslag trainingen. Daarbij: oefenen met eten, drinken en navigeren. Of vaart er iemand mee?

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: IJsselmeer oversteek

Jörgen schreef:

Hoe wil je het praktisch organiseren? Sowieso heb je een ervaren schipper nodig met een geschikte boot. Anders zwem je straks in een drukke vaargeul of krijgen ze je niet aan boord als het nodig is. Een beetje kennis van het weer is ook wel fijn, als het stevig waait heb je steile golfjes op het IJsselmeer.

Sowieso met goede begeleiding, hoe en wie weet ik nog niet (zijn aanbieders van). Maar niet dat mijn vriendin er met een kanootje voor gaat peddelen ofzo.
En uiteraard heb je een redelijke kans dat je op de gekozen datum niet kan zwemmen wegens het weer, maar met een gedegen voorbereiding en planning neem ik aan dat je ook reserve data in je planning op gaat nemen.

10

Re: IJsselmeer oversteek

Al is er ook jaarlijks het nk marathonzwemmen daar, maar die kwalificatie eisen liggen erg scherp. Afgelopen jaar 2:35 op de 10km indoor.

11

Re: IJsselmeer oversteek

Twee clubgenoten van me hebben dat in 2018 gedaan, als je wilt kan ik je wel in contact brengen. Ik weet wel dat ze tot de beste zwemmers van onze club behoren en dat ze behoorlijk kapot waren na afloop van de tocht. Overigens hebben ze dit ook, naar volle tevredenheid, met Sport Active gedaan.

12

Re: IJsselmeer oversteek

Maca944 schreef:

Twee clubgenoten van me hebben dat in 2018 gedaan, als je wilt kan ik je wel in contact brengen. Ik weet wel dat ze tot de beste zwemmers van onze club behoren en dat ze behoorlijk kapot waren na afloop van de tocht. Overigens hebben ze dit ook, naar volle tevredenheid, met Sport Active gedaan.

wat mij betreft beste advies in deze.

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: IJsselmeer oversteek

Maca944 schreef:

Twee clubgenoten van me hebben dat in 2018 gedaan, als je wilt kan ik je wel in contact brengen. Ik weet wel dat ze tot de beste zwemmers van onze club behoren en dat ze behoorlijk kapot waren na afloop van de tocht. Overigens hebben ze dit ook, naar volle tevredenheid, met Sport Active gedaan.

Bedankt voor het aanbod. Blijkbaar gaat de persoon bij wie ik af en toe een training/analyse doe dit jaar zelf de oversteek wagen. Ik heb dus al een contact.