76

Re: Endless pool

Wijnand schreef:

Nog even als verdediging ( smile )  mijn doel was om makkelijker en meer ontspannen te gaan zwemmen.

Maar dat komt toch, in essentie, op hetzelfde neer als hard willen zwemmen, namelijk: zo min mogelijk energie verspillen. Dus alles waarbij je andere dingen doet als jezelf naar voren duwen, is ongewenst.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

77

Zoals het gezegd gister in Katwijk weer aan de techniek (en conditie) gewerkt. En jullie opmerkingen natuurlijk 'onderzocht'.
Ik merk dat ik in bewust techniek blokjes de insteek en de catch veel beter kan uitvoeren. Ik voel dan duidelijk dat een nette insteek en catch meer 'grip' geeft en dus (denk ik) efficiënter is. De opmerking van Montanaman over het terug om hoog halen van mijn rechterarm is inderdaad iets dat er is ingesleten, wat gister opviel is dat wanneer ik harder ga zwemmen dit niet gebeurt.

Ik heb de luxe om samen met Casper van den Burgh te trainen en heb met hem van gedachten gewisseld over het verschil in techniek tussen het zwemmen in een zwembad zoals wedstrijdzwemmers doen en wij als triathleten die zowel buiten als binnen op een hoopje liggen te rossen tijdens een wedstrijd. Want laten we eerlijk zijn..een mooie techniek zwemmen met vier man aan en tegen je benen en nog wat irritantjes links en rechts van je beïnvloedt toch wel beetje de uitvoer van een mooie glijfase.

Casper wees me op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8_5Jj9IUWkc. Weet niet of deze al ergens genoemd is op dit forum maar hier zie je toch wel enorm verschil tussen de mooie wedstrijdslag van de dame en de man die niet verstrengeld moet raken met zijn concurrenten.

Wat Louise zegt is natuurlijk helemaal waar, de kunst is om zo min mogelijk energie te verspillen.

Enfin: ik blijf er aan werken. Voor volgende week heeft Casper een 400 meter test voorgesteld.....kijken of  het werken aan techniek ook al wat snelheid oplevert......

78

Leuk, dat filmpje. Lijkt me wel typisch iets waarbij het tricky is om de kunst van de toppers af te kijken. Als je een super zwemtechniek hebt, en hij wordt vanwege triathlon wat slordiger, is er nog niet veel aan de hand. Maar als je al met een matige techniek begint en dan denkt 'ach, voor de triathlon komt het niet zo nauw', dan wordt het wel zwaar onvoldoende.

Voorbeeld: die kerel 'molenwiekt' met rechte armen, nou, dat zie ik er in het zwembad ook doen, maar die zijn dan minder soepel in hun schouders, en dan scheert die rechte arm dus vlak over het water, dan heb je dus veel meer ruimte nodig dan bij een 'nette' terughaal. Nadelig voor de triathlon en zwaar irritant om mee in één baan te liggen - ik ben wel eens geraakt door zo'n 'maaier', niet fijn.

Ik had me trouwens niet eerder gerealiseerd dat je je techniek zou kunnen aanpassen op het ruimtegebrek bij de triathlon.

Maar wat ik wel al wist: ik vind een goede zwemtechniek aanleren ook gewoon leuk en interessant, los van de triathlons. Als ik het alleen daarvoor zou doen, zou ik er minder in investeren. Het is sowieso zo dat je maandenlang kunt prutsen aan details van je techniek en tempotrainingen op de seconde per baantje, en met een beetje pech is je wedstrijd één grote veldslag...

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

79

Ik 'maai' redelijk met mijn linkerarm, en daar raak ik ook wel eens iemand mee (binnen de baan, maar soms ook erbuiten). Niet heel vaak, maar als het gebeurd is het met mijn linkerarm.
Ik zat nog even naar het bovenwater filmpje te kijken en dat ziet er eigenlijk heel smooth uit. Toen bedacht ik me om te tellen in hoeveel slagen je aan de overkant bent. Vaak zijn snelle zwemmers veel efficienter dan langzamere zwemmers. Als ik bij mij op de club wel eens eens kijk dan zijn er mensen in de langzaamste baan die 15+ slagen per arm nodig hebben om aan de overkant te komen (25m bad), terwijl de snelste zwemmers in de snelle baan dat in 7 slagen doen. Ik tel bij jou 9 slagen met je linkerarm, dat is dus behoorlijk weinig, en duidt dus op een behoorlijk efficiente slag. Je doet 17 slagen in 22/23 seconden, oftewel ongeveer 46 per minuut, dat is behoorlijk laag. Check ook de chart op deze pagina: http://previous.swimsmooth.com/strokerate.html.
Misschien zou je met een Finis tempo trainer kunnen werken om je stroke rate op te krikken?

80

Je hebt eerst wat extra vermogen in je slag nodig. Paddles, pull buoys misschien elastiek. Ophouden met proberen te glijden, ritme omhoog en een flinke dosis pijn in de schouders en armen een paar keer per week. Je aait het water in plaats van dat je afzet.