1

Onderwerp: IM Vichy

Gewone racefiets of tijdritfiets?
Het fietsparcours is ten opzichte van vorige edities veel veranderd. Veel meer hoogtemeter (ongeveer 2500 m). Dus meer beklimmingen maar ook meer afdalingen. Tussendoor is het ook heuvelachtig. Ik twijfel of ik met mijn racefiets of met mijn tijdritfiets zou deelnemen. Wat is jullie menig?

2

Re: IM Vichy

Ik persoonlijk ben niet zo een goed klimmer en zeker mijn dalen is een ramp dus voor mezelf kies ik zeker voor de race fiets.

3

Re: IM Vichy

Tijdritfiets.

Je hoort niet langzamer te klimmen op een tijdritfiets.

Krappe bochten op hele hoge snelheid is iets lastiger en hard remmen op hele steile afdalingen moet ietsje voorzichtiger op tijdritfiets.

Stel dat je bij iedere krappe bocht en iedere bocht bij meer dan 5% afdaling 2 seconden verliest, dan win je die op 20 km vlak tot golvend terrein meer dan terug.

4

Re: IM Vichy

Als je niet langzamer hoort te klimmen, waarom wordt er in tijdritten dan geregeld van fiets gewisseld? Puur voor de afdaling?

5

Re: IM Vichy

Niet te vergelijken. In tijdritten wordt van fiets gewisseld bij klimtijdritten niveau Alpen cols buitencategorie. Dit gaat over ironman Vichy. En dan wordt er vaak pas gewisseld waar het echt steil wordt. Bovendien rijd je dan 100% intensiteit, staand uit de bochten en dan is wat recht op voor meer ademruimte wel lekker. Daar heb je op 70% intensiteit geen last van. Verder hebben ze in wielrennen last van regels over zadelhoeken die het moeilijk maakt om en aero te zijn en vol vermogen te trappen. In triathlon kan dat wel.
Zouden wielrenners een tijdrit moeten rijden over de zwaarste ironman parcoursen zouden ze altijd op een tijdritfiets rijden. Niet te vergelijken met de Alpen. En als ze een volledige bergetappe moeten rijden op één fiets zou het ook een tijdritfiets zijn.

Ik heb Embrunman gedaan op een racefiets. Vooral omdat ik de twee weken er voor met een groepje in de Alpen gefietst heb. Op dat parcours maakt het weinig uit. Als ik Embrunman nog eens zou doen, was het een twijfelgeval maar ik zou zelfs daar haast neigen naar een tijdritfiets.

6

Re: IM Vichy

Ik heb het 'oude' parcours gedaan en dat is 100 % zeker triathlonfiets. En ik zou dat zo houden. Het is in de omgeving nergens heel steil, tot zelfs gewoon plat direct om de stad heen. Ik heb even een blik geworpen op de info over het nieuwe parcours: hoogste stijgingspercentage dat ik zag is 6 %, over 3,1 km. Eén lange klim - maar wel maar 3 %. Daar zou ik dus ook echt niet over twijfelen.

Wat thijs zegt: bepaald geen Alpencols buitencategorie!

Louise

7

Re: IM Vichy

Dit jaar zit er tussen Chatel Montagne en St Nicolas des biefs een beste klim die je 2 keer mag doen (2 loops). Qua totale hoogtemeters is het ook zo'n 600m meer. Desondanks zou ik nog steeds m'n TT fiets pakken. De vele vals-platte stukken zou je zo veel sneller moeten zijn dan op een racefiets en dat zal het verschil uitmaken.
Als je de tijd hebt, kan je anders daar een keertje van te voren een lang weekend naartoe gaan en beide fietsen uitproberen?
Mocht je nog een mooi zwemmeer zoeken in de buurt van Vichy: Gour de Tazenat is een oude vulkaan krater en ongeveer 45minuten rijden van Vichy vandaan. Vorig jaar zomer was de water kwaliteit van het meer (rivier met stuwdam) van Vichy niet geschikt en was zwemmen voor de race verboden, vandaar dat de tourist office met Gour de Tazenat aankwam om te gaan zwemmen.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

8 Laatst bewerkt door yoeri (01-03-20 16:10:54)

Re: IM Vichy

Afgelopen zomer heb ik met mijn schoonpa en een clubgenootje Vichy gedaan. Hij deed de hele en wij de 70.3. We gebruikten allebei onze tijdritfiets en dat beviel prima. Met het klimmen heb je hier echt geen last van. Op een paar steile plekken na zijn de meeste stukken redelijk constant en dus goed te doen.

Ik weet niet of het fietsparcours veel is veranderd sinds vorig jaar, maar als ik zo snel naar de kaart kijk, lijkt het mee te vallen. Het is in ieder geval een prachtig, veelzijdig fietsparcours en de wegen zijn over het algemeen goed. Vorig jaar hadden ze ook nog een aantal wegen opnieuw geasfalteerd.

Een kleine waarschuwing nog. Let wel op de afdalingen. Die zijn soms erg bochtig en de snelheid kan rap toenemen. Je moet er dus wel op kunnen vertrouwen dat je zelfverzekerd genoeg op je tijdritfiets zit. Als je tijd hebt om van tevoren een stuk van het parcours te fietsen, zou ik dat zeker doen. Bij ons beviel dit heel goed en konden we door de voorbereiding meer van de racedag zelf genieten.