1

Onderwerp: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik vroeg me vandaag bij het zwemmen af of jullie dat herkennen: dat je in je 'eigen' zwembad harder zwemt dan elders?

Ik zwem het meest in Zwembad West, hier vlakbij. Dat is mijn 'standaard' zwembad, zal ik maar zeggen. Maar ik zwem ook in andere zwembaden: andere in Rotterdam, als dat zo uitkomt met de openingstijden of met een maatje, maar ook wel helemaal 'buiten de deur' als ik het koppel aan een werk- of privé afspraak (Amsterdam, Utrecht, Leiden, Vlissingen). Vind ik wel leuk, zo zie je nog eens andere tegeltjes en ik vind het ook leuk om te zien dat elk zwembad zo z'n eigen publiek en mores heeft.

Wat me al een tijdje opvalt is dat ik in 'mijn' Zwembad West vaak net een secondetje ofzoiets sneller ben (of lijk) per baantje dan elders. Dus makkelijker m'n CSS-intervallen zwem bijvoorbeeld. Ik heb me zelfs wel eens afgevraagd of dat zwembad niet per ongeluk 23 of 24 meter is, maar dat is toch echt niet zo. Dus moet er wel iets als een thuisvoordeel spelen. Tenminste, iets anders kan ik niet verzinnen.

Dus, pure nieuwsgierigheid: herkennen jullie dat misschien?

Louise

2

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik herken dit niet vanuit mijn ‘eigen’ zwembad, wel vanuit Zwembad West toevallig. Ik heb daar een tijdje terug een borstcrawlcursus gevolgd en merkte dat ik daar een stuk sneller zwom dan waar ik gebruikelijk zwem. Ik heb toen ook getwijfeld of het bad korter was, of het andere zwembad wellicht iets langer.

3 Laatst bewerkt door Louise (05-03-20 20:16:36)

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Haha, dat is ook toevallig - zou Zwembad West snel water hebben? Ik heb in dat zwembad trouwens ook wel verschil tussen de banen gemerkt - in de buitenste baan (standaard de borstcrawlbaan) ben ik sneller dan in de baan ernaast. Ik zwem meestal in de borstcrawlbaan, dus misschien heeft het toch iets met die specifieke omstandigheden te maken.

Edit, dan verschuift mijn vraag eigenlijk: zijn er dus sowieso snelheidsverschillen tussen zwembaden?

Louise

4

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Temperatuur van het water, diepte van het zwembad, welke baan. Dat zijn wel details die van invloed zijn op de snelheid.

5

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Geen mening, ik zwem altijd in het zelfde zwembad. In dezelfde baan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Het kan wel degelijk verschil maken. Diepte is al gezegd, maar ook of je in een middenbaan (3 of 4) of in een buitenste baan zwemt (1 of 5/6). Bij zwemwedstrijden starten de snelste zwemmers ook altijd in het midden.

Het instructiebad in Eindhoven zwom vroeger voor geen meter, omdat het vrij klein en heel ondiep was, met een laag plafond.
Het zwembad in Goes of het PvdH zwembad in Eindhoven zijn allebei heel breed en dat is voor banenzwemmen heel fijn.

De temperatuur scheelt ook veel. Vroegâh zwommen we op donderdag in warmer water dan op maandag, omdat er op die dag zwemmen voor ouderen/hartpatienten was geweest. Wij lagen dan met een rood hoofd in het water.

Maar om je achterliggende vraag te beantwoorden: Als je in je thuisbad sneller zwemt dan kan dit duidelijke oorzaken hebben, het ligt niet aan jou. ;-)

Baden kunnen wel verschillend zijn in lengte, maar dit scheelt hooguit een paar centimeter.

7

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik zwem ook altijd in hetzelfde bad, in 2 banen, waarvan er 1 langs de kant is. Heb voor deze de voorkeur want die is net wat breder dan de baan ernaast.
Maar ik kijk waar de minste zwemmers zijn...

Ik merk niks aan verschil in tijden.
Heb ook niet het idee dat het in een ander bad anders zou zijn, maar heb er nooit zo op gelet moet ik eerlijk bekennen.

8

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Overloopbaden (met een lange kant waar het water dus over kan stromen) zijn volgens mij ook sneller dan baden met een hoge rand.
De soort zwemlijn (touw/boeien tussen 2 banen) heeft ook invloed. De ene "absorbeert" de golven die je maakt al wat beter dan de andere.

9

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik zie de snellere zwemmers altijd in het diepere deel van het zwembad liggen omdat dit sneller zou zijn dan het ondiepe, al heb ik daar het tegenovergestelde gevoel over. Heb er al eens een gesprek met iemand over gehad en zou iets met de zwaartekracht hebben te maken dat deze bij dieper water minder invloed heeft en je zo beter in dieper water zou liggen maar tja... Mischien maar een gedacht van mij?

10 Laatst bewerkt door Louise (06-03-20 10:50:56)

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

ronnyke schreef:

Ik zie de snellere zwemmers altijd in het diepere deel van het zwembad liggen omdat dit sneller zou zijn dan het ondiepe, al heb ik daar het tegenovergestelde gevoel over. Heb er al eens een gesprek met iemand over gehad en zou iets met de zwaartekracht hebben te maken dat deze bij dieper water minder invloed heeft en je zo beter in dieper water zou liggen maar tja... Mischien maar een gedacht van mij?

Ja, ik heb zeker ook het gevoel dat ondieper sneller is, maar dat komt volgens mij ook omdat je dan de bodem sneller voorbij ziet kome onder je. Volgens mij scheelt het ook of er een verschil in diepte zit - officiële wedstrijdbaden zijn allemaal gelijk diep over de hele lengte van het bad. Zwembad West heeft wel zo'n 'drempel', zeg maar, dus een duidelijk diep en ondiep gedeelte. Het ondiepe gedeelte heeft een beweegbare vloer, en als die hoog staat, dus ondiep, lijkt dat in elk geval sneller.

Toch zijn wat dingen strijdig volgens mij, in de ervaringen, althans, niet eenduidig: ik zwem juist sneller in de baan direct naast de muur, in een heel smal zwembadje (4 krappe baantjes breed), met de meest standaard boeien die er zijn, het is ook een echte klotsbak als het druk is. Het heeft wel overloopkanten. Maar ik kan het dus nog steeds niet helemaal verklaren.

Zou het water nog uit kunnen maken? Zwembad West heeft zoutelectrolyse als zuiveringsmethode. Vind ik sowieso heel fijn, nooit last van m'n neus ofzo. (Edit even later, ik dacht hier nog even over na en ik ga hier eens op letten. Misschien heb ik het in chloorzwembaden altijd wel net een klein beetje benauwd, door een lichte allergie zonder erg - nouja, één zwembad verderop, het Van Maanenbad, daar blijf ik wel eens de rest van de dag van niesen. Maar een beetje benauwd kan bij intensief zwemmen net uitmaken natuurlijk, en daar merk ik het vooral bij, bij intervallen op CSS. Had ik me nooit eerder gerealiseerd).

Temperatuur maakt zeker uit, ja, maar dat is goed merkbaar. Inderdaad zijn warm-waterdagen enzo gewoon te warm.

Louise

11

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik zwem bijna overal sneller dan het zwembad waar we normaal trainen. Het bad waar we normaal trainen heeft wel goeie lijnen, maar hoge randen maken het behoorlijk woelig meestal, verder is het over de gehele lengte behoorlijk ondiep (maar niet gelijk), zelfs in het diepe kun je gewoon staan. Ook staat er in de baan waar ik zwem aan de ondiepe kant een uitlaat waar water uitstroomt, die stroom zwem je dus tegenin de helft van de tijd. Ik geloof dat stroming ook een issue was in het Olympische bad in Brazilie. En verder weet ik niet hoeveel 25m baden kunnen (mogen?) schelen in lengte, zeker als het geen wedstrijdbaden zijn.

12

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

In het bad waar ik meestal zwem heb ik soms ook last van het chloor. Het lijkt erop, dat binnen onze club dan vooral de mensen daar last van hebben die 'goed' ademen, dus heel dicht boven het wateroppervlak, waar de chloorlucht ook nog net wat geconcentreerder is. Soms is die lucht behoorlijk sterk en dan krijg je er, zeker met intensieve sets, soms behoorlijk last van, tot het punt dat verschillende zwemmers elke keer staan te hoesten aan het einde van een set. Ik ben er zelfs een keer door gestopt, en had er de dag erna ook nog last van.

13

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

wilagro schreef:

Temperatuur van het water, diepte van het zwembad, welke baan. Dat zijn wel details die van invloed zijn op de snelheid.

Ja, ik heb daar ook al allemaal aan gedacht.

Ben bijvoorbeeld op Zuidplein aanmerkelijk trager dan in het Haagse Hofbad waar ik normaal zwem. Enige verschil is daar de watertemperatuur.

Volgensmij ligt het ook aan de drukte. Zwem je toch soort van 'in een peleton', met minder weerstand?

14

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik twijfel bij de diepte van het zwembad. Ergens noemde iemand zwaartekracht maar dat is het niet. Die is overal in het zwembad hetzelfde. Wel gaat het hier om opwaartse kracht van het water. Hoe groter de opwaartse kracht hoe beter je drijft. Zoutelectrolyse speelt dan wel een rol. Water met zout heeft een grotere opwaartse kracht dan water zonder zout. De diepte (meter water kolom) is daarin geen factor. Wat Louise zegt over de tegeltjes en voegen: ben ik het helemaal mee eens: als je in het ondiepe zwemt lijk je harder te gaan omdat de tegeltjes en voegen dichterbij ziet en dus je gevoel van snelheid verhogen. De weg met hoge grote bomen geeft je het gevoel dat je snel rijdt. Daarnaast lijkt de weg ook smaller als dezelfde weg zonder bomen. Al het andere is volgens mij onderdeel van hoe je een zwembad ervaart.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Dit blijft me toch een beetje bezighouden.
Golfslag heeft zeker invloed. Dit wordt beperkt door het type rand en lijnen.
De invloed van de waterdiepte schijnt mee te vallen, maar het lijkt me logisch dat dieper water ook turbulentie in de diepte opvangt.

De meeste zoutelectrolysebaden zijn niet volledig efficient en bevatten water met restzout. Ik weet niet meér wat deze zoutconcentratie is in dit soort baden dus ik weet niet of dit de dichtheid echt beïnvloedt.
Ook deze baden bevatten chloor omdat chloor als desinfectiemiddel verplicht is.
Chloorlucht komt overigens van onderdosering van chloor. Omdat verontreinigingen niet helemaal worden afgebroken door het chloor ontstaan de sterk ruikende chloramines. Door het tekort aan chloor worden deze niet verder afgebroken.
Dit komt vooral als er meer vervuilingereenheden (mensen) in het bad komen dan bekend en de watercirculatie hier niet goed op wordt afgestemd.
Vaak wordt gedacht dat er teveel chloor in het water zit, wat niet klopt.

Sorry, ik dwaal een beetje af. Nogmaals sorry als jullie niet op deze info zaten te wachten. ;-)

16

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

rdlk schreef:

Dit blijft me toch een beetje bezighouden.
Golfslag heeft zeker invloed. Dit wordt beperkt door het type rand en lijnen.
De invloed van de waterdiepte schijnt mee te vallen, maar het lijkt me logisch dat dieper water ook turbulentie in de diepte opvangt.

De meeste zoutelectrolysebaden zijn niet volledig efficient en bevatten water met restzout. Ik weet niet meér wat deze zoutconcentratie is in dit soort baden dus ik weet niet of dit de dichtheid echt beïnvloedt.
Ook deze baden bevatten chloor omdat chloor als desinfectiemiddel verplicht is.
Chloorlucht komt overigens van onderdosering van chloor. Omdat verontreinigingen niet helemaal worden afgebroken door het chloor ontstaan de sterk ruikende chloramines. Door het tekort aan chloor worden deze niet verder afgebroken.
Dit komt vooral als er meer vervuilingereenheden (mensen) in het bad komen dan bekend en de watercirculatie hier niet goed op wordt afgestemd.
Vaak wordt gedacht dat er teveel chloor in het water zit, wat niet klopt.

Sorry, ik dwaal een beetje af. Nogmaals sorry als jullie niet op deze info zaten te wachten. ;-)

Ik wel, ik wist dat over het chloor niet.

Je moet sneller dan de klos zijn.

17

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Leuk, al dat meedenken!

Mij was het bekend, van de onderdosering, of nouja, niet in detail, maar wel dat je bij meer (vieze) mensen meer last hebt van chloor. (Ze zouden dat er ook nog meer in mogen peperen van mij: goed douchen vooraf!)

Over het zout, of de resten daarvan in een zoutelectrolyse-bad: voor zover ik het kan ruiken en kan proeven door wat je bij 'gewoon' zwemmen binnenkrijgt, is het water in Zwembad West de ene keer zouter dan de andere. Daar ga ik eens op letten, of dat uitmaakt, zou net een beetje kunnen schelen.

LindaRotterdam schreef:

Volgensmij ligt het ook aan de drukte. Zwem je toch soort van 'in een peleton', met minder weerstand?

Nee, dat is het niet, daar zou ik wel erg in hebben ook. Het voordeel is constanter dan dat. Ik bedoel: Zwembad West kan druk zijn of rustig, en ik kan zowel de snelste als de langzaamste zijn in de borstcrawlbaan, en dat maakt voor het 'snelheidseffect' niet structureel uit.

Ik houd het vooralsnog toch op de lichte chloor-benauwdheid, ga ik echt op letten, dus wordt vervolgd. @MontanaMan, als jij of andere veel last hebben van dat chloor, heeft dat effect op de zwemsnelheid?

Louise

18

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik weet niet zozeer of het effect heeft op of je met dezelfde intensiteit sneller of langzamer zwemt, maar het heeft wel effect op de intensiteit waarmee je zwemt, die gaat omlaag omdat je minder diep adem wilt halen.

19

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ja, snap ik - dat maakt het wel een kip-ei-vraag, realiseerde ik me: ben ik in het ene zwembad eerder buiten adem omdat ik daar te hard moet zwemmen om een bepaalde tijd te halen, of haal ik die tijd niet omdat ik eerder buiten adem ben? Ik weet niet of ik dat kan ontwarren. Vorige week in Leiden was ik bijvoorbeeld echt amechtig/kortademig, maar toen was ik ook moe. Wat is dan oorzaak/gevolg?

Ik vond een lijstje met andere-dan-chloorzwembaden (https://www.vmce.nl/actueel/chloorarme-zwembaden.html) en ik blijk in wel meer zoutelectrolysebaden te komen zo af en toe, moet ik daar ook eens wat meer op m'n tempo's letten, iets systematischer vergelijken met chloor. Er komt een goede kans aan: Vlissingen is ook ZE, zie ik (wist ik niet), en daar doe ik over 3 weken een zwemloop!

Louise

20 Laatst bewerkt door ic3d (12-03-20 00:39:45)

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik heb ook verschillende tijden bij verschillende baden. Ik heb eens op de verschillen gelet, gewoon puur uit interesse. Voor mij maakt warmte het grootste verschil. In een subtropisch zwembad zwem ik een stuk sneller, ondanks dat ik er wel sneller moe wordt van een halve oververhitting. Diepte scheelt ook iets heb ik ontdekt bij een bad waarbij de bodem niet op alle dagen even hoog staat. Ik ben iets sneller in ondiep water, maar dat kan persoonlijk zijn, net als alles natuurlijk.
Hoge randen zal ook schelen, net als drukte, breedte, water samenstelling etc. En ik heb mij laten vertellen dat bijna geen enkel 25 meter bad ook écht zwembad écht 25m is. Ik heb er nooit met een meetlint naast gestaan, maar het schijnt wel altijd een paar CM te schelen. Op tientallen banen telt dit wel iets op.

Maar gelukkig start voor mij het open water seizoen bijna weer. Ben het op-en-neer zwemmen wel weer beu wink

21

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

ronnyke schreef:

Ik zie de snellere zwemmers altijd in het diepere deel van het zwembad liggen omdat dit sneller zou zijn dan het ondiepe, al heb ik daar het tegenovergestelde gevoel over. Heb er al eens een gesprek met iemand over gehad en zou iets met de zwaartekracht hebben te maken dat deze bij dieper water minder invloed heeft en je zo beter in dieper water zou liggen maar tja... Mischien maar een gedacht van mij?

Ik heb in ieder geval ook het gevoel dat het ondiepe trager is.

De wrijvingsweerstand van het water gaat omhoog als er minder plaats tussen het oppervlak en de bodem is. Je kan je proberen voorstellen dat als je zwemt je het water over de gehele diepte met je mee versnelt, maar hoe dieper, hoe minder het water zal meeversnellen. Pas op de bodem is de snelheid van het water exact nul. Als het ondieper wordt, zijn de deeltjes die geen snelheid hebben (op de bodem) dichter bij jou dus zal het water in jouw directe omgeving ook meer beinvloed (en tegengehouden) worden door de bodem. Ik heb geprobeerd het aan te tonen met een plaatje, hopelijk is het duidelijk. (rood is de snelheid en de gele figure stelt de zone voor waar een zwemmer zich begeeft).

Bij schepen is het wel een bekend fenomeen dat de snelheid in ondiep water lager ligt voor hetzelfde vermogen. Of dit bij zwemmen ook een significant effect heeft weet ik niet 100%, maar het voelt alleszins wel zo.

22

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

ThomasG schreef:

Ik heb geprobeerd het aan te tonen met een plaatje, hopelijk is het duidelijk. (rood is de snelheid en de gele figure stelt de zone voor waar een zwemmer zich begeeft).

Bij schepen is het wel een bekend fenomeen dat de snelheid in ondiep water lager ligt voor hetzelfde vermogen. Of dit bij zwemmen ook een significant effect heeft weet ik niet 100%, maar het voelt alleszins wel zo.

Nu met plaatje...

23 Laatst bewerkt door Louise (12-03-20 14:49:28)

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Leuk/interessant, dat plaatje en de uitleg,  dank!

ic3d schreef:

En ik heb mij laten vertellen dat bijna geen enkel 25 meter bad ook écht zwembad écht 25m is. Ik heb er nooit met een meetlint naast gestaan, maar het schijnt wel altijd een paar CM te schelen. Op tientallen banen telt dit wel iets op.

Ja, dat kan zeker ook, alleen is het verschil wel orde van grootte bijna 1 seconde per baantje, dat is richting een meter, en zo groot zal de afwijking toch niet zijn? Ik zal het morgen eens vragen, of ze weten van een afwijking in Zwembad West.

Louise

24

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Ik ben in het Marnixbad in Amsterdam, niet mijn standaard zwembad, ook altijd een aantal seconden sneller dan mijn standaard zwembad.

Mijn standaard zwembad is maar 1 baan, bij een sportschool, en ik heb gevoelsmatig daar vaker te maken met tegenstroom na het keerpunt. Ofwel van andere zwemmers of nog van mezelf.

25

Re: Snellere tijden in 'eigen' zwembad. Thuisvoordeel?

Marnixbad is ook zoutelectrolyse, misschien speelt dat ook een rol?