1

Onderwerp: Trainingsbelasting vraag

Ik sla al mijn trainingen op in trainingspeaks en stuur op de TSS (training stress score). Nu schaatste ik vandaag redelijk intensief 80 minuten, hs gemiddeld 155, resulterend in een TSS van 97, dit kwam eerlijk gezegd ook doordat ik de laatste 3 weken nauwelijks geschaatst had. Dezelfde afstand en duur deed ik een tijdje geleden met minder moeite en dus een lagere gemiddelde Hs en een lagere TSS.
Is nu het trainingseffect van deze training dan groter dan de training van dezelfde duur en afstand een aantal maanden geleden? Dat levert dan een paradox op dat je training verwaarlozen resulteert in een hoger trainingseffect per training als je het weer oppakt?

2

Re: Trainingsbelasting vraag

Trainingseffect en trainingsbelasting hoeven niet hetzelfde te zijn lijkt mij.

3

Re: Trainingsbelasting vraag

Weet niks van tss, maar is dat niet logisch? Als je niet schaatst word je beter van zo’n training dus een groot effect en als je veel hebt geschaatst word je op een gegeven moment niet meer beter van die zelfde training en heb je dus weinig effect?

4

Re: Trainingsbelasting vraag

De trainingsprikkel is toch ook hoger? Dat lijkt me geen paradox. Je zegt dus feitelijk dat je exact dezelfde training die je vandaag deed (dus zowel die 80 minuten als de afstand die je aflegde in die tijd) nu met een hogere hartslag deed dan enkele weken terug. Dan heb je die training in een andere zone gedaan met een andere trainingsprikkel en dat betekent meer TSS. Als je weer op het niveau van enkele weken geleden zit en je wilt dezelfde TSS halen dan zal je dus met een hartslag van 155 moeten schaatsen en in 80 minuten meer afstand afleggen (of dezelfde afstand in minder tijd, maar dat zal dan ook in een lagere TSS resulteren).

De vraag is natuurlijk ook of je met dezelfde zones mag werken als je 3 weken nauwelijks geschaatst hebt, maar dat is weer een andere discussie wink

5

Re: Trainingsbelasting vraag

Hier maar even plakken.
Lees dit stuk van bondsarts Guido Vroemen over doortrainen icm Corona.
Best interessant!!

https://www.runnersworld.com/nl/trainin … unsysteem/

6

Re: Trainingsbelasting vraag

Blijven bewegen is idd een aanrader en waarom zou je het niet doen? Maar wedstrijden? Ik zie het mischien te somber in maar ik reken voor 2020 op niks momenteel.