1

Onderwerp: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Sinds begin dit jaar staat het hardlopen op een laag pitje (vrijwel uit zeg maar) vanwege pijn aan onder mijn hak.
Het komt misschien door het lopen op te zachte schoenen waarbij mijn voeten naar één kant wegzakken (Nike air).
Intussen heb ik het volgende gedaan:

- bezoek podotherapeut, waarschijnlijk peesplaatontsteking
- regelmatig rekken van de voet
- smeren met ontstekingsremmende crême
- rollen met tennisbal en voetroller
- gebruik van stabiliserende zooltjes
- zo veel mogelijk lopen op zachte maar stevige schoenen (teva’s zijn eigenlijk het fijnst)
- niet hardlopen

Er leek verbetering in te zitten, maar minimaal.
Ik maak me nu wel zorgen, omdat ik tijd tekort ga komen voor de halve afstand eind juni.

Hebben jullie ervaringen of tips?

2

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Ja, een tip. Een belangrijke want je denkt echt verkeerd nu.

Focussen op beter worden zonder na te denken over die halve. Peesklachten rond de hak komen vaak sluipend opzetten en er is soms best lang mee door te kwakkelen maar ze gaan ook heel langzaam weg. Als je beter bent kun je kijken of die halve er nog in zit. Zo niet, zijn er zat andere halve triathlons later en je hebt maar één pees die nu ontstoken is. Als je die ontsteking chronisch maakt, komt er nooit meer een andere halve.

3

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Ontstoken pees gaat wel even duren. Afhankelijk hoe erg het is reken op enkele maanden.

4

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Ik heb er zelf meer dan een jaar mee gesukkeld maar wel mee getraind :-) de voet was vooral stijf als ik uit mijn bed kwam en na de training maar verder viel het wel mee.

5

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Ja, dat is nu ook vooral het geval.
Pijn tijdens het lopen overdag is de laatste weken wel minder geworden, ook zitten er niet echt meer zere plekken onder mijn hak die ik voel bij het rollen met een tennisbal.

Ik kan niet altijd op sneakers of Teva's lopen. Onder een pak moet ik toch echt nette schoenen aan (zonder demping)

Gisteren had ik even een stukje op de loopband gelopen om te voelen hoe dat ging. (15 min op rustig tempo). Tijdens het lopen heb ik nergens last van gehad, maar later op de dag werd mijn voet stijf en pijnlijk. Voorlopig niet meer doen dus!

@Thijs: Ik moet inderdaad accepteren dat de halve er dit jaar misschien niet in zit, en zorgen dat ik blessurevrij op een later tijdstip een ander kan doen. Het is wel frustrerend, omdat ik er al een tijdje (mentaal en fysiek) naartoe aan het werken ben en ook redelijk heb geinvesteerd in nieuwe spullen.
Ik zal moeten kijken hoe het verloopt, en het herstel voorop zetten.

6

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Je kunt die halve natuurlijk nog insteken als training: wel zwemmen en fietsen, daarna stoppen.
Dan is het niet helemaal weggegooid geld?

En verder...heb geduld.
Een beetje belasten zou moeten kunnen,maar luister naar hetbsignaal de volgende ochtend.
Stijfheid mag, pijn niet. Als je het een cijfer moet geven (0 is ik voel niks, 10 is voet eraf zonder verdoving) dan mag het niet hoger zijn dan 2.

7

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Ja, eens - geduld, geduld! Sinds het begin van het dit jaar - twee maanden dus? Dat is nog niet zo lang, voor zo'n blessure (al is het voor je gevoel ongetwijfeld al een eeuwigheid). Pees(plaat)problemen onder voeten kunnen zeker chronisch worden, en dat wil je écht niet, dat is die ene halve niet waard. Die nieuwe spullen lopen niet weg, hè?

Enne, wat mij soms wel helpt: zie zo'n blessureperiode als mentale training - de geduldsoefening. En ondertussen beregoed zwemmen en fietsen! 

Louise

8

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Bedankt! Dat is inderdaad een positieve insteek!
Ik ga me zeker focussen op fietsen en het zwemmen goed bijhouden.

Gisteren had ik erg veel last (8) en had ik even stevig de balen. Ik zag later dat ik met alle bezigheden bijna 15k stappen had gezet.
Vandaag op wat stijfheid na nauwelijks last (2). Rust, rollen en rekken dus de komende tijd. :-)

Thanks voor het meedenken, de positieve woorden en adviezen tot zover!

9 Laatst bewerkt door ic3d (10-03-20 08:35:22)

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Air max 720 toevallig? Ik verdenk daar mijn achillespeesblessure ook (deels) van. Te zacht, te ver wegzakken. Ik draag ze niet meer en doe zo'n beetje alles wat je beschrijft en heb nauwelijks klachten meer na 2 maanden.

10

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

ic3d schreef:

Air max 720 toevallig? Ik verdenk daar mijn achillespeesblessure ook (deels) van. Te zacht, te ver wegzakken. Ik draag ze niet meer en doe zo'n beetje alles wat je beschrijft en heb nauwelijks klachten meer na 2 maanden.

Air Max 270 bij mij, ook met zo’n “ballonzool”.

11 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (11-03-20 12:54:09)

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Eind juni is echt nog ver weg.

Ik heb ook meerdere keren met ontstoken pezen (in m'n enkel dan) lopen klooien, tot zo erg dat ik er niet eens meer op kon staan vorig jaar februari. Wel in juni een halve en in juli een hele triatlon kunnen starten, op bescheiden duurtempo.

Oorzaak achterhalen (bij mij ook die zachte en anti-pronerende schoenen) en heel voorzichtig weer opbouwen. Het blijft een overbelasting blessure, dus gelijk gas terug nemen als het maar een beetje begint op te spelen. Bijv. door intensieve trainingen te skippen. Dan kan je echt heel ver komen in de komende maanden!

12

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

rdlk schreef:
ic3d schreef:

Air max 720 toevallig? Ik verdenk daar mijn achillespeesblessure ook (deels) van. Te zacht, te ver wegzakken. Ik draag ze niet meer en doe zo'n beetje alles wat je beschrijft en heb nauwelijks klachten meer na 2 maanden.

Air Max 270 bij mij, ook met zo’n “ballonzool”.

Ik heb de 720 en 270. Het verschil is dat de ballon bij de 720 helemaal rond gaat en dus nog zachter is.  Ik heb met de 270's geen problemen, maar de 720 draag ik niet meer. Ik zou ze als ik jou was ook voorlopig links laten liggen en weer wat stevigere schoenen dragen.

Voor bij je nette schoenen schijnt een zooltje tegen hielspoor ook te helpen. Althans, dat is wat mijn fysio zei. Ik had geen hielspoor, maar wel ook last van de peesplaat.

13

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

LindaRotterdam schreef:

Eind juni is echt nog ver weg.

Ik heb ook meerdere keren met ontstoken pezen (in m'n enkel dan) lopen klooien, tot zo erg dat ik er niet eens meer op kon staan vorig jaar februari. Wel in juni een halve en in juli een hele triatlon kunnen starten, op bescheiden duurtempo.

Oorzaak achterhalen (bij mij ook die zachte en anti-pronerende schoenen) en heel voorzichtig weer opbouwen. Het blijft een overbelasting blessure, dus gelijk gas terug nemen als het maar een beetje begint op te spelen. Bijv. door intensieve trainingen te skippen. Dan kan je echt heel ver komen in de komende maanden!

Na 3 trainingen van meer dan een uur met minimalistic shoes op 4 dagen en interval er ook bij zegt mijn pees/hak/binnenkant onderbeen dat het teveel was.
Kan er 's morgens niet goed op lopen, beter tijdens de dag.
Goed, ik weet het, het was wat veel.
Zoveel zin om weer te lopen; heb 'berenpoten' met kracht lijkt het. Toch maar niet. Fietsen en zwemmen. Waar zijn die wedstrijden...
Daarbij nog oefeningen en foamrollen. Voetboog, pees/spier binnenzijde onderbeen. En even on hold.

14

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Dst klinkt ook als veel. Ik loop nog steeds niet graag twee dagen achter elkaar. Een keertje kan vast geen kwaad, maar vind het het risico niet waard.

15

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

LindaRotterdam schreef:

Ik loop nog steeds niet graag twee dagen achter elkaar. Een keertje kan vast geen kwaad, maar vind het het risico niet waard.

+1. Twee dagen achter elkaar lopen verhoogt het blessurerisico bij mij ook nogal. Dat doe ik ook maar heel zelden.

@chrisbakker - vervelend, doe voorzichtig, hopelijk verbetert het snel!

Louise

16

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Louise, thanks! mijn maximum grens is bereikt met mijn minimalistic shoes zeg maar . Moest het toch eens ervaren smile
Maar dat komt omdat ik in mijn (jongere jaren jaja) in één week 5 keer liep.
Dus zo veel leek het niet.

17

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Oké , de rechter hak en voet zijn weer oké. Heb laatste paar weken korter gelopen(max 30-35 min) en met mijn trail schoenen met drop. En dit maar een 2tal keer.
Dit samen met oefeningen en foamrollen en lenigheid. Lenigheid thv heup/ knie binnenkant rechter been.
Nu rustig opbouwen. En wat minder op beton met mijn merrels.

18

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Intussen zijn we een maand of 3 verder.
Toen leek de halve triathlon nog heel belangrijk, intussen is er een hoop veranderd.

De afgelopen weken ben ik pas echt veel vooruitgang gaan merken.
Ik heb al een tijdje andere schoenen, heb zooltjes gekocht (anti-pronatie) en heb rust gehouden.
Gek genoeg gaat het beter sinds ik weer voorzichtig hardloop (ook op nieuwe schoenen, met stabilisatie dit keer).
Tijdens het lopen probeer ik bewust minder op mijn hak te landen en meer op mijn middenvoet, wat aardig gaat.

Nu is de voet ‘s-ochtend bijna niet meer stijf, en heb ik ook de dag na hardlopen geen last.
Op een normale dag heb ik overdag ook geen pijn meer.

19

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Goed om te horen! Pezen duurt altijd lang, en zelfs als het goed gaat gaat het ook maar langzaam vooruit, maar zo te horen gaat het goed komen.

20

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Zeker goed om te horen! Ik vind het ook wel een mooi voorbeeld van hoe je de corona-crisis positief kunt benutten: door de rust te nemen om een blessure écht goed te laten genezen, zo zonder wedstrijddruk. Tenminste, begrijp ik dat goed?

Louise

21

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Zonder druk van trainingsschema’s en wedstrijden is het wel gemakkelijker geweest om het rustiger te laten genezen.
Laat dit dan een klein positief randje zijn aan de hele crisis.

Nu met een goed plan weer voorzichtig opbouwen en misschien nog een wedstrijdje meepakken.
Die halve komt volgend jaar, zeker weten dat ik beter voorbereid ben.

22 Laatst bewerkt door TumTumTum (23-01-21 14:58:52)

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Tja, ik heb ben ik bang inmiddels ook zoiets. sad
En hardlopen is nog wel een van de weinige dingen die nog kunnen. (fietsen als het slecht weer is doe niet en ik vind het ook erg druk op veel plekken)
Ik was al begonnen met sprintjes te minderen, het ging best beter de laatste tijd maar gisteren na het hardlopen kreeg ik weer erg veel last. Inderdaad, vooral als je een tijdje hebt gezeten of s'morgens als je uit bed stapt.

rdlk schreef:

Tijdens het lopen probeer ik bewust minder op mijn hak te landen en meer op mijn middenvoet, wat aardig gaat.

Nu is de voet ‘s-ochtend bijna niet meer stijf, en heb ik ook de dag na hardlopen geen last.
Op een normale dag heb ik overdag ook geen pijn meer.

Ja dat deed ik de laatste tijd ook. En het ging beter, tot gisteren...toch weer een verkeerde beweging gemaakt kennelijk. Bah.

23

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Wat mij helpt is rollen over bijvoorbeeld een stukje bezemsteel met mijn hak. Sowieso lekker om op die manier de onderkant van je voeten te masseren.

24

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

Een tennisbal werkt hier ook heel goed voor.
Neem de hele peesplaat en ook de spiertjes aan de zijkant van je voet mee.
Daarnaast je kuit soepel maken/houden met een foamroller.
Vaak is er een verband tussen deze 2 regio's.
Succes!

25 Laatst bewerkt door rdlk (24-01-21 10:47:27)

Re: Aanhoudende pijn aan onderkant hak (peesplaat)

TumTumTum schreef:

Tja, ik heb ben ik bang inmiddels ook zoiets. sad

Ai, dat is vervelend.
Om te voorkomen dat het bij jou net zolang duurt als bij mij, raad ik je aan om een afspraak bij een fysiotherapeut te maken.

Bij mij duurt dit al een jaar. Ik heb veel gedaan aan rekken en rollen met een balletje. Dit heeft veel geholpen maar de pees is nooit helemaal genezen.
Het vervelende is dat de klachten niet constant zijn en soms af- en dan weer toenamen.
Dat zorgde er bij mij voor dat ik zo lang wachtte met naar de fysio te gaan.

Sinds een tijdje heb ik EPTE therapie en merk ik echt per week vooruitgang. Op de echo is te zien dat de pees steeds rustiger wordt.

Nu is er bij jou misschien iets heel anders aan de hand. Het enige advies van mij is dus om je te laten behandelen en er niet mee te blijven lopen, ook al lijken de klachten af te nemen.