51

Re: Verkoudheid klaag topic

Net sinds een paar dagen weer naar buiten geweest, frisse lucht,heerlijk!
Maar wat een tegenvaller zeg, mn benen zwabberen me in de rondte, ik sta gewoonniet stevig.
Bah, wat kan je in een paar dagen conditioneel  flink achteruitgaan.
Ik wilde vandaag nog wel een half uurtje tacxen, geen idee of t lukt.
Morgen wil ik weer werken, van het weekend 2 dagen officialcursus, niet echt een rustig weekend dus...

52

Re: Verkoudheid klaag topic

De eerste dagen na een verkoudheid of griep zijn altijd bagger. Je conditie is echt niet weg (al voelt het wel zo), die moet alleen weer ff afgestoft worden. Als het meezit loop je volgende week weer als voorheen, en conditie bouw je echt niet op in een week.

53

Re: Verkoudheid klaag topic

Ja, het is niet dat je conditie achteruit is gegaan, je bent gewoon nog niet beter. Ik had het vorige week bij de hand: zaterdag in bed gelegen, zondag wat rondgescharreld, en maandag voelde ik me thuis (bezig met huishouden, beetje werk enzo) eigenlijk al best wel weer goed, dus ik dacht: ik kan ook al wel weer een duurloopje doen. Nou, dat ging nog voor geen meter - kortademig, moe, futloos. Dus dat werd een mini-loopje op slakkentempo. Woensdag ging al veel beter.

Louise

54

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik ben vooral blij dat er nog geen corona-klaag topic is, laten we dat vooral allemaal zo houden.;)

55

Re: Verkoudheid klaag topic

TumTumTum schreef:

Ik ben vooral blij dat er nog geen corona-klaag topic is, laten we dat vooral allemaal zo houden.;)

Klopt, ik zit op last van de regering in verplichte sociale onthouding. Maar wat anders: mag dit ook een topic worden om over het weer te klagen? ;-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

56

Re: Verkoudheid klaag topic

Vandaag lijkt me nou juist niet een geschikte dag om over het weer te klagen.

57

Re: Verkoudheid klaag topic

mcguyver schreef:
TumTumTum schreef:

Ik ben vooral blij dat er nog geen corona-klaag topic is, laten we dat vooral allemaal zo houden.;)

Klopt, ik zit op last van de regering in verplichte sociale onthouding. Maar wat anders: mag dit ook een topic worden om over het weer te klagen? ;-)

Check, ik zit hier ook asociaal te wezen wink Nu het mooi weer is dochterlief maar eens 'uitlaten' zometeen, die heeft wat energie te veel nu we niet naar peuterzwemmen gaan... Dankzij het thuiswerken hoop ik wel vrijdagmiddag een mooi rondje te kunnen fietsen smile

58

Re: Verkoudheid klaag topic

Buus schreef:

Vandaag lijkt me nou juist niet een geschikte dag om over het weer te klagen.

klopt, maar in tegenstelling tot andere jaren heb ik dit jaar nog weinig op de racer kunnen zitten. En dat mis ik wel.

Je moet sneller dan de klos zijn.

59

Re: Verkoudheid klaag topic

Sandra86 schreef:

Check, ik zit hier ook asociaal te wezen wink Nu het mooi weer is dochterlief maar eens 'uitlaten' zometeen, die heeft wat energie te veel nu we niet naar peuterzwemmen gaan... Dankzij het thuiswerken hoop ik wel vrijdagmiddag een mooi rondje te kunnen fietsen smile

Ik ook vrijdag. Breda en omgeving. En jij?

Je moet sneller dan de klos zijn.

60

Re: Verkoudheid klaag topic

Geldrop, niet echt in de buurt van Breda...

61

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik ben gelukkig iemand die eigenlijk (bijna ) nooit ziek is. Een zegen moet ik zeggen.
Soms voel ik me minder goed; en dan ga ik gewoon iets eerder slapen en skip ik training.
Waar ik vroeger wel hard doortrainde en achteruit ging, ga ik nu wel vooruit door het skippen van trainingen en het slaappatroon verbeteren.
Verkoudheid zoals jullie beschrijven heb ik alleen door een beetje vocht dat uit de neus komt maar dat is maar één dag of twee.

Wat ik wel bedenk, is dat verkoudheden en/of vermoeidheid die je hebt gehad in januari februari maart, een rare covid achtige gedachte geeft. Ikzelf heb namelijk in januari een belachelijke vermoeidheid gehad waardoor je gewoon na 10min looptraining terugkeert van je bedoeling 1uur te lopen. Toen dacht ik nog : das wel gek, ik raak niet vooruit.

Het hele denkproces veranderd door één virus...

62

Re: Verkoudheid klaag topic

Die gedachte had ik ook, ja - mijn verkoudheid van februari van net hierboven was voor mijn doen atypisch, met vreemd grote en plotselinge vermoeidheid na vijf dagen. Dus ik dacht later ook: misschien heb ik covid-19 al gehad. Maar toen vorige maand bleek dat nog maar zo'n 3% van de bevolking antistoffen had, snapte ik wel dat die kans miniem is. Bovendien: je hebt er niks aan zo lang niet duidelijk is hoe het zit met de immuniteit.

Louise

63

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik heb na de CPC (8 maart) ook zo overdreven last van spierpijn en vermoeidheid gehad. Duurde zeker 5 dagen en was compleet gesloopt, veel erger dan ik ooit bij een hele marathon heb gehad.

Achteraf getwijfeld of het geen corona is geweest, maar daar kom je natuurlijk nooit achter...
Dus ik durf er niet op te vertrouwen dat ik het al gehad heb.

64

Re: Verkoudheid klaag topic

Er zijn natuurlijk tig oorzaken mogelijk voor dat soort verschijnselen. Hoe vaak heb je een (halve) marathon gelopen terwijl je een beginnend virusje onder de leden had? En jan-maart is natuurlijk wel griepseizoen, dus het kan heel goed een van de virussen zijn geweest die griep of verkoudheidsverschijnselen verooozaken en die waren tot maart prevalenter in Nederland dan corona.

En die immuniteit...dat is een lastige. Antistoffen worden aangetoond en ze kunnen bloed met antistoffen blootstellen aan het virus en dan kijken of het geneutraliseerd wordt. Echte challenge studies met mensen worden niet gedaan voor zover ik, waarbij mensen die covid hebben gehad bewust blootgesteld worden aan corona. Overigens hebben ze wel een challenge test met dieren gedaan in Oxford, en die werden niet ziek nadat ze vaccineerd waren.
Maar er zijn wel heel weinig gevallen bekend van mensen die een tweede keer covid hebben ontwikkeld. En in die gevallen is vaak de vraag of ze het wel een tweede keer hebben gekregen of dat het een re-lapse was of een false negative test. De testen resulteren nog redelijk vaak in false negatives, ook omdat het lastig is om standaard samples van slijmvliezen te nemen. Je kunt niet net als bloed even een 1ML afnemen, en de concentratie virus hoog of laag in de luchtwegen kan behoorlijk varieren.
Het is overigens heel moeilijk te bewijzen dat iets niet gebeurd, zeker niet als je er niet bewust op test.
Maar de volgende vraag is: Als men immuniteit opbouwt, hoe lang blijft men dan immuun? Daar is nog helemaal weinig inzicht in volgens mij.

65

Re: Verkoudheid klaag topic

Hier in Belgie zijn er al mensen die voor de 2e keer het hebben. De allereerste positief geteste corrona patiënt bv die heeft het intussen opnieuw daarom denkt men dat de groepsimmuniteit niet zal werken. Ook beginnen er al mutaties op te duiken dus.. We zullen ons zeker nog aan een 2e golf mogen verwachten in het najaar.

66

Re: Verkoudheid klaag topic

Coronavirussen muteren niet zo snel, en tot dusver muteert dit virus ook niet sneller dan verwacht. Het muteert wel, er worden ongeveer 2 mutaties per maand gevonden, maar lang niet elke mutatie verandert het virus wezenlijk. Het lijkt er wel op dat een bepaalde strain meer besmettelijk is en tot minder zware verschijnselen leidt. Ook hoeft een mutatie niet onmiddelijk te zeggen dat je daar dan niet immuun tegen bent.
Het schijnt wel zo te zijn dat immuniteit tegen coronavirussen vaak niet lang standhoudt (zie hier: https://www.nature.com/articles/s41551-020-0567-0). Er zijn 7 coronavirussen vastgesteld bij mensen (229E, NL63, HKU1, OC43, SARS-Cov, MERS-Cov en SARS-Cov-2). De eerst 4 genoemde leiden normaliter alleen tot griepachtige verschijnselen.
Met het liften van restricties is het te verwachten dat de R0 zal toenemen, en is het waarschijnlijk dat er een tweede golf zal komen, misschien niet op europees of landelijke niveau, maar het zal wel hier en daar op regionaal niveau gebeuren.
Heb je een link naar bronnen over opnieuw vastgestelde gevallen? Degenen die ik totnutoe ben tegengekomen waren niet eenduidig of het ook echt een tweede infectie was.

67 Laatst bewerkt door mcguyver (16-05-20 01:01:03)

Re: Verkoudheid klaag topic

Dank je montaman voor de info. Ik ben een ingenieur en heb geen scholing gehad op dit gebied. Jij zorgt er bij mij wel voor dat ik het kan duiden. Ga zo door! (Ik ben zoooooo klaar met "corona-angst").

Je moet sneller dan de klos zijn.

68

Re: Verkoudheid klaag topic

MontanaMan schreef:

. Er zijn 7 coronavirussen vastgesteld bij mensen (229E, NL63, HKU1, OC43, SARS-Cov, MERS-Cov en SARS-Cov-2). De eerst 4 genoemde leiden normaliter alleen tot griepachtige verschijnselen.

Klein dingetje: niet eens griepachtig, maar alleen maar verkoudheid.
Kom ik op omdat ik net in de krant lees dat het mogelijk zo is dat je beter bestand bent tegen het huidige coronavirus als je corona-verkouden bent geweest. Het zou mede de geringe vatbaarheid van kinderen en jongeren (met hun snotneuzen) verklaren. Ik reken me meteen weer rijk, met al m'n gesnotter, hahaha!

Maar goed, dit soort berichten duikt steeds op, maar weken geleden was het de BMR-vaccinatie, hoor je ook niks meer over.

Louise

69

Re: Verkoudheid klaag topic

Volgens mij kwam ik net een link tegen met hetzelfde. Twee studies hebben gevonden dat T-cellen, cellen die een belangrijke rol spelen in ons immuun systeem, SARS-Cov-2 herkennen en aanvielen, en linken dat inderdaad mogelijk aan blootstelling aan andere coronavirussen. Dat zou ook wel verklaren waarom het best vaak gebeurd dat in huishoudens niet iedereen corona krijgt (dus niet eens positief test terwijl andere gezinsleden wel ziek zijn).

https://www.sciencemag.org/news/2020/05 … -immunity#

70

Re: Verkoudheid klaag topic

Een goedwerkend afweersysteem is in de eerste plaats nodig. Elk jaar komen we in contact met virussen, het is dus hoopgevend te lezen dat dat contact met eerdere virussen een mogelijke aanzet is voor een eerste afweer.

71 Laatst bewerkt door MontanaMan (17-05-20 22:30:47)

Re: Verkoudheid klaag topic

Omdat het af en toe voor mezelf op een rijtje wil zetten, en ik er nogal dicht op zit, deel ik het hier even.
Over het vaccin in Oxford.
Alle 1112 vrijwilligers zijn inge-ent. Hoe het ze vergaat weet je natuurlijk niet, maar vrijwilligers vullen dagelijks in of ze symptomen hebben. Als je dat hebt krijgen betrokken artsen een melding. 550 hebben dus het vaccin gekregen en 550 meningitis vaccin. Er zijn dagelijks nog ruim 3,000 nieuwe gevallen in de UK, en alleen frontline workers, key workers en mensen die op de drempel van het ziekenhuis staan worden getest, dus het waard nog behoorlijk rond hier. Ik vraag me wel af hoeveel gevallen ze verwachten onder de 550 die het meningitis vaccin hebben gekregen, dat zouden er best maar een paar kunnen zijn.
Er is ook een pre-print verschenen met de resultaten van de dierproeven, en die zijn erg bemoedigend. De rhesus makaken die inge-ent waren werden vervolgens aan hele hoge doses corona blootgesteld maar kregen geen ziekteverschijnselen. Wel verminderde de viral shedding uit het neusslijm niet, maar dat kan te maken hebben met de hele hoge doses waar ze aan zijn blootgesteld. Ze hadden geen verschijnselen in de longen. Paper hier: https://www.biorxiv.org/content/10.1101 … 1.full.pdf
Schijnbaar gaat het goed genoeg om een extra £84 miljoen in het project te stoppen en AstraZeneca heeft het recht (opdracht?) om eind september 30 miljoen doses klaar te hebben voor de UK, en totaal om 100 miljoen doses te maken.
https://www.manchestereveningnews.co.uk … s-18266536
AstraZeneca is druk bezig met het produceren, wat natuurlijk een gok is, het moet nog blijken of het veilig is (de voornaamste reden van de trial) en of het werkt (wat ze hopelijk kunnen aantonen door de omvang van de trial en de prevalentie van het virus op dit moment).

Wil je de laatste updates van de professor die het onderzoek leidt dan kan dat. Professor Adrian Hill geeft online op donderdag een lezing om 17:00 (UK tijd, 16:00 in NL), waar je je hier voor in kunt schrijven: https://talks.ox.ac.uk/talks/series/id/ … 9b8a735ed0

72

Re: Verkoudheid klaag topic

Thanks voor de info Montanaman, ik heb me ingeschreven voor de lecture. Maar 17:00 in de UK is toch 18:00 in Nederland of ben ik nu helemaal in de war?!

73

Re: Verkoudheid klaag topic

Klopt ja, 18:00 in Nederland!

74

Re: Verkoudheid klaag topic

Ik graaf dit onderwerp even op voor een heuglijk feitje: ik heb vandaag op de dag af al twee jaar niets te klagen over verkoudheid. Rond 10 februari 2020 werd ik voor het laatst verkouden. Voor mij is dat heel bijzonder: vaak, lang en heftig verkouden zijn noem ik wel de gezondheids-story-of-my-life. Twee jaar niet verkouden zijn, als je me dat toen had verteld, had ik het niet kunnen geloven.

Het komt natuurlijk door alle social distancing en extra hygiëne. Ik denk dat vooral het thuiswerken een grote rol speelt, want in mijn normale werkende bestaan pre-corona zag ik een paar keer per week groepen, met handenschudden (ga ik niet meer doen, neem ik me voor), in airco (kunnen mijn luchtwegen slecht tegen), in combinatie met soms druk OV. Dat is allemaal al twee jaar nauwelijks zo: ik doe mijn werk bijna uitsluitend online. Dat vind ik soms bere-saai, maar het heeft ook voordelen.

Het maakt bijvoorbeeld ook dat ik nu al heel lang probleemloos kan trainen (ook geen blessureleed). Ik mis anders echt elke winter anders wel een zwikje trainingen door die verkoudheden.

Covid heeft me dus ook nog niet weten te bereiken. Met de mogelijke versoepelingen heb ik geen idee hoe lang het zo allemaal gaat blijven qua virussen, maar deze twee jaar heb ik in elk geval binnen!

Louise

75

Re: Verkoudheid klaag topic

Wat leuk om te lezen Louise!