1

Onderwerp: Corona en zwemmen in zwembad

De zwembaden waar ik normaliter zwem liggen in het epicentrum van de Corona-uitbraak in Nederland. Ik twijfel een beetje hoe verstandig het is om nu te gaan zwemmen. Aan de ene kant wordt er opgeroepen thuis te werken en worden evenementen en (amateur)sportactiviteiten afgelast in Brabant. Aan de andere kant zou je denken dat de zwembaden gesloten worden als het onverstandig is te gaan zwemmen. Ik kan ook niet veel gefundeerde onderzoeken vinden over Corona en zwemwater. Ik zag een krant in Ierland die iets plausibels publiceerde, maar ik weet het niet zo goed.

Wat doen jullie? Gewoon zwemmen of even uitstellen?

2

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Gewoon zwemmen.

3

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Eergisteren in het epicentrum, Breda, gewoon gezwommen. Durf je ook niet naar de supermarkt? Niet lullig bedoeld maar relativerend.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik zou ook gewoon gaan.
Volg het beleid vd overheid, geen paniek!
Als het nodig is dat men wegblijft, worden die baden echt wel dichtgegooid...

5

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ja, dan ga ik ook gewoon. Ik wilde sowieso al gaan, maar werd door mijn omgeving voor gek versleten. Begon toch te twijfelen.

6

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Moest je gek zijn zou je niet aan triatlon doen :-)

7

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb het er net over gehad met het zwembad personeel en die zeiden dat het virus bij +29 graden niet kan overleven en dat het zwembad op zich dus veilig is. Of dat waar is weet ik natuurlijk niet maar tja...

8

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Moest je gek zijn zou je niet aan triatlon doen :-)

100 punten! :-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Ik heb het er net over gehad met het zwembad personeel en die zeiden dat het virus bij +29 graden niet kan overleven en dat het zwembad op zich dus veilig is. Of dat waar is weet ik natuurlijk niet maar tja...

Jammer dat het water bij ons maar 27 graden is big_smile

Anyway, die giga hoeveelheid chloor (desinfectiemiddel) zal er niet voor niets in zitten.

10

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ook de omgevingstemperatuur is er boven de 30 graden en niet enkel het water. Maar er moet er maar eentje tussen zitten die drager is van het virus en tja...

11

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Dat was eigenlijk wel de achterliggende vraag. Vermoed wordt dat chloor het virus doodt, maar de bronnen zijn zeldzaam en/of ongefundeerd. Stel dat er één "patient" in het water niest en dit water de volgende dagen iedereen besmet (met of zonder klachten). Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar er is weinig van terug te vinden.

Qua temp las ik 52C. Das me net te warm wink

12

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Inmiddels bericht gekregen dat het zwembad voorlopig gaat sluiten. Alle Lago en sportoase baden in Belgie trouwens.

13 Laatst bewerkt door Louise (12-03-20 20:35:42)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ic3d schreef:

Stel dat er één "patient" in het water niest en dit water de volgende dagen iedereen besmet (met of zonder klachten). Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar er is weinig van terug te vinden.

De officiële informatie is dat het virus amper kan overleven buiten het lichaam. Het lijkt me dus stug dat het lang zou kunnen overleven in water met ontsmettingsmiddel erin. Dus ik ga ook gewoon.

Edit, verschijnt net wat over op triathlete.com: https://www.triathlete.com/culture/news … ronavirus/ Inderdaad die lijn: zwembaden niet gevaarlijker dan andere publieke plekken; je moet niet 'aangehoest' worden door een besmet iemand of besmette oppervlakken aanraken.

En nog een edit: ik krijg net bericht dat m'n KNZB-trainingsgroepje wel wordt geannuleerd t/m 31 maart.


Louise

14

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Da's jammer, wilde vanavond gaan maar alle zwembaden in de omgeving zijn tot en met 31 maar gesloten.

Wellicht dan maar vroeg naar buiten. Heb vaker gezwommen in water vanaf 5 Gr (met wetsuit). Weet alleen niet of dat nu heel verstandig is ivm de weerstand...

15

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Zwemcentrum Rotterdam Zuidplein kan je juist wel weer zwemmen, omdat vanwege corona het geplande waterpolotoernooi is afgelast.

16

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Eindhoven tot minimaal 31 maart DICHT.

17

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Zwembad in IJmuiden ook voorlopig dicht, hopelijk kunnen we over een week of 2 naar buiten, vanaf een graad of 12 moet het weer kunnen

18

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Vanaf maandag ook hier waar in woon in Duitsland alle zwembaden dicht .
Had vanavond training , en het was uitgestorven.

19

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Zwembad dicht en alle training van de triathlonvereniging afgelast. Jammer want ik ben een hele tijd ziek geweest en wilde eigenlijk weer voorzichtig aan beginnen met trainingen bijwonen.  Dat gaat dus mooi niet door.

Besmetting zal je denk ik eerder oplopen in de kleedruimtes e.d. dan in het zwembad zelf lijkt mij. Hoesten en dan aan een deur zitten ofzo. Ze weten overigens nog niet precies hoe lang het virus buiten het lichaam kan overleven en dat ligt ook aan type oppervlak, temperatuur en luchtvochtigheid. De schatting is dat dat tussen enkele uren en enkele dagen ligt.

20 Laatst bewerkt door Buus (15-03-20 16:06:35)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Vanochtend nog in Alkmaar wezen zwemmen, was aardig druk met een gemiddeld hoog niveau omdat de andere baden in de regio al veelal dicht waren. Zal wel de laatste keer zijn geweest. NOC NSF heeft opgeroepen om alle sportaccomodaties vanaf nu te sluiten.

21

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ja, ik hoor het ook net, van NOC*NSF.
Duimen voor een zo snel mogelijke stijging van de temperatuur van het buitenwater - en nog meer voor een snel einde aan al deze narigheid.

Louise

22

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het dodentol begint nu ook in Nederland op te lopen dus of je nu zwemt of niet ik vrees dat het voor dit jaar weinig nut zal hebben. Tot gisteren waren de grensstadjes zoals Sluis en Hulst vol Belgen die naar daar afzakte vandaag ook alles stil en dicht daar.

23

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Alles in nederland is sinds 18u dicht.
Hoe gaat dat nu in belgie Ronnyke?

24

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Het dodentol begint nu ook in Nederland op te lopen dus of je nu zwemt of niet ik vrees dat het voor dit jaar weinig nut zal hebben. Tot gisteren waren de grensstadjes zoals Sluis en Hulst vol Belgen die naar daar afzakte vandaag ook alles stil en dicht daar.

Wat bedoel je met weinig nut hebben? Dat alle evenementen komend jaar gaan worden afgelast?
Dat zou jammer zijn, maar zou mij er niet van weerhouden om te zwemmen.

25

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hedcandy hier ook alles afgelast en gesloten momenteel. Beetje een spookland aan het worden momenteel. Ze hopen met de huidige maatregelen die nu intussen in Nederland ook van kracht zijn geen situatie te hebben zoals in Italië en Spanje maar zeker zijn ze nu van niks natuurlijk. Maar als je er over nadenkt met al de doden en gevolgen die er al zijn en gaan zijn gaat het leven na de crisis niet van vandaag op morgen zijn gewone gang gaat gaan en vrees ik dat sport of andere evenementen geen prioriteit zullen zijn.