51

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Zie net dat Parijs in lock-down gegaan is en de rest van Frankrijk spoedig zal volgen, vrees voor jullie trainingsweek ook om eerlijk te zijn.

52

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik ook hoor...
Maar kan niet anders dan gewoon maar afwachten.

53 Laatst bewerkt door ic3d (16-03-20 19:38:16)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Wat verstaan jullie onder intensief trainen? Ik was aan het opbouwen voor de 111, maar die gaat waarschijnlijk niet door, dus ik kap met het opbouwen, want ik wil ook geen onnodige risico's lopen. Maar het liefst zou ik niet mijn hele conditie verliezen. Ik snap dat dit een relatief klein probleem is, maar toch. Hoe doen jullie dit? En wat is intensief?

54

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Volgens mij mag je op zich best intensief trainen, dus in de hogere hartslagzones - als je dat gewend bent, goed getraind al dus. Maar niet jezelf leegtrekken en wel binnen je grenzen blijven. Ik zou niet lang of ver boven je omslagpunt trainen, want dat beschadigt je luchtwegen (denk maar aan het 1500-meter-kuchje). Goed herstellen, ook qua voeding en slaap.

Er is nu ook geen reden om bijzonder diep te gaan (nouja, behalve misschien om stress af te reageren), want er is geen enkele piek nabij en niemand weet wanneer die weer wel komt. Een stap terug doen is wel goed, qua weerstand én trainingsopbouw.

Louise

55

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Gewoon lekker je uurtjes draaien in D1...dan hou je prima alles bij hoor, voorlopig.

Ik zou heftige trainingen rond en boven het omslagpunt een beetje vermijden.

56

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Alles alleen maar in d1 lijkt me wel heel voorzichtig en ook erg saai. Zo nu en dan een kleine prikkel zou moeten kunnen zou je denken. Ik ga voorlopig een beetje de richtlijn aanhouden dat de training meteen nog een keer gedaan zou kunnen worden.

57

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ons word vanuit het trainer team echt geadviseerd in de lage zones te trainen .
Om een open window effect te voorkomen .
https://www.datasport.com/en/essentials … ow-effect/

Wellicht dat er op week basis wat variatie in de trainingsplannen zitten .
Als het weer maar mee speelt , dan kan ik lekker naar buiten . De sportschool is tnm 16-4 dicht .
Mallorca valt in het water , en het is nog maar de vraag wanneer er wedstrijden mogen plaatsvinden.

58

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Er zit wel heel wat tussen 'alles in D1' en een 'particularly hard training' met dat open window effect.

En als ik het net goed begrepen heb van Rutte blijven we gewoon naar buiten mogen, maar moeten we er wel van uitgaan dat de huidige maatregelen lang van kracht zullen blijven.

Louise

59

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

En als ik het net goed begrepen heb van Rutte blijven we gewoon naar buiten mogen, maar moeten we er wel van uitgaan dat de huidige maatregelen lang van kracht zullen blijven.

Louise

Zo heb ik hem ook opgevat. En gelijk maar een tientje gelopen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

60

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Dank voor alle reacties!

Ik heb weinig verstand van hartslagzones. Ik weet wel dat mijn omslagpunt op de fiets ongeveer 10 slagen lager ligt dan bij hardlopen. In theorie zit ik met hardlopen dus eerder in een hogere zone. Heb ik (en ik gok de meesten) dan gewoon andere zones  met verschillende sporten? Of kan ik met fietsen gewoon gemakkelijk laag blijven?

61 Laatst bewerkt door thijs (17-03-20 01:44:41)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Zie net dat Parijs in lock-down gegaan is en de rest van Frankrijk spoedig zal volgen, vrees voor jullie trainingsweek ook om eerlijk te zijn.

De buitengrenzen van Schengen gaan over minder dan 12u dicht voor een maand, de belangrijkste binnengrenzen zitten al dicht. De economie waar de havens van Antwerpen en Rotterdam op draaien zit in totale lockdown. Schiphol staat stil. De mensen zijn zo van slag dat er wc papier wordt gehamsterd. Ik chatte met een oud collega uit noord Italie. Ooit zaten we in kroegen en maakten we gewoon grapjes over bijvoorbeeld Berlusconi of zwarte pieten. Nu hebben we het over ouderen die "sterven als vliegen". Ik sprak een arts vandaag. Ze was bang om over een paar weken aan de deur van de ic te moeten staan en te moeten kiezen wie er nog geholpen mag worden en wie niet. Er zijn zat andere dingen om te vrezen dan een trainingsweek of de rest van dit seizoen.

De ordegrootte van impact van corona op triathlon ligt volgens mij op het niveau of bijvoorbeeld de bv Ironman maandenlange reisbeperkingen overleeft. Net als andere bedrijven die afhankelijk zijn van de wereldhandel, open grenzen, reizigers en toeristen.

62

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ic3d schreef:

Dank voor alle reacties!

Ik heb weinig verstand van hartslagzones. Ik weet wel dat mijn omslagpunt op de fiets ongeveer 10 slagen lager ligt dan bij hardlopen. In theorie zit ik met hardlopen dus eerder in een hogere zone. Heb ik (en ik gok de meesten) dan gewoon andere zones  met verschillende sporten? Of kan ik met fietsen gewoon gemakkelijk laag blijven?

Andere zones. Zo zit er een verschil van 6 slagen tussen mijn d1 in lopen en fietsen, en 7 slagen verschil met het omslagpunt.

63

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik vrees er ook voor thijs, maar het escaleert zo vlug nu. 4 maanden terug was dit nog een ver van mijn bed dingetje en nu zitten we opgesloten in ons eigen huis. Gisteren morgen was het bij mijn vriendin op het werk razend druk niemand wist wat eerst doen en na de middag lag alles stil en moest iedereen naar huis fabriek ligt gewoon stil omdat er 1 iemand ziek is komen werken, dus je kunt echt niks maar op voorhand zeggen nu.

64

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

KLM zet 70-90% van de vliegtuigen aan de grond en ontslaag 1000+ mensen met tijdelijke contracten en vraagt 70% werktijdverkorting aan, maar hoe lang kan de overheid dat betalen? Virgin Atlantic zet 75%+ van de vliegtuigen aan de grond en vraagt al het personeel 8 weken onbetaald verlof te nemen in de komende 3 maanden. Dit gaan heel veel mensen heel hard in hun portemonnee voelen. Vanochtend lekker de gedachten op nul gezet tijdens een rondje hardlopen.

65

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

MontanaMan schreef:

KLM zet 70-90% van de vliegtuigen aan de grond en ontslaag 1000+ mensen met tijdelijke contracten en vraagt 70% werktijdverkorting aan, maar hoe lang kan de overheid dat betalen? Virgin Atlantic zet 75%+ van de vliegtuigen aan de grond en vraagt al het personeel 8 weken onbetaald verlof te nemen in de komende 3 maanden. Dit gaan heel veel mensen heel hard in hun portemonnee voelen. Vanochtend lekker de gedachten op nul gezet tijdens een rondje hardlopen.

Als ambtenaar weet ik het bedrag niet precies maar de Nederlandse overheid kan heel veel geld vrijmaken indien nodig. Het geld wordt bijvoorbeeld bij andere ministeries weggehaald. En de overheid zal veel geld gaan uitlenen. En dat geld komt ook weer terug.

Je moet sneller dan de klos zijn.

66

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hier in Belgie ook, Bussels airlines houd haar vliegtuigen nu ook aan de grond. Iemand wilde gisteren vertrekken voor een 70.3 ergens in zuid Amerika te gaan doen, op zich geen probleem maar ze konden hem niet garanderen of hij terug ging geraken en hij is dan toch op de valreep niet vertrokken hij stond nochtans al met zijn fiets op de luchthaven.

67

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Net terug van een rondje fietsen ... verbaasde me onderweg enorm over het aantal "pelotons" wat ik onderweg nog tegenkwam (zowel fietsers als ook loopgroepen)??

Vast hartstikke gezellig, maar dan heb je het toch niet begrepen denk ik.
Dankzij deze lieden zitten wij straks ook allemaal binnen :-(

Grtz
D.

68

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik denk inderdaad dat de impact van COVID-19 veel verder gaat dan onze wedstrijden en trainingen. Het worden uitdagende tijden voor ons allemaal.

Maar on-topic... Alle trainingen zijn afgelast. Zwembaden zijn dicht. Wedstrijden en evenementen kunnen geen doorgang vinden.
Maatregelen in principe voor minimaal de komende 3 weken. Maar we weten allemaal dat dit veel langer gaat duren. Hoe lang precies weet niemand. Er wordt flink op los gespeculeerd.
Ik houd rekening met voorlopig solo rondjes fietsen en lopen en helaas niet zwemmen.

De eerste westrijd van het seizoen die ik gepland had staan was de IM70.3 van Mallorca begin mei. Mijn eerste halve. Het is nog maar de vraag of dat door kan gaan en als het doorgaat zal het toch anders zijn.

69

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Kreeg gister een mail van de organisatie van een halve tri in begin augustus. Dezelfde organisatie doet een halve op hetzelfde parkoers in juni. Ze bereiden zich nu voor op een paar scenarios.
-De wedstrijd gaat door zoals gepland in juni (onwaarschijnlijk).
-Verplaatsen van de wedstrijd in juni naar eind augustus/begin september.

Aanpassen format. In plaats van starten op 1 dag alle waves verspreiden over 2 dagen en rolling starts. Wegen worden hier bijna nooit afgesloten voor wedstrijden, maar ik fiets veel liever op zondagochtend om 7u dan op zaterdagmiddag om 14u ivm verkeer. Ze zouden dan registratie per post doen, en race brief per email en youtube.
En de mogelijkheid voor een virtual race als je niet mee wilt doen. Dan sturen ze je t-shirt vantevoren op, en je medaille als je de afstand volbracht hebt. Dat kan op een eigen parkoers of op het race parkoers, dan zullen er plattegronden opgehangen worden. Je zou dan ook een kortingscode voor volgend jaar krijgen.
Fingers crossed dat het door kan gaan begin augustus, en anders moet ik het zelf maar een keertje doen.

70 Laatst bewerkt door yoeri (18-03-20 18:14:02)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Poe, ik vind het allemaal maar heel moeilijk. Fijn om te lezen dat jullie met soortgelijke ervaringen zitten. Zouden jullie mee willen doen aan wedstrijden waarvan het format ingrijpend is aangepast door de maatregelen? Of opteren jullie dan liever voor een ander moment, wanneer alles voorbij is?

Hier hetzelfde verhaal: zwembad is dicht en ook alle trainingen van mijn vereniging (RDG) zijn stilgelegd. Het scheelt dat ik graag solo train, maar ik mis wel de wekelijkse sessies met andere atleten.

Ik heb vanaf mei tot en met augustus wedstrijden gepland staan. De eerste zijn van Sportevents in België. Ik verwacht dat die niet doorgaan. Deelnemers hebben vorige week al een mail ontvangen waarin staat dat het inderdaad een situatie is die van dag tot dag wijzigt. Ze proberen de boel door te laten gaan, maar als organisatie kun je begrijpelijkerwijs niets beloven.

Lastig vind ik ook de hele van Almere, waar ik in september aan mee wil doen. Ik heb de voorzichtige hoop dat die doorgaat, omdat het nog redelijk ver weg is. Maar door alle maatregelen weet ik het ook niet meer. Daar komt bij dat ik momenteel thuis moet werken, en dus minder beweging heb (ik fietste voorheen dagelijks een uur met woon-werkverkeer, en liep tussen de middag ook met collega's een behoorlijke ronde).

Doordat er veel onzekerheid is over Almere merk ik dat ik gedemotiveerd raak. Het is moeilijk voor iets te trainen, waarvan je nog lang niet weet of het doorgaat. Daar komt bij dat een hele echt anders trainen is dan een andere afstand. Als de hele niet doorgaat, denk ik dat ik de trainingsuren iets verlaag en me vooral richt op het in stand houden van mijn huidige conditie; de wedstrijd komt een jaar later wel.

Hoe kijken jullie tegen motivatie en conditie aan op dit moment? Gaat dat bij jullie goed?

71

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

yoeri schreef:

Poe, ik vind het allemaal maar heel moeilijk. Fijn om te lezen dat jullie met soortgelijke ervaringen zitten. Hier hetzelfde verhaal: zwembad is dicht en ook alle trainingen van mijn vereniging (RDG) zijn stilgelegd. Het scheelt dat ik graag solo train, maar ik mis wel de wekelijkse sessies met andere atleten.

Ik heb vanaf mei tot en met augustus wedstrijden gepland staan. De eerste zijn van Sportevents in België. Ik verwacht dat die niet doorgaan. Deelnemers hebben vorige week al een mail ontvangen waarin staat dat het inderdaad een situatie is die van dag tot dag wijzigt. Ze proberen de boel door te laten gaan, maar als organisatie kun je begrijpelijkerwijs niets beloven.

Lastig vind ik ook de hele van Almere, waar ik in september aan mee wil doen. Ik heb de voorzichtige hoop dat die doorgaat, omdat het nog redelijk ver weg is. Maar door alle maatregelen weet ik het ook niet meer. Daar komt bij dat ik momenteel thuis moet werken, en dus minder beweging heb (ik fietste voorheen dagelijks een uur met woon-werkverkeer, en liep tussen de middag ook met collega's een behoorlijke ronde).

Doordat er veel onzekerheid is over Almere merk ik dat ik gedemotiveerd raak. Het is moeilijk voor iets te trainen, waarvan je nog lang niet weet of het doorgaat. Daar komt bij dat een hele echt anders trainen is dan een andere afstand. Als de hele niet doorgaat, denk ik dat ik de trainingsuren iets verlaag en me vooral richt op het in stand houden van mijn huidige conditie; de wedstrijd komt een jaar later wel.

Hoe kijken jullie tegen motivatie en conditie aan op dit moment? Gaat dat bij jullie goed?


Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb me ingeschreven voor de marathon Rotterdam, brouwersdam, halve IM Hoorn en IM Barcelona. Marathon is sowieso gecanceld en de rest moet ik ook nog maar zien of het doorgaat. Dat heeft toch wel een flinke deuk in mijn motivatie geschopt. Niet kunnen zwemmen maakt het nog erger.
Ik hou nu alleen het lopen en fietsen een beetje bij maar een volwaardig trainingsschema is het niet.
Hopelijk ben ik snel in staat mezelf een schop onder mijn kont te geven. Voel me best schuldig over mijn geklaag wetende dat er veel mensen doodziek zijn op het moment.

72 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-03-20 18:31:37)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Was je nu al gemotiveerd om te trainen voor Almere dan? yikes

Ik heb alleen vaak swinters geen zin om vroeg uit bed te gaan om te zwemmen, als het seizoen nog een half jaar weg is. Dat kost me dan wat motivatie en discipline, maar verder heb ik eigenlijk vooral lol in de trainingen zelf en steeds beter te worden.

Nu ook geen moeite met doortrainen. Ben ook erg blij dat we nog naar buiten mogen, dus neem het er maar van! Sla dus geen training over, kan zomaar de laatste zijn voor een tijdje.


Hier trouwens o.a. Brouwersdam, Challenge Herning en IM Barcelona. Zie wel, en anders volgend jaar alsnog.

73 Laatst bewerkt door Hedcandy (18-03-20 20:42:45)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik haal momenteel idd mijn motivatie uit Almere.
Die is het meest ver weg, de kans is het grootste dat die ook doorgaat.

Omdat mn werk bijna volledig plat ligt, kan ik veel uren maken op de fiets. Ik heb geen inkomen meer, gelukkig is fietsen verder gratis.

Of de rest van mn seizoen doorgaat, we wachten het af.
De eerste 3 wedstrijden zijn gecancelled, er blijven er nog 5 over (Brouwersdam en TriNationscup en WK Almere) en nog 5 om te jureren..

74

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik heb geen motivatieproblemen of moeite met doorgaan, integendeel: ik heb maar weinig werk, gelukkig kan ik nog wel sporten, en ik heb het erg nodig om lijf (bij sterk verminderde gewone activiteit) en hoofd op orde te houden nu. Dan is het minder doelgericht - dat is wel de laatste van m'n zorgen. Sporten kan nog wél, en voelt goed, gelukkig. De natuur is prachtig op het moment ook.

Ik heb eerlijk gezegd de wedstrijden in mei (waaronder Brouwersdam) in mijn hoofd al afgeschreven - ik ga uit van maanden restricties. Ik zou daarna 5 weken op reis gaan, dat gaat ook niet door (nouja, het is nog niet geannuleerd, maar ik kan het me niet voorstellen).  Daarna staan de eerste dingen vanaf eind augustus weer gepland. Daar heb ik nog wel hoop op. Maar ik ben er ook nog niet echt mee bezig.

Als je het nu moeilijk vindt, zou ik zeker mild zijn tegenover jezelf: dit zijn zeer extreme omstandigheden, verwacht niet van jezelf om daar binnen een paar dagen al goed mee om te gaan. Je kunt wel kijken of je kan sporten/trainen puur om wat het je nu biedt, niet alleen bij een toekomstig evenement. Goeie mentale oefening - meer in het hier en nu!

Louise

75

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Bij mij is het momenteel zeer druk op het werk dus heb weinig tijd om te trainen nu. Wedstrijden heb ik eigenlijk nooit nodig om gemotiveerd te zijn. Ben in de eerste plaats begonnen met sporten voor mijn algemene gezondheid en die wedstrijden zijn er gewoon bijgekomen.