1

Onderwerp: Alternatief corona programma

De zwembaden zijn dicht, de sportscholen ook. Wat gaan jullie doen de komende drie weken? Fietsen en lopen snap ik maar welke ideeën hebben jullie?

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Alternatief corona programma

Ik hoop alvast dat ik kan blijven lopen en fietsen; buurland Frankrijk is net zoals Spanje en Italië volledig in lock-down dus daar word het al moeilijker. Er zullen toch voorlopig geen wedstrijden of evenementen zijn en de maatregelen gelden voor iedereen dus ga me nu geen zorgen maken om een hobby.

3

Re: Alternatief corona programma

Kort en easy sporten in je uppie de komende maanden zodat je het immuunsysteem niet overbelast. Dan kom je er het beste door als je ziek wordt. Hoe ouder je bent, of hoe meer ziektes je al hebt, hoe korter en rustiger je moet trainen. Bij regen binnen. En niet te vroeg in koud open water gaan zwemmen bij gebrek aan open zwembaden. Onder de 20 graden zou ik niet doen. Voor wedstrijden hoef je voorlopig toch geen programma te draaien.

4

Re: Alternatief corona programma

Ik hoop voor mijn training maar dat we wel buiten mogen blijven sporten. Niet dat er hier ook een totale afsluiting komt.
Gewoon lekker relaxed fietsen en lopen, dan kom ik qua sporten de tijd wel door.
Er lopen nu eenmaal spannendere zaken in de wereld dan mijn sporten. Hoe de wereld hieruit komt is een veel groter vraagteken dan een goede tijd op mijn geplande triathlon

5 Laatst bewerkt door Louise (17-03-20 09:48:14)

Re: Alternatief corona programma

Fietsen en 'gewoon' lopen, en ik ben bezig met een soort thuis-sportschoolprogramma te bedenken. We hebben twee dezelfde emmers, als ik daar zand ik doe, kan ik ermee lungen, en er staat een bodybalanceles op YouTube - ga ik van de week mee experimenteren.

Dat fietsen meer dan ik anders zou doen nu. Los van wat er allemaal dicht is, moet ik ook mijn totale gebrek aan normale, dagelijkse beweging opvangen - normaliter zit ik in totaal gemiddeld zo'n 3,5 uur per week op de stadsfiets, voor werk, naar sportschool en zwembad en al die andere leuke dingen die nu dicht zijn. Ik merk nu al dat ik aan het eind van de dag bakken met energie over heb. Plus dat ik ook wel iets nodig heb ter stressreductie (maak me ook grote zorgen over andere dingen dan sport, ja), en daar werkt fietsen ook het beste voor. Gelukkig doe ik dat sowieso graag alleen, en gaan we qua weer de beter tijd van het jaar tegemoet.

Zwemmen: hopen op snelle opwarming van het buitenwater. Ik heb wel zo'n koord om de zwembeweging  mee te simuleren, maar dat is te saai om lang te doen. Gelukkig heb ik wel al de ervaring dat ik zwemmen makkelijk terug opbouw: ik heb twee jaar terug 4 maanden niet gezwommen toen we op reis waren, en ik zat in 6 weken weer op m'n oude niveau. Ik kan echter slecht tegen kou, dus ik moet wel geduld hebben nu, ook qua weerstand.

Ik zou trouwens niet moeten denken aan een totale lockdown, dat lijkt me echt de hel.

Louise

6

Re: Alternatief corona programma

Iets meer terug naar de basis fase en rekening houden met het immuunstysteem. De harde interval trainingen eruit, de lange duurlopen iets inkorten, maar wel meer fietsen. De afgelopen weken vooral niet gefietst vanwege sociale bezigheden, en die vallen nu ook allemaal weg, plus het zwemmen wat wegvalt. Misschien ook een extra krachttraining elke week.

7

Re: Alternatief corona programma

Niet veel anders, zolang we lekker naar buiten mogen. Misschien keertje extra fietsen i.p.v. een zwemtraining.

8

Re: Alternatief corona programma

Voor zwemtraining heb ik weerstandsbanden gekocht, zodat ik nog iets kan doen.

Verder trainen zonder vermoeidheid op te bouwen.

9

Re: Alternatief corona programma

Voordeeltje is dat ik door het thuiswerken ineens meer tijd heb gekregen. Het bespaart me 2, 5 uur op een dag. Om toch maar hetzelfde dagritme aan te houden, heb ik mijn ochtendsreistijd nu ingevuld met een rustige loop of indoorfietssessie. Even een 30/40 minuten actief zijn om wakker te worden.

De zwemsessies heb ik vervangen door extra core sessies gericht op de zwemspieren.

10

Re: Alternatief corona programma

Interessant artikel van Steve Magness over trainen en je weerstand: https://thegrowtheq.com/you-cant-boost- … ppress-it/ Strekking: verander je routine niet te veel. Dus zeker ook niet ineens veel minder gaan trainen.

Louise

11

Re: Alternatief corona programma

Geen idee of het al in een ander draadje gepost was, maar stuk van Guide Vroemen (sportarts)
https://www.bicycling.com/nl/gezondheid … ennen-mtb/

12

Re: Alternatief corona programma

Zag deze week dat gezonde en sportieve mensen het ook krijgen dus... Voorkomen is momenteel belangrijker dan genezen denk ik dus gewoon de richtlijnen volgen en hopen dat het goedkomt.

13

Re: Alternatief corona programma

Ik heb een tweedehands Tacx gekregen, zo'n beetje helemaal werkend :-)
Die ga ik straks eens opzetten buiten, het is nu toch mooi weer. Kijken hoe/of dat werkt!

14

Re: Alternatief corona programma

Ik zit nagenoeg zonder werk, heb de afgelopen week 8,5u gefietst ipv de gebruikelijke 3.
Zolang we nog naar buiten mogen...

Anders heb ik de luxe van mijn oefenzaal, een kleine fitnessruimte waar ik mede eigenaar van ben, met diverse cardioapparatuur en daarnaast de geijkte fitnesstoestellen.dus bij verveling ga ik daar maar wat chillen na mn werk (nu nog 2 ochtendjes).

Achter mijn huis hebben we een gemeenschappelijk binnenterrein. Daar zou ik ook evt rondjes kunnen hardlopen.

En ja, de Tacx. Bij mooi weer bijv in de tuin.
Of op het binnenterrein. Als mn overbuurman dat dan ook doet kunnen we nog zwaaien naar elkaar..

15

Re: Alternatief corona programma

Vandaag mijn grasveld geverticuteerd, is altijd een goeie workout ;-)
En dan moeten de schuttingdelen nog in de olie, ook altijd een "leuke" klus ...

Voor nu gewoon fietsen en lopen zolang het nog kan. Heb een paar stretchcords en een Tacx.
Nagedacht over een loopband vandaag... maar dat ga ik voor twee, drie of meer weken echt niet trekken

Dan maar core oefeningen, squats lunges ... hopelijk dan op mijn schone veldje in de tuin ;-)

Grtz
D.

16

Re: Alternatief corona programma

Lennart73 schreef:

Voordeeltje is dat ik door het thuiswerken ineens meer tijd heb gekregen. Het bespaart me 2, 5 uur op een dag. Om toch maar hetzelfde dagritme aan te houden, heb ik mijn ochtendsreistijd nu ingevuld met een rustige loop of indoorfietssessie. Even een 30/40 minuten actief zijn om wakker te worden.

De zwemsessies heb ik vervangen door extra core sessies gericht op de zwemspieren.

Heb je een overzichtje van die oefeningen? Dat is wel een goede om te doen; specifiek op die spieren gericht ipv lukraak smile

17

Re: Alternatief corona programma

Bij GTN hebben ze een video gemaakt over het trainen van de zwemspieren.

Je moet sneller dan de klos zijn.

18

Re: Alternatief corona programma

Tri2one heeft ook aantal video's online gezet:

Hoi,

Om zoveel mogelijk sporters in deze tijd meer houvast en steun te bieden hebben we ons videoportaal met oefeningen en alternatieve trainingen kosteloos open gezet.

Deel dit gerust met clubgenoten, mede sporters en anderen die dit zou kunnen helpen.

We blijven wekelijks de content aanvullen en komen met specifieke trainingstips.

Aanmelden kan via de volgende link:

https://tri2onecoaching.sportvid.nl/aanmelden

19

Re: Alternatief corona programma

Via Zwift is vrijdag 18:15 weer FrodissimoFriday !
Fiets en chat met Jan Frodeno .
Afgelopen vrijdag deden meer dan 2000 fietser mee .

Verder fiets en loop ik buiten . En vanuit onze trainer heb ik een core/ stabi programma gekregen die ik thuis kan doen .

20

Re: Alternatief corona programma

Ik heb vandaag de tri2one sessie gedaan, erg leuk! (Al viel het planken met tik voor me nog vies tegen)
Samen met de billenbuster die ik in de winter altijd doe en nog wat oefeningen met een bungee cord.
Bij elkaar toch een half uurtje kracht/core.

21

Re: Alternatief corona programma

mcguyver schreef:

Bij GTN hebben ze een video gemaakt over het trainen van de zwemspieren.

Jörgen schreef:

Tri2one heeft ook aantal video's online gezet:

Hoi,

Om zoveel mogelijk sporters in deze tijd meer houvast en steun te bieden hebben we ons videoportaal met oefeningen en alternatieve trainingen kosteloos open gezet.

Deel dit gerust met clubgenoten, mede sporters en anderen die dit zou kunnen helpen.

We blijven wekelijks de content aanvullen en komen met specifieke trainingstips.

Aanmelden kan via de volgende link:

https://tri2onecoaching.sportvid.nl/aanmelden

Ga ik eens naar kijken smile Thanks!

22

Re: Alternatief corona programma

Mijn alternatieve programma moet nog gaan beginnen, maar ik mag dan ook pas sinds kort weer echt vrij uit sporten smile

Ik heb gister via MP een cheapass maar goed werkende loopband op de kop getikt. Weliswaar max 12 km/h maar voldoende voor opnieuw opbouwen en het opbouwen van duurvermogen. Na het werk neerplempen en uittesten smile
Verder heb ik een Tacx en moet ik Zwift nog instellen. Ga ik ook vanavond doen smile

Aangezien mijn vriendin tot de risicogroep behoort heb ik besloten de komende weken niet in de openlucht te gaan sporten maar zoveel mogelijk in de beslotenheid van de tuin/serre.

De Tacx wilde ik sowieso al intensief gaan gebruiken, de loopband heb ik vanwege de Corona-situatie gekocht. En die kan ik daarna gebruiken voor kortere herstelloopjes bv.

23

Re: Alternatief corona programma

Ik deed al wat oefeningen met een cable cord, maar die deed ik dan met een horizontaal elastiek en zelf voorover gebogen.

Nu kreeg ik een filmpje van een droogzwemtraining die door het RTC is ontworpen voor hun toppers.
Het elastiek is nu ergens boven je vastgemaakt (bij mij werkt in het trapgat, bovenaan de balustrade zit het vast, ikzelf sta beneden in de gang. In het filmpje stond de atleet buiten in de tuin, het elastiek boven vast in een raamkozijn).
Nu kun je rechtop staand alle zwemslagen aardig doen.
Vanochtend elke slag vd wisselslag 5 min gedaan, dat voelden mn schouders echt wel!

24

Re: Alternatief corona programma

Het valt idd wel tegen dat droogtrainen, ben er ondertussen ook mee bezig.

25

Re: Alternatief corona programma

Ik doe het zonder koord, en heb wat oefeningen gekregen om de kracht in m'n schouders te behouden.
Echt niet te doen, maar eventueel kan ik mezelf er wel 1 of 2x per week toe zetten.

Nu vooral spierpijn in m'n buik, van al het planken, daar was blijkbaar ook wat achterstallig onderhoud big_smile