1

Onderwerp: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Zoals het er nu naar uitziet zal het hele triathlonseizoen in het water vallen. Hooguit aan het eind van het jaar nog wat races, maar zeker geen volledig seizoen.

Omdat ik ook nog aan het herstellen ben van een (onverwachts langere) blessure heb ik besloten ook wedstrijden aan het eind van het seizoen niet te doen, tenzij ik al ingeschreven was (eigenlijk alleen West-Friesland, kwart marathon Rotterdam en een obstaclerun).

Dat betekent dat ik nog wat geld overhou zeg maar, dat anders op was gegaan aan inschrijfgelden. Nu ben ik nog een redelijke beginner en heb een tweedehands Dracat fiets, al wat ouder. Ik heb geen dure kleding maar alles van Decathlon.

Wat zijn nu goede upgrades om te doen? Is het geld allemaal opzij leggen en investeren in een nieuwere/betere fiets een logische vervolgstap? Of knappere kleding (maar daar wordt je niet sneller van)?

En wat voor fiets dan? Een TT fiets is misschien wel meteen een stap te ver voor een onervaren fietser? Een aero fiets dan misschien?

Oftewel, wat is wijsheid??

2

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Afhankelijk wat je doelen zijn in de toekomst natuurlijk en welke afstand je voorkeur gaat hebben. Ga je voor het lange werk zou ik zeker in een goede fiets + bikefit investeren maar ook in goede kledij en wetsuit.

3

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Als ik naar mezelf kijk denk ik dat het aanschaffen van een tijdritfiets de meeste tijdwinst heeft opgeleverd. En dan niet alleen sec de tijd op de fiets maar ook de frisheid van de benen bij het lopen, welke bij mij echt een grote winst oplevert.

Nadeel aan een tijdritfiets is dat je hem waarschijnlijk enkel bij triathlons gebruikt en slecht zeer zelden daarnaast op fietst. Er zijn in Nederland niet heel veel lekkere plekken om alleen in de beugels te gaan liggen. Bovendien, als je vaker met vrienden fietst, gaat dat ook niet lekker op een tijdritfiets.

Als je veel wilt gaan fietsen, als training, zou ik eerst een goede normale racefiets kopen en daar eventueel ook met een ligstuurtje opzetten om bij triathlons mee te fietsen.

4

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

zico schreef:

Als ik naar mezelf kijk denk ik dat het aanschaffen van een tijdritfiets de meeste tijdwinst heeft opgeleverd. En dan niet alleen sec de tijd op de fiets maar ook de frisheid van de benen bij het lopen, welke bij mij echt een grote winst oplevert.

+ 1. Ik fiets er wel veel op, hoor. Inderdaad alleen fietsen en beetje handige parcoursen uitzoeken. Ik had me vooraf ook afgevraagd of je in de Randstad wel voldoende in het aeurostuur kan liggen (mijn vraag daarnaar was zelfs ooit mijn allereerste topic hier op het forum), maar dat is me alleszins meegevallen.

Als je er niet op kan trainen, is het rendement ervan kleiner. Ik moet die houding echt opbouwen, anders houd ik 'm niet urenlang vol. En hoe meer ik erop fiets, des te kleiner wordt het verschil in vermogen dat ik erop kan leveren t.o.v. m'n racefiets.

(Enne... ik ben wel een beetje jaloers op zo'n vraag hoor - alles wat ik terugkrijg/niet uitgeef aan inschrijfgelden hoeft niet van m'n spaargeld af. Iedereen met een vast inkomen mag nu in z'n handjes knijpen.)

Louise

5

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

ronnyke schreef:

Afhankelijk wat je doelen zijn in de toekomst natuurlijk en welke afstand je voorkeur gaat hebben. Ga je voor het lange werk zou ik zeker in een goede fiets + bikefit investeren maar ook in goede kledij en wetsuit.

Wetsuit ben ik tevreden over, de rest is allemaal instap qua kleding.

Over de afstand... Ik ben echt een beginner en zou dit jaar mijn eerste OD doen en volgend seizoen een 70.3. Wel de interesse om een keer en hele te doen ook. Maar denk dat het OD of 70.3 wordt welke ik het meeste zal doen.

6

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

zico schreef:

Als ik naar mezelf kijk denk ik dat het aanschaffen van een tijdritfiets de meeste tijdwinst heeft opgeleverd. En dan niet alleen sec de tijd op de fiets maar ook de frisheid van de benen bij het lopen, welke bij mij echt een grote winst oplevert.

Nadeel aan een tijdritfiets is dat je hem waarschijnlijk enkel bij triathlons gebruikt en slecht zeer zelden daarnaast op fietst. Er zijn in Nederland niet heel veel lekkere plekken om alleen in de beugels te gaan liggen. Bovendien, als je vaker met vrienden fietst, gaat dat ook niet lekker op een tijdritfiets.

Als je veel wilt gaan fietsen, als training, zou ik eerst een goede normale racefiets kopen en daar eventueel ook met een ligstuurtje opzetten om bij triathlons mee te fietsen.

Ik fiets eigenlijk altijd alleen en voor triathlons. Ik heb ook totaal geen fietsachtergrond smile

7

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Louise schreef:
zico schreef:

Als ik naar mezelf kijk denk ik dat het aanschaffen van een tijdritfiets de meeste tijdwinst heeft opgeleverd. En dan niet alleen sec de tijd op de fiets maar ook de frisheid van de benen bij het lopen, welke bij mij echt een grote winst oplevert.

+ 1. Ik fiets er wel veel op, hoor. Inderdaad alleen fietsen en beetje handige parcoursen uitzoeken. Ik had me vooraf ook afgevraagd of je in de Randstad wel voldoende in het aeurostuur kan liggen (mijn vraag daarnaar was zelfs ooit mijn allereerste topic hier op het forum), maar dat is me alleszins meegevallen.

Als je er niet op kan trainen, is het rendement ervan kleiner. Ik moet die houding echt opbouwen, anders houd ik 'm niet urenlang vol. En hoe meer ik erop fiets, des te kleiner wordt het verschil in vermogen dat ik erop kan leveren t.o.v. m'n racefiets.

(Enne... ik ben wel een beetje jaloers op zo'n vraag hoor - alles wat ik terugkrijg/niet uitgeef aan inschrijfgelden hoeft niet van m'n spaargeld af. Iedereen met een vast inkomen mag nu in z'n handjes knijpen.)

Louise

Dus concreet is een TT fiets alleen de moeite waard als je de uurtjes kunt maken?

En ik snap dat het een luxe  positie is waar ik in zit en ik leef echt mee met alle ondernemers die het nu zwaar hebben :Y

8

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

sanger schreef:

Dus concreet is een TT fiets alleen de moeite waard als je de uurtjes kunt maken?

En ik snap dat het een luxe  positie is waar ik in zit en ik leef echt mee met alle ondernemers die het nu zwaar hebben :Y

Wat dat eerste betreft: ja, ik vind van wel. Wat ik later nog dacht: er goed mee door bochten komen vergt ook oefening. Maar dat kan dus prima, dat oefenen/tranen - ik vind het erg leuk ook om erop te rijden, het is gewoon een fijne fiets.

En over het tweede: dank je.

Louise

9

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

sanger schreef:

Dus concreet is een TT fiets alleen de moeite waard als je de uurtjes kunt maken?

En ik snap dat het een luxe  positie is waar ik in zit en ik leef echt mee met alle ondernemers die het nu zwaar hebben :Y

Het gaat vooral om het type parcours. Als je om de haverklap van je aerobars moet om te remmen/sturen/stoppen is dat wel minder idd.
Je moet wel voldoende uren maken op de TT fiets om de houding op de fiets langer vol te kunnen houden. Ik voel vandaag zelf dat dit nodig is...

Als je wilt investeren een goede fiets zou ik er echt even goed over nadenken. Ook al heb je er voordeel bij: een racefiets blijft wel een racefiets, ook met aerobars.

10

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Ik heb jaren alleen een triathlonfiets gehad. Als je alle wedstrijden op een triathlon fiets doet, zou ik nooit op een racefiets trainen.

Een goed wetsuit levert de meeste tijdwinst op voor de investering. En hoe meer beginner, hoe groter de winst!

Een triathlon fiets vind ik de leukste investering. Ik vond het ook altijd de fijnste fiets om op te trainen. Veel comfortabeler en leuker (sneller is leuker). Als jouw wetsuit goed is, zou ik daarvoor gaan.

11

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Maar dan deed je ook in de winter nooit een groepsrit of leuke tocht? En je kan niet meedoen met de teamcompetities.

Ik ga als mn vakantie gecanceld wordt juist voor een nieuwe racefiets. Deze heb ik sinds 2014 en echt veel gebruikt. Toen tweedehands gekocht van een dame die op t oog dezelfde afmetingen had.

Denk dat ik daar de meeste lol van ga hebben. Wil dan ook een bikefit doen. Iets om naar uit te kijken!

12 Laatst bewerkt door Louise (31-03-20 09:30:10)

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Bij mij is de tijdwinst-geld-verhouding van de triathlonfiets gunstiger dan van m'n wetsuit. Ik merk van wetsuit niet heel veel. Hangt er erg van af wat voor zwemmer je bent. M'n duurdere wetsuit houdt me wel veel warmer, het zit lekkerder en het gaat hopelijk langer mee dan de goedkope (tot nu toe ziet dat er goed uit).

En over de fiets nog: als ik één fiets zou hebben, zou het een racefiets zijn. Ik fiets graag alleen, maar altijd - nee. En als ik - zoals nu, ook als het een gewoon seizoen zou zijn - niet train voor een lange triathlon, ga ik ook geen lange tochten maken op m'n triathlonfiets, daarvoor vind ik de houding te belastend, dat begrenst dan te veel. En ik ga ook niet met m'n triathlonfiets de Keutenberg op. Terwijl je met een racefiets wel triathlons kunt doen.

Louise

13

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Peloton fietsen op de openbare weg haat ik. Met zijn tweeën of in een klein groepje triathleten die een tijdritfiets snappen gaat prima op een tijdritfiets.

Stayerwedstrijden heb ik nooit gedaan. Dat verandert het verhaal natuurlijk. Daarom schreef ik ook hierboven, als alle wedstrijden op een tijdritfiets kunnen.

Als de tijdritfiets niet altijd comfortabel is, is er iets mis met de houding. Met uci regels voor een korte tijdrit voor wielrenners is een iets ander verhaal, maar voor triathleten moet een tijdritfiets altijd comfortabel zijn. Op één fiets rijden legt hier dus een probleem bloot. Als een tijdritfiets oncomfortabeler is op lange rustige trainingen ga je nooit over bijvoorbeeld 90 of 180 km vol vermogen kunnen trappen en/of fatsoenlijk genoeg van de fiets stappen om naar vol vermogen te kunnen lopen. Juist in dit geval zou ik zeggen, laat de racefiets staan en stel de tijdritfiets af tot al je trainingsritjes echt comfortabel zijn. Train dan heel veel in die houding. Dan pas levert een tijdritfiets de echte volledige winst op tijdens wedstrijden.

14

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

De gunstigste geld/snelheidswinst verhouding is investeren in een aerohelm, zo heeft de NTB ooit eens berekend.
Dit ging dan wel alleen over het fietsen.
Dus...mocht je die nog niet hebben..

15

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Lijstje met tips https://www.3athlon.be/2014/08/18/shavi … lke-prijs/

16

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Zo’n aerohelm vind ik dus onder bijna alle omstandigheden echt een super slechte investering. Behalve als het warmer is dan 25 graden en er prijzengeld op het spel staat. Dan investeerde ik met plezier in zo’n puntmuts voor de rechtstreekse tegenstander!

Ten eerste, de grootst mogelijke tijdswinst op de fiets is om er zo snel mogelijk op te zitten en tussen de betere fietsers terecht te komen. Elke minuut winst met zwemmen is meer waard dan 10 minuten theoretische tijdwinst aan fietsmateriaal. Dus een sneller wetsuit is altijd geld waard.

Als je het snelste wetsuit al hebt, is een puntmuts nog steeds een slechte investering naar mijn mening. Zwaar overgewaardeerd.

Ik heb een aantal seizoenen achter elkaar wedstrijden gedaan om een podiumpje hier en daar, een top tien in Almere en een paar keer om een nk podium. Dit is dus vaak tegen exact dezelfde tegenstanders. Die leer je dan goed kennen. Soms wedstrijden met een puntmuts, soms zonder. Eerst op een tot tijdritfiets omgebouwde Batavus van 10kg schoon aan de haak. Onder de roest en krassen. Een draak van een fiets om te zien. Heb er wel top tien in Almere mee gereden en een derde plek in de ostseeman geloof ik en nog een paar podiums en bijna een nk podium. Later reed ik op een cervelo. Soms met een dicht wiel, soms op “trainingswielen”. De upgrade van dat Batavus monster naar de cervelo scheelde daadwerkelijk op sommige parcoursen een beetje. Onder sommige omstandigheden met snelheden van tegen de 40 per uur zeilt een disc werkelijk iets sneller. Zijwind onder de goede hoek. Rijd je te langzaam, merk je alleen een zwabber in de fiets. Ga je hard genoeg, gaat ie zeilen. Scheelt echt iets. Van de rest heb ik nog nooit wat gemerkt. Ook de rechtstreekse tegenstanders (die je dus goed leert kennen) zijn vaak van materiaal veranderd. Geregeld liepen die aan het begin van het seizoen op de social media te showen met nog sneller materiaal. Als alle claims klopten, zou ik in zo’n seizoen wel in kunnen pakken. Maar ik heb van al die gevallen over al die seizoenen werkelijk nog nooit meegemaakt dat iemand plotseling weg ging rijden vanwege een nieuwe puntmuts, aerobar, marginaal platter frame, nieuwe bidons of andere wielen. Geen centimeter! Volgens de claims zou dat om minuten moeten gaan. Dan waren ze werkelijk niet bij te houden geweest! Nooit iets van gemerkt.

Het enige wat ik gemerkt heb, zijn de seconden bij het zwemmen. Een half minuutje langzamer kon bepalend zijn. En dit geldt ook juist voor bijna alle age groupers. Iets langzamer zwemmen betekent gewoon 100 extra atleten voor je die in de weg rijden of een sneller peloton waar je net niet bij aan kunt haken. Dat gaat om het kwartier aan de meet op een hele!

Verder heb ik gemerkt dat je onder lastige omstandigheden, het beste kan rijden met materiaal waar je goed mee gewend bent. Dus trainen op het materiaal waar je de race mee doet. De slechtste investering is in materiaal dat zo duur is dat je er de weg niet vaak mee op durft vanwege de kans dat je het kapot valt. Of een tijdritfiets en wedstrijdwielen die binnen blijven als het koud is en regent. Of een wetsuit waar je niet mee durft te trainen omdat je dan na twee seizoenen een nieuwe moet kopen. Als je een goed wetsuit hebt, en een degelijk tijdritframe en goede hardloopschoenen, zou ik iedere cent die je extra kunt investeren achter de hand houden om die dingen te vervangen als ze kapot gaan zodat je er ook werkelijk mee durft te trainen. Niks zo zonde als een dure fiets die 10x per jaar van stal komt. Tegen de tijd dat de seconden gaan tellen, heb je wel een sponsor

17

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Bedankt voor je realistische en relativerende input Thijs! Erg waardevol en prettig om te lezen. fwiw heb je vorige posts ook met veel interesse gelezen. Was al bezig met pull buoys aan mekaar binden om mn zwemmen naar een acceptabel niveau te brengen toen helaas covid toesloeg.

18 Laatst bewerkt door Hedcandy (31-03-20 22:21:08)

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Niet elke aerohelm is een puntmuts.

Snel tussen andere fietsers terechtkomen?
Het gros vd wedstrijden is non stayer hoor, daar heb je dus niets aan. Tenzij he WTS of eredivisie doet ofzo, maar dat is niet het algemene nivo hier.

19

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Hedcandy schreef:

Snel tussen andere fietsers terechtkomen?
Het gros vd wedstrijden is non stayer hoor, daar heb je dus niets aan. Tenzij he WTS of eredivisie doet ofzo, maar dat is niet het algemene nivo hier.

Ja zeker wel, als je legaal op 10-12 meter kan rijden met 10 man achterelkaar of helemaal alleen in je eentje op de dijk dat scheelt echt een hele hoop.

20

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Probleem is dat je om in te halen binnen de regels 3 per uur harder moet dan je voorganger. Als je tientallen atleten voorbij wilt die minder dan 3 per uur zachter rijden, moet je gaan versnellen om er langs te komen. En dat haalt je uit je ritme. Bijkomend nadeel is dat inhalen de langzamere ingehaalde fietser juist meezuigt. Hierdoor wordt de snellere fietser redelijk vaak snel weer ingehaald door een zwakkere fietser. In de praktijk moet je inhalen met tegen de 5 per uur grotere snelheid om de ingehaalde ook echt even te droppen. Je moet zorgen dat je 25 meter wegkomt zodat je diegene ook niet weer terug ziet op de fiets! Dat kost kracht. Het probleem in triathlon is dat de regels er voor zorgen dat sterke fietsers die tussen zwakke fietsers rijden vertragen door de regels en dat zwakke fietsers tussen sterke fietsers juist versnellen door de regels. Dat leidt tot peloton vorming. En ja, met tientallen op de rij 10m uit elkaar is praktisch gezien ook een peloton. Dus in praktijk, als je sterke fietser bent, zorg dat je zo min mogelijk zwakkere fietsers voor je hebt zodat je je kracht zoveel mogelijk kunt uitbuiten. En als je een zwakke fietser bent, geldt hetzelfde, zorg dat je zoveel mogelijk wordt ingehaald. Daar ga je namelijk harder van rijden.

Een ronde dichte aerohelm op het hoofd van een tegenstander is nog mooier bij warm weer. Wel een oververhitte kop en nog minder aero voordeel!

21

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Hier ben ik het heel erg mee eens:

thijs schreef:

De slechtste investering is in materiaal dat zo duur is dat je er de weg niet vaak mee op durft vanwege de kans dat je het kapot valt. Of een tijdritfiets en wedstrijdwielen die binnen blijven als het koud is en regent. Of een wetsuit waar je niet mee durft te trainen omdat je dan na twee seizoenen een nieuwe moet kopen.

Dat is voor mij bijvoorbeeld een reden om geen bijzondere wielen te hebben en al helemaal geen dichte. Hier in het winderige westen kan zo'n veertje als ik daar niet mee trainen.

Verder is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat je perspectief wat anders is als je serieus meedoet om de prijzen. Met welk supersonisch wetsuit dan ook zal ik bijvoorbeeld nooit vooraan uit het water komen, en een deel van de lol van de triathlon is voor mij het 'pacman spelen' op de fiets. Een paar plaatsen hoger in de klassering komen maar daarom een boel leuke fietsdingen niet doen omdat dat niet de goede fiets is? Nou, dan weet ik m'n prioriteiten wel.

En nog één dingetje van eerder:

thijs schreef:

Als de tijdritfiets niet altijd comfortabel is, is er iets mis met de houding. Met uci regels voor een korte tijdrit voor wielrenners is een iets ander verhaal, maar voor triathleten moet een tijdritfiets altijd comfortabel zijn. Op één fiets rijden legt hier dus een probleem bloot.

Neehoor, ik moet die houding gewoon trainen. Ik ken eerlijk gezegd van de gewone stervelingen niemand die in één keer 180 km in de aerohouding volhoudt. En ik al helemaal niet, met m'n iele bovenlijf. Ik heb in het begin van het seizoen sowieso altijd meer last van m'n rug, schouders en nek dan van m'n benen, ook op de racefiets. En dat ligt niet aan de afstelling. Was het maar waar  wink

Louise

22

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Leuk artikel wel!

Afgaande op dit artikel zou ik dus moeten investeren in betere kledij, hoge velgen en inderdaad toch een tijdrithelm. Al vind ik de oplossing met de badmuts ook wel geinig tongue

23

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Ik ga mijzelf helemaal te buiten; voor Terheijden krijg ik op een tientje na alles terug. Dat is 56 euro. De kwart Emmeloord krijg ik ook terug. Dat was 44 euro. In totaal dus 100 euro. Deze serieuze winst heb ik, via een trade-off met multi criteria analyse, kunnen terug brengen naar een deelname voor de halve van Emmeloord. Die kost 111 euro. Die 11 euro heb ik goedkoop kunnen lenen bij de bank door de lage rentestanden. Mijn verlanglijstje dient derhalve weer terug de ijskast in te bewegen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

mcguyver schreef:

Die 11 euro heb ik goedkoop kunnen lenen bij de bank door de lage rentestanden.

Benieuwd of je de rekening van de bank voor de bijbehorende administratiekosten al gehad hebt? smile

25

Re: Wat te doen met niet uitgegeven inschrijfgelden

Cootje schreef:
mcguyver schreef:

Die 11 euro heb ik goedkoop kunnen lenen bij de bank door de lage rentestanden.

Benieuwd of je de rekening van de bank voor de bijbehorende administratiekosten al gehad hebt? smile

Heb je meegerekend dat je maar 1x met de auto ergens heen gaat in plaats van 2? Scheelt misschien zo 11 euro aan benzine! wink