1 Laatst bewerkt door TOMTOMGO (30-03-20 17:54:20)

Onderwerp: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Beste forum-leden,

In deze competitieloze periode moeten we ons toch maar op een andere manier vermaken. Vandaar dat ik het
tijdritstuur heb vervangen voor een ski-bend. De schakel- en remhendels van SRAM zijn omgezet, nieuwe kabels zijn aangebracht, echter bij de voor-derailleur (2x11) gaat het mis.

Bij het opschakelen naar het grootste blad, blijft de ketting (maar ook de shifter) niet in positie. Deze schiet direct weer terug, zodra ik de shifter los laat. Wat doe ik verkeerd? Bij het vorige stuur deed ie dit niet.

Het lijkt wel alsof de veer van de voor-derailleur te krachtig is. De kooi gooit hem direct weer terug, ook als ik de schakelkabel onder minder spanning zet. Het stellen van de L+R schroef baat ook niet.

https://www.youtube.com/watch?v=RnetmfDMhSI

Bedankt!

2

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Dit is een probleem met de shifter.
Denk dat deze niet goed gemonteerd is. Heb dat zelf ook een keer gehad.
Weet alleen niet meer precies wat de oplossing was.

Het schroefje aan de buitenkant van de shifter moet je normaal niet loshalen en dat was het probleem dat ik had.
Had de boel toen niet goed in elkaar gezet.
Maar kan niet echt uitleggen hoe het wel moet...
Heb je hier iets aan??

3

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Bedankt voor de snelle reactie Wezep!

Ok, dus als ik je goed begrijp zit het 'm in de shifter. Ik heb de hele shifter los gehad, en weer gemonteerd met de '60 degrees position stop angle'. Zie pag. 18 van onderstaande link:

https://www.servicearchive.sram.com/sit … -rev-a.pdf

Echter, naar mijn weten heb ik niets verkeerds gedaan bij het terug monteren. Wat kan dat zijn?

4

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Is de derailleur kabel nog wel van de juiste lengte?
Klinkt alsof hij te strak staat...

5

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Ziet er inderdaad uit als een probleem met de shifter.
Plaatje om de hoek in te stellen goed om gemonteerd?
Zeer waarschijnlijk dat er hiervoor wel filmpjes te vinden zijn op Youtube. Ik ben wel bang dat de shifter dus nog een keer uit elkaar moet. Maar aangezien er toch niet zo veel gedaan kan worden deze tijd, is dit wel een mooi moment daarvoor en je leert hier dus ook weer van.

6

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Hedcandy schreef:

Is de derailleur kabel nog wel van de juiste lengte?
Klinkt alsof hij te strak staat...

Heb ik geprobeerd. Minder spanning op de kabel door de kabel minder strak te spannen maar ook door de inline kabelspanner wat losser te schroeven. Ook de boutjes van de shifter losser gedraaid. Niets hielp.

7

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

wilagro schreef:

Ziet er inderdaad uit als een probleem met de shifter.
Plaatje om de hoek in te stellen goed om gemonteerd?
Zeer waarschijnlijk dat er hiervoor wel filmpjes te vinden zijn op Youtube. Ik ben wel bang dat de shifter dus nog een keer uit elkaar moet.

Ik ga hem morgen opnieuw demonteren, maar heb het plaatje op alle manieren al eens geprobeerd. Welke hoek lijkt jou het beste voor een TT bike met skibend en twee bladen voor?

8 Laatst bewerkt door marcomvanes (31-03-20 09:02:56)

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

blijft de schifter wel in positie staan als er helemaal geen spanning op de kabel staat, dus even compleet losmaken van de voor derailleur

9

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

TOMTOMGO schreef:
wilagro schreef:

Ziet er inderdaad uit als een probleem met de shifter.
Plaatje om de hoek in te stellen goed om gemonteerd?
Zeer waarschijnlijk dat er hiervoor wel filmpjes te vinden zijn op Youtube. Ik ben wel bang dat de shifter dus nog een keer uit elkaar moet.

Ik ga hem morgen opnieuw demonteren, maar heb het plaatje op alle manieren al eens geprobeerd. Welke hoek lijkt jou het beste voor een TT bike met skibend en twee bladen voor?

Geen idee, ik heb geen TT shifters. Dit is het eerste dat ik zie in de beschrijving, aangegeven dat dit belangrijk is.

10

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

marcomvanes schreef:

blijft de schifter wel in positie staan als er helemaal geen spanning op de kabel staat, dus even compleet losmaken van de voor derailleur

Goeie suggestie. Heb de kabel losgemaakt en ja, de shifter blijft in positie.

https://youtu.be/j_fHDoojpCc

Hoor overigens geen klik, maar dat is normaal geloof ik.

11

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Vandaag ook de linker shifter volledig gedemonteerd. Gekeken of er iets verkeerd in elkaar gezet was. Kon niets ontdekken.

https://photos.app.goo.gl/TeMSUVVRnYbPnJTE9[/url/]

Lijkt me allemaal in orde. Als iemand iets vreemds opmerkt aan de foto's dan hoor ik het graag!

12

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

als je schifter dus wel blijft staan als er kabel op zit dan staat er wellicht toch teveel spanning op de kabel. Deze moet zonder spanning op de derailleur aangesloten worden als de ketting op het kleine blad ligt.
Wellicht dat je buitenkabel te kort is waardoor er veel spanning op komt

13

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

als je schifter dus wel blijft staan als er kabel op zit dan staat er wellicht toch teveel spanning op de kabel. Deze moet zonder spanning op de derailleur aangesloten worden als de ketting op het kleine blad ligt.
Wellicht dat je buitenkabel te kort is waardoor er veel spanning op komt

14

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

marcomvanes schreef:

als je schifter dus wel blijft staan als er kabel op zit dan staat er wellicht toch teveel spanning op de kabel. Deze moet zonder spanning op de derailleur aangesloten worden als de ketting op het kleine blad ligt.
Wellicht dat je buitenkabel te kort is waardoor er veel spanning op komt

Shifter blijft niet staan als er kabel op zit. Shifter blijft wel staan als er geen kabel op zit.

Kan het zijn dat de veer  van de derailleur gewoon te krachtig is?

15 Laatst bewerkt door marcomvanes (01-04-20 15:57:12)

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

lijkt me sterk, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
hij zet je de kabel vast en hoe strak zijn de bochten in de kabel
anders ff naar de fietsenmaker brengen, die is er zo klaar mee

edit. heb je de schiften niet per ongeluk op zijn kop gemonteerd?

16

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

marcomvanes schreef:

lijkt me sterk, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
hij zet je de kabel vast en hoe strak zijn de bochten in de kabel
anders ff naar de fietsenmaker brengen, die is er zo klaar mee

Zou ik al heel lang geleden hebben gedaan. Die kunnen wel extra geld gebruiken denk ik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

17

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Dat antwoord verwacht je niet van iemand die zich op een forum mcguyver noemt! big_smile

18

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

MontanaMan schreef:

Dat antwoord verwacht je niet van iemand die zich op een forum mcguyver noemt! big_smile

Ha ha ha, maar ik blijf weg bij derailleurs, remmen afstellen etc. Veel te moeilijk. Als ik moet improviseren dan geen probleem hoor. Maar dit zou ik door en fietsenmaker laten doen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

19

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Tri-leden, ik heb de hulp ingeschakeld van de fietsenmaker. Zodra mijn bike op bezoekuur mag komen en de oorzaak gevonden is, meldt ik mij :-)

20

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

ondertussen al duidelijk wat het probleem nu was/is??

21

Re: Derailleur gooit de ketting terug naar het kleinste blad (filmpje)

Excuus voor de late reactie! Het euvel is verholpen.

Het lag helemaal aan de afstelling (niets was stuk of moest vervangen te worden). Deze komt heel nauw. De juiste afstelling is als een speld in de hooiberg. Zowel de kabelspanning als stand van de kooi zijn belangrijk. De front derailleur schakelt d.m.v. friction, de achter derailleur d.m.v. indexing. De fietsenmaker heeft er contact voor opgenomen met SRAM. Na enige tijd was het daarna gelukt.

Ik kan de weg weer op! Bedankt voor het meedenken allen!!

Slotje.