1 Laatst bewerkt door BMillerW (06-04-20 20:46:47)

Onderwerp: Hartslag piek

Goedenavond,

ik wil graag de volgende situatie bij jullie voorleggen:

tijdens het hardlopen en fietsen is er een omslag moment waarop mijn hartslag bij dezelfde intensiteit en omstandigheden ineens omhoog schiet naar 190-200+ slagen per minuut. Zoals hiervoor gezegd blijven de condities hetzelfde en zit er ook geen opwaartse trend in. Van het 1 op het andere moment gaat een soort van de schakelaar om en schiet de hartslag met een verticale lijn omhoog. Wat ik persoonlijk nog frappanter vind is dat na het omslagpunt deze hoge hartslag voor een lange periode vol te houden is en het geen extra lichamelijke effecten heeft (bijv. zware ademhaling, verzuring, etc.)

Ik ben 192, weeg rond de 100kg maar in een gezonde conditie (geen overgewicht, voornamelijk spiermassa echter niet kurk droog), ik voel me verder goed, heb geen klachten en ben redelijk tot goed getraind. Ik gebruik ook een hartslagband (Garmin Tri en heb ook een tijdje de Wahoo Tickr gebruikt). In rust is mijn hartslag normaal en bij overige inspanningen (traplopen, fitness, etc.) is de hartslag in lijn met wat het ongeveer zou moeten zijn voor die inspanning.

Het moment dat de hartslag omhoog schiet is ook elke keer anders. Bij binnen en buiten fietsen zit ook een verschil, binnen op de spinning fiets heb ik er geen last van.

Bijgevoegd een printscreen van mijn hardlooptraining gisteren en mijn fietstraining van vandaag.

Ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft en of er tips zijn hoe ik dit kan voorkomen.

Als er aanvullende info nodig is hoor ik het graag!

2

Re: Hartslag piek

Hartslagmeting met band of pols? Merk van toestel garmin of Polar?

3

Re: Hartslag piek

Welkom!

Misschien een domme vraag van mij, maar gaat het erom dat je device je hartslag niet goed aangeeft, of gaat je hartslag daadwerkelijk omhoog?

In het eerste geval helpt wat meer info over je devices, in het tweede geval raad ik je aan om een sportmedisch onderzoek te laten uitvoeren.

Ik zie ook geen screenshot bijgevoegd.

4

Re: Hartslag piek

De printscreen zit er niet bij (of ik zie 'm niet). Ben wel benieuwd.
Ik zou in eerste instantie ook aan een meetfout denken. En als het dat niet is, zou ik langs een (sport-)arts gaan. Hart is te belangrijk om met forummeningen te 'behandelen'.

Louise

5

Re: Hartslag piek

ronnyke schreef:

Hartslagmeting met band of pols? Merk van toestel garmin of Polar?

Hartslagmeting via band, Garmin Tri

6

Re: Hartslag piek

rdlk schreef:

Welkom!

Misschien een domme vraag van mij, maar gaat het erom dat je device je hartslag niet goed aangeeft, of gaat je hartslag daadwerkelijk omhoog?

In het eerste geval helpt wat meer info over je devices, in het tweede geval raad ik je aan om een sportmedisch onderzoek te laten uitvoeren.

Ik zie ook geen screenshot bijgevoegd.

De hartslagband doet z'n werk goed voor zover ik kan zien en kan beoordelen.
De hartslag loopt bij normale activiteit netjes op, in rust geeft hij ook een stabiele hartslag aan en verder zie ik ook geen rare zaken. Verder had ik hiervoor een Wahoo Tickr hartslagband, daar zag ik het ook. Ook bij een polsmeting en nu bij de Garmin-Tri hartslagband zie ik het ook weer.

Sportmedisch onderzoek zit ik ook over na te denken, echter is dat momenteel wat lastig uit te voeren.

De screenshot plaats ik vanavond weer, is iets fout gegaan denk ik

7

Re: Hartslag piek

Ik heb regelmatig dezelfde verschijnselen en heb geconcludeerd dat het een meetfout is van in mijn geval een Garmin fenix 5. Ook bij andere Garmin horloges hoor ik het soms. Na een minuut of 3 herstelt de meting zich. Het verschil tussen de meetfout en werkelijk hartslag is in mijn geval zo'n 20 slagen per minuut. Als je verder nergens last van heb zou ik geen aanvullende testen doen. Als ik via een hartslagband (merk TOMTOM) mijn hartslag door Garmin laat uitlezen heb ik geen last van deze tijdelijke verhoging.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Hartslag piek

Zou toch eens huisarts bellen:
https://www.hartstichting.nl/hart-en-va … ibrilleren

9 Laatst bewerkt door Hedcandy (06-04-20 09:55:57)

Re: Hartslag piek

Het belangrijkste is: voel je het ook?

Ikzelf heb last van ritmestoornissen. Dan begint er geroffel op mn borst, word ik kortademig en schiet mn hf naar de 230.
Grappig genoeg voel ik hem eerder dan dat mn Garmin hem aangeeft.
Hij zakt ook weer snel, het is dus echt een hoge piek.

Dit zijn geen grappen als jij dit ook hebt. Laat het goed onderzoeken!
Ik doe mijn inspanningstest altijd bij SMA midden nederland (het bedrijf van Guido Vroemen, bondsarts) en dan bij zijn collega die ook cardioloog is, Berard te Boekhorst.
Hij heeft mij in mijn geval gerustgesteld en ik weet dat t bij mij geen kwaad kan.
Maar elke casus is anders, laat het onderzoeken!

10

Re: Hartslag piek

192? Op die leeftijd zou ik me nergens meer druk om maken big_smile

Ik zou het ook eerder in een fout van de hartslagmeter zoeken. Ik heb nu een TICKR en ik merk dat die redelijk vaak blijft hangen op een bepaalde waarde, vooral in het begin als ik ga lopen (maak altijd de contacten nat vantevoren). Soms is dat laag, soms ook veel hoger dan dat het werkelijk is.
Je zou misschien als het nog een keer gebeurd kunnen stoppen met lopen en met je vingers in je keel je hartslag voelen en tellen.

11

Re: Hartslag piek

Gewoon een keer zelf tellen als het gebeurt, dan weet je of het een meetfout betreft.

Zo niet, zou ik even naar de huisarts gaan.

12

Re: Hartslag piek

MontanaMan schreef:

Je zou misschien als het nog een keer gebeurd kunnen stoppen met lopen en met je vingers in je keel je hartslag voelen en tellen.

Met mn vingers in mn keel denk ik dat ik enkel nog kokhals... wink

Maar los daarvan: als je hartslag daadwerkelijk 190 is dan voel je dat echt wel. Hij pompt dan nl niet gewoon maar roffelt rond.
(Tenzij je net een max inspanning hebt gedaan, maar daar hebben we het hier nu niet over).

Anders lijkt het me idd eerder een meetfout in je apparatuur.

13

Re: Hartslag piek

Hedcandy schreef:

Het belangrijkste is: voel je het ook?

Ikzelf heb last van ritmestoornissen. Dan begint er geroffel op mn borst, word ik kortademig en schiet mn hf naar de 230.
Grappig genoeg voel ik hem eerder dan dat mn Garmin hem aangeeft.
Hij zakt ook weer snel, het is dus echt een hoge piek.

Dit zijn geen grappen als jij dit ook hebt. Laat het goed onderzoeken!
Ik doe mijn inspanningstest altijd bij SMA midden nederland (het bedrijf van Guido Vroemen, bondsarts) en dan bij zijn collega die ook cardioloog is, Berard te Boekhorst.
Hij heeft mij in mijn geval gerustgesteld en ik weet dat t bij mij geen kwaad kan.
Maar elke casus is anders, laat het onderzoeken!

Mijn vrouw heeft ook ritmestoornissen gehad en is inderdaad geen pretje! Fijn om te horen dat het geen kwaad kan!
Ik voel me verder prima en geen verschil tussen voor de piek en na de piek om het zomaar te zeggen. Dat vind ik het frappante eraan. Thanks ook voor de tip m.b.t. SMA midden Nederland, ik zal eens kijken wat ze te bieden hebben!

14

Re: Hartslag piek

mcguyver schreef:

Ik heb regelmatig dezelfde verschijnselen en heb geconcludeerd dat het een meetfout is van in mijn geval een Garmin fenix 5. Ook bij andere Garmin horloges hoor ik het soms. Na een minuut of 3 herstelt de meting zich. Het verschil tussen de meetfout en werkelijk hartslag is in mijn geval zo'n 20 slagen per minuut. Als je verder nergens last van heb zou ik geen aanvullende testen doen. Als ik via een hartslagband (merk TOMTOM) mijn hartslag door Garmin laat uitlezen heb ik geen last van deze tijdelijke verhoging.

bedankt voor je reactie. Omdat ik geen lichamelijk verschil merk bij de verhoging en het voor langere periode door kan blijven trainen (training afronden) denk ik ook dat het ergens een meetfout moet zijn maar kom er niet echt uit waar dan.

Diverse banden geprobeerd zoals eerder beschreven en sporthorloge geeft het ook weer.
Vandaag op me werk nog wat tips gekregen, goed natmaken, hartslag band even losmaken als hij zo hoog piekt en kijken wat er dan gebeurd als opnieuw ga meten.

Ik ben benieuwd!

15

Re: Hartslag piek

MontanaMan schreef:

192? Op die leeftijd zou ik me nergens meer druk om maken big_smile

Ik zou het ook eerder in een fout van de hartslagmeter zoeken. Ik heb nu een TICKR en ik merk dat die redelijk vaak blijft hangen op een bepaalde waarde, vooral in het begin als ik ga lopen (maak altijd de contacten nat vantevoren). Soms is dat laag, soms ook veel hoger dan dat het werkelijk is.
Je zou misschien als het nog een keer gebeurd kunnen stoppen met lopen en met je vingers in je keel je hartslag voelen en tellen.

schiet ook wel eens door naar de 200+ zoals te zien is bij hardlopen.
De tips voor het vantevoren nat maken ook vandaag gekregen dus gaan nog eens wat testen uitvoeren tijdens het lopen.

Jou tip m.b.t. de vingers in me keel sla ik over :-) , maar hartslag meten met de hand ga ik volgende x proberen!

Keep you posted

16

Re: Hartslag piek

Welkom op dit forum!

Met vingers in de keel bedoelt MontanaMan volgens mij vooral de hals:

https://coachmefit.nl/kennisbank/health … -hartslag/

17

Re: Hartslag piek

Ik denk nog steeds dat het waarschijnlijk een probleem is met je hartslagmeting - kun je er niet eentje lenen om te vergelijken? Dus niet alleen de band,  maar het hele horloge?

Maar mocht het toch (misschien) niet zo zijn, dan moet je toch echt naar de dokter. Hartritmestoornissen zijn er in allerlei soorten en maten, ze zijn niet allemaal onschuldig, en ze zijn ook niet allemaal voelbaar voor jezelf (noch aan symptomen, noch aan je hals of pols).

Louise (ook ervaringsdeskundig met boezemfibrilleren, ook onschuldig gelukkig, en ik heb het juist alleen in rust).

18 Laatst bewerkt door yoeri (08-04-20 08:21:37)

Re: Hartslag piek

Omdat je er binnen geen last van hebt, zou het kunnen dat het ook te maken heeft met de invloeden van buiten? Zou het weer misschien een rol kunnen spelen (wind, regen) et cetera? Bij wind tegen moet je natuurlijk ook harder trappen om dezelfde snelheid te kunnen handhaven, wat invloed heeft op je hartslag.

19

Re: Hartslag piek

Nog iets wat ik bedacht: is er mogelijk ook nog een verschil in alleen of samen? Mijn hartslagmeter doet het feilloos, op één uitzondering na: aan het begin als er veel andere meters om hem heen zijn, zoals rond de start van een drukke loop. Dan loopt-ie soms ook gek hoog op. Sowieso kunnen andere signalen storen.

Louise

20

Re: Hartslag piek

Louise schreef:

Nog iets wat ik bedacht: is er mogelijk ook nog een verschil in alleen of samen? Mijn hartslagmeter doet het feilloos, op één uitzondering na: aan het begin als er veel andere meters om hem heen zijn, zoals rond de start van een drukke loop. Dan loopt-ie soms ook gek hoog op. Sowieso kunnen andere signalen storen.

Louise

Ja dat herken ik ook, net of die dan het signaal van iemand anders overneemt. Zo heb ik een fietstocht gereden met de hartslagdata van mijn broer die naast mij fietste.

Je moet sneller dan de klos zijn.

21

Re: Hartslag piek

Louise schreef:

Nog iets wat ik bedacht: is er mogelijk ook nog een verschil in alleen of samen? Mijn hartslagmeter doet het feilloos, op één uitzondering na: aan het begin als er veel andere meters om hem heen zijn, zoals rond de start van een drukke loop. Dan loopt-ie soms ook gek hoog op. Sowieso kunnen andere signalen storen.

Louise

Ja dat herken ik ook, net of die dan het signaal van iemand anders overneemt. Zo heb ik een fietstocht gereden met de hartslagdata van mijn broer die naast mij fietste.

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: Hartslag piek

Ik heb wel eens een hartslagband gehad, die telde mijn hartslag en die van mn trainingsmaatje bij elkaar op als we te dicht bijelkaar kwamen.....

Je hebt een appje waarmee je met je smartphone op je vinger je hartslag kan meten. Dat is niet supernauwkeurig, maar je kan wel als je zo'n piek hebt je hartslag van je hartslagband ergens mee vergelijken.  En dan vooral niet kijken naar de absolute waarde, maar meer naar het verloop van je hartslag. Je zou ook twee devices kunnen dragen, maar zoals al gezegd, die zenden een signaal en dat kan elkaar storen. Dat heb je met zo' n appje niet.

Als je je hier zorgen over maakt, toch maar eens een huisarts of sportarts bellen.

23

Re: Hartslag piek

Dat bij elkaar optellen en/of de hartslag van de buurman bij spinning, dat had ik vroeger ook regelmatig ja, dus bij m'n vorige horloge. Dus dat klinkt mij erg 2014 in de oren smile

24

Re: Hartslag piek

BMillerW schreef:

Mijn vrouw heeft ook ritmestoornissen gehad en is inderdaad geen pretje! Fijn om te horen dat het geen kwaad kan!

Dit is een te kort door de bocht conclusie hoor.
Bij MIJ kan het geen kwaad, omdat het is onderzocht.
Neem bijv Nouri, bij hem zat het in de kamer en niet in de boezem zoals bij mij, dan wordt t dus een heel ander verhaal.
Hoe kom je erachter?? Naar de cardioloog, laten onderzoeken!!

25

Re: Hartslag piek

Ik heb een sportkeuring/onderzoek laten doen (inclusief hartfilmpje enz.). Bij de nabespreking kwam naar voren dat ik boven een bepaalde hartslag een extra slag kreeg. Advies: stop met activiteiten met een hartslag boven de 110 en ga naar en cardioloog. Hele rataplan aan onderzoeken gehad. Als laatste MRI scan. Uitslag: ja, je hebt een extra slag boven een bepaalde hartslag. Maar kan geen kwaad. Maar wordt alleen duidelijk als je je laat onderzoeken. Iedereen is anders of heeft een andere oorzaak.

Hedcandy schreef:
BMillerW schreef:

Mijn vrouw heeft ook ritmestoornissen gehad en is inderdaad geen pretje! Fijn om te horen dat het geen kwaad kan!

Dit is een te kort door de bocht conclusie hoor.
Bij MIJ kan het geen kwaad, omdat het is onderzocht.
Neem bijv Nouri, bij hem zat het in de kamer en niet in de boezem zoals bij mij, dan wordt t dus een heel ander verhaal.
Hoe kom je erachter?? Naar de cardioloog, laten onderzoeken!!

Triathletes don't get older. They just change their age group.